ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-09-17, 16:29

peppe

Nykomling
peppe är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Rykte: 0

Question Kan inte bestämma hotell ...
Vi har tänkt åka till Hammamet nästa sommar och vara där 3 veckor men som alltid är det jättesvårt att välja hotell. Har sett en del bra inlägg på Fourat och det är det ena som vi tänkt på. Vi behöver ingen lyx utan mer närheten till centrum och har då tittat på Residence la Paix som fått både ros o ris men det ligger väl närmare själva centrum än Fourat ? Ni som varit på Fourat, hur gjorde ni när ni skulle in till centrum ? Hur pass långt är det att gå dit ? Tog ni taxi eller vad ? Någon som varit på la Paix nyligen och hur är hotellet egentligen, är det så kass som man läst på vissa inlägg ? Alltid mycket man undrar över när man aldrig varit där så jag hoppas ni kan ge lite tips o råd. Fördelen med Fourat verkar ju vara att där finns fint poolområde om man nu bara vill lata sig nån dag. Finns det restaurang/bar runtomkring Fourat resp Res la Paix ? Många frågor men hoppas ni kan hjälpa mig med mina funderingar. Hälsning Peppe
Svara med citat

Gammal 2009-09-17, 19:05

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Men tre veckor är ju lyx! Då skulle ni kunna bo på lite olika ställen. En vecka i Hammamet, en vecka i Sousse och varför inte Tabarka eller Mahdia?

Man kan åka kors och tvärs utan att det kostar skjortan. Lokalt som regionalt. Alla färdmedel är billiga.
Svara med citat

Gammal 2009-09-18, 15:41

peppe

Nykomling
peppe är inte uppkopplad

Smile
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

Men tre veckor är ju lyx! Då skulle ni kunna bo på lite olika ställen. En vecka i Hammamet, en vecka i Sousse och varför inte Tabarka eller Mahdia?

Man kan åka kors och tvärs utan att det kostar skjortan. Lokalt som regionalt. Alla färdmedel är billiga.
ja kan man ju oxå göra. Men känner för att vara på ett ställe o ta det lugnt o bada o äta. Vet inte hur pass säsongen är igång slutet Juni och är det lätt att hitta boende då ? Ingen annan som kan berätta hur ni gjorde när ni var på Fourati o skulle in till centrum ? Lyxigt är det kanske men resorna dit är inte sådär jättedyra jämfört med andra charterorter o vad jag förstått kan man leva ganska "billigt" där.
Svara med citat

Gammal 2009-09-18, 17:05

El Menchia

Globetrotter

Standard
Åk med taxi och se till att taxametern är på så kostar det ’ingenting’ och det är bara att dricksa på. Echta foud’ billbaki - something like that ;-) (behåll växeln)
Svara med citat

Gammal 2009-09-18, 19:15

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
JAg för min del rek.ju Sousse framför Hammamet-då det är mer inriktat på turismen i Hammamet än Sousse.
Då Sousse är en storstad där man finner sol,avkoppling,sem,softa osv.OCH man ser det verkliga livet i Tn.på ett bra avståndmdvs.nära inpå Vilket kan vara svårt att se i Hammamet.
Det anses som lite lyxigare oxå just Hammamet då det är lite dyrare än ex.i Sousse...
Sen billigt är det ju ändå generellt i Tn.även i H.än om man jämför med sv.mått...
Där har vi ej "farbror staten"som vill tjäna en hel del fluss på allt o inget hehe...som vi har i sv.
Men billigt i Tn.jepp de e de

Det jag ändå rek.för er då ni e där i 3 v.är att rör er omkring o se Tn.det riktiga Tn.istället för bara turistortena i Tn.för då har man ej sett mkt.ändå då man bara tillbringar tiden på dessa orter
Men de en smaksak detta ju så vill man bara vara turist så åker man till semesterorterna o inte rör på sig vissa andra föredrar att vara i det verkliga Tn.

