ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-10-16, 09:10

Susanne-74

Nykomling
Susanne-74 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 0

Standard Ringa till Sverige
Hej!

Jag skulle vilja veta om man kan ringa till Sverige med sin svenska mobil från Tunisien? Eller är det bättre att köpa ett telefonkort och ringa från telefonkiosk?

Mvh

Susanne
Svara med citat

Gammal 2008-10-16, 10:15

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Hej, du kan ringa med din från Tunisien men se upp för det kostar en del, speciellt att ta emot samtal hemifrån. Jag har Telia och när jag tar emot ett samtal från Sverige i Tunisien så går det loss på 25 kr för 1 ynka minut. Skickade sms från Tun till Sv ca 1 kr. Ringda samtal från Tun till Sv har kostat ca 20 kr för 5 minuter. Ovan angivna priser är exkl moms.
Ska du ringa mycket då är det alltså bättre att använda telefonkioskerna som finns lite överallt och/eller köp ett refillkort, kostar 10 dinarer som du kan ringa upp + en lite drygt en halv dinar i avgift vid själva kortköpet.

Gammal 2008-10-16, 14:06

Zinderella

Nykomling
Zinderella är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Standard
Håller med Sousseannika - ta det lungt med mobilen!
Det finns gott om "taxiphone" (telefonkiosker) i Tunsien, lägg i ett par dinarer och du får prata ganska länge och slipper obehagliga överraskningar när du kommer hem....

Att skaffa ett kontantkort kan vara lite "bökigt"...man måste ta kopia på sitt pass/legitimation och fylla i en blankett och detta gör man antingen hos Telecom eller Tunisiana...

Trevlig resa
Svara med citat

Gammal 2008-10-16, 15:46

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Att köpa kontant kort i Tn.har jag aldrig behövt visa kopia på pass eller dyl.för dock köpte jag mitt för ngt.år sen o kanske är ändrade regler nu?

Allafall så gick jag in i en affär där man köper korten o bad att få köpa ett,fick ett och det kan man fylla på med från 3 dinar - uppåt,de tar 300millim extra för att fylla på det då man fyller på det med 3 dinar.
Man går då till en taxiphone eller en supermarket funkar oxå där de säljer tfn.kort.Då säger man bara till att man vill fylla på det med ex.vis 3 dinar sen ger man sitt tfn.nr.o de skickar ett sms från en telefon som de har själva sen får du ett sms att de är påfyllt.
Annars kan man köpa detta kort med refill på 5 och 10 dinar.Nu är det Tunisiana jag har kanske är annorlunda med de andra operatörerna i Tn.?
Att skicka sms med Tunisiana kostar 100 millim oavsett till sv.eller i Tn.

Att ringa annars med sv.nr.i Tn.blir som tidigare inläggare sagt en dyr historia :/
Så använd antingen telefonkort eller taxiphone blir mycket billigare.

Gammal 2008-10-16, 16:30

Le dieu

Banned
Le dieu är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Talking
Citat:
Ursprungligen postat av Susanne-74 Visa inlägg

Hej!

Jag skulle vilja veta om man kan ringa till Sverige med sin svenska mobil från Tunisien? Eller är det bättre att köpa ett telefonkort och ringa från telefonkiosk?

Mvh

Susanne
Att ringa från tunisien är non problème,men jag komd. att skaffa ett "Amigo kontantkort"
Du ska åka till tunisien va? men inte Egypten.
Dina frågor verkar långsökt!!!!
Svara med citat

Gammal 2008-10-16, 20:32

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Jag var i Sousse i maj i år och jag fick visa pass på Tunisianas kontor/affär (vid Boujaffar) när jag köpte sim-kort.
Svara med citat

