ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-08-24, 19:34

Desola

Nykomling
Desola är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 0

Standard Monastir - en massa frågor samlade på ett o samma ställe :)
Jag åker till Monastic (ospec) om två dagar och behöver lite hjälp.

- Vad finns att se i Monastir, eller i närheten? Vilka aktiviteter finns? Jag gillar att vara aktiv och testar gärna på extremsporter, vindsurfing, rafting, scuba diving ... finns det sådant där nere?

- Jag åker till Tunisien delvis som ett fotograferingsprojekt, för att fota miljön. Vilka ställen rekommenderar ni?

- Jag vill gärna se andra städer förutom Monastir, är det dyrt att ta sig till en närliggande stad?

- Hur tar jag mig billigast till Tunis och vad finns att se och göra där?

- Shopping! Jag är trots allt ung tjej Kan man hitta snygga, mode kläder, smycken och skor, isåfall var, och vad är det för prisklass?

- Om man vill ta sig en tur ute i öknen, var kan man finna folk som arrangerar sådana utflykter och hur mkt kostar det?

- Hur borde jag som tjej klä mig då jag lämnar turistområdet och beträder områden där invånarna bor? Är det okej med kort kjol/shorts?

- Kan man dricka kranvatten?

- Vad finns det för diskotek eller nattklubbar, och hur mycket kostar inträdet?

- Vad finns det för olika transportmedel om jag vill ta mig runt i stan och se mig om?

- Hur varmt, eller kallt, blir det under kvällar? Tror ni man behöver packa med sig ytterkläder?

Sååå många frågor
Svara med citat

Gammal 2009-08-24, 19:59

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Svarar bara snabbt på sista frågan: C’est très chaud i Tunisien nu..!
35° klockan 19.55!!
33° klockan 20.55!!
Bifogade bilder
Filtyp: png Bild 2.png (65.5 KB, 4 visningar)
Filtyp: png Bild 3.png (69.0 KB, 1 visningar)
Senast redigerad av El Menchia den 2009-08-24 klockan 20:56.
Svara med citat

Gammal 2009-08-25, 09:30

jonbil

Nykomling
jonbil är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Standard
El djem är ju nästan ett måste om du skall dit och plåta,
Där finns en av de 5 största amfiber teatrarna.

För att komma enklast billigast till tunis så kan du gott ta tåget.
annars kostar de inte mer är än ca 500 sek att hyra bil heldag.

T
Svara med citat

Gammal 2009-08-25, 10:01

Desola

Nykomling
Desola är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Standard
Har du någon anning om hur mkt tåget kostar?

Hyrbil ärnog inget alternativ, jag är bara 16 och har inte körkort :P
Svara med citat

Gammal 2009-08-25, 10:10

El Menchia

Globetrotter

Standard
Åk tåg. Det är mycket billigt. Du behöver inte oroa dig för priset över huvud taget. Det går tåg till El Djem också, fortsätter till Sfax, Gabes. Om du åker från Monastir. Får du först ta ett "lokaltåg" till Sousse. Det går också att åka till Mahdia med det tåget - åt andra hållet.

I Tunisien finns inte Sj:s fjantiga biljettsystem som tur är :-) Där funkar det som det ska med ToR-biljetter osv.
Svara med citat

Gammal 2009-08-25, 10:13

El Menchia

Globetrotter

Standard
En snabbis till. Det går att dricka kranvattnet, men det är inget gott pga. klor. Vatten finns att köpa överallt.
Svara med citat

Gammal 2009-08-25, 13:11

El Menchia

Globetrotter

Standard
pretty hot - Sousse 13.10..

even hotter 16.50 :-)
Bifogade bilder
Filtyp: png Sousse.png (94.8 KB, 3 visningar)
Filtyp: png even_hotter.png (103.9 KB, 3 visningar)
Senast redigerad av El Menchia den 2009-08-25 klockan 16:52.
Svara med citat

Gammal 2009-08-25, 20:04

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
....droppar in som hastigast - har haft 38-39 grader här i Sousse i går och idag, de två senaste nätterna har jag sovit under bar himmel på mina terrasser pga att jag inte har aircondition i lägenheten. Har haft en molnfri vecka fram till idag på eftermiddagen då började lite moln hopa sig och tre regnstänk föll på armen, klockan är 20.03 här nu (Tunisien har inte sommartid i år pga att det är fastemånaden Ramadan) forfarande lite molntappar men inget regn ännu. Lämna jeans/jacka hemma. Dessutom är det rätt hög luftfuktighet också varvid långärmat klibbar..men utanför turistzonerna så är det kutym att täcka axlar och knän, dvs undvik bära spaghettilinnen och kortkort, speciellt om du ska ge dig iväg ut på landet utanför städerna och det rekommenderar jag verkligen om du är ute efter att ta sjyssta bilder! men letar du detaljer så kommer du hitta rätt mycket att plåta inne i städerna också..t.ex. den gamla medinan inne i centrala Sousse. Disco - har ingen koll på Monastir men i här i Sousse är det Bora Bora, Arena och Living/Bananas som gäller, har ingen aning om inträdet men googla på Bora Bora Sousse så hittar du deras sajt. Avstånd - det tar ca 20 minuter att ta sig mellan Monastir och Sousse med taxi eller louage..och Sousse till Port El Kantaoui ca 12 minuter.

