ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-07-15, 01:15

sha

Nykomling
sha är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Rykte: 0

Question Tunisien snart:) hjääälp!
Någon som vet vad allt kostar i T.n , e.x åka fallskärm eller båt?
Hur funkar allt i ramadan?
Vi hade tänkt hyra bil och upptäcka tunisien på egen hand, kanske åka ända ner till douz på 2dagars ökensafari, kan barnen 10år 6år följa med? om man kan göra det under ramadan; isåfall hur mkt kostar safarin?

Hur länge har alltin öppet? med tanke på ramadan
jag har massor med frågor, finns det nån som orkar svara på allt?

obs!!! vi ska vara i hammamet 21/8-4/9
Svara med citat

Gammal 2009-07-15, 11:26

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av sha Visa inlägg

Någon som vet vad allt kostar i T.n , e.x åka fallskärm eller båt?
Hur funkar allt i ramadan?
Vi hade tänkt hyra bil och upptäcka tunisien på egen hand, kanske åka ända ner till douz på 2dagars ökensafari, kan barnen 10år 6år följa med? om man kan göra det under ramadan; isåfall hur mkt kostar safarin?

Hur länge har alltin öppet? med tanke på ramadan
jag har massor med frågor, finns det nån som orkar svara på allt?

obs!!! vi ska vara i hammamet 21/8-4/9
Hammametpriser på turistgrejer är jag ej helt säker på då jag ej själv åker dit som turist då det är mer ett turistanpassat ställe(dock ej i samma utsträckning som KAntaoui) än exvis sousse o priser därefter,Hammamet åker jag till över dagen eller ev.en natt men inte mer...
Visst är det fint men man ser ej så mkt.av det riktiga livet i Tn.då man är i HAmmamet...

Först så angående Ramadan-så är det lite väl överexploaterat att Ramadan betyder att allt e stängt vilket det ej är på turistorterna,de tar väl hand om sina turister ändå trots Ramadan
Det man kan märka är att de kanske tagit in sina bord,stolar mm.in på restaurangen/cafet men öppet..jepp de har det o att tunisier ej själva äter o de lite slöare än vanligt...
Öppet tider är detsamma som annars då det ej är Ramadan.Vissa har stängt under lunchtid då det är som varmast fram till eftm.men de alltid så vare sig Ramadan eller ej...
Visst kan man ta med sina barn då vare sig det är Ramadan eller ej,funkar alldeles utmärkt!
Och hyra bil-det absolut ngt.jag rek.då har man sin tid man vill på sig o behöver ej följa turistbussarnas tider osv.som lätt kan bli lite tajta.0
Och som jag förstod de ska ni kanske ta en arragerad tur i Sahara?eller förstod jag helt galet :/ ?Men egentligen,varför inte ta bilen neråt istället?Både billigare o trevligare då man kan ta sina stopp ite varstans (för barnens skull kan de vara bra,då det kan bli väldigt varmt att skumpa i en buss i flera timmar då det är en bra bit mner till södra Tn.)o åka dit man vill .) ta in på ett hotell eller liknande över en natt..ja vad man vill...de finns även lokala arrangörer nere i södra Tn.som inte tar mkt.för en natt på hotell,med kameltur ut i sahara inkl.frukost mm.för en ca 40dinar.Sen har ni bensinen som ej är samma ockerpriser som vi har i sv...
Kostar mindre än halva bensinpriset i sv.!!!
Trafiken är annorlunda där inte som den vi har här,där kör de mer med tutan o hjärtat inte som här med hjärnan...Priser på dessa turer som e arrangerade har jag ej exakt koll på tyvärr...

