ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-07-16, 16:01

hermione

Nykomling
hermione är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Rykte: 0

Standard El Mouradi Menzel, Djerba, åk inte dit!
Hej! Nu har jag och min familj varit på detta fruktansvärda hotell en vecka och precis återkommit hem till Sverige.

Hotellet; En mycket stor anläggning med oerhört mycket gäster (mest fransmän, italienare, tyskar). Hotellet har all inclusive a la budgetvariant. Det innebär att oerhört mycket av det som serveras återkommer. Kvalitén på maten är inte den bästa, däremot väldigt goda bakverk (som iof i stort smakar likadant oavsett utseende). Dricka för barn är ; rosa saft, orange saft eller cola/sprite/fanta. Eftersom det är buffémat så står den framme men omsättningen är hög så det finns ingen risk att den blir gammal. Däremot ligger samma uppläggningsbestick kvar från början till slutet! Inte så fräscht eftersom typ 1500 personer ska massutfodras på ca 1,5 timme (lunchen). Detta utgjorde helt klart orsaken till varför vi samtliga blev magsjuka. Ni kan ju tänka er hur många personer som vidrör dessa bestick. Araberna dvs personalen är trevlig men ej effektiv. Klämmer du till med några dinarer blir det en annan femma. Vi försökte få bord i restaurangen och blev skickade till 3 olika servitörer. Den sista försökte också kränga oss vidare men vid det laget var jag inte tillmötesgående längre vilket han förstod mycket snart och erbjöd oss plats. Det är väldigt långa köer i restaurangen oavsett tid på dagen , man väntar mellan 10-45 minuter beroende på vilken mat man vill ha. Ofta ta maten slut och därav de 45 minuterna. Hotellet tar helt enkelt emot fler gäster än de kan hantera. Profit i första hand med andra ord. Köer är det fö vid all förtäring såväl barer som mellanmål. Det senare är pannkakor och minipizzor dir man får köa ca 20-30 min.

Rummet; Vid ankomsten upptäckte barnen att det fanns både läppstift och fotavtryck på ett av lakanen, jag ringde direkt receptionen och detta åtgärdades. Enl. Apollo ska hotellet dagligen byta lakan och handdukar. Detta stämmer inte. Lakanen fick vi behålla hela veckan. Handdukarna började bytas dagligen efter att jag började ge städerskan 2dinarer/dag. Vi hade inneboende på rummet dvs myror. Inte så kul när dessa kryper omkring på en under natten. När vi sa till fick jag ett; oui madame (som fö är ett standard uttryck) och städerskan kom och "städade" bort dessa. De flesta förstår ju att det inte går att städa bort myrorna. Mikrobiell växt på badrumskakel samt duschskynke, äckligt! AC:n stängs automatisk av mellan 04-08 (då är enbart fläkten igång) för att spara energi antar jag men det blir väldigt kladdigt och instängt.

Poolen; Enligt Apollo ska det finnas såväl salt som sötvattenpooler. Vi hittade bara saltvattenpooler som är så salta att det verkligen gör ont i ögonen. En morgon såg jag en personal som gick runt med en stor hink och hällde salt i poolen. Jag frågade om dosering och han skrattade. Den s.k sötvattenpoolen saltades och klorerades.....Där kräktes en gäst och när en svensk kvinna påtalade detta så stängdes inte poolen av (som man kanske tror att den skulle) och gästerna badade som vanligt (de som inte såg spyorna vill säga)utan efter ca en timme kommer en personal med en hink och kvast. Han står vid poolkanten och "skyfflar" in spyorna så gott det går. Därefter häller han ut den i silen bredvi poolen. Inte särskilt smart med tanke på att de därifrån åter åker ut i poolen. Solsängarna räcker inte till alla gäster. Redan vid 04- på natten börjar folk gå ut och paxa sängar. En del gjorde det innan de gick å la sig på natten. Själv gick jag ut vid 07-tiden men förstid ganska snart att gå vid 05-tiden (snacka om avkopplande semseter med sovmorgon va). Vid 2 tillfällen blev vi av med våra solsängar. Shit happends. Eftersom det blåser från havet kommer hotellanläggningens avloppsodör in över poolområdet. Det stinker kloak av och till.