Gammal 2009-08-25, 21:30

El Menchia

Globetrotter

Standard
Living/Bananas Ha, ha - Vad är det för ställe? Live-are i banandräkt. Living for the bananas.

"Living/Banana Club
Populärast i Sousse! Nya, fräscha baren Living delar lokal med diskotek Banana Club, där det framförallt dansas till spansk, cubansk och hip hop-musik. Salsakurs varje måndag. "

Det var inte så crazy ändå..

Den där fina gamla discoskylten DREAMS då på Cornichen?
Svara med citat

Gammal 2009-08-25, 23:26

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Sedan ska du ta dig runt i landet rek.jag annars ett bra sätt att ta sig fram på-louage-en busstaxi där du betalar per plats.
Och nedåt i Tn.hade de idag 44 grader nedanför Gabes omr.så hot hot är det
Sedan ett tips på bilder är oxå de finns massor o åter massor av mosaiker i Tn.som kan bli mycket vackra på bild beroende på hur man tar dem.För övrigt så är alltid mosaik vackert
Ett tips/tänkte du ta på myndigheter,poliser,myndighets byggnader mm.så är det förbjudet/all fotografering på all slags myndighet är förbjudet,så låtsas fokusera på något annat o fota polis eller dyl.om du vill
Du kan annars bli av med både kamera i bästa fall bara minneskort eller filmen.
Så ha de i åtanke om du ksa fota de ovan nämnda.

Sedan tycker jag i min värld att bara fota en vanlig fam.i Tn.i ett hem eller ute på landsbygden,ett bröllopp eller dyl.kan vara ett projekt hela det då det blir så verkligt o inte bara detta sakerfotograferingen eller vad man nu kallar det...?

Till öknen kommer du att hitta turer som antingen arrangören anordnar eller lokala vilket är bättre enl.mig-men de klart finns både för/nackelar med allt...fördelarna är nog att man slipper känna sig som en flock djur på grönbete sen att man kan ta lite tid till de man vill.
Varför inte hyra en chafför som är er guide över minst 2 dagar behöver du allafall.
Det är inte samma ockerpriser som i Sv.utan blir betydligt billigare de alt.då du ej hade körkort
Annars kolla runt med arrangörerna som finns på plats så kommer du hitta ngt.bra alt.

Sedan kranvattnet kan man dricka som skrivet redan här-men risken kan vara om man har känslig mage att man blir sjuk-då det är en helt annan bakterieflora på vattnet där än här-ngt.som våra magar ej e vana vid.Själv dricker jag o drack alltid vattnet där då jag bodde där men de som känner mig säger att "du har en mage av stål"hehe...antar pga.av allt kaffedrickandet

Gammal 2009-08-26, 07:22

El Menchia

Globetrotter

Standard
Mitt bästa fototips är att du själv måste hitta det du vill fotografera. Jag kan peka på massa ställen. Men det har ingen större betydelse [var][när] om man inte vet [hur] man vill ha det. Vilket jag inte säger att du inte vet :-)

Hur som helst är det roligt att fotografera i Tunisien.
That’s what I do när jag är där.. och här.

Alltså vissa motiv kräver ett visst ljus för att det ska bli bra. En stor del av fotografering handlar om teknik - hög som låg och att kunna använda sig av den som man vill. Men slumpen är minst lika viktig och varför man fotograferar. Det oväntade är oftast det som inspirerar mest. Men man kan också gräva på en och samma plats om och om igen.

Det man inte vill bli av med när huset brinner eller tjuven är framme är fotografier. Fotografier kan ha enorm betydelse. En minnesbärare - all that’s left.
Senast redigerad av El Menchia den 2009-08-26 klockan 10:37.
Svara med citat

Gammal 2009-08-26, 12:53

Sousseannika

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

Den där fina gamla discoskylten DREAMS då på Cornichen?
Moaaahaaaa haha..skylt kvar och på tal om dreams, var till Dreams Beach häromdagen och jäss - tog en fika på El Menchias terrass. Blev lite avis nu va?

Gammal 2009-08-26, 13:20

El Menchia

Globetrotter

Standard
Ah, Avenue de la plage.. :-) Det var riktigt mysigt där innan Dreams Beach fanns. Det var bara små matställen, en och annan bonde med skjul och El Menchia förstås. Jag har bara bott där en gång, första gången i Tunisien. Jag hoppas att det får vara kvar lite naturstrand. Det är ju den enda lilla biten som inte är helt exploaterad.
Svara med citat

Gammal 2009-08-28, 12:41

Sousseannika

Globetrotter

Standard
Sorry to say men inte många skjulbönder kvar där nu, har fått ge vika för nya stora komplex bl.a. är ett under uppförande alldeles bredvid DB.

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8