Sedan med fallskärm osv så finns det på stranden som vanligt,kan kosta mellan 10-20 dinarberoende på vilket pris man får-ni kan försöka med ett fam.pris e en ide hehe..
Sedan båtturer så finns det en hel del,jag skulle föredra att åka katamaran då man ej sitter som packade sillar i en burk på de andra som piratbåt osv..
Finns halvdagsturer att åka på de kan gå på en ca 7-20dinar/pers.ett tips är att komma så närapå avgång som möjligt o förhandla om priset då de gärna säljer sina sista platser till bra pris.
Ge er inte pruta!!!samma som öäverallt pruta!! ca 1/3 av priset de begär är varan värd ungefär.
Sen akta etr för lokala guider som vill visa er runt-antingen vill de ta er t ill släktings eller kompis affär eller ha en slant för att de visat er..
Sen har ni även de som säger att de jobbar på ert hotell...de försöker på alla sätt o vis att få "ta hand"om er som tursit o givetvis ser de en betalning mot deras tjänster...
Senast redigerad av jane den 2009-07-15 klockan 11:28.
Svara med citat

Gammal 2009-07-15, 12:11

sha

Nykomling
sha är inte uppkopplad

Standard Hyra bil eler inte?
Tack så mycket för dina svar och tusen tack för ditt tålamod.
så underbart att det finns folk som har all dessa kunskap och vill dela med sig.

sista 2veckorna Jag har inte gjort annat än att googla och läsa fakta om tunisien, men jag blir inte klok på det alla säger olika.
jag har några frågor till

Under ramadam: på kvällen när dem bryter sin fasta när det är dax att äte, finns det liv ute på gatorna? jag syftar inte på hammet, mest i tunis?
Och vad gäller douz: hålls torsdags marknaden under ramadan?

och så har jag hört att det är svårt att hitta bra hyrbilar, lyckas man hitta en så är det oftas svindyrt eller halvsönder

Är de svårt att hitta om nu vi skulle köra neråt mot saharan?

Vi har alltid hyrt bil vart vi än har åkt, jag har kört i grekland,tyskland,spanien,cypern,thailand, så jag oroar mig inte för själva körningen, dessutom kör jag sj som en galning här hemma i sverige, ett mirakel att jag hat mitt körkort kvar
Svara med citat

Gammal 2009-07-15, 17:45

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
När jag har varit i tunis under ramadan så har vi alltid ätit hemma eller hos släkt/goda vänner och därefter så ger vi oss ut på cafe o liknande.
Och då på kvällarna brukar det vara massa folk i rörelse.
Går man på avenyn i centrala tunis så är det cafeér o folk överallt.
Avenyn sträcker sig fr medinan o fram till en rondel med ett stort klocktorn i mitten. Heter säkert något jättefint som jag inte kommer på just nu....

Vi har hyrt bil en gång men då via kontakter som allt annat i detta underbara land.
så egentligen kan jag inte säga något om det men den vi hade var då väldans fin

Gammal 2009-07-15, 19:05

sha

Nykomling
sha är inte uppkopplad

Standard ökensafari
OK! tack för all info.

Det är bestämt nu att vi hyr en bil och bilar ner till douz jag har för mig att det är ca 50-55 mil söderut från hammamet, så mina frågor är.....hur ofta hittar man en bensinstation för att tanka bilen? och alla restauranger på vägen dit har dem öppet på dagarna under ramadan?

Ang. ökensafarin:
drar man ut i öknen tidigt på morgonen? kvällen? ska jag packa ner gympadojor till ungarna? eller går det bra att ha sandaler där?
TACK
Svara med citat

Gammal 2009-07-15, 19:41

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
Misstänker att ju längre söderut du kommer o desto längre ifrån turistorterna så blir det svårare o svårare att hitta något som är öppet.
Jag kan ha fel men rent generellt så är det så det fungerar med det mesta i Tn. Ju längre från turism desto mer genuint o tradionellt.
Och enl ramadan så ska man ju inte äta under dagen, om det inte föreligger hinder för det tex sjukdom, graviditet så då får man äta.
Finns kanske andra här som har mer erfarenhet av att vistas söderut än jag som är tunis trogen.....=)

Gammal 2009-07-17, 10:40

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av sha Visa inlägg

Tack så mycket för dina svar och tusen tack för ditt tålamod.
så underbart att det finns folk som har all dessa kunskap och vill dela med sig.

sista 2veckorna Jag har inte gjort annat än att googla och läsa fakta om tunisien, men jag blir inte klok på det alla säger olika.
jag har några frågor till

Under ramadam: på kvällen när dem bryter sin fasta när det är dax att äte, finns det liv ute på gatorna? jag syftar inte på hammet, mest i tunis?
Och vad gäller douz: hålls torsdags marknaden under ramadan?

och så har jag hört att det är svårt att hitta bra hyrbilar, lyckas man hitta en så är det oftas svindyrt eller halvsönder

Är de svårt att hitta om nu vi skulle köra neråt mot saharan?

