|
|

2009-02-03, 20:37
|
Reg.datum: feb 2009
Rykte: 0
|
Åker till Sousse
Jag och min tjej ska åka till Sousse och ska bo på Kaiser.
Undrar lite och hoppas någon kan svara.
Hur funkar det med att växla? Förstår att det får göras där nere men ska man köra med visa kort eller tamed kontanter och isf vilken?
Sen kommer vi land ca 20.30 i början på juni och kan man växla någonstans då? Eller ska man ta med lite dollar eller euro?
Sen vill vi jätte gärna höra vad ni har hittat på när ni har varit där. Förslag på utflykter, hur man tar sig dit(vill inte hyra bil, hört hur dem kör där nere). Bra och billiga ställen att äta på. Ja, ni fattar...allt vad en turist kan behöva veta.
Tacksam för alla inlägg......
|
|
|

2009-02-03, 22:54
|
Reg.datum: dec 2006
|
Först så vill jag säga att det är helt onödigt för er att ta med euro,menar växlingskontoren i sv.säger att de bättre växla till euro eller dollar först sen till dinar,vilket e helt onödigt!!
Skr.funkar utmärkt!!Spar växl.kvittot sen bara ni behöver det för att växla tillbaka till kr sen,in/ut/förselförbud på deras valuta,...
Ni kan växla på flygplatsen i ett växlingskontor,utanför tullarna.
där de ej tar någon extra avg.eller liknande(ej heller vid tillbaka växling) och de har alltid öppet vid in/out flighter,så de torde ej vara några problem alls.
Sen ta med cach eller kort,det är en smaksak,vilket man väljer,korten har iofs.en liten avgift som tas vid uttag i utlandet,ett ständigt tips,har ni Ica kort,använd det,gratis uttag i utlandet.
Automater finns rätt gott om i Sousse o runt om.
Väljer ni cach så växla in en del på flygplatsen sen kan man växla då o då eller allt på en gång.
Själv föredrar jag ta med lite pengar o kortet funkar utmärkt!
Utflykter kan man göra en del,kansek en dagstur till Tunis,eller en halvdagstur ut på havet,åka till öknen 2 dagar,nu vet jag ej hur länge ni skulle vara borta men om 1 v.så finns halvdagsturer även där man kan rida dromedar,häst o vagn eller tom.ååsna på vissa turer.
Att ta en promenad runt i Sousse är bara en upplevelse i historien  Att äta rek.jag på ställen där tunisierna själva äter,om ni tar er lite utanför turiststråken(även vissa rest.i turistiqzoonerna)med mycket billigare o godare mat dvs.ej turistanpassad mat...
Visserligen är Tn.et billigt land att bo i men utanför turistzoonerna så är det normalpriser dvs.de tunisierna har 
Så det rek.jag...
Namn på rest.minns jag ej tyvärr,har lite dåligt minne på namn tyvärr....  men ger gärna en beskrivning på väg till ngn rest
|

2009-02-03, 23:08
|
|
Tack Jane! Efter ditt svar om växla pengar och allt det känner vi båda lugnare. Kändes så osäkert för ingen kunde ge oss besked specefika ställen eller tider. Så om jag förstod dig rätt så kan vi växla från svenska till dinar när vi landet efter 20.30 på kvällen?
Låter som där finns en del ändå att göra. Vi kommer bara stanna där 7 dagar så 2 dagar i öknen känns inte aktuellt men en eller en halvdag hade varit kanon.
Får gärna ge beskrivning till några sköna ställen man kan äta gott och bara insupa omgivningen
|
|
|

2009-02-04, 10:13
|
Reg.datum: apr 2006
Rykte: 7
|
Landar man på kvällen så tycker jag det är bäst att växla en lagom summa på flygplatsen vi ankomst, eftersom hotellens växling brukar stänga vid 18.30-19-tiden. Att behöva ge sig ut och leta efter automat det första man gör är ju heller inget man vill göra.
Antingen går man till växlingskontoret i ankomsthallen (där väskorna kommer), om den är stängd så finns det annat växlingskontor i stora hallen, efter att man passerat säkerhetskontrollen.
Bor ni på Kaiser (vilket jag också har gjort) har ni nära både till Bonaparte (samma gata lite längre ner) samt även El Ons mittemot Hotel Riadh Palms nära Tej Marhaba shoppingcenter.
Bara ett par minuters promenad. På tvärgatorna in mot stan hittar man många restauranger av mer lokal karaktär som har god och billig mat, för att inte tala om alla små ställen överallt med streetfood, fräscht och nylagat.
|
|
|

