Citat:
Ursprungligen postat av Lollanzza
Hey.
Den 18 augusti åker jag och min pojkvän äntligen till djerba (första gången till den delen av världen) . Så nu under den senaste tiden har jag underhållt mig med att läsa så mycket som möjligt om stället. Men blir så vimsig i huvudet, då det ofta sägs saker som går emot varandra. det radas upp skräckhistorier osv.
Någon som har något tips på utflykter samt saker att se och uppleva?
Samt hur är priserna på mat osv?
Hur mkt pengar bör man ha med sig?
( ska vara där en vecka och förhoppningsvis shoppa en del )
Vad bör man undvika osv?
Jag vet att man inte ska gå så lättklädd och sånna basic stuff.
Jätte tacksam för svar.
MVH
En exalterad och nervös Louise
|
Jo man kan förstå att allt blir ett virrvarr då man läser olika forum och sen tycker alla olika om vissa platser i världen-tur e väl det egenligen

Men Djerba då-har aldrig vart där som turist-utan som en som hälsat på över dagen o sovit där ngn natt...
Vill man bara slappa o sitta o njuta av solen så är djerba ett ypperligt ställe!men vill amn ha mer fart o fläkt o se det vardagliga livet är Sousse ett bra alt.
Men Djerba är ett ställe som är dyrare och mer anpassat för turismen därav priserna oxå.
Så hur mkt.man ska ha med sig o till fickpengar kan jag ej säga-men en 200-3000torde räcka till mat o shopping.
Men jag rek.att använda kortet istället där föär att ha en massa pengar på sg o växla utan ta ut då o då.Ica kortet tar ingen avgift på uttagen heller så de kanon!
Att göra i Djerba är nog att rek.en tur till Sahara allafall då det är betydligt närmare än från Sousse exvis.Dock tycker jag personligen att man ska ta en egen tur istället för de arrangerade då man har god tid på sig o göra de man vill o inte känner sig som en flock djur på bete...
Maten på djerba är ngt.dyrare än i sousse tex.då man kan äta för en ca 55dianr i sousse men de tror jag inte man kan på djerba inte på turistzoonerbna allafall,kanske på de ställen dit turismen ej nått..men då måste man ut i landet utanför turistiqzones på Djerba.
Men de min personliga åsikt.
Att ta sig runt på ön kan man men passa på även att åka till fastlandet där de går båtturer flera gggr./dag till Tn.fastlandet och man lätt kan hyra ex.en bil,Mednine är en stad i närheten av överfarten till Djerba som jag rek.att besöka fin och mysig stad!
Hade jag valt själv hade jag ej valt Djerba då jag tycker det är alldeles för turistificerat,man ser inte så mkt.av vardagen där utan då är Sousse det självklara valet.
Men fint att åka till över en eller ett par dagar absolut!
Önskar er en nice resa!