ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-11, 00:46

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Bim Visa inlägg

Det gick lite för fort på tangenterna så det skall vara magsjuk inte magskuk det såg lite lustigt ut så därför denna rättelse.
Det går bra att redigera själva inlägget "Ändra" och om man vill finns det också en speciell varför-ändring-har-skett-ruta. Eller "Anledning till redigering" står det väl.
Senast redigerad av El Menchia den 2010-07-11 klockan 15:44. Anledning: ordval - skrev från iPhone + tillägg av citering
Svara med citat

Gammal 2010-08-18, 20:12

savannahhj

Nykomling
savannahhj är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Rykte: 0

Standard chAam el haa
hej!
jag var utomlands för första gången för 1 vecka sen!
då var jag i tunisien.
jag bodde på ett hotell : chams el hana i sousse.
jag tyckte att hotellet var ganska äckligt , de fanns ingen AC , och på morgonen när man skulle äta frukost så är bordet man sitter vid så himla äckligt!
de är fläckar på dukarna och kökschefen står och torkar av sina smutsiga händer på dukarna!
poolen rengjorde de inte en ända gång när jag var där!
alltså inte på två veckor!
annars var tunisien ett fint land!
om du vill ha billig mat som är jätte god ska du gå till l' escargot och la fiesta!
på la fiesta är banana spliten super god!
om du inte får kvitto på maten så lurar de dej , be alltid om ett kvitto!
la ons är oxå supergott!

tack för mej!
Svara med citat

Gammal 2010-08-18, 23:14

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
"savannahhj" - En liten fråga du va första gången utomlands, satt du då på hotellet hela den tiden?
Varför jag frågar e att du säger att de ej rengjorde poolen en enda gång under 2 v....
De KAN faktist gjort de under tiden du va ute om du nu ej satt inne på hotellet hela tiden hehe....
Sedan ang. maten- kvitton, så är de ej säkert att man blir lurad då man ej får kvitto, vissa ställen som hålet i väggen får man ej kvitto normalt även där serveras de mat så de kan jag ej skriva under på att man blir lurad utan kvitto....
Tips e att man frågar efter menyn då man kommer till ett ställe o ska äta, sen kollar man priset o har de i huvudet de ju inte så svårt Då kan man se om man blivit lurad eller ej

Och sen om man vill ha god o billig mat så rek. jag att gå till ställen där tunisier själva äter de skiljer en del då trots att Tn. fortfarande e ett billigt land även då om man äter på turistställena

Gammal 2010-09-23, 07:42

tjohejt

Nykomling
tjohejt är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Angry Chams el Hana
Hej!
Mellan 4-18 augusti -10 bodde jag och min dotter på hotellet. Jag har aldrig varti med om grisigare ställe som var mögligt dessutom.
Hoppas di får tur och kommer till bättre rum, men jag har i alla fall reklamerat resan där jag bifogade närmare fyrtio fotografier.

Lycka till!
Svara med citat

Gammal 2010-09-23, 07:46

tjohejt

Nykomling
tjohejt är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Standard Beställ för guds skull inte frukost!!!
Inte nog med allt mögel och all smuts, så var frukostmatsalen så otroligt äcklig. Vi klarade inte att sitta vid de grisiga borden ens.
Svara med citat

Gammal 2010-10-25, 22:04

cinde_rella

Medlem
cinde_rella är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Rykte: 4

Standard inget ont om någon
Fick en mycket händelserik resa på alla plan till tunisien nu i oktober. Fenomenet med unga tunisier och "tjocka" äldre kvinnor fick vi faktiskt delvis en förklaring på av några tunisier som vi blev vän med.
Många av dessa unga tunisier är kriminella, vilket ofta rent praktiskt innebär att inga tunisiska flickor vill ha dom och att de ofta är förskjutna av sina familjer. Enda sättet för dom att vinna tillbaka respekten är att se till att få det gott ställt. Därav, vad dom kanske tror, den enkla lösningen att involvera sig med en västerländsk kvinna. detta är vad jag alltså fått berättat för mig och kan ju givetvis inte svära på att den fakta jag fått är korrekt. Men i ett muslimsk land så känns det ju inte helt otippat. Personligen älskar jag tunisien trots alla baksidor.
Svara med citat

Gammal 2010-10-26, 10:44

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av cinde_rella Visa inlägg

Många av dessa unga tunisier är kriminella, vilket ofta rent praktiskt innebär att inga tunisiska flickor vill ha dom och att de ofta är förskjutna av sina familjer. Enda sättet för dom att vinna tillbaka respekten är att se till att få det gott ställt.

