ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-03-24, 14:39

Själskärlek

Nykomling
Själskärlek är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 0

Question Giftemål: Han tunisier. Jag svensk.
Är det någon som har någon aning om vart det är bäst att gifta sig? Jag har barn här i Sverige så han måste sedan komma hit och bo här. Vi vet ju alla hur svenska regeringen är när det gäller sådant här och jag vill ha så lite strul som möjligt.
Tacksam för omgående svar från er med erfarenhet eller kunskap om detta.
Svara med citat

Gammal 2009-03-24, 17:58

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
När jag gift mig med en tunisier så rekommenderade svenska konsulatet att man gjorde det i Tunisien. Detta pga äktenskapet registreras i Tunisien. Dom hade haft fall där man gift sig i sverige o Mannen åkt hem t tunisien o skaffar sig en tunisisk fru.
Och när man fått PUT i sverige skiljt sig från svenska frun o tar dit sin tunisiska fru.
Detta kan mannen inte göra om äktenskapet registreras i Tunisien.

Nu gäller det absolut inte alla män men som sagt var det rådet jag fick av konsulatet.

Att gifta sig i tunisien är verkligen är en upplevelse utöver det vanliga.
det krävs mycket papper och stämplar. Och ansökan till sverige ska göras från tunisien

Om du har fler funderingar kring detta så är det bara att maila.

Gammal 2009-03-24, 18:55

Själskärlek

Nykomling

Standard
Tack för ditt svar. Är ganska säker på att detta inte gäller honom eftersom min mor bor ihop med hans bror men man kan ju aldrig vara helt säker. Kommer du ihåg vad är det för papper jag behöver ha med mig från Sverige och vad det är för papper man måsta skaffa i Tunisien?

Hade du ett "riktigt" tunisiskt 3 dagars bröllop eller gjorde ni det enklare? Vi har under de omständigheterna som är nu inte råd med festandet med släkt, vänner och alla andra så det måste bli enkelt och med andra ord lite i hemlighet.
Svara med citat

Gammal 2009-03-24, 20:40

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Det finns två andra sajter där du kan gå med som medlem, delta i forum och där ta del av mängder av svar och tips på sådana här frågeställningar; Tunisia - Tunisian holidays, hotels, flights and culture och Sadiqa - Home

Gammal 2009-03-25, 11:21

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Kul med mor som oxå e gift med brodern
Då kan man va lite mer"säker"på att det inte är som "cappico"skriver!!hehe...
Tyvärr så känner jag till en del fall där de gift sig i Tn.(även tunisksk kvinna o tn.man som gift sig för att sedan skilja sig i Sv.då fruarna blivit "fösvenskade"som de uttrycker sig)men så snart de fått Putt eller medborgarskap i Sv.skillt sig för att sedan hämta en fru från sitt land.
Men vet att det är svårare att få hit sin resp.då från Tn.om de en gång vart gifta sen skillt sig för att hämta sin hemlands partner till Sv...
Nu gör inte alla så,säkert ej din partner heller men det fenomenet finns....trots att de gift sig i deras hemland.

Rekomenderar att gifta sig i Tn.precis som hon skriver för att äktenskapet reg.i Tn.då sen får ni gå in i Sv.och reg.ert äktenskap på folkbokföringen för annars kommer du att stå som ogift här i Sv.
Så var det då jag gifte mig men kan ha ändrats sen dess...
Allafall så de du behöver med dig är personbevis där även föräldrar står med.
Sen en hindersprövning där det står att det ej finns ngr.hinder att gifta sig.
Kan vara exvis om man e gift sen tidigare o ej har skilsmässan klar...
Sen ska detta vara översatt på eng.eller fr.(gärna)kan fås översatt hos en autoriserad översättare(de hittar man i telefonkatalogen eller sök på nätet på er ort där ni bor)eller så kan även konsulatet göra detta mot en billig peng.
Bara att ringa och fråga eller knalla dit...
Sen behöver han samma papper i Tn.som han får från kommun han e skriven i.

