ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-08-07, 15:17

TomasM

Nykomling
TomasM är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 0

Standard Ang Tunisien
Hejsan. Jag och min sambo ska åka till Tunisien den 28 augusti, och vi har lite frågor. Har kollat rnt lite på olika sidor och forum om Tunisien. Vissa skriver att Tunisien var det värsta dom varit med om. Folk var otrevliga, dom försöker köpa ens flickvänn för ett viss antal kameler, polisen går på en på stan, man måste fylla i massa papper när man landar i Tunisien ect. Bara en massa saker som får en att bli orolig. Men sen har vi även sett en massa inlägg om att Tunisien är jätte bra osv. Vad har ni för uppfattning om Eran resa till Tunisien? Snälla svara och gör oss lite mindre rädda =)

Sen en till fråga ang pengar och kostnader. Vi ska vara där en vecka. Vi har inte tänkt att "handla" något speciellt. Bara vara där och mysa, Äta mat och kanske dyka lite. Vad är den ungefärliga kostnaden för två personer i tunisien i en vecka? tacksam för svar

// Tomas
Svara med citat

Gammal 2009-08-07, 21:50

Gitte

Globetrotter
Gitte är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Rykte: 4

Smile Underbart
Ja smaken är ju delad...men jag o min familj verkligen älskade tunisien vi var i sousse för två år sen i aug, förra året var min svägerska i port el kantanoi o även de stormtrivdes...
Vart i tunisien ska ni ?
Det stämmer att ni ska fylla i en varsin blankett när ni har landat... inte sånt stort bekymmer, se bara till att ha en penna med er så går det fortare. Vi dvs mannen o jag fyllde tillsammans i fyra blanketter... o det överlevde vi.

Folket i tunisien kan vara för mkt gästvänliga vid vissa affärer o ropa efter er, fråga vart ni kommer ifrån osv.. men det är ju bara att välja om du vill diskutera med dom eller svara helt kort. I grund o botten är de mkt vänliga människor...
Jag har varit i turkiet o egypten också och jag upplevde det lugnast med detta i just tunisien.
Om ni ska till sousse så var det ett flertal affärer med fasta priser .. o du kan i lugn o ro gå o titta.
DET är billigt i tunisien.. vi betala ca tio kr för en taxiresa, 150-300 kronor för middag för fyra personer. Vi fick verkligen anstränga oss att göra av med pengarna... de sista dagarna försökte vi allt att handla upp det. Svårt att säga HUR mkt vi hade för en vecka men billigt är det.
Lycka till o jag hoppas att ni kommer uppskatta det.
Svara med citat

Gammal 2009-08-07, 23:26

TomasM

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte Visa inlägg

Ja smaken är ju delad...men jag o min familj verkligen älskade tunisien vi var i sousse för två år sen i aug, förra året var min svägerska i port el kantanoi o även de stormtrivdes...
Vart i tunisien ska ni ?
Det stämmer att ni ska fylla i en varsin blankett när ni har landat... inte sånt stort bekymmer, se bara till att ha en penna med er så går det fortare. Vi dvs mannen o jag fyllde tillsammans i fyra blanketter... o det överlevde vi.

Folket i tunisien kan vara för mkt gästvänliga vid vissa affärer o ropa efter er, fråga vart ni kommer ifrån osv.. men det är ju bara att välja om du vill diskutera med dom eller svara helt kort. I grund o botten är de mkt vänliga människor...
Jag har varit i turkiet o egypten också och jag upplevde det lugnast med detta i just tunisien.
Om ni ska till sousse så var det ett flertal affärer med fasta priser .. o du kan i lugn o ro gå o titta.
DET är billigt i tunisien.. vi betala ca tio kr för en taxiresa, 150-300 kronor för middag för fyra personer. Vi fick verkligen anstränga oss att göra av med pengarna... de sista dagarna försökte vi allt att handla upp det. Svårt att säga HUR mkt vi hade för en vecka men billigt är det.
Lycka till o jag hoppas att ni kommer uppskatta det.
tack så hemsk mkt för ditt svar. Vi har en ospec så det blir antingen monastir eller sousse. Vi har inga som helst problem med att dom ställer frågor osv. det är bara kul, vi är bara lite nervösa över att dom ska bli sura elle aggresiva.
Vi tänkte ta med ungefär 5000 kr och dela på. om d inte räcker så får man bara ta ut. men vi hoppas det räcker=) ska täka på allt du skrev och tackar så hemsk mkt.
Svara med citat

Gammal 2009-08-09, 18:49

Gitte

Globetrotter
Gitte är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Rykte: 4

Smile Medinan ett måste
Hej Thomas...

