ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-09-10, 06:13

arboc

Nykomling
arboc är inte uppkopplad
arbocs avatar

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 0

Lightbulb Avresa 27/9 Sousse
Hej

Jag o min flickvän skall åka till Sousse den 27/9. Vi skall bo på hotell Riad Palms, någon som varit där i år och har lite goda råd?

Annars skulle jag vara glad om jag fick lite allmäna tips om vad kan göras, vad som inte skall missas mm.

Tack på förhand
Svara med citat

Gammal 2009-09-10, 09:01

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Hej Arboc, att bo på RP innebär att ni har i stort sett nära till allt åt alla håll å kanter (även mig om ni behöver fler tips, jag är där då och nås på 216 21244545, bor ett par hundra meter uppåt räknat från er); ni bor bokstavligt talat på stranden med alla vattenaktiviteter, gångavstånd in till centrum och den gamla medinan.

Det lilla turisttåget som går bort emot turistorten Port El Kantaoui kör förbi utanför entrén till RP flera gånger om dagen, hoppa på det eller ta en sån där rosa/lila tuk-tuk. På krypavstånd har ni ett brett utbud av restauranger i olika prisklasser inklusive "hål-i-väggen" ställen med en prisnivå som heter duga (dock serveras ingen alkohol där).

En tur till Sahara rekommenderas å det varmaste.

Taxi är billigt men se till att de kör på taxametern, sorry to say men de som står utanför hotellet brukar vara fräcka nog att ta upp emot 6 dinarer för att köra in till medinan! ..med taxameter går det på runt 1 dinar.

Är ni någorlunda van bilförare så rekommenderar jag att ni hyr bil, ca 40-50 din/dag i september, från hotellentrén räknat ta höger norrut utmed turiststråket, då passerar ni PEK, Chott Meriem och kommer sen till pittoreska Hergla. Finns många fina små badställen där ute. Kör kustvägen söderut till Monastir och vidare till Mahdia. Mycket att fotografera och kul annorlunda shopping efter vägarna.

På fredagar är det marknad (souk) i närbelägna Hamman Sousse, dit kan ni ta taxi, så även till souken som ligger en åt andra hållet och som har öppet på söndagar, i folkmun kallad kamelmarket om än att det inte säljs några kameler där men hästlass med andra prylar nya o massa begnat allt från strumbyxor till bilar.

På gångavstånd har ni discona Living/Bananas, sen finns Arena och Bora Bora.

En tur på dromedar i olivlundarna ovanför Sousse kan kanske vara något? Såna turer säljs i stort sett överallt och för dem som inte vill åka på dromme brukar kunna få sitta på medföljande vagnar och/eller hästar också.

I den närbelägna turistrorten Port El Kantaoui finns en lite marina som omges av restauranger och turistshoppar. Prisnivå något dyrare än i Sousse men många gillar att åka dit, speciellt på kvällarna och vandra omkring i folkmyllret.

Gammal 2009-09-10, 12:22

arboc

Nykomling
arboc är inte uppkopplad
arbocs avatar

Standard
tackar för dom tipsen Jag ser verkligen fram imot resan, har aldrig varit i tunisien. Hoppas bara på fint o varmt väder den veckan
Svara med citat

Gammal 2009-09-10, 22:09

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Måste bara nämna att hästdroskorna ska ni ej hoppa på då de kan åka förbi er o fråga om ni vill åka med...
Ok de lite fint o kanske myspys att åka med häst o vagn till kantaoui eller en bit runt om i sousse allafall-men tänk på hästarna de inte sådär välskltta direkt o de synd om dem :/

Men fint väder kommer ni säkerligen att få allafall
Sen kan jag tycka att bara en promenix i sousse o runtom,då utanför turismens gator är att rek.då det är ett helt annat än på turistgatorna.
Så räds ej att ta er utanför turistiqzoonerna o in i landet där tunisier bor,bara sätta sig o ta en kaffe eller en bit mat eller the o röka vattenpipa o insupa atmosfären är ett gott tips man lever på länge tycker jag sen att rpomenera runt om se mosaiker,byggnader,mm.är oxå att rek
Sousse har som syad mkt.att se såsom mosaiker,mosker,museum,byggander ,medinan(med anor fr.600talet eftk.blev 88 med på världsarv listan) osv.osv.

Gammal 2009-09-18, 17:32

arboc

Nykomling
arboc är inte uppkopplad
arbocs avatar

Standard
kom på en snabbfråga. Vilket språk gäller i Tn. Franska? eller kan man göra sig förstådd med engelska utanför "turistzonen"?
Svara med citat

Gammal 2009-09-18, 18:11

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Jo, Tunisien tillhör ju Les Pays Francophones, men det officiella språket är förstås arabiska. Det går att göra sig förstådd på engelska till nöds. Man kan passa på att lära sig lite arabiska. Det är kuligt.
Senast redigerad av El Menchia den 2009-09-18 klockan 18:14.
Svara med citat

Gammal 2009-09-18, 19:06

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
min erfarenhet är att håller man sig inom turist zonerna så kan dom fraser på alla möjliga språk.

men det är väl inte mer än någon fras men engelskan upplever jag är väldigt begränsad det bästa är nog om man har lite skolfranska i bagaget vilket jag inte hade.....

Gammal 2009-09-18, 19:19

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Sen har vi det ökända kropps språket där man klarar allt hehe...
Var med min pappa i Turkiet en gång,han kunde endast "i love u"på eng.sen sv.ingen turkiska men han blev erbjuden jobb som turistbusschaufför,bostad,hämta frun i sv.o bet.mat var dag för frun o honom o då med hjälp av kropps språket hehe...

Men nu till saken igen,fr.klarar man sig på utanför turistortena då de kan vara si o så med eng. enligt min erfarenhet
Senast redigerad av jane den 2009-09-18 klockan 22:41.
Svara med citat

Gammal 2009-09-19, 07:19

arboc

Nykomling
arboc är inte uppkopplad
arbocs avatar

Standard
Tackar för alla svar. Jag kan inte ens ngn skolfranska så det får nog bli som jane säger, kroppsspråket...
Svara med citat

Gammal 2009-09-21, 15:07

arboc

Nykomling
arboc är inte uppkopplad
arbocs avatar

Standard
kanske sista snabbfrågan innan vi åker på söndag.
Hur är det med eluttagen, måste man ha med en adapter till mobilen eller är det samma uttag som i sverige?
Svara med citat

Gammal 2009-09-21, 18:21

El Menchia

Globetrotter

Standard
Same, same. 220 volt. Ser lite annorlunda ut bara.
Svara med citat

Gammal 2009-09-21, 20:59

arboc

Nykomling
arboc är inte uppkopplad
arbocs avatar

Standard
men kan man använda samma kontakter som i sv.?
Svara med citat

Gammal 2009-09-21, 21:10

El Menchia

Globetrotter

Standard
Jarå, inga problem.
Svara med citat

Gammal 2009-09-21, 22:17

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Kolla bara ibland så ej kontakten har åkt ut-vissa har en förmåga att göra det då det är 2 stickploppar som vi har men de ser lite annorlunda ut (som redan e.m skrev)o e glappare eller hur man ska kalla det : ?

Gammal 2009-09-22, 05:29

arboc

Nykomling
arboc är inte uppkopplad
arbocs avatar

Standard
tackar för svaren...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8