ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-08-07, 21:44

dolffina

Nykomling
dolffina är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 0

Red face Help!!Blue Star Marhaba Royal Salem Beach & Sousse..
Hej,

Jag och min man håller på att plannera en resa till Tunisien den 17 aug. Det är snart vet jag men beslutet att boka en resa ditt kom snabbt :S.. Jag är jätte orolig. Vi hittade en bra resa via fritidsreson till sousse och Blue Star Marhaba Royal Salem Beach hotel. Det är första gång för mig att åka till sousse. Har varit i tunisia många år tillbacka och min man har besökt sousse för många år sen.

Jag undrar om någon har varit i detta hotell och vad tycker ni? Rekommenderar ni det?
Också undrar jag vad man kan göra i sousse under en vecka (8dagar) både dag och kväll. Finns det aktiviteter? vilka? finns det bårtur och likadant? Hur ser livet ut på kvällerna i slutet av augusti? är det tomt med turister eller finns det turister då? Också finns det några bra diskotek eller clubber man kan gå till på kvällerna o i så fall vilka?... Som jag läste någon annastan så är sousse ett bättre val än Port el k. stämmer det? Har vi gjort ett bra vall eller?

Jag vet att det är många frågor men jag är jätte tacksam för all er hjälp, förslag och rekommendationer

Tack i för hand
Svara med citat

Gammal 2009-08-08, 08:44

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
Om du använder dig av sökmotorn här på forumet så hittar du inlägg om just det hotellet,

Ni kommer att befinna er i tunisien under fastemånaden ramandan som om jag inte missminner mig börjar den 21 augusti i år.

Det kommer ni kanske att märka av att det är lite lugnare på dagarna.

Om sousse är bättre än PEK eller inte... ja det är nog lika många åsikter om det som resenärer till dessa två orter.
Jag kan bara svara för mig själv när jag säger att PEK är en uppbyggd ort baserad på turism. Det är renare, dyrare tex
Men har aldrig bott på någon av dessa två orter alls, så egentligen ska jag inte uttala mig om hur dom är att bo i.
Men saker man kan göra....
- Åka en båttur
- om man vill ägna någon dag med att åka buss säger de allra flesta att en tur t sahara o rida är underbartt
-Ta sig upp till min hemmaplan tunis=) väl värd ett besök

I sousse har det då funnits en stor natt club bora bora

Gammal 2009-08-08, 17:41

Tunisienresenär_1

Nykomling
Tunisienresenär_1 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Standard
Hej, har precis kommit hem efter en vecka på detta hotell. Det är ett mycket bra hotell, trevlig personal, bra rum, god mat, fint poolområde och precis vid stranden. kan inte bli mycket bättre. SKulle vara att det inte finns så mycket i närheten utan det är Sousse eller PEK som gäller men det kostar inte mycket med taxi. Vi tyckte bättre om PEK än Sousse. Precis som ovan skriver är PEK renare, moderna och lugnarer och mer som en "vanlig" semesterort, där man strosar omkring i hamnen på kvällarna äter, fikar, shopar och bara har det bra. Men andra tycker säkert det rikiga Tunisien är att föredra. Vi var ute på en katamarentur och det kan jag verkligen rekommendera.
Trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2009-08-08, 23:23

Gitte

Globetrotter
Gitte är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Rykte: 4

Smile Bra val
Vi bodde på detta hotell för ett år sen o vi var helnöjda. Lunchbar direkt vid stranden, kvällsunderhållning vid den andra poolen. Ett måste tycker jag är att besöka medinan inne i sousse. Finns även butiker där med fasta priser som man kan gå runt i lugn o ro. Vi tog en båt utflykt via Mohamed på hotellet o det var en kort tur ut på havet, med bad, grillad kyckling, fisk, fri läsk o magdans..

Vi uppskatta det genuina inne i sousse att strosa på strandpromenaden på kvällen o känna att du verkligen var i ett annat land.
Svara med citat

Gammal 2010-05-05, 14:54

sarant

Medlem
sarant är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Standard
Jag och min familj har bott på det här hotellet och trivdes jättebra. Stranden är underbar, mjuk som potatismjöl, långgrunt och det fanns endast ett fåtal försäljare på stranden som sålde frukt, kaffe, munkar och läsk, och dom var inte särskilt påstridiga.

Poolområdet var jättefint, jacuzzi i ena änden som var igång med jämna mellanrum, det fanns även vattenrutchkanor i olika storlekar.

Hotellet ligger ungefär mitt emellan Sousse och PEK, vilket var perfekt tyckte vi. Taxi är billigt, och annars kan man bara promenera upp på stora vägen och promenera åt det håll man vill och vinka fast de små minitågen som går mellan Sousse och PEK. Då hann man se en del på vägen också för dom går sakta. Vi tyckte om både Sousse och PEK.

