ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-09-22, 13:22

toopy

Nykomling
toopy är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 0

Standard Sahara
Jag ska åka till Tunisien snart, men jag skulle vilja veta hur långt det är till Sahara från Sousse. Kan man ta sig dit på nåt smidigt vis och som inte kostar skjortan? Vill gärna besöka Sahara och gärna rida på kamel/dromedar, men det är väl inget att fundera på om det ligger för långt bort i och med att jag inte ska vara där så länge.
Svara med citat

Gammal 2009-09-23, 08:19

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 0

Standard
Längden mellan Sousse-Sahara är nog säkert en ca 200 km kanske lite längre då jag ej tänkt på det bara åkt
Så att åka dit över en dag kan vara för lite då det tar ett tag att fara dit-men 2 är perfekt
Och verkligen värt att göra.
Att ta sig dit finns ett x.antal arrangörer som tar en dit om man vill,det är då en 2dagars tur ut i öknen som man åker.
Själv gillar jag ej dessa turer utan tar mig hellre själv dit på egen hand
Då jag tycker personligen att man känns som en flock djur på bete då man åker på dessa massarrangerade utflykter...men men de e ju en smaksak,visst kan de vara bra för en förstagångsbesökare oxå de helt upp till vad för slags person man e
Vet ej riktigt pris på dessa turer men har för mig de brukar kosta runt ngn 100 dinar(1dinar ca 5,5kr)då ingår det bussresa,mat,övernattning på hotell,dromedar tur,matmatha osv.

Man kan då välja det billigaste alt.att åka louage eller tåg som båda färdmedel är billigt i Tn.Louage-långfärdstaxi där man åker med andra från plats till plats.
I Tn.kostar det aldirg skjortan att resa färdmedel e billigt likaså om man hyr bil o tankar,billig bensin
Annat mot vad farbror staten här då de vill gärna va med på en kant o äta kakan av det lille den normale svensson har....

Gammal 2009-09-24, 06:16

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Nja...ska man räkna avstånd mellan Sousse och vad som brukar räknas som porten till Sahara-Douz, så är det allt lite längre än så...en vanlig väg att äka är först ner till Gabes, dit är det ca 26 mil och sedan vidare mot Douz, antingen via Kebili eller via Matmata, knappt 15 mil till....
Så en dag räcker inte riktigt...
Man kan ju ta hyrbil från Sousse eller ta tåget bekvämt till Gabes (tar 4 tim) och hyra bil eller ta louage därifrån. Jag gjorde så själv i somras, tåget till Gabes och hyrbil därifrån till Douz.
Rekommenderar dock att man är väldigt van bilförare för att över huvud taget köra bil i Tunisien...det är intensiv trafik i städerna och på landsbygden kan man tycka att trafikvett har glömts bort totalt....

Väl i Douz finns det flera platser för kamelturer, oftast kan man gå med en karavan ut i undefär en timme, eller så kan man göra längre turer med guide och en natt i öknen i tält. Det finns många som arrangerar dessa turer, bäst är att gå till flera arrangörer för att få en uppfattning om vad som är rimligt pris. I byn kommer du att få erbjudande om detta överallt, så det gäller att inte bara hoppa på första bästa, utan ta reda på vad priserna bör ligga på.

Minst två dagar av din resa, kanske fler för att slippa känna dig stressad behövs för att du ska hinna med att se något av söden och utkanten av Sahara
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8