Ang.giftemålet så skriver alla(tun.som sv.par som gifter sig)på ett papper typ äktenskapsbevis där man ingår i äktenskapet,sen efter detta hålls festen man har i 3 dagar i vanliga fall,beror lite på var i Tn.man gifter sig vissa har lite fler dagar...
Pappren kan skrivas redan månader i förväg då anses man som gift sen kan festen hållas mycket senare då som cappicio skriver det finns tillgångar till festen för det kostar oxå...
Det är mat,kläder som bruden har,presenter,musik osv...
Sen kan man ju oxå ha en fest i Sv.om man vill efter festligheterna i Tn.Eller bara att man har fest för vänner/släkt mm.i sv.då han kommit till sv.funkar det med...
Man måste ej ha i Tn.men de ngt.jag rek.!!
Så själva giftemålet kan man säga att det blir då som ett bjämförbart med sv.borgeligt giftemål.
Sen kan man ju ha kanske lite mat,fika eller ngt.sådant i Tn.till närmaste släkten(kommer en massa vill jag lova för deras släkteskap i Tn.är ej som i Sv...) istället för den i 3 dar...
Men dock En upplevelse man ej vill missa absolut!!
Men kan man ej pga.det ekonomiska så vad gör man....
Det är lite annorlunda jämfört med våra sv.giftemål hehe...
Sen efter brölloppet så ska han antagligen lämna in ansökan till Sv.(då det är i ert fall en bättre lösning än du bor där som du skrev)så ska han ha med sig pass,foton,personbevis,äktenskapsbevis.
Den kan lämnas in direkt efter ert giftemål,bättre de för det tar tid med pappersexirsisen i Sv.
Sen blir det intervju för honom på konsulatet(han får en tid)o du får antingen intervj.formulär eller en tid för detta på mig.verket i sv.Eller har du tur kan du höra med konsulatet om de kan ta din oxå i samband med hans...
Om du är där under den tidpunkt så...
Sen tar allt tid igen ska sammanställas allt detta sen ett beslut.
Hoppas jag ej missat ngt.nu :/

Lycka till med era planer!!!!
Önskar er lycka till med ert bröllopp!!!
Senast redigerad av jane den 2009-03-25 klockan 11:28.
Svara med citat

Gammal 2009-03-25, 14:04

cappicio

Globetrotter
cappicios avatar

Standard
när vi gifte oss det är nu 4 år sedan då behövdes det en massa papper som alla måste översättas via UD godkänd översättare sen skulle dom till tunisiska konsulatet för att få en stämpel där oxå för att dom skulle godkänna att det var svenska UD som stämplat dom svenska papprerna.... Lite moment 22 känndes det som att det blev ibland.

Och sen när man kom hem från tunisien så skulle det äktenskapsbeviset översättas till skattemyndigheten. Men man får jättemycket hjälp av både UD samt tunisiska konsulatet
ringde dom hela tiden känndes det som. man ville verkligen att allt skulle bli riktigt så man inte åkte ner o så fattades det ett papper.

Vi hade bara en liten tillställning med närmsta vänner o släkten efter bröllopet

Gammal 2009-03-26, 08:57

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
De var just det pappersexirsicen som c.skriver om att även stämplas i Tn.osv... man slapp då vi gifte oss då jag översatte pappiren hos en auktoriserad översättare.
I stan där jag bor finns endast en ( )som översätter dessa pappir så stämplar han osv.så behöver man ej ta det till en myndighet i Tn.oxå.
För denna är redan godkännd av Tn.myndigheter.
Sen finns självklart andra auktoriserade översättare men dock denna i den bemärkelse.
Så man kommer lite snabbare undan där
Sen vette fanken om det finns i alla städer men vår finns det o alla tunisier som bor här har skyttetrafik till honom gällande alla slags pappir ex.vis dessa med giftemål,men även andra pappir som ska vara översatta till fr.eller eng.eller tom arabiska.

Sen som jag nämnde i tidigare inlägg så kan sv.konsulatet översätta oxå,men kanske bäst fråga först...Maila eller ring..