Nu är vi kanske lite off topic men jag kunde inte låta bli att reagera på detta....
Under alla mina resor till tunisien så har jag lärt känna en hel del unga män. MEN jag har aldrig upplevt att dom har varit kriminella. Utan vad det handlar om som jag har sett det är att europatunisir kommer hem med pengar/gåvor och ger till släkt o vänner i tunisien. Kollar man hamnen i tunis när det kommer båtar så ser man hur bilarna är lastad med allt från möbler, cyklar tvättmaskiner osv
De europatunisier jag känner o umgås med visar att i europa växer "pengar på träd" sen i verkligeheten så lever dom på bröd och vatten för att kunna åka hem och visa hur bra ställt man har det när man bor i europa. Vilket är långt från sanningen. Men för de tuniser som ser hur alla kommer hem med gåvor så tror dom verkligen på att i europa så är alla rika......
Och dessutom så finns det ju ANDRA regler för europatunisier än de som bor i landet. Allt bestämt av presidenten. Då utlandstunisier är landets största inkommstkälla.....

Gammal 2010-10-27, 16:21

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Det kan jag skriva på "cappicio"att de du berättar om stämmer helt o hållet.
Sedan kriminella tunisier kan jag nog inte hålla med om att de e för känner inte heller en enda som e de utan de mer just de västerländska som lockar för att de ska kunna hjälpa sin fam. + släkt o vänner i Tn.
Alltså de som e kvar i Tn.
Sedan att de gifta med banken o kanske inte ens äger navkapseln på bilen de glassar runt med i Tn. de säger de aldrig nånsin...
Och i många fall så har en tunisier kommit till europa så åker han nästan aldrig hem till Tn. innan han kan köpa en massa presenter mm. till fam. mm.
Och där känns de väldigt illa just den avudsjukan som finns hos tunisier som exvis. bor fam. i en by eller samhälle så talar de andra i byn illa om den som kommer hem med inget till familjen..
De kan då låta i stilen"oh, kolla va han hade med sig, han hade en bil, han hade 10000 dinar till sin fam. han hade presenter ,tfner mm.till sin fam. och va har DU??"

Där tycker jag de känns så himla fel just de där att det är mycket från det gamla från 70-80 talet (då det VAR lättare att tjäna pengar i eu.) att alla har o de växer fluss på träden i europa...
Tycker nästan synd om de tunisier som har den pressen på sig o de får de av sin släkt, fam...i många fall är det tyvärr så...
O de klart kommer alla europatunisier med flak av saker, bilar mm. de klart de grabbar som e kvar i Tn. måste till varje pris ta sig ut ur tunisien till vilket pris som helst...
För att få de bättre samtidigt som regler för en tunisier som bor där o en som bor i eu. är annorlunda...
Allafall då man har de svenska eller "röda passet" då behandlas de annorlunda av befolkningen där...tyvärr e de så att hierakin står högt på presidentens lista,...

Gammal 2010-10-27, 21:51

cinde_rella

Medlem
cinde_rella är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Rykte: 4

Standard bara info
..jag har inte hävdat att detta är med sanningen överrensstämmande, utan bara info från de tunisier vi pratade med under resan. Hoppas att ingen har känt sig utpekad eller tagit illa vid sig..
Svara med citat

Gammal 2011-04-03, 03:10

savannahhj

Nykomling
savannahhj är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Standard
man märker faktist om poolen blir rengjord
första dagen vart det ju rent i poolen men sista veckan såg man solkräm flyta på ytan av vattnet , och man såg knappt sin kropp för att det var så smutsigt !
och ang kvittona , nej du kanske har rätt ! men vi blev lurade av en kypare på en resturang , då snackade vi med ägaren och han sa oavsett ska man be om kvitto ! jag ska göra det hädan efter , men de som inte vill behöver ju nt
och tunisien var annars ett jätte bra land att åka till , dit ska jag definetivt igen !
Svara med citat

Gammal 2011-04-04, 11:38

Bim

Medlem
Bim är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Standard Savannahhj
Hej!

Det är svar till jane du skulle skicka inte till mig.

Jag hade inget att klaga på när vi min man och jag bodde på Chams el Hana.
Men vi åkte också bland de först turisterna för säsongen alltså i maj-juni. Det var mycket lite folk på hotellet då. Jag skulle tro inte mer än 60 personer. Så det var inga problem varken på rum eller i matsal Varje dag kom en dam som hade "typ skyddskläder" och kollade maten och temperatur i kyl mm. Vi hade halvpension.
Svara med citat

Gammal 2011-04-27, 19:50

Hondendära

Nykomling
Hondendära är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Standard
Hejhej!

Min pojkvän och jag bodde en vecka på Chams el Hana förra sommaren. Har inget alls att klaga på. Var inte det bästa hotellet jag varit på, men det var helt okej. Vi åt frukost på hotellet och den var väl kanske inget att hurra för, men jag känner inte igen mig i att det inte gick att äta för att det var så smutsigt.

Övrigt tycker jag Sousse var väldigt trevligt God mat på de flesta ställen (finns även ett pizzaställe om du går till vänster längst gatan som har jätte goda juicer!).
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8