2009-02-04, 10:39
|
|
Tack Kicki. Skönt att veta lite så man slipper yra runt som en höna  . Det jag mest oroat mig för är att växla pengar, men nu känns det betydligt bättre. När du bode på hotellet, fanns det så man kunde hyra kaffekokare  ? Jag vet, men jag är så jä-la inkörd på zoegas så ett halvkilo får åka med ner  . Bra start på dagen
|
|
|

2009-02-04, 11:29
|
|
Så sant de inte kul o yra som en höna i ett helt nytt land o man ej hittar nada!!
Känner igen det sen första gången jag var där  )
Men pengar kommer ej vara problem för er att växla,bara växla lite på flygplatsen så ni har till nästa dag eller ett par dagar..
Finns safteybox på hotellet,dock har jag aldrig utnyttjat den faciliteten ej kännt att jag behöver det riktigt men ändå...man ska aldrig säga aldrig...
Bodde oxå på Kaiser dock ett par år sen,då fanns ej kaffekokare att hyra..
Men vattenkokare så de kan man ha med sig o ta kaffefilter o sila genom 
Ok inte lika gott som org.men ändå.
Sen är faktist Tn.kaffe väldigt gott tycker jag,prova det på ett "typiskt karlcafe"så får ni riktigt kaffe inte den turistanpassade.
Dessa cafen hittar ni lite här o där bara titta de sitter ftast mkt.karlar där o knappt om ens engn turist.MEn räds itne för det!!
Ett PERFEKT ställe att insupa atmosfären på ett typiskt karlcafe där ni kan ta gott kaffe,en god kaka eller bakverk,kanske röka vattenpipa som tun.själva gör o se på fotboll 
Absolut en typisk tunisisk kultur och atmosfär...
Samma sak gäller streetfooden Kicki nämner,gillar ni stark mat så missa inte att prova Hchapattin,ett slags pitabröd som man lägger ägg,tonfisk,lök o ost ev.pommes i om man vill.KANONGOTT!!!BIlligt med.
Sedan nu när vi ändå e inne på den gatan från Kaiser som kicki nämner,förbi bonaparte fram till rondellen så ta till hö.förbi supermarket så finner ni ett litet matställe där tun.själva äter,billigt o gott!!
Lite av streetfood oxå med tillhörande ngr.bord dvs.en liten rest.Exvis couscous för ca.20skr.inte illa o stora portioner!! Så en portion kan räcka om man ej e sådär superhungrig...
Ett annat ställe är mellan Sousse-Kantaoui vid hotell Cleopatra ,säg (eller om ni tar en promenad)till chaffören hotell clopatra,väl framme,gå över vägen ni kom på o gå tillbaka ca 100 m.så ser ni ett ställe med träbänkar oftast mkt.tunisier,där har de go mat!!!
Förätt,en soppa ingår i väntan på sin mat..
Sedan finns ett x.antal rest.man kan äta gott på,titta efter där tunisier själva sitter o äter även om de litet behöver de ej vara skit för det
|

2009-02-04, 11:53
|
|
Kanon Jane. Har tänkt lite i dem banorna också. Att leta efter inhemska ställen Tunisierna själva håller till, är ju säkert bättre mat där också (tror inte dem skulle äta "skit" mat precis).
Nä, ser framemot resan mycket. Kommer säkerligen bli kanon. Sen ett stort tack till både dig Jane och Kicki... ni har gett klara svar på mina/våra största frågor.
|
|
|

2009-02-04, 11:59
|
|
Kom på en annan grej. Lite dum kanske och går kanske inte att genomföra. Men jag är själv musiker (gitarrist) och hade varit väldigt roligt att ha med något från Tunisen. Något som är väldigt Tunisiskt. Hur funkar det? Har dem musik affärer? Får man ta med det hem? Har lite trix hur jag ska få med det med flyget  . Har flygit en del med gitarr och alltid fått med det som handbagage
|
|
|