Jag vet inte själv mer om Monastir än att vi landade där..... men om det blir sousse ni hamnar så är det ett måste att besöka medinan. Helt fantastiskt.. som tusen o en natt att strosa runt..
Jag hoppas att ni kommer uppskatta tunisien lika mkt som vi..
om tre veckor ändrar vi kurs detta år till turkiet... kul med variation. Men helt garanterat återkommer vi till tunisien igen.

Strosa längs strandpromenaden bland alla människor var också härligt, inte mkt turister när vi var där ... utan det var vi och ortsbefolkningen.
Svara med citat

Gammal 2009-08-16, 13:46

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av TomasM Visa inlägg

tack så hemsk mkt för ditt svar. Vi har en ospec så det blir antingen monastir eller sousse. Vi har inga som helst problem med att dom ställer frågor osv. det är bara kul, vi är bara lite nervösa över att dom ska bli sura elle aggresiva.
Vi tänkte ta med ungefär 5000 kr och dela på. om d inte räcker så får man bara ta ut. men vi hoppas det räcker=) ska täka på allt du skrev och tackar så hemsk mkt.
99,9 % av människorna ni möter kommer givetvis INTE vara agressiva. Jargongmässigt beteende av några försäljare i medinan, ja. Några envisa strandförsäljare. Inget som man inte med ett leende och - nej, tack [La Shukran] - kan avstyra. Ni behöver inte vara rädda! Jag har stött på EN direkt otrevlig skoförsäljare. En onykter sjöman som var lite hotfull. That´s it när det gäller obehagliga encounters på fem ggr. som jag har varit där. Och då kunde man ändå fnissa åt den galna skoförsäljaren.

5000 kr räcker och blir över. Växla lite i taget. Normalt inte sämre kurs på hotell.
Senast redigerad av El Menchia den 2009-08-17 klockan 08:02. Anledning: typo
Svara med citat

Gammal 2009-08-16, 21:45

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Ang.polisen så tror jag ej de blir problem alls-har aldrig stött på ngn polis som gått på en turist under alla mina år där-däremot kan de vara lite si o så med deras egen befolkning då de gärna vill visa att "de e ngt."därav de hierakin råder högt där.Tyvärr...

Sedan försäljare kan vara lite kluriga med att de frågar om ettpåhitat ord va det kostar i sv.då e man fast i en diskussion med dem då man blir nyfiken o undrar va de e för ngt...
Att de vill köpa din flickvän kanske kommer ngn kommentar om det men då e de mer på skämt inte dödligt allvar hehe...

Medinan är underbar att strosa i och visst kan de vara en o annan försäljare där som e lite gåpåiga men de deras jobb o leverbröd så de får man ta med en klackspark,sedan ett råd,i Medinan och på alla varor som saknar prislapp i butiker affärer mm.är det fritt att pruta
Ca en 3 del av priset de vill ha från början e varan värd.
Att äta ute är billigt jämfört med sv.Men självklart skiljer sig priset på beroende på var man äter,en turistanpassad restaurang äter man för en kanske ca 50kr/pers,på en tunisien restaurang äter man för det priset 2pers. dessutom är maten godare då den ej är anpassad för turismen
Sen under den tid ni kommer dit är det Ramadan,då kommer ni få det btydligt lugnare än annars,då det är en tid för fasta,man umgås med fam.mm.
DÅ är den tn.befolkningen betydligt lugnare och fridfullare än annars.
Visst kan man se en o annan tunisier som äter,dricker osv.men kanske mer undanskymd då i en restaurang elelr cafe eller dyl.
Sen på kvällen är det verkligen en trivsam stämmning då alla går ut med sina fam.efter måltiden för att umgås och träffa släkt o vänner o de kommer att vara massa folk ute på gatorna då dessutom har de semester där nere den tiden på året

En mysig och charmig tid är Ramadan.
Att Tn.är ett bra val har ni redan säkert upptäckt att jag tycker o har alltid återvänt dit tom.gått så långt att jag bodde där en längre tid
Billigt,bra mentalitet,varmt o skönt..men man ska komma ihåg att det är kontrasternas land man kommer till inte som i sv.eller på sem.orter som är så välexponerade som vissa länder/platser kan vara o de är just de som är charmigt med det hela

Gammal 2009-08-22, 12:59

TomasM

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

Ang.polisen så tror jag ej de blir problem alls-har aldrig stött på ngn polis som gått på en turist under alla mina år där-däremot kan de vara lite si o så med deras egen befolkning då de gärna vill visa att "de e ngt."därav de hierakin råder högt där.Tyvärr...