Stranden: Långgrund och barnvänlig. Ca 25meter ut är det vatten upp till ljumskarna. Ska man längre in är det fullt med sjögräs (mörkt vatten) och där såg jag inga gäster som badade eftersom många är rädda att simma där. Fin tunn sand, ökensand faktiskt. Vattnet är ok om det är vindstilla annars är det bara grumligt.

Ja som sagt dessa är våra upplevelser från detta vedervärdiga hotell. Att kalla det för trestjärnigt (enl Apollo) är att ta i. Detta motsvarar absolut en lägre rank en så. Snälla ni slösa inte bort era pengar i onödan. Boka om till femstjärnigt och mindre anläggning. Tänk på att femstjärning i arabvärlden och internationellt kanske motsvarar svensk mellanklass standard. Gör inte vårt misstag utan lägg till några kronor och försäkra er om att stranden utanför är schysst. Det är ju inget vidare att åka så långt för att mestadels plaska i pool (jag har pool hemma).

/hermione
Svara med citat

Gammal 2009-07-18, 10:39

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Tycker det var tråkigt att läsa om er vistelse i Tn.eller rättare sagt på Djerba-fanns det verkligen inget som var positivt med er sem.???
fast de klart då man börjat med det negativa kanske man ej ser det positiva i det hela..men tråkigt allafall...
Själv är jag av en Tn.älskare och reser dit fler ggr./år-dock ej till Djerba på sem.utan har vart där påå besök endast över dagen eller en natt...
Men generellt då man väljer ett "all incl."så brukar det vara överelag samma återkommande mat som serveras på ett sådant hotell.Så att förvänta sig att det är traditionell mat som lagas enligt landets kultur kan man npog i välldigt få fall ränka med att det blir så..
ALlafall på dessa hotell där de säljer all incl.dock på de mindre hotell kan man ha tom.en tur om man frågar kocken om denne ej kan laga till en traditionell rätt-så gör det de..
Då de ej har ett all incl.hotell,och därav ej så mkt.gäster i samma utsträckning som ett all incl.som kör på massturism så är det möjligt...detta är en av anledningarna till att jag då jag sov på hotell ALDIRG tog ett all incl.+magsjuka,mkt.lättare att bli detta på ett sådant hotell...så gynnar den lille istället för den store...

CITAT.
"Tänk på att femstjärning i arabvärlden och internationellt kanske motsvarar svensk mellanklass standard. Gör inte vårt misstag utan lägg till några kronor och försäkra er om att stranden utanför är schysst. Det är ju inget vidare att åka så långt för att mestadels plaska i pool (jag har pool hemma)."

En liten fundering-man kan aldrig jämföra sv-s klassificering med Tn.klassificering-inte för att det är "arabvärlden"utan generellt i utlandet så är det inte samma klass på hotell som i sv...o standardklassificeringen i sv.tillfärdes så sent som 03(den eu.standarden)
MEn generellt så gäller citat

"Privat toalett, badrum, telefon och TV på samtliga rum, tillgång till gäst-PC, hotellet bemannat dagtid, hiss samt rökfria rum. Underhållsstandard i relation till antal stjärnor."

på ett 3stjärnigt hotell i sv.så de låter nästan som att ni haft de ändå man kan kräva av ett 3stjärningt hotell...
Men men som sagt väljer man all incl.¨så allafall med maten,så kan man nog förvänta sig att de kan bli köer då alla ska ha mat..tror jag...
Har jag fel-så hemskt mkt.om ursäkt er jag-det var bara en tanke jag hade o otur att Tnej passade er som resemål o ni ej hade det bra alls-men Tn.kan ej passa alla tror jag...
Senast redigerad av jane den 2009-07-18 klockan 18:05.
Svara med citat

