Citat:
Ursprungligen postat av sha
Tack så mycket för dina svar och tusen tack för ditt tålamod.
så underbart att det finns folk som har all dessa kunskap och vill dela med sig.
sista 2veckorna Jag har inte gjort annat än att googla och läsa fakta om tunisien, men jag blir inte klok på det alla säger olika.
jag har några frågor till
Under ramadam: på kvällen när dem bryter sin fasta när det är dax att äte, finns det liv ute på gatorna? jag syftar inte på hammet, mest i tunis?
Och vad gäller douz: hålls torsdags marknaden under ramadan?
och så har jag hört att det är svårt att hitta bra hyrbilar, lyckas man hitta en så är det oftas svindyrt eller halvsönder
Är de svårt att hitta om nu vi skulle köra neråt mot saharan?
Vi har alltid hyrt bil vart vi än har åkt, jag har kört i grekland,tyskland,spanien,cypern,thailand, så jag oroar mig inte för själva körningen, dessutom kör jag sj som en galning här hemma i sverige, ett mirakel att jag hat mitt körkort kvar 
|
Då jag vart ädr under Ramadan så äter man med fam.släkt o vännner,om man blir hembjuden till någon kanske-sen dger man sig ut på gator o torg oftast tillsammans med fam.för att träffas,prata och umgås.
MEn att de dricker o festar,inte många allafall,mer är det väl av den varan på turistorterna där det finns unga grabbar som har sina turister att umgås med som dricker o ej aar Ramadan på allvar...
Sedan längre söderut så är det lite si o så med mackar o vidderna blir större o större så att hitta en mack kan vara svårt.
Men o andra sidan har de utvecklat ett lite annat system ju längre ned man kommer i Tn,i samhällen,byar osv.där det alltid finns en fam.eller ngr.personer som säljer bensin från hemmet eller har en egen pump med bensin

eller tom. i de små supermarkets som man kan höra om de säljer de bensin ibland

För just det med långa a stånd i södra tn.har gjort detta system
Vet man vem detta är så knallar man till den person eller fam.o knackar på o köper sin bensin

Vet man ej vem de är,så kan ni som turister knacka på ngn stans o fråga efter bensin om de vet vem som säljer det-o de vet alla i den den byn som man knackar på.
Och tunisier är ett väldigt hjälpsammt folk så ni ska ej vara rädda för att knacka på en dör-bli ej förvånade om ni blir bjudna på mat eller the eller ngt.annat gött

Sedan att det är Ramadan påverkar inte bensinköpet-men matställen osv.påverkar det ju lite,då ju längre bort från turismens värld man kommer ju mer traditionellt är det och det kan vara svårare att finna matställen mm.somhar öppet.
Satsa då på att handla på er lite mat mm.i de större städerna ,som Gabes,Sfax där de har mer generösa öppetider än på landsorten.
MEn jag lovar er att det är vackert o man ser ett helt annat Tn.än det man ser på turistorten!!!
MArknaden i Douz sägs hållas öppet enl.tradition även under Ramadan...
Nu har jag ej sett det med egna ögon men hörsägen
Det vanliga är att man tar sig ut i öknen på morgonen och nog skulle jag välja sandaler istället för gympadojor då de kan vara mindre kul med en massa sand i skorna

Att hitta i södra Tn.är inte så svårt de finns en massa skyltar om olika städers namn osv.men de flesta skyltar står på arabiska och med våra bokstäver så svårt är det inte

visst de kan ta ett tag mellan skyltarna men ser man ej ngt.på vägen är det bara fortsätta till man se nästa skylt.
Sen kan man alltid fråga

Att få tag på en bra bil kan man de inte alltid så skrangliga som man kan tro.De uthyrare som har biluthyrning har fina bilar man kan välja mellan,de som e privata uthyrare kan ha lite si o så bilar.Vi har haft helt ok bilar i Tn.då vi "hyrt"(lånat mer genom kontakter9
En sak ska ni tänka på de inte alltid som det ingår en bilbarnstol i uthyrningen, och de inte så vanligt att man använder detta i Tn.på barnen...samma som med bälte för alla de e mer för syns skull som bältet finns där ....men de vet ni säkert redan då ni kört utomlands förr hehe...