ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-09-23, 21:26

MalinAW

Nykomling
MalinAW är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 0

Standard Tunisien vs. Egypten
Har börjat planera nästa års resa, och funderar nu på om jag vill åka till Tunisien eller Egypten.
Jag tänkte att jag kunde ta hjälp i min beslutsångest av er erfarna resenärer här på reseforum :P.

Någon som varit i Egypten och Tunisien? Vilket föredrar ni?
Jag är ute efter bra sol och bad, men även lite äventyr, upplevelser och sevärdheter.
Pyramiderna väger ju så klart tungt, men jag vill ändå se vad ni har att säga.

Vilka städer i Egypten vs. Tunisien skulle ni rekomendera?
Jag funderar på Sousse, finns det något skojigt att säga?
Några skräckhistorier om galna tyskar osv..

skulle vara tacksam för svar
MVH
Malin
Svara med citat

Gammal 2009-09-24, 11:00

Malin89

Nykomling
Malin89 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Standard
Jag har bara varit i Tunisien och dit kommer vi förmodligen aldrig åka igen. Hotellet vi valde låg så långt från civilisationen att man blev mörkrädd, för det första. Det fanns verkligen inget vi kunde göra i närheten!

Om ni ska åka till dessa länder skulle jag dessutom råda er att inte välja all inclusive. Det gjorde vi och den maten vi fick var allt annat än god!

Vart vi än vände oss kom försäljare och försökte pracka på oss saker, utflykter, tobak och liknande.

Det värsta enligt mig är nog att så otroligt få kan prata engelska där nere. Franska är det som gäller och en liten bit tyska. Med andra ord, kan man inte de språken är det oerhört svårt att göra sig förstådd!

Hoppas detta kommer till någon hjälp i alla fall!
Svara med citat

Gammal 2009-09-24, 13:21

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Öh, det där säger ju ingenting om Egypten vs. Tunisien. Mest missnöje med resa över lag och ursäkta att jag säger det, dålig faktakoll innan resa. Var i Tunisien blev du mörkrädd t. ex.? Det är inga problem att få ett hotell precis hur nära civilisationen man vill.

Jag har inte varit i Egypten. Skulle inte ha något emot att åka dit. Tunisien kan vara alldeles underbart om man åker dit med öppna sinnen och inte förväntar sig paradiset på jorden/lyxiga turistreservat utan kontakt med omvärlden. Tja, det går väl att åka på någon golfresa och avskärma sig, men sånt kan man ju göra var som helst. Putta på vita bollar i fåniga kläder alltså Säger jag som gick omkring i golfbyxor senast när jag var i Tunisien

Sousse är helt fantastiskt bara man håller sig undan turiststråk, men det är också egentligen väldigt lätt att göra det. Turiststråken är inte så omfattande och det rör sig "vanliga" människor där också

Att gå omkring på morgonen med Fairouz ljudande i fickan (mobilhögt.) är så vackert att man gråter och håren reser sig på armarna. Åka taxi när man är lite trött i benen utan att behöva vara orolig för kostnad och möjligtvis Abdel Halim Hafez i bilstereon - beautiful.
Svara med citat

Gammal 2009-09-24, 13:28

Malin89

Nykomling
Malin89 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Standard
För det första: "så långt ifrån civilisationen att man blev mörkrädd.." = talesätt. Menade inte alls att jag blev mörkrädd i Tunisien.

Och visst tog vi reda på alldeles för lite innan vi åkte men är man inte speciellt berest så är det ganska svårt att ta reda på precis allt, inte sant?

Vad jag spekulerade i kring Egypten har jag fått höra av min svärmor så alla uppfattar vi saker på olika sätt, beter oss på olika sätt och ja. Vad var egentligen fel med det ja skrev? Det är min egen uppfattning.
Svara med citat

Gammal 2009-09-24, 13:55

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Malin89 Visa inlägg

För det första: "så långt ifrån civilisationen att man blev mörkrädd.." = talesätt. Menade inte alls att jag blev mörkrädd i Tunisien.
Jo, det är klart att jag förstod det..
Svara med citat

Gammal 2009-09-24, 17:00

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Malin89 Visa inlägg

Jag har bara varit i Tunisien och dit kommer vi förmodligen aldrig åka igen. Hotellet vi valde låg så långt från civilisationen att man blev mörkrädd, för det första. Det fanns verkligen inget vi kunde göra i närheten!

Om ni ska åka till dessa länder skulle jag dessutom råda er att inte välja all inclusive. Det gjorde vi och den maten vi fick var allt annat än god!

Vart vi än vände oss kom försäljare och försökte pracka på oss saker, utflykter, tobak och liknande.