Gammal 2009-10-31, 01:44

Josefinee

Nykomling
Josefinee är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Jag blev verkligen förvånad över hur dåligt ni har haft det för jag har själv varit dit två gånger denna höst. Första var 1 spet- 14 spet och den andra 13 okt - 20 okt och både jag, min familj samt min faster + familj (som rest väldigt mycket) har tyckt detta varit super! Självklart kan jag hålla med om de långa köerna i maten men tror aldrig vi fick vänta längre än en kvart max. och visst, maten var enformig men sådant får man ju trots allt vara beredd av när man bokar all inclusive, men det betyder inte att jag inte håller med dig, för enformigt var det. Och att ni alla skulle drabbas av magsjuka var ju trist, själv fick vi inte ens en släng av "utlandsmage" och åt allt från skaldjur till frukt. Dock åt vi i resturangen i källaren ett par dagar, gjorde ni detta? Då man fick boka och bli riktigt upppassad.

Själv hade vi Bungalows och ja standadern var ju inte så hög men vi gjorde inte så mycket förutom att sova där så det dög, vi hade ju itne lagt ut en förmögenhet så det var vi ju beredda på. Dock hade vi oturen att få en vattenläcka de sista dagarna vilket gjorde att vi fick flytta över allt från två bungalows under det värsta vädret till en gemensam svit.

Och det finns som skrivet två klorpooler på området som ni till slut verkat hittat.

Men dock vill jag påstå att detta hotell är underbart, det är lagomt. Ett härligt team av underhållare som engagerar en i dagliga aktiviter och bjuder på en härlig show om kvällarna.

Att detta inte passade er var väldigt tråkigt att höra.

Och som sagt.För oss kändes det precis lagomt, med tanke på vad vi gav för resan. För 2 Vuxna, 2 ungdomar (vuxenpris) samt 1 barn i två veckor med all inclusive gav vi runt 30 000, så detta tycker jag är precis vad man bör få för sina pengar, för det är trots allt inte alla som har råd att åka till ett 5-stjärnigt hotell....
Svara med citat

Gammal 2009-10-31, 17:44

hermione

Nykomling
hermione är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Standard
Hej! Det var roligt att höra att Ni hade en trevlig vistelse där. Vad jag förstår åkte Ni inte under högsäsong? Ändå fick Ni vänta max en kvart i "matkön"? 4 personer i olika köer innebär en ej synkroniserad måltid. För oss är det viktigt att äta ihop och det funkade inte nåt vidare. Jag såg att där fanns en sk "hygienist" dvs en man i vit rock vars uppgift var att kolla buffématen så den höll viss standard. Eftersom det var gräsligt mycket folk gick inte detta heller nåt vidare och som sagt uppläggningsbesticken byttes inte ut när nya fat med mat kom. Därav magsjukan. Dessutom var hotellrummet skitigt och det funkar inte alls för vår del. Verkar som att Ni hade större tur och jag antar att tidpunkten för resan är av betydelse. Vi reser inte dit igen. Det blir på rätt sida om Medelhavet hädanefter dvs Grekland.
Svara med citat

Gammal 2009-10-31, 18:28

Josefinee

Nykomling
Josefinee är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Hej igen!
Enligt hotellet var det fortfarande högsäsong när vi var där första gången då hotellet var så gott som fullbokat, dock var det mest tyskar och fransmän och en hel del italienare. och de gånger vi fick vänta en kvart var väl de mest extrema...men sen så förstår jag ju er som vill äta tillsammans, och visst var detta även viktigt för oss men inte prioriterat då vi var ett sällskap på 10 personer varav 4 barn under åldern 6 år. Och ja, jag håller med att ni måste verkligen haft otur och det är ju väldigt synd!
Hoppas du inte tog det som att jag ville besvisa någonting, tyckte bara det var så synd att ni upplevde eran vad jag förstått mardrömmsresa. Och det beklagar jag verkligen och hoppas att era framtida resor blir bättre!
Svara med citat

