ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-08-05, 14:34

Åsaomicke

Question Tunisien + manuell rullstol & hjälp = ?
Hej allihop
Jag, min sambo och mina svärföräldrar är i färd med att boka en resa tillsammans till Tunisien.
Det jag undrar över är om någon vet något hotell som inte har så förfärligt många trappor - varken vid entrén eller inom själva hotellet.
Att det är en 4-5 trappsteg gör inget, för jag och sambon klarar det galant. Blr det däremot fråga om fler så blir det lite knepigt i längden.
Vi ska vara borta i en vecka och har både på nätet och i kataloger kollat på Hammamet och Al Kantoui. Det är så svårt att bara på bilder avgöra hur ett hotell är planlagt, men vill inte missa Tunisien bara för det
Vi har gott om resvana och är heller inte rädda för att det är kuperat å så. Kommer bilar fram så gör vi det oxå
Jättetacksam för tips - både på hotell som kan vara bra OCH hotell som bör undvikas.
Tack på förhand // Åsa
Svara med citat

Gammal 2008-08-05, 16:33

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 0

Standard
Ni skrev att ni kollat in Kantaoui och Hammamet.
Men ni har ej kikat på Sousse då?
Om ni nu ej tänkt att ni kan bo dä?
Föredrar själv Sousse då jag bott där o jobbat
MEn visst är det fint på de andra ställen med men i min smak lite för turistiskt :/
Allafall Sousse finns Marabout som har visserligen trappor men en ramp in till hotellet för barnvagnar/rullstol mm.
Sedan inne på hotellet finns hiss som man kan använda sig av till alla ställen i princip

Gammal 2008-08-05, 17:56

Åsaomicke

Red face
Tack för tipset om Marabou i sousse - hade nog missat den pärlan om du inte sagt något
Svara med citat

Gammal 2008-08-06, 10:47

Åsaomicke

Standard
På Marabout fanns inga platser kvar när vi tänkt åka, så vi jagade vidare...
Vi har nu bokat med Ving till Marhaba palace i Port el Kantaoui. Kunde få fram relevanta uppgifter på det hotellet vad gäller trappor/ramper , hisstorlek och bredd in till badrummen osv
Jag lovar att skriva om hur det funkade när vi kommer hem.
Ska dessutom försöka kolla in lite andra hotell hos olika arrangörer och skriva lite om dessa. Även om jag inte kan komma till i något rum o se hur det är där.

Vill också passa på att säga att jag är jäkligt glad över att ha hittat detta forum Ett smidigt och bra sätt att få svar på frågor från människor som redan varit i Tunisien och "testkört" landet Har fått många bra tips och råd bara genom att kolla in andras frågor och svar.

Sol-törstiga hälsningar // Åsa
Svara med citat

Gammal 2008-08-06, 17:09

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Härligt att ni hittade ett hotell till slut
Låter bra och de klart de inte så lätt alla ggr.med rullstol eller om man har vagn med sig så de kanon att ni gör lite reeserch på plats
Ett litet tips om en liten "fuling"om ni vill komma in i rummen,fråga om ni kan få se ett rum för en ev.bokning av detta hotell nästa gång
De brukar ej vara omöjliga alls i Tn.på detta.
Tunisierna är ett hjälpsammt folk som hjälper till så gott de kan

Skänt och höra lite positiv respons ang.forumet allafall då de finns lite troll här o där som skriver lite div.skumma saker!

Önskar er en skön resa !!!

Gammal 2008-08-06, 20:52

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Åsa och Micke, välkomna till forumet! Hoppas att ni kommer att trivas i Tunisien och att hotellet är rullstolsvänligt!

Vet att en tjej som brukar skriva här inne ibland har åkt till Djerba några gånger med jobbet och då har det varit rullstolsbundna med. De gillar det jättemycket och har alltså åkt tillbaka flera gånger. Hoppas att det är lika bra i Port el Kantaoui/Sousse.

Det jag har tänkt på är att det är ganska höga trottoarkanter, men det kanske funkar ändå, om det skulle funka med några trappsteg.

Kram, Sofia

Gammal 2008-08-08, 13:41

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
Tror inte ska vara något problem om ni behöver hjälp med rullstol. Tuniser är väldigt hjälpsamma mot handikappade, rullstolsbundna osv
Svara med citat

Gammal 2008-08-09, 00:05

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Tror nog inte heller att de skulle bli problem med trappor osv.i Tn.
Sen på många ställen upp för tottoarkanter har de lbyggt till lite asfalt så det är som små ramper upp för dem så de lättare att komma upp

Ha en riktigt trevlig resa sen !!!