Tyvärr var vi varken på discon eller pubar så jag kan inte säga nåt om det. Men vi var och åt helt underbar oxfilé, steakhouse fries med flera såser och vitlöksbröd, 2 öl, 4 läsk och glass till sonen, på en restaurang som hette Farmers, den ligger på väg in mot Sousse. Jag kan varmt rekommendera den, vi betalade ca 500 svenska kronor och då var vi 5 vuxna och ett barn.

//Sara
Svara med citat

Gammal 2010-05-08, 12:49

m_d

Nykomling
m_d är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Standard
Jag och min flickvän ska hit vi med om ett par veckor. Tänkte passa på att fråga lite eftersom det redan fanns en tråd om hotellet.

Är det nån som haft med sig en laptop hit? Vi funderade på att ta med en så man kan göra backup på alla bilder man tar och lättare ladda upp dem på bloggar osv. Verkar inte finnas något trådlöst internet på hotellet i sig va? Nån som har hittat ett ställe i närheten som man kan gå till och ta med sig datorn? Internetcafe eller dylikt?

Är det en bra idé över huvud taget? Jag antar att man inte kan låsa in den någonstans så man får väl ha den på hotellrummet bara i så fall? Låsfacken lär väl vara lite väl små?
Svara med citat

Gammal 2010-05-08, 19:25

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av m_d Visa inlägg

Jag och min flickvän ska hit vi med om ett par veckor. Tänkte passa på att fråga lite eftersom det redan fanns en tråd om hotellet.

Är det nån som haft med sig en laptop hit? Vi funderade på att ta med en så man kan göra backup på alla bilder man tar och lättare ladda upp dem på bloggar osv. Verkar inte finnas något trådlöst internet på hotellet i sig va? Nån som har hittat ett ställe i närheten som man kan gå till och ta med sig datorn? Internetcafe eller dylikt?

Är det en bra idé över huvud taget? Jag antar att man inte kan låsa in den någonstans så man får väl ha den på hotellrummet bara i så fall? Låsfacken lär väl vara lite väl små?
Hotellet finns det redan en del inf.om här på forumet - och jag kan ej tillföra ngt.om det då jag ej bott där
Ska ni ta med en laptop o ej vill släpa på den så fråga lite snällt receptionen om de kan förvara den till er innanför reception, de gör de nästan garanterat, kanske ni kan lämna en slant som tack för besväret, då är den i säkra händer ändå. De låser oftast in den på kontoret eller har den under uppsikt så att ingen tar den...Be om namnet på personal som tar hand om den eller fråga direkt chefen på hotellet...

Annars finns internetccafen (en hel del i sousse)man kan gå till , dessa är ej dyra runda 1-2dinar / timme..Sen får man komma ihåg att hastigheterna där e inte detsamma som vi har deras nät tar siesta då och då Och ibland kan de vara en del folk på kö så det är bara att vänta på sin tur, ta en dator o surfa sen betalar man när man e klar...
Det heter "publinet" så be en taxi köra er dit, dock kan ni oxå gå det är ej långt sen e de kul att se lite av stan på vandrande fot
Har en bekant som haft med sig datan dit o kört trådlöst på ett vanligt cafe, dock va det ej att rek.enligt honom det tog tid, anslutnngen bröts då o då osv... men möjligheten finns ju kolla bara upp priserna på utlandsurfande så ni ej får en chock då ni kommer hem sen!
HAr tyvärr ingen koll på priser , operatörer mm. för utlands surf.
MEN iof.så kan det kännas som onödigt att ta med sig egen data om man ej måste i typ jobb osv. då surfa är billigt i Tn.

Gammal 2010-05-09, 12:29

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

kolla bara upp priserna på utlandsurfande så ni ej får en chock då ni kommer hem sen!
HAr tyvärr ingen koll på priser , operatörer mm. för utlands surf.
Lägger till lite info....
Om man tar med sig ett eget mobilt internet så ligger kostnaden för att surfa i Tunisien på
mellan 65-150kr Mbit så det är inte ett billigt nöje och det skiljer mycket beroende på vilken operatör man har. Så kolla upp priser med den operatör som ni anv er av

Men sen så har en del operatörer roamingspärrade mobila bredband.

Dessa priser är hämtade fr operatörernas hemsidor.
OBS samma priser gäller om man surfar i mobilen.
Så har man möjlighet att göra det på internetcafé o bara betala en 10 så är det ju viss skillnad.

Gammal 2010-05-09, 16:54

m_d

Nykomling
m_d är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Standard
Jo mobilt känns ju inte ens som att det är någon idé att tänka på egentligen. Det är ju därför jag är ute efter att hitta öppna wifi-platser typ
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8