Sedan försäljare kan vara lite kluriga med att de frågar om ettpåhitat ord va det kostar i sv.då e man fast i en diskussion med dem då man blir nyfiken o undrar va de e för ngt...
Att de vill köpa din flickvän kanske kommer ngn kommentar om det men då e de mer på skämt inte dödligt allvar hehe...

Medinan är underbar att strosa i och visst kan de vara en o annan försäljare där som e lite gåpåiga men de deras jobb o leverbröd så de får man ta med en klackspark,sedan ett råd,i Medinan och på alla varor som saknar prislapp i butiker affärer mm.är det fritt att pruta
Ca en 3 del av priset de vill ha från början e varan värd.
Att äta ute är billigt jämfört med sv.Men självklart skiljer sig priset på beroende på var man äter,en turistanpassad restaurang äter man för en kanske ca 50kr/pers,på en tunisien restaurang äter man för det priset 2pers. dessutom är maten godare då den ej är anpassad för turismen
Sen under den tid ni kommer dit är det Ramadan,då kommer ni få det btydligt lugnare än annars,då det är en tid för fasta,man umgås med fam.mm.
DÅ är den tn.befolkningen betydligt lugnare och fridfullare än annars.
Visst kan man se en o annan tunisier som äter,dricker osv.men kanske mer undanskymd då i en restaurang elelr cafe eller dyl.
Sen på kvällen är det verkligen en trivsam stämmning då alla går ut med sina fam.efter måltiden för att umgås och träffa släkt o vänner o de kommer att vara massa folk ute på gatorna då dessutom har de semester där nere den tiden på året

En mysig och charmig tid är Ramadan.
Att Tn.är ett bra val har ni redan säkert upptäckt att jag tycker o har alltid återvänt dit tom.gått så långt att jag bodde där en längre tid
Billigt,bra mentalitet,varmt o skönt..men man ska komma ihåg att det är kontrasternas land man kommer till inte som i sv.eller på sem.orter som är så välexponerade som vissa länder/platser kan vara o de är just de som är charmigt med det hela

tack så hesk mkt för era svar allihop.

Ja vi valde just tunisien för att vi inte vill komma till ett ställe där menyerna är på svenska och många avförsäljarna kan svenska osv. vi vill med andra ord inte komma till ett "försvenskat" land. Hela vitsen med en utlandsresa är ju den nya kulturen och att se andra saker. Enligt min mening.

Nu är det bara 6 dagar kvar och det käns väldigt skönt. Men samtidigt lite nervöst. Jag har ju varit utomlands förut. men det känns speciellt med just tunisien. jag försöker hitta väderprognoser för tunisien nästa vecka. hittar ingenting, men jag hoppas det kommer vara fint väder då..
Svara med citat

Gammal 2009-08-22, 14:10

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
Langtidsvarsel for Hammamet i Nabeul (Tunisia) – yr.no

Nu är det ju svårt att veta vart ni hamnar men med denna prognos så ser det bra ut tycker jag.
Ha en underbar resa

Gammal 2009-08-22, 14:49

TomasM

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av cappicio Visa inlägg

Langtidsvarsel for Hammamet i Nabeul (Tunisia) – yr.no

Nu är det ju svårt att veta vart ni hamnar men med denna prognos så ser det bra ut tycker jag.
Ha en underbar resa

tack så mkt. ja vi hamnar förmodligen i antingen monastir lr sousse.
Svara med citat

Gammal 2009-08-22, 15:47

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Precis min mening oxå att man åker ej för det "försvenskades"skull på en resa,utan man vill se/upptäcka landet
Vilket kanske man ej gör riktigt på en v.eller 2 egentligen MEN en del hinner man ändå se
Och hoppas verkligen att ni får en bra semester!!