2009-02-04, 13:58
|
|
En sakär säker,tunisierna äter inte "skitmat" så sant,lagar själv den hemma 
Den är underbart god o då speciellt om man gillar stark mat!Grunderna i Tn.mat är olivolja,tomatpure,lök o paprika,oftast grön pepper,eller chili peppar,minns ej va de heter,de långa gröna 
Gillar ni stark mat så är tun.ett bra matland.
Sedan intstrument som är typiskt tun.vet jag att de använder mycket i bröllopp,fester mm.
Darbuka är en slags minitrumma eller hur man uttrycker sig.Allafall så finns den i lite olika strl.och oftast har man den i knät eller under armen när man spelar.
Sen finns oud ett instrument med strängar liknande balalajka,emn med runt skal det är nog den som är mest lik gitarren tror jag 
Nay ett flöjtinstrument.Dessa instrument använder man mycket i Tn.vid fester tillställningar mm.
Och få med dem i handbagaget tror jag inte blir problem hade en gång med mig en stor trumma till syrran in på flyget,efter en del knusslande o knåsslande så fick jag de till slut...men de kanon o ha sina knep o knåp absolut!!
Att hitta dessa instrument vet jag att vissa av dem har jag sett i Medinan säkert inte äkta men ändå...Sen utanför Sousse en bit vet jag men lite svårt förklara för ngn som aldrig satt sin fot i Tn.
en är tunisierna ett hjälpsamt folk som gärna hjälper till så fråga om var man kan köpa dessa instrument så kommer de alltid på en lösning ska du se.
Något som är typiskt tun.oxå är vattenpipa,en souvenir alla i princip har med sig.
Finns överallt,i Medinan,där ni kan pruta bör den kosta runt 25dinar inkl.tobak.då har ni ett bra pris.
Tänk så här ca 1/3 av priset de begär är ungeföär rimligt.
|

2009-02-06, 17:13
|
Reg.datum: aug 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyjosefsson
Jag och min tjej ska åka till Sousse och ska bo på Kaiser.
Tacksam för alla inlägg......
|
Hej Jimmy,
Kaiser är mitt "andra" hem och jag har en lägenhet bakom hotellet. På Kaiser kan du växla pengar dygnet runt. Maila mig på tunsien@live.se så fixar jag en stadskarta i retur med inringade ställen där tunisierna äter själva, vart bankomaterna ligger, tips på annat etc.
|

2009-02-06, 17:47
|
Reg.datum: nov 2008
Rykte: 4
|
trumman står här så fin
Vi var i sousse, augusti-07 o stormtrivdes. Vi bodde lite längre ut från city, royal salem. Men var i stort sett inne i stan, medinan var kväll under den veckan. Vi upplevde det som om det inte var så mkt turister ,utan vi hamna mkt bland ortsbefolkningen hela tiden, jätte kul. Längs strandpromenaden på kvällen var det ett myller av människor fantastiskt.....
Bonaparte var vi också på, fräscht o turistiskt... La baraka var ett litet ställe med endast tunisiska män o vår lilla fam. Lite halvdant, smutsig duk MEN otroligt gott o otroligt billigt...... vi 2 vuxna o 2 barn åt för ca 150 kronor.
Medinan är som tusen o en natt. absolut ett måste.... Blandade butiker med fasta priser , där du kunde gå runt utan att personalen brydde sig, eller så var det prutning som gällde på andra ställen.
Vi åkte ut på havet en dag, dyka från båten, det serverades grillade småfiskar, grillspett, fri alkoholfri dryck, magdans osv .... mysigt.
Underbar strand, folket, vädret JA tunisisen är absolut ett land vi kommer återvända till. Men nu väntar först en egypten tur...
Just det, såg min rubrik..... vi handla en fin trumma som utan problem togs med som handbagage...
|
|
|

