ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-09-30, 15:09

toopy

Nykomling
toopy är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 0

Standard Sevärt i Tunisien
Skulle behöva några tips på vad som är värt att se i Tunisien. Ska bo en liten bit från Sousse, så nåt i närheten av det skulle vara bra. Eller möjligtvis i Monastir.
Behöver inte nödvändigtvis vara gångavstånd (när det gäller Sousse), men bara så att man klarar av det på 1-2 dagar i alla fall. Vill hinna med så mycket som möjligt :-)
Svara med citat

Gammal 2009-10-01, 10:27

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av toopy Visa inlägg

Skulle behöva några tips på vad som är värt att se i Tunisien. Ska bo en liten bit från Sousse, så nåt i närheten av det skulle vara bra. Eller möjligtvis i Monastir.
Behöver inte nödvändigtvis vara gångavstånd (när det gäller Sousse), men bara så att man klarar av det på 1-2 dagar i alla fall. Vill hinna med så mycket som möjligt :-)
Tn.är ett land av historia och mosaiker!
Mosaiker kommer ni att upptäcka så snart ni sätter foten på flygplatsen i Mir.
Sedan är det ett kontrasternas land då man ser stor skillnad på landet i norr,söder och det sjuder av historia.
Det är lite svårt att säga o berätta då man ej vet vad ni är intr.av..

I Mir finns den gamla presidentens grav som är guldpläderad och fin att se o besöka.
På var sin sida om "esplanaden"till graven hittar man gamla gravar som bemärker va de är föär slag människa som e begravd där,flicka,pojke,kvinna,man,ogift,gift osv.osv.lite kul fakta
Sen finns även en fin marina att strosa runt i i Mir.Och medinan
Sedan Sousse,gamla Medinan byggdes på 1100talet o nu oxå är ett världsarv sen 88.
Denna användes som en försvarsmur kring den gmala staden som medinan va då..Har oxå en utkikstorn,Ribaten där man kan klättra upp(spiraltrappor så ej ngt.för den med cellskräck)ofå sig en portion UNDERBAR UTSIKT!! vid klart väder...
Sedan i Medinan finns en del museer att besöka och Katakomberna som ligger i utkanten av Medinan.lättast för den som ej hittar e att ta en taxi,välj en taxi på den vä-sidan om MEdianans ingång,blir en omväg annars o kostar lite mer,kör alltid med taxameter på.denna resa bör ej kosta mer än ca 1 dinar på sin höjd...
Sedan tycker jag personligt att bara ta en promenix utanför turiststråken i sousse är en upplevelse i sig...bara se,höra och få sina intryckav vardagslivet så nära inpå är en upplevelse i sig,sedan sätta sig på ner på ett fik/rest. ta en bit mat,kaffe,insupa atmosfären i det dagliga livet,höra bönerutroparen,se grannar som tar en diskussion om dagens arbete eller bara står o tar de lugnt... är en riktigt höjdare

Sedan finns ju platser på lite längre avstånd oxå,öknen är ett måste ,finns arrangerade turer men själv åker jag på en "egenarrangerad tur"så jag slipper detta med att känna mig som en sill packad i burk
Men de upp till var o en hur man känner...
Sedan har vi gamla El Djem teatern (amfiteatern)som byggdes på 230-238talet och är den 3dje största i romerska riket.
Sedan då man är därneråt så kan man passa på att se oas städer som ex.Sfax som är fint att se där turismen ej finns i samma utsräckning som i ex.Sousse.ELler ett stopp i en by utmed vägen som man stannar till vid.(under förutsättning att man åker på egen hand då..kanske hyr bil eller en inhyrd chaufför som samtidigt är ens guide)

Sedan uppåt i tn.finns Karthago ruinstaden som oxå är ett arv från romartiden,Sidi bou sid en vacker konstnärsby där konstnärer från världen över kommer för att studera utsikten och måla av den,Medinan i Tunis självklart är ett besök värt
Finns så mkt.mna kan tipsa om som man vill delge sina medmänniskor då de ska besöka tn.men sen beror de lite på VAD man är intr.av mer oxå
Men här va lite tips ändå som sagt finns massor

Gammal 2009-10-01, 10:56

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

Sedan tycker jag personligt att bara ta en promenix utanför turiststråken i sousse är en upplevelse i sig...bara se,höra och få sina intryckav vardagslivet så nära inpå är en upplevelse i sig,sedan sätta sig på ner på ett fik/rest. ta en bit mat,kaffe,insupa atmosfären i det dagliga livet,höra bönerutroparen,se grannar som tar en diskussion om dagens arbete eller bara står o tar de lugnt... är en riktigt höjdare
That´s life (jag hör Frank Sinatra i huvudet alltså..<--)

Jag tycker det är fint med fria katter. De lever förvisso ett hårt liv och för det mesta kort, men de är fria och fina. Som ett naturligt inslag i samhället eller kanske tysta betraktare av oss människor. Klart sevärda - Tunisiens katter.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8