Precis som du säger så kommer ni att ahmna i Mir eller Sousse då jag antar att de D etur ni åker med?
De har bara dessa destinationer o Kantaoui då på deras karta och hamnar ni i Kantaoui rek.jag absolut att ni tar er tillSousse dåd et är en storstad medans Kantaoui är ett turistkomplex uppbyggt kring turismen.Därav det kan bli plastigt på denna ort.MEN va inte ledsna de inte långt mellan Kantaoui o Sousse,likaså mellan Mir o Sousse.
Taxi billigt att åka -se bara till att taxametern är på "trasig"vänd på klacken då så vips funkar den hehe...
MEN tar ni en taxi med blå rand på (louage)så se till att de ej blåser er-de är nämligen de man betalar per plats o delar den med andra passagerare.
Dock handlar de ej om stora summor men ändå
Vädret i Tn.idag är mkt.varmt,de hade 39 i södra Tn.så ngn grad mindre (eller kanske högre hehe)är det runt de omr.ni komemr att hamna i generellt är det oftast ngr.grader varmare nere i södra Tn.än norra eller mellersta =

Gammal 2009-08-22, 17:07

TomasM

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

Precis min mening oxå att man åker ej för det "försvenskades"skull på en resa,utan man vill se/upptäcka landet
Vilket kanske man ej gör riktigt på en v.eller 2 egentligen MEN en del hinner man ändå se
Och hoppas verkligen att ni får en bra semester!!

Precis som du säger så kommer ni att ahmna i Mir eller Sousse då jag antar att de D etur ni åker med?
De har bara dessa destinationer o Kantaoui då på deras karta och hamnar ni i Kantaoui rek.jag absolut att ni tar er tillSousse dåd et är en storstad medans Kantaoui är ett turistkomplex uppbyggt kring turismen.Därav det kan bli plastigt på denna ort.MEN va inte ledsna de inte långt mellan Kantaoui o Sousse,likaså mellan Mir o Sousse.
Taxi billigt att åka -se bara till att taxametern är på "trasig"vänd på klacken då så vips funkar den hehe...
MEN tar ni en taxi med blå rand på (louage)så se till att de ej blåser er-de är nämligen de man betalar per plats o delar den med andra passagerare.
Dock handlar de ej om stora summor men ändå
Vädret i Tn.idag är mkt.varmt,de hade 39 i södra Tn.så ngn grad mindre (eller kanske högre hehe)är det runt de omr.ni komemr att hamna i generellt är det oftast ngr.grader varmare nere i södra Tn.än norra eller mellersta =
haha nej precis, man hinner ju verkligen inte se allt man vill om man bara ska vara borta en vecka. Men det är ju alltid nått. Ja vi åker med detur. Dom hade bra priser och verkade vettiga.

ja dom verkar vara lite luriga där, men d är dom väl överallt nästan. Det enda som gör oss lite oroliga är just deras religion. Tänkte på kläderna på min sambo och så. MNen det ska nog inte vara några problem. Eller?
Svara med citat

Gammal 2009-08-22, 19:14

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av TomasM Visa inlägg

haha nej precis, man hinner ju verkligen inte se allt man vill om man bara ska vara borta en vecka. Men det är ju alltid nått. Ja vi åker med detur. Dom hade bra priser och verkade vettiga.

ja dom verkar vara lite luriga där, men d är dom väl överallt nästan. Det enda som gör oss lite oroliga är just deras religion. Tänkte på kläderna på min sambo och så. MNen det ska nog inte vara några problem. Eller?
De klart man hinner se en del ändå på en v. de e ju där alla börjar-sen trivs man i landet så blir det säkerligen ett flletal resor dit
Bra priser brukar Detur ha för de mesta-de flyger med plan som är tunisiska så där tror jag har en del med priset att göra
Lite lurigt kan de ju vara med allas destinationer-de sant-men Detur sv.har endast Mir och sousse,sousseomr.och Kantaoui som destination,sen har ex.vis detur fi.andra destinationer inkl.hammamet så de lite olika.
Men åker man med Detur sv.så kan man vara säker på att hamna däromkring sousse,kantaoui o Mir omr.Ingen annanstans.

Ang.kläderna o din sambo,de ju sant de är ett muslimskt land där man respekterar traditionerna som tunisier men kanske även som turist lite e min mening,men där turismen är utberedd så kan man gåå med vanliga normala kläder...
har hon på sig kläder efter sunt förnuft så är de inga problem då dessa orter är turistorter ochjag menar i sv.går man ej kanske o shoppar med badkläderna.De hör till stranden o därtill på vägen"hem"sen har man ju annat på sig då man går på stan eller shoppar eller ngt.annat...
Sen har de ju Ramadan nu som precis börjat idag i Tn.så att de kommer säkerligen bli mindre tittande osv.de påverkar oxå dåd e ej ska ha ngn tanke på kvinnan osv.då de fastar.
Sen ska ni se er lite om i landet dvs.utanför turistorterna så kan man av respekt ta på sig en tshirt med korta ärmar o en kanske inte alltför kort kjol.
De är ej ett måste men jag tycker att man ska ta seden dit man kommer o använd sunt förnuft så blir de kanon tror jag

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8