ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-08-13, 14:37

milo73

Nykomling
milo73 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 0

Standard sousse i september
Hej

Ska åka till sousse om ca 3 veckor och jag läste något om att fylla i papper när man kommer dit. Vad är det?? Sedan undrar jag om hur mycket man får ta med sig när man handlar på taxfree?

Sedan resekassans storlek. Hur mycket på ett ungefär tar man med för 2 personer?

Tacksam för svar och tips för en trevlig semester....

M-L
Svara med citat

Gammal 2009-08-13, 17:51

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Taxfree - 1 liter sprit (eller 2 l starkvin) och 2 l vin. Samma på återresan hem.

Reskassa - ca 2500-3000 per person/vecka, lite beroende på om ni har tillgång till frukost och/eller halvpension. Räkna med ca 30% lägre prisnivå än i Sverige bortsett från importerad alkohol som är hutlöst dyrt. Lokal sprit är typ fruktbrännvin, drickbart, men ej i samma klass/kvalitet som t.ex. Absolut/Kosken etc - köp med er taxfree. Deras viner är helt okey, så även ölen Celtia en ljus lager.

In-/utresekort - brukar delas ut på flygplanet och ska sen lämnas i samband med att ni visar upp passet i passkontrollen. Och samma procedur på hemresan. Uppgifter som lämnas är bl.a ditt namn, nationalitet, passnummer och datum för dess utfärdande, yrke, adress (hotellnamnet) under vistelsen etc. Inga konstigheter men pyttesmå rader att skriva på..:-).

Jag är nog där samtidigt som er och nås då på +216 21244545 utifall att ni behöver tips när ni är på plats.

Gammal 2009-08-13, 18:01

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Sousseannika Visa inlägg

Räkna med ca 30% lägre prisnivå än i Sverige
Men det är väl minst 50% lägre prisnivå än i Sverige, men du kanske bara menade lokala alkoholhaltiga drycker :-)
Svara med citat

Gammal 2009-08-13, 18:22

Sousseannika

Globetrotter

Standard
Nej det har jag inte gjort och håller inte med dig. Jag jämför utifrån det jag betalar när jag bor och lagar mat i min lägenhet där, dvs äter lika som här hemma i Sverige, men även besök på restaurang och snack-bar etc, samt dinarens värde vs kronan under de månaderna. Vissa grejer ligger 50% under men långt ifrån allt, och då gör jag ändå mina inköp (kött, fisk, grönsaker, frukt, rengöringsmedel/hygienartiklar etc etc) där tunisierna själva handlar såsom på souken i Hamman Sousse, Magasin General, Champion och Promogro. Bara under fjolåret gick prisnivån på livsmedel upp där ca 40% och ändå tycker vi det fortfarande är billigt.

Gammal 2009-08-13, 18:57

milo73

Nykomling
milo73 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Standard
Sousseannika. Tack för dom svaren och jag tar med nummret till dig om jag behöver tips under resan. Vi har frukost och halvpension med i resan. Längtar nu efter att få åka på en efterlängtad semester.
M-L
Svara med citat

Gammal 2009-08-13, 22:51

El Menchia

Globetrotter

Standard
Ja, livsmedel och dinaren har väl blivit dyrare. Det vet ju du som är där så ofta. Men kronan har stärkts ganska mycket nu. Dinar ---> 5.40-5.50kr
Sen är det flera hundra procent billigare att åka taxi :-) för att inte tala om kaffe på café.. 1000 % :-D

Bröd på bagerierna är inte dyrt. Prisexempel - en Pain au chocolat kan man väl få för 400 millimes - 2,50 kr. Jag har ett franskt bageri i kvarteret som tar 9 kr.
Ja, jo godisbröd..
Senast redigerad av El Menchia den 2009-08-14 klockan 10:37.
Svara med citat

Gammal 2009-08-14, 08:21

El Menchia

Globetrotter

Standard
Jag köper alltid med mig några små te/kaffe-glas. De kostar 1-3 kr st. Billiiigt!
Svara med citat

Gammal 2009-08-14, 12:19

Sousseannika

Globetrotter

Standard
Själv har jag snöat in på textilier - vackra kuddfodral, kosta nästan gratis..;-)

Gammal 2009-08-17, 18:28

Sousseannika

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av milo73 Visa inlägg

Sousseannika. Tack för dom svaren och jag tar med nummret till dig om jag behöver tips under resan. Vi har frukost och halvpension med i resan. Längtar nu efter att få åka på en efterlängtad semester.
M-L
Psst..är du kvar? Ändrade planer, jag åker iväg redan i morgon, hem igen den 2:a så vi kanske åker om varandra...

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8