Gammal 2009-11-01, 00:12

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
"Josefinee" Högsäsongen är dock i juli,aug i Tn.så den hade nog precis tagit slut då ni va där,men allafall en hel del folk
Många uppskattar att åka till Tn.just då sommaren tagit slut då det ej är lika mkt.folk i samma utsträckning som sommartid då mkt.algerier,lybier+att alla tunisier har sem.då.Och då kan jag lova att det är mycket folk!!
Sen är det ju värmen som kan vara hot hot(uppemot 45grader+-kanske lite till) högsäsong därför väljer många att åka då det blir något svalare i Tn.Sen på Djerba är det generellt några grader varmare än ex.i Sousse.
Men om hotellet sa att det var högsäsong kanske de va "högsäsong"för dem då det kommer mycket turister just pga.bla.anledningarna jag nämnde.Kan ju vara en defintionsfråga de där...

Sen är det trist att man blir magsjuk och jag rek.att aldrig ta ett all incl.hotell av just en av de anlednignarna att man kan bli lättare magsjuk på ett all incl.hotell...
Sen missar man ju maten-den traditionella-i Tn.då man äter på ett all incl.de trist tycker jag då allafall jag åker delvis för matens skull...

Så mitt råd är att åk till Tn.alla som är sugna på lite annorlund, men ta ej all incl.då man missar massa av det tn.köket och dessutom får man en helt annan upplevelse än det "tradiotionella"längs Medelhavskusten där man finner det mer likt sv-a och västerländska då Tn.är ett arabsikt land vilket man blir varse om oxå men trist nog kanske många förväntar sig just detta då de beslutar sig för en resa till Tn...
Men men sen är det ju som så att Tn.passar ej alla o var o en har sin syn på detta land i Nordafrika...

Gammal 2009-12-27, 19:26

jennyflikka

Medlem
jennyflikka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Standard fint hotell, dålig AI
Hej

Vill bara kommentera på detta.

Vi var där i oktober och tyckte hotellet var mycket bra! Fina rum, bra strand mm Dock avråder jag ALLA från att ta AI på detta hotell då det finns mycket finare mat och bättre service utanför hotellet!
Svara med citat

Gammal 2010-10-11, 12:09

Lavinia Sthål

Nykomling
Lavinia Sthål är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Standard Varning för El mouradi Menzel!
Jag håller fullständigt med Hermione. Åk för tusan inte till detta hotell, det finns oerhört mycket bättre att få för samma antal kronor i Djerba.

Rummen
Jag var tvungen att byta rum pga att rummet var så mögelskadat att jag och min partner fick andningsproblem. Kylskåpet läckte ut en hel del vatten på marmorgolvet och det var lätt att halka till. AC-n släpte ut en ljummen fisbris och hjälpte inte nämnvärt i värmen. Som sagt vi bytte rum och fick istället ett mögellightrum. Vi kunde andas men där fanns också en svag urindoft från sängen som saknar bäddmadrass. AC:n var trasig också i detta rum och kylskåpet var helt dött. Safety boxen var ur funktion liksom tv:n, Vi klagade på kylskåpet och en person kom och bytte ut det med grannens som ännu inte anlänt (?), och man lyckades få boxen att funka. Ja, nu hade vi ägnat en hel del timmar åt att tjafsa om rummet i värmen, när man bara vill bada. Jag mötte ett flertal gäster som hade haft samma problem med sina rum. En trevlig man hade tittat på 8 rum innan han fann något där allt var helt och fungerade så som researrangören hade utlovat. En turist hade hamnat i ett stinkande rum med heltäckningsmatta (?!!). Får du ett rum där allt fungerar så tycks det vara så att du haft tur. Men den erfarenheten verkar inte kunna representera helheten. De flesta drar nitlott.