Gammal 2008-10-18, 00:26

bitte o isse

Medlem
bitte o isse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Smile
hallojsan
kolla vad Le Deiu skriver.
Vi har varit i Tn 2 ggr i år och vi har tankat upp vårat comvic "amigo" med
400 första gången,men då va vi där i 3 veckor,andra gången va vi där i en vecka mellan 3-10 okt och tankade med 200 pix å det räckte och blev över.
Man vill ju ha samma frihet som hemma,Alltså att kunna ringa typ när man e på stranden eller sitter å äter en god middag eller e på kameltur
Javisst det kostar kanske 3 spänn eller nått å ringa hem men va fan det har man ju råd med eller??????????
lycka till......tja
Svara med citat

Gammal 2008-10-18, 10:38

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
Det som kan bli mest kostsamt om man tar med sig sitt svenska abg/kontantkort är om man har röstbrevlådan på.
Eftersom svarar du inte o samtalet kopplas till röstbrevlådan så får du först betala samtalet till tunisien fr svenska gränsen. sen tillbaka till röstbrevlådan i sverige dvs dubbel utlandtaxa...och då kostar det kanske mer än vad det smakar.....

Sen tänk på att ett sms är bara 160 tecken, skriver du 161 eller mer så är det 2 sms

små tips från jag som jobbar i kundtjänst för en stor teleoperatör....

Detta är hämtat fr tele2 hemsida ang ringa från utlandet med kontantkort

Tunisien
Samtal 7,93 kr/min
Öppningsavgift 4 kr

Att skicka SMS i utlandet kostar 3,50 kr.

Gammal 2008-10-18, 13:42

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Har du comviq, så kolla upp din faktura nog om du använt telefonen i Tunisien. Jag blev debiterad ca tre gånger så mycket mot för vad det skulle kosta. Kundtjänst kunde inte rätta fakturan själva, utan det är skickat vidare och har varit så sen i juni... Telefonen blev sedan avstängd pga den fakturan, som skulle ha varit framflyttad i väntan på utredning. Fixades när jag ringde, men lite jobbigt att behöva ringa om sånt.

Numer har jag ett tunisiskt nummer med tunisiana som jag använder. Kostar inget för mig att ta emot samtal, och är inte så dyrt att ringa ifrån. Grejjen är att det måste fyllas på en gång per halvår för att man ska få ha numret kvar. Vet inte hur struligt det är att skaffa för en turist, men som redan skrivits så krävs nog kopia på passet.

Gammal 2008-10-18, 19:31

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
HAr oxå tunisiana på mitt kort i Tn,men de har gott längre än ett halvår innan jag fyllt på de igen o de har funkat hade oxå hört det att det skulle ej funka mer om man fyllde på det mer än ett halvårs mellanrum,så lite nojjig va jag ju MEN de funkade den gången )

Gammal 2008-10-21, 10:55

asaeriksson

Nykomling
asaeriksson är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Standard
hej hej, jag och sambon var i tunisien i somras och det var snordyrt att ringa från sin egna mobil, typ 15:- i minuten, så jag rekomenderar att du köper telefonkort när du kommer dit i stället. eller så sms:ar du det kostade typ 4:-/sms.
lycka till och ha en trevlig resa=)
Svara med citat

Gammal 2008-10-21, 15:31

Susanne-74

Nykomling
Susanne-74 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Standard Tack för alla svar!
Hej!

Tack för alla svar. Reser imorgon så det är bästa att börja packa väskan!

Ha det gott!

Susanne
Svara med citat

Gammal 2008-10-21, 22:56

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Oooh, så avundsjuk jag blir! Jag vill också åka!!

Ha en jättetrevlig resa, och glöm inte att kika in här när du kommer hem och berätta hur du har haft det.

