ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-09-23, 13:14

toopy

Nykomling
toopy är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 0

Standard Medicin på resan
Hur funkar det här med att ta med sig medicin på resan? Och hur ska man förpacka den? I plastpåse, precis som "vätskorna"?

Behöver man nåt intyg med sig för att få ta med sig medicinen in i Tunisien? Är det läkaren eller apoteket som skriver ut det? Har hört att man ska fråga på apoteket, men fick för mig att det bara var om det var inom EU man skulle resa.
Svara med citat

Gammal 2009-09-23, 16:04

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av toopy Visa inlägg

Hur funkar det här med att ta med sig medicin på resan? Och hur ska man förpacka den? I plastpåse, precis som "vätskorna"?

Behöver man nåt intyg med sig för att få ta med sig medicinen in i Tunisien? Är det läkaren eller apoteket som skriver ut det? Har hört att man ska fråga på apoteket, men fick för mig att det bara var om det var inom EU man skulle resa.
Har själv iof aldrig haft medicin med mig till Tn.-men vet en som haft det o han hade packat ned de i vanliga bagaget,dvs de man checkar in.Inte handbagaget.
Och intyg hade han ej med sig utan de hade frågat i Stlm va de var han hade med sig o han fick skriva på en deklaration att han hade sin medicin med sig denna va receptbelagd så därav han fick skriva denna deklaration.
Sen i Tn.hade de iof stoppat han(men var för de stoppar ALLA tunisier i princip)o han fick visa sin lapp han hade med sig från tullen på Arn.Detta va ett par år sen så kanske har ändrats nu...

Gammal 2009-09-23, 16:50

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
beror vilken typ av medicin som det rör.
Min dotter har diabetes o när det gäller det så får man ett intyg av läkaren o insulinet förvaras i handbagaget eftersom det skulle kunna leda till katastrof om det skulle försvinna.
Det gäller alla länder som hon har varit till nu senast thailand i 3 veckor,

Gammal 2009-09-23, 20:38

toopy

Nykomling
toopy är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Standard
Vad gäller för olika mediciner?
Jag har kollat om mina mediciner är narkotikaklassade och det är dom inte (i Sverige). För jag antar att det är nåt sånt man måste ha kollat. Frågan är ju om dom är det i Tunisien. Läste att man kunde ta kontakt med ambassaden, men vad hjälper dom mig med i så fall? Nån som vet?
Ska träffa en läkare innan jag åker, så jag kan ju fråga då i och för sig. Men det är ju bra om man är ute i god tid med sånt här känns det som.
Jag dör inte utan mina mediciner, jag kommer väl bara må väldigt dåligt några dagar, men det är inte lovshotande om det nu är så att jag skulle komma dit och dom norpar dom från mig ;-)
Senast redigerad av toopy den 2009-09-23 klockan 20:40.
Svara med citat

Gammal 2009-09-23, 23:00

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Den tn.abassaden kan ge inf.om vilka mediciner o mer exakta regler för vilka regler som gäller i nuläget i Tn.
Tfn.08-66353 70

Sen har du intr.läsning här citerat från.
Medicin på resan - LFV.se Startsida
Utom EU och EES

"Om du reser från Sverige till länder utanför EU-EES-området bör du kontakta besökslandets ambassad för att informera dig om vilka regler som gäller för införsel av narkotikaklassade läkemedel. Du bör alltid kunna styrka att de läkemedel du har med dig är avsedda för personligt, medicinskt bruk, t ex genom ett läkarintyg på lämpligt språk. Du kan också kontakta det flygbolag som du ska resa med för att få reda på vad som gäller.
"Utom EU och EES"

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8