|
Hotell Chams el Hana i Sousse
|

2009-07-11, 23:16
|
|
|
Hotell Chams el Hana i Sousse
Hej!
Har precis bokat 2 veckor med Fritidsresor i Sousse på Chams el Hana hotellet med frukost. Någon som har erfarenhet av hotellet samt omgivningen. Restaurang i närheten, osv. Tacksam för alla tips. Vi åker i slutet av juli. Tack ännu en gång!
|
|
|

2009-07-12, 10:52
|
Reg.datum: dec 2006
Rykte: 0
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Hej!
Har precis bokat 2 veckor med Fritidsresor i Sousse på Chams el Hana hotellet med frukost. Någon som har erfarenhet av hotellet samt omgivningen. Restaurang i närheten, osv. Tacksam för alla tips. Vi åker i slutet av juli. Tack ännu en gång!
|
Hotellet har jag en bott på då jag föredrar gynna den lille ägaren framför den större.
I slutet av juli då kan jag garantera att ni får det supervarmt där!!
Det är redan väldigt hett i Tn.nu vissa dagar och då högsommaren är där kan celsius stiga uppemot en 45 grader +...
Sen ang.restauranger osv.ert hotell ligger precis på turistgatan så över vägen bara så har ni restauranger,supermarkets,shoppingstånd,cafen mm..
En restaurang jag rek.då ni bor i närheten av den är Tiptop.liggeren liten bit till vä.från ert hotell.
En tursitrest. men lite tunisier oxå...
Serverar nationalrätten couscous med tillörande sås.
Denna är ngt.turistanpassad,MEN vill ni prova på en icke turistanpassad så gå till hö.från hotellet sett,nästan fram till rondellen strax innan där ni ser en pararellväg med den gatan ni går på,där bredvid supermarket finns en rest.Shellys,en icke turistanpassade rest.men så god couscous o andra rätter 
Till ett mkt.billigare pris än det ni betalar på turistrest...
Sedan rek.jag att köpa mat i hålet i väggen,snabbmatställena där man får mycket god mat till mycket bra pris.Och den tillagas då man väntar så det är mindre risk för magsjuka osv.där.
Kostar en billig peng.
Samma sak dessa ställen ni kan se där det sitter tunisier som ser ut som små rest.med få bord där de oftast har en kycklinggrill eller liknande där e de god mat med olika såser,pommes mm.till ca 5 dinar för en hel kyckling inkl.såser,pommes,bröd o andra goda tillhörigheter.
Detta kan man ta med sig eller äta på plats...
SÅ gott...
Generellt så rek.jag att ni tar er omkring lite utanför turistgatan där ni bor och gatan nedanför,strandgatan.. från ert hotell sett,har ni bakhuvudet mot havet,så ta er uppåt o inåt i omr.så får ni uppleva lite av det riktiga tun...
Sedan Medinan med sina anor från 600t.f.e.k.är värt ett besök-stor marknadsplats med handel som pågår precis som förr i tiden...
Hoppas ni ska trivas o ha de kanon i Tn.nu!!
|

2009-07-12, 11:57
|
Reg.datum: jul 2009
|
Tusen tack!
Tack så mycket för att du tog din tid att svara på mina frågor! Det känns lättare nu och jag hoppas också att vi får det trevligt.
|
|
|

2009-07-16, 16:14
|
|
En fråga till
On jag få be om en fråga till: du skriver att man ska se lite omkring, osv, vilket vi själva tycker och föredrar men då undrar jag: HUR, ifall det är 40 grader varmt, vilket jag tror det blir i slutet av juli, eller? Vi har t ex. beställt frukost och resten känner man att man vill upptäcka själv och det jag undrar är om man orkar göra det? Kom på att vi var i Turkiet häromåret och där var det så varmt att vi inte orkade göra ngt utan åkte på arrangerade utflykter och åt på hotellet. Skamligt, men det var runt 45 grader och visa dagar varmare. Tack ännu en gång!
|
|
|

