ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-07-07, 10:18

Fridlund

Nykomling
Fridlund är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Rykte: 0

Standard Från PEK till Hammamet
Ska bo i PEK men vill åka till Hammamet under en dag. Hur tar vi oss dit bäst, taxi eller buss? Hur mycket kan en resa kosta dit? Tacksam för svar och semestertips i PEK. Vi åker den 5 augusti.
Svara med citat

Gammal 2009-07-07, 10:39

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Fridlund Visa inlägg

Ska bo i PEK men vill åka till Hammamet under en dag. Hur tar vi oss dit bäst, taxi eller buss? Hur mycket kan en resa kosta dit? Tacksam för svar och semestertips i PEK. Vi åker den 5 augusti.
Bäst att ta sig till Hammamet i min mening är att ta en louage-långfärdstaxi-dit-de är billiga räkna med en ca 10 dinar(nu var det länge sen jag åkte med louage till hammamet så de kan vara lite dyrare nu) för en resa,där betalar man per plats så man delar den med andra passagerare.Louagen går överallt i Tn.(o även till Lybien o Algeriet)så de bara leta reda på rätt louage sen vänta till den blir fylld.

En louage tar man från louage stn.i Sousse-bästa är att ta sig dit på morronkvisten-då det är flest föolk som åker o de snabbast fylls upp x.antal pers.i louagen.
Sen kan man vinka in en louage oxå-de är det taxibilarna som har ne blå rand på mitten då vet man att de e en louage.
Sen kan man hyra en taxichafför över dagen som tar er dit o samtidigt e er guide
Annars finns bussar man kan åka,ta er till buss stationen ligger intill medinan,därifrån leta reda på buss till Hammamet.
Tåg finns oxå,vet dock ej dessa priser på tåg o buss men de är billga de med.
I min mening är det snabbast sättet att åka louage ,trafiken är dock ej som vår så de kan man ha i minne-där kör de med tutan,hjärtat o orden,här med hjärnan...
Eller att hyra bil kan man oxå göra vilket jag tycker e bra-trafiken...den lär man sig relativt snabbt att hantera

Tips att göra kan vara en tur till Tunis då ni ändå är i Hammamet-Medinan i Tunis är mkt.värt ett besök!
Sedan har ni Sousse som ligger endast ngr.km.från Kantaoui.Där ni säkerligen kommer att tillbringa en stor dela av er sem.på då det är billiagre o bättre utbud av shopping/cafer/rest./göromål osv...Då Kantaoui är ett renodlat semesterkomplex uppbyggt enbart kring turismen därav priser osv...
Visst är det skönt att tillbringa litet tag där,själv åker jag dit över dagen/kvällen lite mysigt...
Men att bo där ner skulle jag ej göra men smaken e som baken delad hehe...

Sedan hyr vespa eller en bil o ta er runt i omr.omkring de kul o se ett annorlunda än det vi har i sv...sen beror de på lite vad ni gillar o vll göra så skriv lite mer specifikt så e de många här på forumet som gärna hjälper till

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8