ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-09-11, 18:15

emmsan

Nykomling
emmsan är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Rykte: 0

Smile billigaste biljetten???
hej hopp efter en vecka i tunisien är jag hemma igen ... lämnade dock mitt hjärta kvar så jag behöver åka tillbaka typ NU

så vart hittar jag billigaste flygbiljetterna? behöver inget boende.. såå tacksam för svar
kramizzz
Svara med citat

Gammal 2009-09-11, 19:31

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Beror på vilken flygplats du väljer - Arlanda, Landvetter, Köpenham eller Oslo...
Du får rota runt lite bland de som kör nu och det är Apllo, Ving, Fritte och Detur...
alltså om det är charter du tänker åka. Finns även möjlighet att åka billigt med Apollo Supersaver enkelresa och sen boka en reguljär hem t.ex. med Transavia från MIR till Paris Orly och vidare därifrån till Sverige eller med Tunis Air till Paris/Rom och sen hem eller Karthago Airlines som kör direktflighter från Tunis till Stockholm, Köpenhamn. Fast i slutändan brukar såna kombinationer bli dyrare än 1-2 veckors charter.

Gammal 2009-09-11, 21:07

emmsan

Nykomling

Standard åhh tack
åh tusen tusen tack... hm låter enklast med charter då ju är inte så "resvan" så byta flyg o grejja skulle nog sluta i katastrof... jaha då ska jag bara komma på vad jag vill med livet oxå o se om han är mannen i mitt liv )

vet du föressten hur det är med skolor o annat för svenska barn finns det äns ( tänker långt in i framtiden)? har egentligen 1000 frågor men det är ju inte direkt rätt forum för det
tusen tack igen kramizzz
Svara med citat

Gammal 2009-09-11, 22:07

Sousseannika

Globetrotter

Standard
Nope, inga svenska skolor. De återstående 999 svaren tar vi när du kommit hem igen..på annat forum. Trevlig resa.

Gammal 2009-09-12, 21:39

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Wow -lämna hjärtat kvar i Tn. -jag lovar du e inte den första hehe...
Önskar dig lycka till och hoppas att de kommer att bli rätt med din kärlek och att det är en "på riktigt"kärlek och inte denna "europakärlek"din karl har funnit-då ni/du börjar tänka i dessa banor redan -men de klart man ska ha långsiktiga mål absolut!!
Tänk dig för bara en o 2 ggr.innan så du vet vad du ger dig in på

Sedan kan man OM man ej har långt till No.åka därifrån Oslo,då jag vet att deras biljetter brukar vara snäppet billigare än Sv.biljetter-på Detur då...KAN löna sig att åka därifrån om man vill o de ej är långt...
Ska du stanna en eller 2 v.?för då kan du åka ner till Djerba (1750 kr ca)och ta louage eller buss därifrån till Sousse(antar det är dit du ska?)-bussarna är bra de går hela vägen dit utan byten-louagen ska du byta i Gabes-men iof.så är det en o samma station man byter på så resvan eller ej...spelar ingen roll..tåg funjkar oxå om man vill -loage eller buss till Sfax,sen tåg från Sfax till Sousse.
Kostnad på detta-billigt..de va nu ett tag sen jag åkte med dessa medel men dyrt nej
Eller varför inte be din kärlek komma ner till Djerba o tillbringa en tid där tillsammans?Det är fint o sen vägen uppåt är värd att uppleva man ser så mycket av landet i sig då+en massa städer o byar utan turister ni kommer att få se under vägen
Man får räkna med en dags resande allafall om man ska den vägen med lokala färdmedel.

Svenska skolor finns ej men dock sv.barn i Tn.dvs.det finns en hel del tun-sv.barn som har både sv och arabiska som modersmål
Sedan-väljer ni att åka supersaver med apollo så finns även Detur som kör på enkla biljetter till Sv.
Dvs.man går till deras kontor(eller ringer)ngn dag innan avgång dvs.fre är deras avgång så finns det plats kan man köpa en reg.biljett av dem direkt på plats.
Dock tar de en del för dessa biljetter-3000 kr-om man vill stanna längre där dvs.
Dessa biljetter marknadsförs ej på deras sida eller ngt.sådant-men de går att köpa dessa om man stannar längre tid i Tn

Ha nu en bra resa ner o hoppas du ska trivas lika bra i Tn. som alla andra(många av oss)här på forumet.
Senast redigerad av jane den 2009-09-13 klockan 12:35.
Svara med citat

Gammal 2009-09-13, 07:55

emmsan

Nykomling

Standard :)
tuusen tack för ditt svar jane ska åka ner ngr ggr utan barnen o se vad det är för "filur" men dina tips ang resor va superbra.. men nja jag ska inte till sousse utan tunis men jag antar att det är lika enkelt eller kanske tom enklare

blir dock lite nyfiken på dej bor du där eller i sverige??( ursäkta min nyfikenhet haha)
Svara med citat

Gammal 2009-09-13, 10:07

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
Nu är ju inte detta svaret på billiga biljetter...
Men om jag inte missminner mig så på den tiden när jag oxå trodde jag hade lämnat mitt hjärta kvar i tunis=) så fanns det en engelsk skola det var typ det närmaste jag kunde hitta.