För det blir ju förarligt om man åker ner o full färd med giftemål o så fattas papper....:/

Gammal 2009-03-26, 14:45

cappicio

Globetrotter
cappicios avatar

Standard
Som sagt var det UD var noga med att poängtera var att det var en av dom godkänd translator

Gammal 2009-03-26, 18:39

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av cappicio Visa inlägg

Som sagt var det UD var noga med att poängtera var att det var en av dom godkänd translator
Hur ska man översätta den här meningen? Var lite här och var :-)
Svara med citat

Gammal 2009-03-26, 19:32

cappicio

Globetrotter
cappicios avatar

Standard
Lite halvbråttom när man skriver på jobbet*asg*

Det jag skulle säga var att det var UD som var noga med att poängtera att det var av dom en godkänd translator annars kunde dom inte godkänna översättningen o sätta stämpeln på papperet

Gammal 2009-04-11, 12:23

gizmo2008

Nykomling
gizmo2008 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Smile gifta sig i tn
jag kunde översätt mina papper dvs min hinderprövning (äktenscertifikat på engelska ) som jag fått med mig från skattaverket ,mitt personbevis med mor och far med på engelska på konsultatet i sousse kostar ca 38dinarer per papper eller översättning det kan ske på ca 2 dagar dom har öppet 10-12 mån-fre om jag inte kommer ihåg helt fel ligger nu vid sjukhuset har flytta för nån månad sen . Hoppas det går bra
Svara med citat

Gammal 2009-04-14, 09:02

gizmo2008

Nykomling
gizmo2008 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Standard billigt boende i sousse
när jag varrt nere bara i 2 veckor eller liknande så har jag bokat hotell för oss på Holiday Nights och 2 veckor på kaiser m frukost har kostat ca 2000:- beror lite på när man ska dit. du får gärna skicka din mailadress så man får veta hur det går MvH Carina
Svara med citat

Gammal 2009-11-23, 00:46

Själskärlek

Nykomling

Standard Översättare
Vad är det egentligen för papper som behövs tas med ner och kan man översätta dem i Tunisien? Finns där någon bra översättare?
Kramis
Svara med citat

Gammal 2009-11-23, 18:42

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
För att få så lite krångel som möjligt så ta med allt du kan översätta
Annars kommer de att be dig komplettera i Tn.vilket kan vara svårt på plats i Tn.då du behöver kontakt med sv.myndigheter så ta rubbet
De som behövs är ett personbevis på dig där dina föräldrar står med(säg till på skatteverket att det är till gitfemål),en hindersprövning där det framgår om de finns hinder för att du ska gifta dig,sen antar jag att det är en ansökan till att komma till Sv.oxå som ni ska lämna in så snart ni gift er?

Till det behövs äktenskapsbeviset/de får ni då ni gifter er-be att få det på fr. oxå-ett tips till dig skaffa äktenskapsförord oxå om du vill har träffat en del kvinnor som ej gjort detta då de nu e skilda o tji fick de o tn,.blev rik...bättre att vara aktsam en gång för mktr än för lite/
Sen behöver han 2 foton ,pass,o ansäkan till konsulate3t o pengar då man betalar ansökan,har för mig de kostar ca 500 kr.
Det som e bra för dig att ha med är oxå ett kontrakt,(hyreskontrakt eller att du har eget)sedan en kopia på lönespec eller kontoutdrag då du ska visa att du kan försärja honom.
Då man kommer till sv.som tunisier så får man ej något stöd från Csn.eller liknande då man studerar på Sfi om man ska göra detta.
I annat fall om han ej ska detta så kan man hoppas han får jobb men kan ju vara svårt då han ej kan språket...

Sedan tar du alla dessa papper,(för giftemålet)o googlar på "notarius publicum" finns i de flesta städer.-annars i närheten av din stad.Ring beställ tid eller kolla deras öppetider.
Vissa har tidsbeställning vissa ej utan de har speciella tider avsatta just för detta,sedan en stämpel av dem o betala lite.kan de gå på en ca 200 kr kanske...?

