ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-09-05, 13:48

ceclun

Nykomling
ceclun är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 0

Smile "Tvätterier " i sousse?
Har skrivit förut att jag & en kompis ska till sousse 5 veckor med start den 9/1-09. Tänkte höra om nån vet om det finns någonstans som man kan gå & tvätta sina kläder,man kan ju inte ta med så mkt så nåt tvätteri eller vad man ska kalla det vore bra. Kanske nån mer som är där då? Vi ska bo på Tej Marhaba lägenheter. Tackar på förhand!
Svara med citat

Gammal 2008-09-07, 11:20

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Jepp finns ett tvätteri i närheten av ert hotell
Nu vet jag ej om ni varit där tidigare i Sousse men allafall,ca 400-500 m.från ert hotell finns ett tvätteri.
Om ni tänker er gatan ner mot stranden från ert hotell sett,ta till höger gatan innan rondellen,sen går ni på den gatan fram till posten,där tar ni till vä.så har ni tvätteriet på hö.sida strax innan publinet.
Man lämnar in kläderna på ex.vis morgonen sen kan man hämta dem på kvällen,men ni måste göra upp med den som jobbar där att ni kommer samma dag.
I värsta fall får ni hämta dem dagen därpå.
Kostar ej många dinar att lämna in en rejäl tvätt , struken o klar e den vid återlämnande
Beroende på vad som ska tvättas så tar de kostnaden,tex.jeans e lite dyrare än en t-shirt.
Men inga gastronomiska summor inte.

Gammal 2008-09-08, 14:07

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

Jepp finns ett tvätteri i närheten av ert hotell
Nu vet jag ej om ni varit där tidigare i Sousse men allafall,ca 400-500 m.från ert hotell finns ett tvätteri.
Om ni tänker er gatan ner mot stranden från ert hotell sett,ta till höger gatan innan rondellen,sen går ni på den gatan fram till posten,där tar ni till vä.så har ni tvätteriet på hö.sida strax innan publinet.
Man lämnar in kläderna på ex.vis morgonen sen kan man hämta dem på kvällen,men ni måste göra upp med den som jobbar där att ni kommer samma dag.
I värsta fall får ni hämta dem dagen därpå.
Kostar ej många dinar att lämna in en rejäl tvätt , struken o klar e den vid återlämnande
Beroende på vad som ska tvättas så tar de kostnaden,tex.jeans e lite dyrare än en t-shirt.
Men inga gastronomiska summor inte.
Din beskriving till "Pressingen" stämmer inte om man bor i lägenhetskomplexet på Tej Marhaba. Den väg du beskriver är om man bor i hotell delen snett emot Hotel Kaiser....
Svara med citat

Gammal 2008-09-08, 20:51

ceclun

Nykomling

Smile Tej Marhaba...
Hej du som skrev svar att vägen inte stämde men jag har bott på Kaiser så det ska nog ordna sej att hitta dit ändå...har du bott på Hotellet/lägenheterna & kan berätta lite om det allmänt? Vore kul att höra om nån bott där & hur det är...Tack på förhand från Cicci
Svara med citat

Gammal 2008-09-09, 10:57

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Den väg jag beskrev är från TejMarhaba ja,från själva hotellet,mittemot KAiser och det är bland den enklaste vägen dit .
Om man nu ej vill krångla till det o ta en massa krångelvägar som är mkt.svårare att hitta om man ej är väl lokaliserad o besökt Sousse/Tn.mågra ggr.
Det jag menar är att jag tog välbekanta "mål"för min vägbeskrivning för att dessa kan man fråga efter om man ej hittar de själv

O ja de stämmer,från lgh-erna var ej beskrivningen utan från den enklaste vägen från hotellingången
hoppas ni kommer att hitta men de tror jag

Gammal 2008-09-09, 13:52

ceclun

Nykomling

Smile
Tack Janeför en bra beskrivning,ska nog hitta dit..verkar ganska lätt...du verkar ha en lägenhet i närheten av Kaiser eller har jag tagit fel? Är det mesta öppet såsom resturanger,affärer mm över vintern eller är allt igenbommat?...väntar ivrigt på svar...Tackar
Svara med citat

Gammal 2008-09-09, 14:27

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Hej Celun/Cicci, enligt bekanta jag har som tidigare bott på Tej Marhaba så nyttjade de hotellets egen tvättservice, dvs de behövde inte uppsöka något externt tvätteri alls. Det här var visserligen ifjol så den servicen kanske har upphört, men ring din resebyrå där du bokat resan och fråga, alt ring direkt till hotellet så får du besked. Själv hyr jag en privat lägenhet i ett hus 50 meter bakom Kaiser och kommer troligtvis att vara där samtidigt som er. De allra flesta restauranger och affärer är även öppna under vintern.