Kram, Sofia

Gammal 2008-10-26, 00:04

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Standard
När jag köpte mitt kort hos Tunisiana sa de att det finns två slags kort, ett mer för turister med kort giltighetstid och ett som tunisierna själva använder utan begränsad giltighets tid, det är bara pengarna man laddar på som brinner inne om man inte använder dem inom tre månader, och ja, kopia på passet behövdes.
Detta kort använder jag inte för att ringa till Sverige, sms skickar jag med mitt vanliga tele2/comviq och ringer gör jag bäst från taxiphone, kunde säga det mesta o lite till för en dinar eller två på kvällstid.....
Svara med citat

Gammal 2008-10-27, 23:15

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Aha, men så bra! Då funkar kanske mitt kort även nästa gång då, även om det går mer än tre månader, eftersom det står i min pojkväns namn. Hade tänkt skicka ner det för att hålla det aktivt, men då chansar jag! Bra info, kicki!!

Kram, Sofia

Gammal 2008-11-20, 11:32

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
"wire84" de klart köper man detta woph du skriver om så kan de bli billigare än allafall att använda sitt sv.kort i tn.MEN ett tn.kort blir det fortf.billigare att använda än detta
MEN för att detta ska funka så måste det finnas ett mobilt bredband i närheten annars är det bara till ingen nytta funkar ju ej annars!
Och i Tn.kan det vara svårt med det i nuläget då det så jag anser nog att ändå det billigaste är att använda sitt eller köpa ett kort i Tn.

Sedan kicki fick jag mig en funderare på de olika kort du skriver om,antar du har samma som jag,Tunisiana,eftersom du skriver om dessa...
Har haft mitt i flera år nu,och i sommras då jag var i tn.så hade jag fortfarande pengar ine på kortet trots att de var mer än 3 mån.sen jag hade med mig kortet till Tn.(glömde de i sv.gången innan )
Men hade allafall de pengar kvar på kortet som fanns senast jag hade med mig kortet,1,825 tdn.
Skumt!! men kanske är så att de bara är ett marknadsföringsknep de har för att sälja mer?
ELler så hade jag bara tur!! hihi....

Gammal 2008-11-20, 11:45

wire84

Nykomling
wire84 är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Standard Woph!
Tack för svaret Janne!

Jag tror att jag har trådlöst nätverk på mitt hotell och då fungerar det bra men annars blir det svårt .

Tror dock ändå att detta blir billigare än ett kontantkort på plats.
Svara med citat

Gammal 2008-11-20, 19:36

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
jo de ju sant de kan bli väldigt svårt annars tex.hos min mans fam.där inte ens tunisiana funkar utmärkt
Där måste man upp på taket för att de ska funka något sådär
Alltid ett pysslande det där hihi..
Men tänk på att tanka på det oxå för funkar ungefär som kontaktkort,man fyller på de sen e de slut :/ efter min.man har..tror de kosta runt 4 skr.till mobil...

Gammal 2008-11-26, 19:06

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Sofia Visa inlägg

Aha, men så bra! Då funkar kanske mitt kort även nästa gång då, även om det går mer än tre månader, eftersom det står i min pojkväns namn. Hade tänkt skicka ner det för att hålla det aktivt, men då chansar jag! Bra info, kicki!!

Kram, Sofia
Du behöver inte chansa Sofia - sätt i kortet i mobilen och ange *100# så ser du hur många dinarer du har kvar och vilket datum det går ut. Säg åt A att köpa refill och meddela dig sifferkoden så är det bara att fylla på som vanligt..härifrån.

Tunisiana har roamingavtal med del operatörer i Sverige. Mer info och även vad det kostar att ringa till olika länder från Tunisien finns på deras hemsida..där det även framgår att det så kallade turistkortet har en giltighetstid på 90 dagar. Skulle det gå ut så har man möjlighet att aktivera det igen om man besöker något av deras servicekontor.

Gammal 2009-09-22, 16:00

ringutomlands

Nykomling
ringutomlands är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Standard
Skulle vilja tipsa om en prisjämförelsetjänst som visar vad det kostar att att ringa och ta emot samtal med svenska abbonemanget i Tunisien: Priser i Tunisien
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8