'Jepp sen e de bara att gifta er o se lyckliga ut o sen lämna in ansökan till honom då detta kommera tt ta ett par mån.upp till halvår kanske beror lite på byråkratin hur lång tid detta tar...intervju med honom o med dig om du ej får ett intervju formulär att fylla i.DÄR kan de vara bra att ha emd lite foton på er tillsammans,som "bevis"att det är ett seriöst o inte bara en biljett till Sv.Även brev,kanske en släkt till dig som träffat honom oxå,osv...
Tyvärr e de ju så att många många av dessa tun.grabbar ser en biljett till det rika europa,de gör allt för att komma ifårn Tn.till eu...många skiljer sig efter de fått antingen sitt röda pass eller då de fått Putt...o detta vet även migrationsverket o därav de är bra att ha "bevis"eller hur man ska uttrycka sig....MEN som sagt aALLA är ej så men många ser en chans att ta sig från livet i Tn.på ett eller annat sätt...
MEN inte alla....e inte en hatare av tunisier nu då jag själv är gift med en sen en massa år tillbaka men man lär sig o ser saker under alla de år jag vart där....
Och de tror jag många här på forumet kan skriva på

Sen då man kommit så långt att han får +tillstånd att komma till sv.så köper man bilj.men då ej med chater funkar ej utan måste vara reg.flyg då de har med tullregler att göra...

Hopaps jag fått med allt nu så jag ej missat ngt.viktigt....är det ngt.mer fråga på

Lycka till med ert liv,brölopp osv....en lite nyfiken fråga,ska ni gifta er traditionellt eller bara borgligt?

Gammal 2010-12-06, 05:41

marieee

Nykomling
marieee är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2010

Standard Marrige
Jag har så många funderingar angående giftermål men tunisisk man
har läst mycket intressant här.....men nu är det 2010 och mycket har
förändrats i tunisien under åren....förr kunde man ju inte bo på hotell med en musslim om man inte var gift t.ex......nu är allt öppnare man kyssas ute bland folk ...bo på hotell....
är tacksam för lite hjälp om hur allt går till idag.......
och vart kan jag vända mig om jag vill veta mer....tacksam för svar !!!!!!!
Svara med citat

Gammal 2010-12-07, 08:37

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Visst har det blivit öppnare i Tn. på senare år dock är det ändå vissa saker som lever kvar, det är mer deras kultur,som är så att man ex. ej pussas på öppen gata mm.
För i de städer som e större o turiststäder visst där ser man detta men i landet o inne i samhällen som bebos endast av Tunisier kommer du aldrig uppleva detta
För en tun. visar ej öppet att de e gifta osv. kramas, pussas,handen osv osv....
Och på vissa hotell e de fortfarande så att en tun. ej får bo där men det är mer pga. säkerheten de vill ej att de händer ngt för turisterna...

du hade mer frågor förstod jag det som...? skriv till mig de jag kan försöker jag hjälpa till med de jag ej vet tar jag reda på hehe....mail. tunsolen@hotmail.com

HA de så gott alla i vinterkylan BLÄHÄ!!!!!!!

Gammal 2011-03-01, 18:48

Marie666

Nykomling
Marie666 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Standard
Mariee
Dig skulle jag gärna vilja ha kontakt med.
Jag sitter i samma båt som du
Snälla hör av dig !
Svara med citat

Gammal 2011-03-01, 19:43

marieee

Nykomling
marieee är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2010

Standard marie666
Vad kull att jag fick ett svar...så du har också en kärlek i Tunisien......
vi skulle kunna hålla kontakten på msn om du vill........
Svara med citat

Gammal 2011-03-01, 20:55

Marie666

Nykomling

Standard
mary8happy@hotmail.com adda mig
Svara med citat

Gammal 2011-03-06, 11:11

Marie666

Nykomling

Standard
Jag skulle vilja ha kontakt med dig själskärlek. Adda mig på mary8happy@hotmail.com
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8