2009-07-16, 18:45
|
Reg.datum: nov 2008
Rykte: 4
|
varmt................
NI kommer säkert få det perfekt tunisien... vi älska det när vi var där för två år sen... men jag lyckades drabbas av solsting första dagen.... hm 45 grader o drack för lite o svimmad i medinan...inte sååå kul. men resten av veckan var kanon.... keps på huvud -dagtid, vatten mkt, Precis som ni skriver blir det varmt... o då blir det nog mest att bada, åka på en båt tur, sen utforska sousse kvällstid.. med mkt att välja på.. medinan framförallt. Lycka till.. o bli nu inte skrämda av att JAG var dum o inte drack vatten... första dagen, utan njut
|
|
|

2009-07-17, 10:48
|
|
Påhoppningar-hjälp, någon?
Tack för ditt svar, Gitte! Du verkar ha positiva upplevelser och jag behöver nästan lite uppmuntran eftersom sambon kom från jobbet igår och berättade att två kvinnliga kollegor sa att de aldrig åker dit igen. Den ena åkte med maken i en vecka men tillbringade sista tre dagar på rummet pga påhoppningar från flera män på stranden. Trots maken, där blev jag orolig!
Den andra åkte med vänninan och var modigare men tyckte likadant. Hemskt, jag ser verkligen fram emot att framförallt bada och ta det lugnt och vill absolut inte ha några närmande ifrån någon. Vill vila och ha det trevligt. Nu är jag mycket orolig och ber alla som orkar skriva att dela med sig upplevelser när det gäller sådant. Jobbiga försäljare klarar man lättare tycker jag, man går bara vidare och mer kan de inte göra, men på stranden är man ju i princip hela dagen och strandena är allmänna, usch, det snurrar för mycket i huvudet nu. Jag tillhör inte den yngsta och blonda kategorin, om det hjälper. Snälla, någon!
|
|
|

2009-07-17, 13:41
|
Reg.datum: aug 2007
|
Hej Ch.E H..
Hotellets restaurang - helt okey och den som ligger en trappa ned, i bottenplanet (där även inomhuspoolen är belägen) har jag som träffpunkt för middag med mina tunisiska vänner när jag är där. Precis utanför den ligger trädgårdsområdet med plats under tak att sitta och äta också och därifrån kan man gå vidare till grannhotellet El Hana som är systerhotellet med poolbar/café och där finns en grind ut mot strandpromenaden utanför och via övergångsstället kommer ni över till CEH/EHs bit av stranden, servicehytten direkt till vänster.
Det är bara vissa delar stranden Boujaafar som är allmän (bl.a. utmed hela vattenbrynet) resten har hotellen med halmhattsparasoller, uthyrning av solstolar/sängar. De övriga 3 vänster om "eran" hytt är Hotel Kaiser, Soussannah och Phenix. Varje hotellhytt/stranddel är bemannad med personal som även motar bort de försäljare som inte har tillstånd att sälja varor där samt även de killar/män som försöker pocka på uppmärksamhet.
Värme - själv brukar jag aldrig dricka kalla drycker när det är hett eftersom kroppen då sätter igång och försöker värma det kalla, vilket tar mycket energi och man blir varmare än nödvändigt. Eftersom man i hetta även förlorar salt så brukar jag ta med mig ett par rör med brustabletterna Resorb på Apoteket. Finns med svartvinsbärssmak och det är vätskeersättning som återställer kroppens vätske- och saltbalans när det är varmt, bra även mot ev diarré och kräkningar.
Precis som tidigare angivits - prova ät vid de små "hål i väggen-take-away-ställena" (serverar ingen öl/vin) mitt emot ChEH där ligger även L´Escargot och La Fiesta med bra mat. Åt höger därifrån räknat ligger en rondell, på bottenplanet av det höga Queens Palace ligger en nyligen öppnad fransk restaurang. En bit längre upp Bonaparte och en bit till Hotel Kaisers restaurang/pizzeria i bottenplanet. Tillbaka till rondellen, gå rakt fram och mitt emot Hotell Riad Palms kan jag rekommendera El Ons (en trappa upp på huset). Fortsätt en bit till där vägen svänger och där till vänster ligger populära Saloon.
|