Vi har alltid hyrt bil vart vi än har åkt, jag har kört i grekland,tyskland,spanien,cypern,thailand, så jag oroar mig inte för själva körningen, dessutom kör jag sj som en galning här hemma i sverige, ett mirakel att jag hat mitt körkort kvar
Då jag vart ädr under Ramadan så äter man med fam.släkt o vännner,om man blir hembjuden till någon kanske-sen dger man sig ut på gator o torg oftast tillsammans med fam.för att träffas,prata och umgås.
MEn att de dricker o festar,inte många allafall,mer är det väl av den varan på turistorterna där det finns unga grabbar som har sina turister att umgås med som dricker o ej aar Ramadan på allvar...
Sedan längre söderut så är det lite si o så med mackar o vidderna blir större o större så att hitta en mack kan vara svårt.
Men o andra sidan har de utvecklat ett lite annat system ju längre ned man kommer i Tn,i samhällen,byar osv.där det alltid finns en fam.eller ngr.personer som säljer bensin från hemmet eller har en egen pump med bensin eller tom. i de små supermarkets som man kan höra om de säljer de bensin ibland
För just det med långa a stånd i södra tn.har gjort detta system

Vet man vem detta är så knallar man till den person eller fam.o knackar på o köper sin bensin
Vet man ej vem de är,så kan ni som turister knacka på ngn stans o fråga efter bensin om de vet vem som säljer det-o de vet alla i den den byn som man knackar på.
Och tunisier är ett väldigt hjälpsammt folk så ni ska ej vara rädda för att knacka på en dör-bli ej förvånade om ni blir bjudna på mat eller the eller ngt.annat gött
Sedan att det är Ramadan påverkar inte bensinköpet-men matställen osv.påverkar det ju lite,då ju längre bort från turismens värld man kommer ju mer traditionellt är det och det kan vara svårare att finna matställen mm.somhar öppet.
Satsa då på att handla på er lite mat mm.i de större städerna ,som Gabes,Sfax där de har mer generösa öppetider än på landsorten.
MEn jag lovar er att det är vackert o man ser ett helt annat Tn.än det man ser på turistorten!!!
MArknaden i Douz sägs hållas öppet enl.tradition även under Ramadan...
Nu har jag ej sett det med egna ögon men hörsägen

Det vanliga är att man tar sig ut i öknen på morgonen och nog skulle jag välja sandaler istället för gympadojor då de kan vara mindre kul med en massa sand i skorna
Att hitta i södra Tn.är inte så svårt de finns en massa skyltar om olika städers namn osv.men de flesta skyltar står på arabiska och med våra bokstäver så svårt är det inte visst de kan ta ett tag mellan skyltarna men ser man ej ngt.på vägen är det bara fortsätta till man se nästa skylt.
Sen kan man alltid fråga
Att få tag på en bra bil kan man de inte alltid så skrangliga som man kan tro.De uthyrare som har biluthyrning har fina bilar man kan välja mellan,de som e privata uthyrare kan ha lite si o så bilar.Vi har haft helt ok bilar i Tn.då vi "hyrt"(lånat mer genom kontakter9
En sak ska ni tänka på de inte alltid som det ingår en bilbarnstol i uthyrningen, och de inte så vanligt att man använder detta i Tn.på barnen...samma som med bälte för alla de e mer för syns skull som bältet finns där ....men de vet ni säkert redan då ni kört utomlands förr hehe...
Senast redigerad av jane den 2009-07-17 klockan 10:44.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8