Det värsta enligt mig är nog att så otroligt få kan prata engelska där nere. Franska är det som gäller och en liten bit tyska. Med andra ord, kan man inte de språken är det oerhört svårt att göra sig förstådd!

Hoppas detta kommer till någon hjälp i alla fall!

Kritik kan vara bra under förutsättning att den är konstruktiv och detaljerad vilket jag saknar i ditt inlägg. Vilken ort/hotell bodde du på?
Lokalbefolkningen pratar tunisisk-arabiska samt franska. Många som arbetar inom turismen, hotell/restaurang etc talar även engelska varvid det inte är några problem att finna engelsktalande i Tunisien. Besöker du t.ex medinan i Sousse kan du höra försäljare som talar svenska också. Konceptet all-inc finns det delade meningar om men skiljer sig från hotell till hotell såväl i Egypten, Tunsien som i andra länder.

Gammal 2009-09-24, 22:05

Gitte

Globetrotter
Gitte är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Rykte: 4

Smile Mitt svar har nog försvunnit,,,,
Jag skrev här för ngn dag sen...men det är borta...
Jag har varit i både egypten o tunisien. Och tycker myccket om båda länderna. Sen beror det ju VAD man vill ha ut av sin resa...

Egypten- hurghada hotel arabia azur var vi i mars detta år... allting var jättebra med hotellet, eget korallrev, super god mat, kunde promenera in till sekalla eller ta en taxi. Shopping fanns också på hotellet o strax utanför.

Tunisien. sousse hotel royal salem beach var vi i aug för två år sen. frukostbuffe jättegott, bra hotell. lite långt ut. men billigt med taxi. medinan helt underbar att strosa runt i, många restuaranger, billigt

Människorna i både egypt o tunisien är gästvänliga... man kan uppfatta det som gå påigt beroende på vad man är van vid. I tunisien upplevde inte vi det så mkt som att de är jobbiga, som många tycker. utan helt enkelt vänliga o service inriktade. i egypten däremot så upplevde vi att det blev för mkt ibland, med att ALLA ville att man skulle stanna just hos dom . Ett enkelt- La som betyder nej på arabiska underlättade.
Jag kommer absolut åka tillbaka till båda dessa länder...med glädje
Svara med citat

Gammal 2009-09-25, 08:58

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Har ej vart i Egypten men däremot i Tn.ett x.antal ggr.
Jag kan tycka som det redan skrivs här-att beroende på vad man e ute efter väljer man sin semester.
Därav de kan ha blivit lite av en krock då vissa ibland kan kanske tänka att Tn.är ett riktigt svenssonnisse paradis a la kanarieöarna där alla menyer,språket osv.e på sv...
Men e man ute efter detta så väljer man ett annat ställe då Tn.HAR fortfarande jkvar det genuina i sig och Tack o lov inte är alls turismexl.ut i landet då man reser runt.
Lite e de ju det självklart på turistorterna som Sousse,Hammamet osv.och min upplevelse är mer att turistspråken är mer utvecklade på dessa orter bland tunisier än på landsbygden.

DÄR kan man tala om att de ej kan språket,men i Sousse kan de tom.sv.en del fraser så vet ej riktigt om det var den"svenssonnisse"sem.trådskaparen va ute efter-låter lite som de allafall...

Och precis som E.M skriver så ska man ge sig ut i omr.och staden Sousse utanför turistzoonerna då ser man det riktigt Tn.och att inta en god kopp myntathe(kaffe för min del)eller en dricka o kanske ngt.av de goda bakverk eller en bit mat på en lokal rest.och insupa folklivet ochse barnen springa omkring o se livet,fam.och allt..Det är livet

Sedan rek.jag förståss att ta sig till en stad,by om man har möjligheten att kanske bli inbjuden till en fam.eller liknande DÅ ser man livet på riktigt..
Det är såna kontraster o man lär sig lite av att se livet med andra ögon än de man har då man levt ett "svenssonliv"i hela sitt liv..Man uppskattar saker på ett annat sätt då än då innan o man kanske e den gnälliga svensson som vill att allt ska vara som hemma....

Så för att gå tillbaka till trådstartaren så tycker jag att man ska åka till Tn.absolut!
Tror (efter vad jag hört om Egypten)att man lever ett friare liv som turist i Tn.där man kan ta sig överallt själv-för enl.de som vart i Egy.rek.inte att man rör sig utanför turismens Egy.själv...Sen att priser är bättre än Egy.i Tn.
Sen kan jag bara tala för Tn.som personlig uppfattning då jag ej vart i Egy.och Tn.kommer alltid att vara "mitt andra hem"...eller...kanske första.....

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8