2009-07-30, 16:20
|
|
Chams el Hana
Vi kom hem ifrån Tunisien igår
Vi bodde på hotellet Chams el hana, ett helt okej hotell om man inte förväntar sig för mycket.
Det är mest Tyskar och polacker på hotellet, som har All inclusive som tillval.
Chams el Hana ligger väldigt centralt och nära beläget havet.
Pol området är bra tilltaget, solstol eller liggunderlägg kostar ca 2 dinarer per dag, ligger ni bara någon timme/timmar så kan ni säkert pruta ner denna summa.
Går ni ut på huvudgatan från hotellet och tar vänster, så går ni in mot dom stressiga delarna av sousse, här får ni vara beredda på att dom drar i er och försöker imponera, med något svenskt ord, när dom förstått att ni är ifrån Sverige.
Går ni istället höger, så går ni mot en lugnare del med hotell och butiker med märketskläder och mestadels affärer som har priser utsatta (fixed prized)
Värt att veta, servitörerna på restaurangerna har ca 300 dinarer i månadslön (1800 kronor) Dom jobbar ca 10-12 timmar om dagen 7 dagar i veckan, är ni nöjda, ge dricks!
Det känns som att jag skriver av mig här, men i det stora hela så var vi rätt så nöjda med resmålet, med undantag på dit och hemresan, men det är väl småbagateller i sammanhanget.
Men jag vill ge några råd på resans gång:
Dom kör alla knep för att få in er i butiken, dom kan ställa en fråga på något som klingar arabiskt, vad detta kostar i Sverige, i detta fall så undrar ju en normal funtad person vad han menar, han vill visa dig! vad han menar. Gå inte på detta, Får han in dig i affären, så har han halva köpet klart, Var tuff!
växla inte på er för mycket, ni kan inte växla tillbaka till svenska pengar förutom på flygplatsen, där drar dom av 30 procent av era pengar (bandits)
Överallt så vill dom ha extra pengar, till och med passkontrollen frågade efter pengar till sina barn !!
Ha inte för mycket bagage med er hem, vi hade 8 kg extra på två personer, den notan slutade på 96 dinarer ( 12 dinarer per kg) ca 550 kronor.
Jag tror dock att vågen var manupulerad, för på dit resan hade vi 37 kg, och jag kan svära på att vi inte har köp på oss 11 kg där nere!!!
åk karavan turen, rida kamel, ca 35 dinarer, var dock beredd att dom äskar fram pengar här också!
Åter till hotellet, hyra av kylskåp kostar 5 dinarer per dag, värt att ha när det är riktigt varmt, vi hade uppemot 40 grader några dagar.
Har du åkt till Sousse och Chams el hana för att titta på tv, så är du fel ute, tysk-polska kanaler med dubbad röst, brusig bild, glöm tv!!
Sola, bada och ta vara på tiden, för vädret är i det i alla fall inget fel på
Ps. Thomas och Marie, nu vet ni vad som väntar =) Ds.
Med hälsning, en som är glad att ha semester.
|
|
|

2009-07-30, 19:58
|
|
"växla inte på er för mycket, ni kan inte växla tillbaka till svenska pengar förutom på flygplatsen, där drar dom av 30 procent av era pengar (bandits)
Överallt så vill dom ha extra pengar, till och med passkontrollen frågade efter pengar till sina barn !!"
Hm.detta med växla pengar på flygplatsen,har aldrig vart med om det överhuvudtaget-att de dragit av 30% på vad??
Blev väldigt fundersam nu....då jag aldrig hört ngn vart utsatt för det eller ej själv heller!
Normalt får man växla in som maxx ca 100dinar som turist men inte att de drar av.
Sen sv.kr kan man växla på bank oxå om de har den valutan dvs.har gjort de ngn gång..
Sedan att de frågar efter pengar till barn osv.i passkontrollen...har aldrig vart utsatt för det heller-ett missöde en gång.var dock ej passkontrollen utan säkerhetskontr.där han vill ha min mob...som han stod o fingra på o titta o gillade verkligen min "so nice phone"jag stod o v visade m handen att jag ville ha den,han gav mig den ej men så sa jag att jag måste komma snabbt ut för att min vän ...(erfternamnet)som e välkännt i Sousse-Mir omr.då denna fam.har ett hus,restauranger ngr.st. de äger o div.saker i sousse dessutom jobbar en av dem som chef på tullen,o de på arabiska hehe...
Då blev det genast snabba bud! han tom.ville ge fam.en present -vilket jag ej tog emot men ändå...
Så de e vl de enda missöde jag vart med om...trist att ni hade dessa missöden ni skrev om-men verkar trots de att ni haft en nice resa 
Man får va tuff med skinn på näsan så klarar man sig
|