Nu kanske jag drar alla tunisiska män över samma kam... (så det ber jag om ursäkt, vet att det finns undantag men....dom är nog få)
för men dom brukar vilja komma till europa inte att vi svenska kvinnor ska flytta dit.....och det var så det blev i mitt fall oxå.

Men lycka till.....

Gammal 2009-09-13, 12:34

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Jo då de lika lätt att ta sig från Djerba -Tunis,tar du tåget fortsätter det till Tunis då det stannat i Sousse,så de peace of cake
Sen ang.louagen-den kan du byta i sousse-annars kollar du efter en louage i Gabes som ska till Tunis,de står på de flesta louage stationer,dvs.de är oftast en stor hall med en massa louagebilar,där står de eller så ropar de ut var den ska,annars frågar du,bara säga Tunis så visar de dig den.

Gammal 2009-09-14, 11:51

emmsan

Nykomling

Cool :)
tusen tack igen för alla svar.. jahapp lutar åt att jag åker i november o eftersom jag inte ska ha hotell så var det ngn som sa att jag inte då räknas som turist??? hmm o då antar jag att det medför en massa andra grejjer jag behöver tänka på??
Svara med citat

Gammal 2009-09-14, 12:25

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
Har aldrig bott på hotell i Tn men vet inte om det finns något spec som man ska tänka på då....
Man får fylla i samma blankett som alla andra vid inresa osv men har du några funderingar så fråga på bara

Gammal 2009-09-14, 13:36

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Turist behöver man väl inte vara för att besöka Tunisien!? Om det känns bättre kan man kanske plita ner ett hotellnamn på det där inresekortet. Det lär ju knappast dyka upp kontrollanter..

Jag ser mig aldrig som turist. Man kan vara gäst, besökare eller what-ever.
Världsturismorganisationens syn på saken: [...] "en person som för nöjes skull är minst tio mil från sin folkbokföringsadress under minst 24 timmar, enligt den kategorisering som är underlag för beräkningar av turistnäringens statistik."

Det låter som att man inte får röra sig utanför vissa gränser för nöjes skull utan att ingå i en grupp som förväntas agera på ett visst sätt =spendera så mycket pengar som möjligt t. ex.

Det är lite fint med olika länder med sina flaggor och frimärken och alltihop. Men alla sådana gränsdragningar är ju egentligen kokko. Men det är klart.. det är spännande också.. :-)
Svara med citat

Gammal 2009-09-14, 14:00

Sousseannika

Globetrotter

Standard
Tvärtom mot vad El M anger så ska du INTE ange ett hotellnamn där du bevisligen inte bor. Kontroller förekommer och då kan du få problem. Ange den adress där du kommer att vistas. Du har rätt att stanna 3 månader, vill du stanna längre ska du se till att att söka förlängt tillstånd innan den tiden går ut och det görs på en polisstation.

Gammal 2009-09-14, 14:16

El Menchia

Globetrotter

Standard
Sousse A - Menar du att det förekommer kontroller om man bara är där en vecka eller två?? Det verkar helt otroligt, men jag har inte faktakoll som du på sån där byråkrati. Förbluffande nitisk övervakning i sådana fall.. Alltså jag menar åker man inte tillbaka med returflyget kan man ju börja söka efter illegala suèdoiser, men hur som helst är jag inte ute efter att leda folk till vilse.

Det betyder mao att man kan bli stoppad på stan för att senare bevisa att man bor på det hotell man uppgivit i inresehandlingar?
Senast redigerad av El Menchia den 2009-09-14 klockan 14:24.
Svara med citat

Gammal 2009-09-14, 15:46

Sousseannika

Globetrotter

Standard
Ja, det menar jag. Jag vet att det förekommer och av den anledningen skrev jag det också. För mig är det varken förbluffande eller nitiskt.

Gammal 2009-09-14, 16:27

El Menchia

Globetrotter

Standard
Jag kan förstå, vid närmare åtanke, att det behövs en korrekt uppgift var man håller hus så att man inte plötsligt är försvunnen. Eller vid någon kris kan få tag på Tunisienvisitören, men att det skulle kroppsvisiteras på sådana uppgifter känns fortfarande förbluffande för mig :-)

Jag böjer mig dock, som sagt, för dessa uppriktighetskrav på lokalisering i Tunisien. Jag har själv aldrig behövt fara med osanning i den frågan eller visiteras för den delen heller.
Svara med citat

Gammal 2009-09-14, 17:28

Sousseannika

Globetrotter

Standard
Kroppsvisitering ?..har jag inte påstått. Det handlar om en check att de uppgifter du angett verkligen stämmer, sker oftast per telefon till det angivna hotellet som ska intyga att du är gäst. Av många anledningar är säkerheten och den polisiära närvaron mycket högre på andra sidan Medelhavet, i Nordafrika och den så kallade Maghreb-regionen som Tunisien ingår i än inom EU där vi har en rörelsefrihet, möjligheter och rätt att resa och ta jobb över landsgränserna etc på ett helt annat sätt än dem. Men illegal arbetskraft/invandring förekommer dit likaväl som hit, dvs svartjobbande européer finns lite här och var där också.

Gammal 2009-09-14, 21:20

El Menchia

Globetrotter

Standard
Jaha, här bara antar man det värsta.. ha, ha :-) Put your hands on the vehicle! and spred your legs!
Svara med citat

Gammal 2009-09-14, 21:21

emmsan

Nykomling

Standard :)
haha ni är ju föör underbara
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8