Gammal 2009-09-19, 12:16

peppe

Nykomling
peppe är inte uppkopplad

Smile
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

JAg för min del rek.ju Sousse framför Hammamet-då det är mer inriktat på turismen i Hammamet än Sousse.
Då Sousse är en storstad där man finner sol,avkoppling,sem,softa osv.OCH man ser det verkliga livet i Tn.på ett bra avståndmdvs.nära inpå Vilket kan vara svårt att se i Hammamet.
Det anses som lite lyxigare oxå just Hammamet då det är lite dyrare än ex.i Sousse...
Sen billigt är det ju ändå generellt i Tn.även i H.än om man jämför med sv.mått...
Där har vi ej "farbror staten"som vill tjäna en hel del fluss på allt o inget hehe...som vi har i sv.
Men billigt i Tn.jepp de e de

Det jag ändå rek.för er då ni e där i 3 v.är att rör er omkring o se Tn.det riktiga Tn.istället för bara turistortena i Tn.för då har man ej sett mkt.ändå då man bara tillbringar tiden på dessa orter
Men de en smaksak detta ju så vill man bara vara turist så åker man till semesterorterna o inte rör på sig vissa andra föredrar att vara i det verkliga Tn.
jag ska fundera lite. Skiljer sig stränderna ngt åt mellan Hammamet o Sousse ? Verkar vara lika fina stränder enl allt man läser. Och allt detta med påstridiga försäljare tar jag med en klackspark annars kan man lika bra stanna hemma. Dom är väl ungefär likadana överallt. Men har turistsäsongen dragit igång slutet av juni ? är det lätt att hitta boende då`? samtidigt tackar jag för de inlägg jag fått på min fråga .......
Svara med citat

Gammal 2009-09-19, 13:09

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
Jag o Jane står i lite olika läger, hon föredrar Sousse o jag Hammamet. Även om mitt hjärta finns i Tunis
Dom gånger jag har varit i sousse så har jag tyckt att stränderna är mer skitig där än i hammamet men det kan ju ha att göra med turism o göra o för att citera jane----->
rek.ju Sousse framför Hammamet-då det är mer inriktat på turismen i Hammamet än Sousse.
Då Sousse är en storstad.

Så min erfarenhet är att Hammamet är renare o snyggare än storstaden sousse=)

Gammal 2009-09-20, 09:13

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Jo det stämmer att vi står lite olika där jag o Cappicio

Och visst gillar jag sousse mer än H.men de just bara för att det är mer turistiskt än sousse o därav jo mer rent o välskötta stränder än i Sousse.
MEN samtidigt kan jag tycka att i sousse är det vissa strandremsor som är kanonfina,vissa e mindre välskötta.
Tror lite det beror på just hur mkt.turister som finns där,dvs.om det är en turiststrand eller ej...
För till turisten så ska allt vara tipp topp

Sen kollar man nedåt i tn.och även uppåt där turismen ej finns så är stränderna totalt annorlunda än de är på turistorterna...
Finns ej parasoll,solstolar osv.överhuvudtaget där...
Bara det,som ibland kan ses som "skitiga"stränder o sen tunisier som har med sina parasoll,sin a filtar som de sitter på som ni säkert märkt även i sousse ,hammamet osv.där tunisier som kommer med sina fam.o tillbringar sin dag med hela fam.på stranden

Men generellt utanför turismens tn.så,tunisier är ej sådär supergoda vänner o inte direkt bästa vänner med soptunnor o soppåsar osv.utan de mer bästa vän med gatorna

Lite kul o häftigt på en strand utanför Gabes(o på många andra nedåt i landet),de finns små hus likande dessa barracker,LITE STÖRRE,som tillhör stränderna i sousse där strandkillarna håller till med alla strandsaker.Har sett en o annan uppåt i landet oxå..
Dessa hyr då tunisier som vill vara med sin fam.o umgås eller ngn som e på sem.eller genomfart osv...
Dessa kan man hyra per natt o bo där då över natten eller ett par nätter,sen att somna med havet kluckande utanför o vakna till detta....då det är endast ngn meter ovanför vattenbrynet....wow vilken underbar känsla

kanske vore ngt.för den "nye turisten"som vill se ett annat än turismens tn.hehe...

