Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_N
Hej. Jag ska resa med min flickvän till Port el Kantaoui och bo på Vincci el Kantaoui i en vecka den 2/9.
Det är så mycket olika bud på webben när det gäller vissa frågor jag har så jag hoppas på slutgiltiga svar här från nån som besökt tunisien ett flertal ggr.
1. Pengar. Gillar inte att ha en reskassa i kontanter och växla på hotellet, hur pass vanliga är uttagsautomater, måste man leta hårt efter dom?
2. Vaccination. Vissa säger att man inte behöver, andra rekommenderar vaccination. Vad rekommenderas här?
3. Mygg/moskiter. Jag har en rätt kraftig allergi mot sånt, hur vanligt förekommande är dom? Vissa säger att det finns, andra inte.
4. Dykvatten. Finns det nåt kul marint liv att kolla på vid snorkling på stranden eller måste man åka ut med en båt för att få se sånt?
5. Mat. Rekommendationer på lokala rätter? Rekommendationer ang sånt
man inte ska äta?
6. Klädsel för tjejer. Jag fattar självklart att man inte strosar omkring i bikini på stan men är shorts och linne ok? Lite olika bud kring detta också.
7. Lokal alkohol. Rekommendationer?
Ja, det var väl det mest akuta, ha ha. Tackar o bockar på förhand.
Mvh
/Fredrik
|
Ska föröka svara på dina frågor sen finns de andra oxå här som hjälps åt så vi komemr fram till ngt.bra

1.JAg är densamme av den typen gillar ej att ha pengar på mig,utan använder automat,dessa är ej svåra att finna,som jag känner till finns 4 i aKantaoui(finns säkert fler)den enklaste är nog precis intill ingången till marinan till vä.
Sen finns ett x.antal i sousse som ligger en bit ifrån kantaoui,taxi eller promenix om man vill finns även puttetågen som går,även tuk tuk en slags mototrmoped man kan sitta ngr.i.
Men att springa livet av sig för att ta ut pengar-nej kommer ej att behövas.
Finns även uttagsautomat på flyplatsen då ni landar.
Ett tips,har ni icakort använd de då de ej har uttagsavg.på deras kort
2.Jag själv har aldirg vaccinerat mig trots att jag bott o jobbat där o rest ett x.antal år dit.MEN man vet aldirg som sagt när man blir sjuk...
EN enda gång råka jag ut för salmonella de va ijnogen höjdare precis,så man ska aldrig säga aldrig...
3.har ej sett en enda mygga under min tid i Tn.vare sig på landsbygden eller turistorterna..
De som kan finnas är småflugor som är som vanliga flugor i sv.dock strl.en mindre.
4.har iofs aldrig dykit där,men vattnet är relativt rent och klart och talade med ett par en gång som dykt i kantaoui som sa att de va ngt.man bör göra,men som sagt har ej upplevt de med egna ögon så svårt att säga...
här är en länk med en del dykarcenter som finns om man är intr.av det..'
Hergla och mir ligger i närheten av KAntaoui.
Aktiviteter Vannsport forts dykning
5.Absolut!! Tn.mat får ni ej missa!!
Det jag ej direkt rek.är just maten oftast på hotellen då den kan vara mer smaklös och kanske stått framme ett x.antal timmar och inte är traditionell alls...
Couscous-nationalrätten måste ni prova men ät då den ej på ett ställe som är turistiskt då får ni ej sådär supergod mat..utan räds ej för att ta er utanför själva orten där tunisierna själva äter.
I kantaoui hittar ni inte ett sånt ställe utan vägen mellan sousse-kantaoui o inåt kommer ni att hitta.
6.shorts o linne är ok på en turistort,utan problem,men ska ni ut o se er i landet så rek.jag att man har allafall en tshirt på sig o inte kortaste kjolen.
Men turistorterna är mer acceepterande i klädsel så de tycker jag hon kan ha.
7. alkohol,finns gott öl som heter celtic som är ett mellanöl i vår klass som är god.
viner har tn.oxå egenproducerad som är goda,vitt vin dricker jag själv som jag kan rek.
sprit finns ett eget boucha som är drickbart enligt de som har druckit det.
Billigt o gott är allafall viss alkohol och den imp.är svindyr så de rek.jag isf.om man vill ha de att köpa ombord eller taxfreen i sv.eller tn.
alkohol köps i våra liknande bolag,som oftast ligger insyltade i en supermarket eller monoprix.
Hoppas de hjälpte er lite allafall o mer frågor?så skriv bara