2009-07-30, 21:54
|
|
Kenteri - inte alla servitörer jobbar 7 dagar i veckan.
Jane - kursen vid tillbakaväxling på flygplatsen är avsevärt lägre.
|

2009-07-31, 00:26
|
|
Nej 7 dagar kanske inte gäller alla!
Kursen på flygplatsen blir jag osäker på, i informationsbladet som Fritidsresor har, säger dom att du får tillbaka 30% av värdet, dom säger ingenting om växling inne i centrala delarna av Sousse. Vi gick till totalt 3 banker, utan att lyckas få tillbaka svenska pengar. Nu har inte jag kollat till 100 % om 30% drogs av när vi växlade, men enligt Fritidsresors reseledare så skulle detta ske.
Sak samma är gör av med pengarna eller växla försiktigt, och jag skojar inte om passkontrollen, samma sak gällde vi taxfree, där ville dom också ha extra pengar.
Dom vet att folk måste göra sig av med sina dinarer där, det måste vara värsta guldgruvan att jobba där.
Tack för mig, och ha det riktigt skönt i Tunisien, för allt är inte ris, det finns mycket mycket bra där också..
|
|
|

2009-08-10, 10:30
|
Reg.datum: apr 2006
Rykte: 6
|
30 % i växlingssammanhang innebär ju bara att om du tex har växlat in totalt 1000 dinarer så får du bara växla tillbaka 300..... Och ja, det är sämre kurs vid tillbakaväxling, därför rekommenderas att växla in lite i taget under din vistelse, dessutom får man i princip alltid Euro tillbaka..
Att passkontrollen frågar efter pengar är ju för att tunisiska dinarer inte får föras ur landet, och om du då skulle hitta lite småpengar i din ficka så tar ju naturligtvis gärna tulltjänstemannen hand om dem...
|
|
|

2009-08-12, 22:24
|
|
Chams el Hana
Nu är vi tillbaka från 2 veckor på Chams el Hana och då säger jag kort: hotellet är det värsta jag har varit med om av olika anledningar. Vi bodde på 8 våningen och på rummet finns ingen aircondition utan inbyggd fläkr som oftast blåser varm luft och vi hade genomsnittligt temperatur på 45 grader. Frukosten är det näst värsta jag varit med om i mitt liv och det kommer ni att förstå när ni är på plats. Dessutom ligger hotellet centralt och ta öronproppar med er annars blir det ingen somn. Hela natten är det fest, dessutom kör man där som galen om inte värre. Ingen skriver att det är otroligt smutsigt och sopor överallt och att de lever på turismen, jag fattar bara inte det. Glöm hjälp på hotelet vi fick ringa Fritidsresor hela tiden. De var fantastiska, förresten. Vidare påstridning. Vi handlade på souvenir shoppen de är helt omöjliga. Jag som trodde att jag hade vana vid prutningen från Egypten. Till sist är det mycket sorgligt att tunisiska män hoppar på allt som liknar en kvinna. Jag blev lämnad ensam på 30 sekunder i vattnet och det räckte att bli omringad av pojkar på 12-15 år gamla. Vidare ser man äckliga gamla polsor eller andra tjocka varelser tillsammans med tunisiska pojkar på max 20 år gamla. Mycket sorgligt! Nu orkar jag inte mer, men det som var bra är utflykterna och när man ser PeK eller Yasmine Hamamet.Hoppas detta hjälper någon!
|
|
|

2009-08-12, 22:56
|
|
Polskor, gamla, varelser - tjocka? Med den inskränkta synen på sina medmänniskor gör miss beauty nog bäst i att inte resa överhuvudtaget. Like it or not - vi äldre tjocka finns överallt.
|