2009-03-17, 14:45
|
|
Undrar en annan sak, annars känns det som jag fått alla dem svar jag söker. Vi kommer bo på Kaiser. Litet ställe. Åker med fritidsresor. Hört att några av dem större hotellen har underhållning på kvällarna. Får man dycka in där då  ? Inte för vi lär göra det, men skulle man ha en kväll där man inte vill göra nått speciellt kan det kanske vara skönt att bara vara nånstans och sitta och ta det lugnt.
|
|
|

2009-03-17, 19:43
|
|
Jo Kaiser är inte sådär superstort ställe men rätt mysigt ändå 
finns en restaurang och en barliknande sak typ lounge där man kan sitta.
Underhållning på de större hotellen finns och det är bara att man går dit o sätter sig o kanske tar något att dricka.
Det gör både den inhemska befolkningen och turister och även "europatunisier"så absolut det kan man göra!
Sen finns en eng.pub jag gillar där man kan se fotboll,sjunga och karaoke vissa dagar,mnns ej vilka det var...
Gillar ni fotboll så slinker ni lätt in på ett"karlcafe"där ni säkerligen kommer att få uppleva riktig tunisisk fotbollsglädje 
Sen behöver jag kanske ej säga att det är mycket engelsmän där 
Men även andra människor såsom turister,tunisier mm.
Härligt att ni får svar på det ni söker det+det man vill dela med andra detta forum e till för
|

2009-05-27, 20:40
|
|
Vet jag starta denna tråd rätt tidigt  ... men men, nu åker vi på måndag. Känner mig rätt så säker på det som var frågetecken innan. Men en sak slog mig precis. Ska ju bo på Kasier och undrar nu om el utagen är samma som vi har här hemma?
Lovar att skriva hur vi upplever Tunisien!
|
|
|

2009-05-27, 21:59
|
Reg.datum: okt 2007
Rykte: 5
|
Inga problem - 220 volt - två hål :-) Samma avstånd mellan hålen som i Sverige, men lite annorlunda utformade.
|
|
|

2009-05-27, 23:53
|
Reg.datum: aug 2007
|
Önskar er en riktigt trevlig resa. Har en väninna boendes i min lägenhet där nu, hon myser i kanonvädret och trivs på Kaiser där hennes kusin bor i samma veva.
|

2009-07-09, 20:09
|
Reg.datum: jun 2008
|
hotell kaiser ?
jag har planer på att åka till tunisien och har då siktat in mig på hotell kaiser , jag undrar finns de affärer o baazarer där utanför med ? eller måste man ta sig en till medina för o få kolla lite ?  är de bra läge på hotellet ? förstått att de är en bra bit in till själva centrum ?
|
|
|

2009-07-10, 17:10
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av akrantz
jag har planer på att åka till tunisien och har då siktat in mig på hotell kaiser , jag undrar finns de affärer o baazarer där utanför med ? eller måste man ta sig en till medina för o få kolla lite ?  är de bra läge på hotellet ? förstått att de är en bra bit in till själva centrum ?
|
Bazarer finns ej utanför hotellet,men en bit nedåt mot stranden så finns de-på turistgatan mot Medinan.Ta hö.i rondellen.
En o annan supermarket o en del restauranger finns längs gatan.
Sedan finns då man kommit fram till rondellen nere vid havet nästan om man tar till vä.tväs över vägen ett hotell med en del shopping till bra pris 
Vägen till Medinan kantas av olika souvenirbutiker,supermarkets och cafen o restauranger,så vägen till Medinan blir ej lång-dock e den ej så lkång heller,tar kanske en ca 15 min att gå om man ej stannar till på alla ställen de vill att man ska stanna.
Ett tips är att vill man slippa försäljare så gå utmed vägen,som tunisierna själva gör bakom bilarna som kan stå parkerade längs vägen,o inte på trottarkanten-då slipper ni dem lite mer 
Finns även en bit till vä.frånm rondellen ett shoppigncentrum där man kan titta o shoppa.
Annars kan ni ta er till omr.där tunisierna själva handlar,ta till vä.direkt från hotellets entre,sedan aningen till vä.igen vid rondellen där är ett omr.där de själva handlar därav priserna billigare osv.
Kul o se.
Vissst kan man ta den vägen till Medinan oxå men lite krånglig för den som ej vart där nånsin
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|