Sedan turistsäsongen denna tid på året har ej riktigt kommit igång än då..men de har ju börjat så smått så att de öppet o allt (om de det ni menar)kan ni vara lugna för...
lätt att hitta boende...jo de kan det vara då tunisierna ej har påbörjat sin sem.ännu då.sen alla algerier,lybier osv.som kommer till tn.under dera sem.så blir de lätt en massa folk...
sen tänk på att priserna på boende i tn.denna tid kan vara lite högre än de e på våren,hösten osv...
Senast redigerad av jane den 2009-09-20 klockan 09:19.
Svara med citat

Gammal 2009-09-20, 10:29

peppe

Nykomling
peppe är inte uppkopplad

Smile
Citat:

Jo det stämmer att vi står lite olika där jag o Cappicio

Och visst gillar jag sousse mer än H.men de just bara för att det är mer turistiskt än sousse o därav jo mer rent o välskötta stränder än i Sousse.
MEN samtidigt kan jag tycka att i sousse är det vissa strandremsor som är kanonfina,vissa e mindre välskötta.
Tror lite det beror på just hur mkt.turister som finns där,dvs.om det är en turiststrand eller ej...
För till turisten så ska allt vara tipp topp

Sen kollar man nedåt i tn.och även uppåt där turismen ej finns så är stränderna totalt annorlunda än de är på turistorterna...
Finns ej parasoll,solstolar osv.överhuvudtaget där...
Bara det,som ibland kan ses som "skitiga"stränder o sen tunisier som har med sina parasoll,sin a filtar som de sitter på som ni säkert märkt även i sousse ,hammamet osv.där tunisier som kommer med sina fam.o tillbringar sin dag med hela fam.på stranden

Men generellt utanför turismens tn.så,tunisier är ej sådär supergoda vänner o inte direkt bästa vänner med soptunnor o soppåsar osv.utan de mer bästa vän med gatorna

Lite kul o häftigt på en strand utanför Gabes(o på många andra nedåt i landet),de finns små hus likande dessa barracker,LITE STÖRRE,som tillhör stränderna i sousse där strandkillarna håller till med alla strandsaker.Har sett en o annan uppåt i landet oxå..
Dessa hyr då tunisier som vill vara med sin fam.o umgås eller ngn som e på sem.eller genomfart osv...
Dessa kan man hyra per natt o bo där då över natten eller ett par nätter,sen att somna med havet kluckande utanför o vakna till detta....då det är endast ngn meter ovanför vattenbrynet....wow vilken underbar känsla

kanske vore ngt.för den "nye turisten"som vill se ett annat än turismens tn.hehe...

Sedan turistsäsongen denna tid på året har ej riktigt kommit igång än då..men de har ju börjat så smått så att de öppet o allt (om de det ni menar)kan ni vara lugna för...
lätt att hitta boende...jo de kan det vara då tunisierna ej har påbörjat sin sem.ännu då.sen alla algerier,lybier osv.som kommer till tn.under dera sem.så blir de lätt en massa folk...
sen tänk på att priserna på boende i tn.denna tid kan vara lite högre än de e på våren,hösten osv...
Barackerna låter ju hur mysigt som helst. Hur hittar man sådana ? något bra tips på någon "barack" neråt tn ? var ungefär ligger Gabes, hur långt från Hammamet ? kan säga att tunisien blir bara mer o mer intressant för min del ....
Svara med citat

Gammal 2009-09-20, 13:25

El Menchia

Globetrotter

Standard
Gabes ligger långt från Hammamet. Sousse har det bästa läget för att ta sig till olika delar av landet, tycker jag.
Finns en karta här: [[[Al Jumhuriyah at Tunisiyah]]] Man får förstora den ganska mycket för att Hammamet ska framträda. Ligger nära Nabeul.