2009-08-13, 18:33
|
Reg.datum: okt 2007
Rykte: 5
|
Jo, drömmen, om paradiset för västerlännnigar att koppla av i, lever fortfarande. Och tillrättalagt välfriserat, ansat, putsat och skyddat bara för dig och din bekvämlighet ska det vara.
Klart man kan kräva vissa grundläggande saker av ett hotell. Låter väldigt konstigt att det inte fanns någon luftkonditionering?? Trasig eller inställd på [Heat].. Det måste man ju få hjälp att få fixat - eller byta rum.
klippt från beskrivning av Chams El Hana
"The rooms are medium in size. They are all equipped with air-conditioning, bathroom and separate toilet."
"Bekvämligheter på rummet
* luftkonditionering
* TV
* badkar
* dusch
* balkong/ terrass
* satellit/kabel-TV
* rum för ickerökare"
Ibland undrar jag om det inte finns de som bara vill sprida illvilliga rykten.
Och jag fattar inte varför det ska vara så svårt att inse att trots att det kan finnas ihärdiga försäljare framför näsan, så är man Aldrig tvingad att köpa Någonting.
|
|
|

2009-08-13, 20:28
|
|
Kunde inte sagt det bättre än El Menchia!!!!
Tn.är inte en typisk turistort tack o lov-som man kan jämföra med andra välexponerade turistorter...
Trivs man i Y.H. o Kantaoui så kanske man ska välja dessa orter först o främst-för i min mening är dessa helt turistanpassade,det saknar det som är genuint i Tn.och det charmiga i landet..och man ser ej det riktiga tn.på dessa orter....
Att åka utanför turistorterna är en upplevelse i sig,man er ett helt annat landskap,en helt annan mentalitet,ett helt annat sätt att leva på än inom turiosmens Tn.
Det är en upplevelse i sig och man lär sig att se saker o ting med andra ögon o kanske uppskatta att vattnet är varmt i kranen i sv.att elen finns var dag,att man har mat för dagen,vilket är såna smpåsaker man tänker på där då det är helt normalt i Sv.men kanske inte i Tn.för alla riktigt...
Man uppskattar de småsakerna man ser i livet istället för att vara negativ...
Att man ser unga grabbar med damer av olika sorter och kvalite är ett vanligt fenomen i Tn.mkt.pga.den västerländska drömmer som lever hos alla tunisier..eller inte alla men många....
de ser var o varannan europa tn.komma med sina bilar(kanske gifta med banken..vilket de ej talar om)saker till fam.de klart de som e kvar vill ha detta oxå till vilket pris som helst-dåser de en ensam kvinna (även män)av ngn.sort o kvalite då smäller de till för att söka lyckan kanske denna kan hjälpa honom eller kanske nästa...
De prövar sig fram,Visst kan jag tycka det är tragiskt egentligen o försvarar inte detta beteende men ser de ur deras synvinkel då de kanske svårt att se om man bara e där som en turist på 1 eller 2 v.vilket jag vet att alla här på forumet som vart där mer ggr.kan intyga... Men har man vart där så ser man saker o ting med andra ögon..sen är det lite en del turisternas fel oxå eller hur man ska uttrycka sig...för många damer,tjejer,kvinnor far till tn.och många andra länder o har sin lilla sem.flirt...då får turisterna ett rykte om sig oxå,trots att alla inte e lika-samma gäller då med tunisierna,alla e inte lika...dock är det mest de som syns som gör detta....
Sedann klassificeringen på hotellen är inte densamme som den vi har i sv.så man kan ej jämföra ett 3klass hotell exvis med ett 3klass i tn...
Men luftkond.kollade ni verkligen?? o sa till om byte av rum isf.?låter lite som El Menchia beskriver det....
Synd att ni ej såg det positiva i er resa men de svårt att vara positiv då man bara ha negativa ögon med sig...
|

2009-08-15, 14:00
|
Reg.datum: apr 2006
Rykte: 6
|
Min mamma som är en mycket van Sousseresenär sedan över 30 år tillbaka liksom jag och har bott på minst 10 olika hotell i Sousse under årens lopp, bodde två veckor på Chems El Hana i juli/aug och har också uppfattningen att det är väldigt misskött, hennes AC droppade/rann mest hela tiden trots att det var folk uppe som skulle fixa, smutsigt på balkongen, trasiga stilar och dörrhantag och bröd på frukosten som definitivt inte var dagsfärskt. Det är i våra ögon klart sämre än andra hotell i samma kategorioch enligt mångas uppfattning har alla El Hanahotellen försämrat sin standard genom åren. Jag minns tom när det byggdes i början av 80-talet, då ansågs det lyxigt, men har tydligen misskötts.
Vi vet hur standarden kan variera på hotellen, men tyvärr verkar det som om man en gång fått 3 stjärnor så får man behålla dem....
Sousseannika....bra sagt! We are who we are
|
|
|