Matsalen
Gillar du att leka hela havet stormar så är El Mouradi något för dig. Bord och stolar räcker inte till alla. Bestick och dryck är inte heller självklart att få till maten. Jag och min man turades om att hämta mat/äta eftersom bordet skulle ha blivit taget om båda gick. Jag såg ett flertal otrevliga konflikter mellan gäster under min vistelse. Matköerna är låååånga. och maten hinner kallna innan du sätter dig. Sitter du i matsalen inne får du också höra på skrammel och stök samt en man som spelar vedervärdig musik på en orgel. Maten är otroligt smaklös (salt tycks man inte ha i köket?), inte ens osten innehåller salt. Man byter inte slevarna så att hundratals människor håller i dem och de ramlar ibland ned i maten. Mat som dagen efter värms upp. Detta är ett eldorado för bakterier och toxinproduktion och virusarna dansar hambo av glädje. Många. många av dem jag mötte blev magsjuka inklusive min man och jag. Vi är fortfarande sjukskrivna i skrivande stund (vilket också kostar en slant).

Midoun
Här fanns oerhört god Tunisisk mat att äta (kryddig och aromatisk) på de mest osannolika resturanter man kan tänka sig. Resan dit med taxi kostar ca 4 dinarer vilket i svenska kronor blir 20. Det är väl värt att ta sig utflykter dit och komma bort från hotellet. Kul och billigt att handla lädervaror och keramik. En härlig stadskänsla.

Vår tillflyktsort på hotellet
Terassen finns nere vid havet. Där kan du välja mellan att bada i en kall uppfiskande pool eller ta ett dopp i havet. Stranden (som inte är kritvit) är tidigt på mornarna fulla med sjögräs som flutit in över natten. Det är långgrunt och det finns en massa liv i havet som är roligt att studera. Snäckor, krabbor och fiskar. En hel del fina sjöfåglar såg vi också. Personalen här är otroligt trevlig och servicen ökar markant om du ger några extra dinarer ibland. Om du vill ha en sängstol här ska du hålla dig framme före 07.00 anars tar de slut.
Svara med citat

Gammal 2010-10-19, 16:07

3Homri

Nykomling
3Homri är inte uppkopplad

Wink Tråkig upplevelse....
Men kan ge ett tips för er och andra......Ge dricks första dagen till den som städar eller i Receptionen , så kommer ni ha en bra semester och inga problem med något.....Det är trist att det är så här på många ställen men sanningen är att dom som jobbar där har verkligen dålig lön och det beror oftast på detta ...Tråkigt! Ge lite dricks och era problem är lösta ...Jag lovar!
Svara med citat

Gammal 2010-10-25, 11:47

Nissepisselagom

Nykomling
Nissepisselagom är inte uppkopplad

Smile Familjens resa till Djerba var toppen!
Läst alla inlägg i denna tråd och vilken skillnad det är beroende på vilket hotell man hamnar på!
Jag och min familj valde ett budget hotell (Djerba sun club) och allt var över våra förväntningar! Ska kanske tilläggas att vi reste med fritidsresor..
Rummet var i bra skick och städades ordentligt varje dag, toaletten kunde dock städats lite oftare..
Personalen främst i receptionen var tillmötesgående och vid minsta problem fixade de det. Maten kan vi inte klaga på heller, hela familjen höll sig frisk och mätta under hela vistelsen.
Vi var på tre utflykter. Den bästa var enligt mig utflykten till flamingoön med piratskepp. Mina föräldrar gillade nog bäst ökenutflykten till fastlandet där man kunde få se mycket intressant!

Angående männen i tunisien så var det ett stort problem för mig i början..
De är inte speciellt respektfulla och 95% av alla män man mötte stötte på mig och ungefär 60 % bjöd ut mig.
Som en del säger ska man klä sig ordentligt och även detta gjorde jag men ingen skillnad.
Under slutet av semestern så lär man sig hur man ska tackla männen och allt flirtande. Var artig men bestämd! Tror ändå att jag ska låtsas att jag är gift nästa gång jag åker dit..
Nästa gång ja.. För vi kommer definitivt åka tillbaka till Djerba!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8