Kan hända att Hammamet är renare. Men snyggare? knappast.. ;-) Nej, det finns säkert en hel del ’snyggt’ i H också :-)

Inte så dumt med morgonstunder som den här, i Sousse, i alla fall.. --->
Bifogade bilder
Filtyp: jpg sunrise_petit.jpg (75.1 KB, 11 visningar)
Svara med citat

Gammal 2009-09-22, 11:54

peppe

Nykomling
peppe är inte uppkopplad

Smile
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

Gabes ligger långt från Hammamet. Sousse har det bästa läget för att ta sig till olika delar av landet, tycker jag.
Finns en karta här: [[[Al Jumhuriyah at Tunisiyah]]] Man får förstora den ganska mycket för att Hammamet ska framträda. Ligger nära Nabeul.

Kan hända att Hammamet är renare. Men snyggare? knappast.. ;-) Nej, det finns säkert en hel del ’snyggt’ i H också :-)

Inte så dumt med morgonstunder som den här, i Sousse, i alla fall.. --->
Helt enkelt lovely !
Svara med citat

Gammal 2009-09-22, 22:15

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Gabes ligger ju en bit från Sousse o H.de sant..men de kan vara värt ett besök ändå då ni ändå e där i 3 v.
Från H.- G...kan de va en ca 250-300km tror jag-har aldrig tänkt på hur långt det e bara kört hehe...
Dessa "baracker"är utsende mässigt som de som de har på stranden ungefär men är byggda i sten -ok inte så lyxiga osv.men rätt nice ändå
O bilden E.M.hade lagt in inte så fel heller
Men vill man se lite annat än turismens Tn.så rek.jag ett par dagar nedåt o runt i landet.
Stället jag syftar på utanför Gabes-Zarat ligger ca 30min.körning i riktning mot Mednine från Gabes sett där dessa små barracker finns
Sen kan man komma ihåg att stranden inte alls e densamme som i Sousse osv.så solstolar,parasoll,cafen osv.finns icke...finns ett fik /cafe som serverar lite lättare mat ,kaffe osv.där mysigt e de sen har man en stad som ligger en bit bort ca 10 min.körning i riktning det hållet man kom från
MEN värt att uppleva om man vills e annat än turismens tn. absolut!
Senast redigerad av jane den 2009-09-23 klockan 08:23.
Svara med citat

Gammal 2009-09-23, 10:43

peppe

Nykomling
peppe är inte uppkopplad

Smile
Citat:

Gabes ligger ju en bit från Sousse o H.de sant..men de kan vara värt ett besök ändå då ni ändå e där i 3 v.
Från H.- G...kan de va en ca 250-300km tror jag-har aldrig tänkt på hur långt det e bara kört hehe...
Dessa "baracker"är utsende mässigt som de som de har på stranden ungefär men är byggda i sten -ok inte så lyxiga osv.men rätt nice ändå
O bilden E.M.hade lagt in inte så fel heller
Men vill man se lite annat än turismens Tn.så rek.jag ett par dagar nedåt o runt i landet.
Stället jag syftar på utanför Gabes-Zarat ligger ca 30min.körning i riktning mot Mednine från Gabes sett där dessa små barracker finns
Sen kan man komma ihåg att stranden inte alls e densamme som i Sousse osv.så solstolar,parasoll,cafen osv.finns icke...finns ett fik /cafe som serverar lite lättare mat ,kaffe osv.där mysigt e de sen har man en stad som ligger en bit bort ca 10 min.körning i riktning det hållet man kom från
MEN värt att uppleva om man vills e annat än turismens tn. absolut!
Ja är ju ngt att fundera över, är ju inget avstånd som hindrar. Tackar för alla bra inlägg och ska fundera lite över olika platser. Har ju gott om tid till det. Återkommer när jag har fler funderingar om nånting ...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8