2010-07-04, 12:18
|
Reg.datum: jul 2010
|
Hej alla!
Jag var i Sousse i juni 2007 med min då 15-åriga dotter. Vi bodde ungefär 9 km utanför Sousse (åt Port el Kantaoui). Det var ganska långt till centrum, men vi tog taxi. Det enda tillfället vi blev "lurade" var när vi åkte taxi med en speedad taxameter.
Om man bara frågar i t.ex hotellreceptionen, får man reda på hur mycket en resa från A-B kostar. Märker man att det blir ockerpris, kan det löna sig att snacka om polisen.
I alla andra situationer har vi bara träffat mycket sociala, hjälpsamma och trevliga Soussebor. Vi är inga Mallis-turister som tycker om att allt är svenskt på plats, utan har sökt oss till de mer Tusnisiska delarna.
De flesta resebolag har även information om landet och staden. T.o.m. övergripande katastrofinformation.
Den som är ovan med den nordafrikanska kulturen, borde absolut läsa på lite. Kanske hitta någon lättare parlör på nätet eller så. Fritidsresor, som jag köpt resan av har på i sitt informationsblad massor med information och en liten parlör.
Jag har spikat två veckor på Holell Chams el Hana i början av Augusti och ser mycket fram emot resan.
Beträffande tjocka och gamla kvinnor (klassas nog själv i den kategorin), vill jag bara klara ut begreppen lite.
Visst finns det lycksökare, strandrggare och "you name it" som på alla andra turistorter.
I Både Tunisien och t.ex Marocko och definitivt i övriga delar av Afrika, ser skönhetsidealen liten annorlunda ut än här hemma. Det är i själva verket snyggare att ha lite hull. Ålder har i Afrika inte riktigt samma betydelse som i Sverige och det kan t.o.m. anses vara väldigt fint att vara så intelligent att man kan få dejta en kvinna som är äldre. Jag har hört många killar skryta om sina äldre "girlfriends" Kvinnorna är för övrigt också mycket intresserade av kontakt med turisterna.
Sousseborna verkar i mina ögon vara outtröttligt intresserade av andra människor, kontaktsökande och mycket sociala.
Mitt tips till alla är, att visa alla människor respekt, pruta mycket och tänk på att du faktiskt själv valt att åka till ett annat land med annan kultur. Gynna inte barnförsäljningen. De säljer blommor istället för att gå till skolan, som faktiskt är gratis i Tunisien. Gynna hellre någon organisation som hjälper fattiga och den lokala försäljningen.
Mitt restauranttips är ett o-turistigt ställe som ligger ca 8km åt Port El Kantaoui hållet. Det borde ligga nästan lika långt bort som Sexy beach. Det ligger på vänster sida av bilvägen som går närmast stranden. Det heter Gran Maghreb (om jag stavat rätt). Deras cous-cous var oslagbar och nästan skamligt billig. Under 70 kronor för två gigantiska måltider med 1 liter cola till.........
Bon voyage!!!
|
|
|

2010-07-09, 23:07
|
Reg.datum: maj 2010
|
hej!
Jag har läst så mycket skit på detta forum om Chams El Hana. Jag bodde där 2 veckor 29 maj och det fanns inget att klaga på. Vi hade både frukost och middag och andra svenska vänner åt även lunch där. Bra mat. Inte vet jag vilka krav andra har på maten vi alla var nöjda.Ingen blev magskuk. Rent på rummet, handdukar byttes varje dag. Stora rum med bra förvaring. Trevlig personal både i restaurang och reception. Vi åt även lunch på små serveringar inga problem. Ett underbart land med gästvänligt folk. Försäljarna i butikerna ungefär som turkar för 15 år sedan men man bryr sig inte. Handla på affärer med fix priser inga problem.
|
|
|

2010-07-10, 21:12
|
Reg.datum: maj 2010
|
Det gick lite för fort på tangenterna så det skall vara magsjuk inte magskuk det såg lite lustigt ut så därför denna rättelse.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|