Gammal 2008-09-09, 17:26

ceclun

Nykomling

Standard
Hej sousseannika & tack för svaret..jag tog alltså fel,trodde det var Jane som hade lägenhet bakom Kaiser men det var ju du. Jag har ringt Detur som vi ska åka med men dom hade inga svar att ge, helt enkelt ingen aning sa dom. Men jag trodde nog att man kunde betala till hotellet & få tvättat el tvätta själv. Ja vem vet vi kanske springer på varann i vinter!! Ska bli spännande att vara borta den årstiden & så länge,har alltid vart svårt pga att jag har en häst men har nu fixat hästvakt...Tack till er som svarat!!! Mvh Cicci
Svara med citat

Gammal 2008-09-10, 09:54

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Lätt hänt att blanda ihop folk hihi !!

Att vara i Sousse/Tn.under vintern är helt annorlunda än högsäsongen.
Ett annat tempo på stan i sig kommer ni att upptäcka att det är och en del uteställen osv.har stängt under vintertid i Sousse.Känns som hela stan sover skön känsla faktist o man ser ej så mkt.flyg som kommer farandes som man kan se under sommartid...
Men de flesta affärer har öppet,som supermarkets,rest.monoprix osv.
Sedan har man vädret som är så varierande just under vintertid.Ibland kan de vara störtregn o skyar i backen o vissa dagar kan de vara relativt fint väder.Dock kommer man allafall iväg från den sv.vintern vilket är underbart
En jul (okt.april sen april igen eter ett uppehåll på 1 v.)var jag i Tn.o de var rätt skönt att ringa till de i sv.o önska gog jul,sen ut på stranden igen,Denna fag var det 22 grader så rätt ok väder
Men vädret kan variera krafitigt denna årstid..så glöm ej at packa med er tjockare jacka,varma tröjor,långbyxor o paraply !!O bättre skor så ni ej går i lågskor då de kan avra riktiga skyfall o hålla på hälla hela dagen o brunnar svämmar över då de ej klarar av att leda ner allt vatten ..
Kvällstid gick jag alltid med en tjockare jacka på mig då det var riktigt kallt i Tn.mått .
Önskar er en riktigt trevlig resa o upplevelse i Tn. !!!

Gammal 2008-09-10, 10:34

ceclun

Nykomling

Smile
Tack Jane för all interssant information & även till andra som svarat...då vet man lite mer om vad som väntar...är det så man ska packa ner shorts & t-shirts eller är det bara överkurs? Jo varmare kläder hade jag tänkt ta med men kan det bli så "varmt" så man behöver lite tunnare kläder?Nåt tips om vad man kan göra & uppleva/se på dagarna,normalt är det ju stranden som gäller,kan bli lite lånråkigt om det regnar mkt att bara sitta inne...hade tänkt att resa runt en del & kolla oss om kring...är Tunis värt att besöka?
Svara med citat

Gammal 2008-09-10, 21:27

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Tips till dig som har häst är att åka till Port El Kantaoui. Där finns ett par, kvinnan är från Tyskland, som har ridhästar. Har inte varit dit själv men en schweiziska jag träffade i sommar hade hyrt häst där varje dag och enligt henne (mycket erfaren ryttare) var stallet bra och samtliga hästar välskötta i god kondis. Deturs 2-dagars tur till Sahara är value for money. Huvudstaden Tunis är sevärd. Hyr bil, finns hur mycket som helst att upptäcka norr om Sousse såväl utmed kusten som inåt land, bl.a Hergla och Hammamet, gammal f.d. berberbyn Takrona uppe på en liten bergsplatå, det gamla vattentemplet i Zaghouan och Kairouan. Söderut Mahdia, El Jem och Sfax. På fredagar besök souken/marknad i Hamman Sousse. Packa för alla väder..tjocktröja, jeans, vindjacka och bikini samt strumpor och varma tofflor till kalla mamorgolv. På terrassen kan det vara mysigt med värmeljus och en sån där inoprullad liten fleecefilt att svepa kring sig...

Gammal 2008-09-11, 18:50

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
Håller med att du bör packa för alla typer av väder.
För något år sedan så hade vi +6gr i Januari o regn medans i Tunisen hade dom -8 och lite snö.
Så det förekommer kallt väder trots att det kanske inte är så vanligt. Det man ska tänka på är att det är kallt på vintern även inomhus så tjocka tofflor o en härlig pyjamas el likande att sova i.

Gammal 2008-09-12, 12:53

ceclun

Nykomling

Smile
Tack ALLA för bra tips,nu vet man vad som gäller.Jag har ju vetat att vädret är si & så men skönt att komma bort från alla måsten & bara koppla av & ta dan som den kommer.Ska åka & rida nån dag som jag fick tips på.Ska även besöka Mahdia & titta på lägenheter som dom håller på att bygga till ett otroligt lågt pris,såg annons på blocket,kul att kolla speciellt hur det ser ut i omgivningarna...Tack igen alla snälla!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8