Gammal 2008-08-16, 14:39

Gäst

Standard
Dammit vilket schyst forum!

Jag sitter själv i rullstol och funderar på att resa till Tunisien (manuell stol, ganska grova svårigheter med rörlighet, kommer att ha assistent med). Jag har en svår fråga dock;

- vilken typ av toalettstolar använder man i tunisien?

anledningen till att jag frågar är - jag avser ta med mig en egen 'toalettring' med armstöd, denna passar alla stolar med svensk standard (2 hål i bakre ändan), funderingen blir alltså: skulle den passa?

/Kristian
Svara med citat

Gammal 2008-08-16, 15:12

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Svår fråga, ja!

Hemma hos min kille är det i alla fall en sån toalettstol med två hål i bak. Även i huset han bygger ser toaletterna ut så. Törs inte säga hur det är på toaletter/restauranger, men de "ser ut" som vanligt i alla fall, men är inte alls säker på hur ringen sitter fast. (Ofta på restauranger, lite enklare, så finns inte ens en ring, bara den kalla porslinsstolen...)

Hoppas att någon som läser här ska till tunisien snart och kan kolla upp toaletterna lite mer ingående!

Gammal 2008-08-16, 15:29

cappicio

Globetrotter
cappicios avatar

Standard
Jag håller med det sofia skriver. Hos de familjer jag vatit hos så är det modell svenska toaletter. Men på restauranger så brukar det inte finnas någon ring, och inte alltid toapapper heller eftersom man använder sig av "vattenslang" och tvätta av sig oftast. Men på turisthotell borde det finnas papper tycker jag.....

Tänk så mycket det finns som man inte lägger märke till, som man tar som självklart.
Senast redigerad av cappicio den 2008-08-16 klockan 15:31.
Svara med citat

Gammal 2008-08-16, 17:48

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Toalettringar som finns på turisthotellen är av samma sort som här i S.allafall de jag varit inne på o uträttat ärenden även toapapper på turishotellen ...
Sen e de ju svårt att bestämma sig när man måste gå,för de kan ju komma tvärt..men iofs.så finns hotell på nära avstånd om de skulle bli panik så man behöver snabbt.
Brukar ej vara många m.mellan hotellen så tror ej de ska vara ngr.problem.
MEn som deet redan skrivs här på forumet så på cafer,rest.har det varit llite värre med toapappret,och även de toaletter de har.
Vissa ställen har bara ett hål i golvet så man siktar då man ska uträtta sitt...
Och toapapper e de bara isf.fråga efter eller om de ej har så brukar de ge servetter istället.

Gammal 2008-08-16, 22:13

Gäst

Smile
Ah, tack så jättemycket för snabba svar!

/Kristian, som försöker räkna ut hur f-n det gick bra att resa innan, då han inte visste att detta forum fanns.
Svara med citat

Gammal 2008-09-12, 18:04

Åsaomicke

Nykomling
Åsaomicke är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Standard Tunisien + manuell rullstol och hjälp = Helt ok :)
Hej vännerna på forumet !
Vi har nu varit iväg på en underbar resa. Alla fyra är helt betagna av detta underbara land och dess underbara innevånare.
Utlovade en rapport om hur det funkar med manuell rullstol och här kommer den;

På flygplatsen i Monastir fungerar det alldeles utmärkt. Assistansen är att jämföra med vilket turistmål som helst i europa. De har en modern, höj- och sänkbar buss som hämtar vid planet/terminalen. Behövs "pirra" har de bättre än dem som finns på arlanda. Personalen är suverän och man får hjälp hela vägen ut ur/in i byggnaden. Det är inga problem att komma in och ut ur flygplatsen. Det är ramper överallt.
Det enda man bör tänka på är att man bara finner en stor och rymlig handikapptoa på bottenvåningen. Den ligger efter säkerhetskontrollen när man kommer in till landet och samma toa kommer man åt när man ska resa hem igen. Den ligger på samma plan som incheckningen och man får gå dit INNAN man checkar in sitt bagage. Efter man checkat in och kommit upp på våning 2 så finns "bara" vanliga toaletter att tillgå.

Vi bodde i Port el Kantaoui på Marhaba Palace.
Hotellet har 2 rejäla ramper på var sin sida om entrétrappan. Lite branta precis överst, men inte mer än att jag själv kunde ta mig upp. (har full styrka i armarna)
Inom hotellet var det inga problem att komma till överallt. 4 hissar tar en till de våningar man behöver och till poolområde och strand är det lätt som en plätt att komma. Det var många hotellgäster som använde nätta el-stolar - typ minicrosser, fast nättare ändå.

Hotellrummen var lite trixigare. Badrum och toalett är åtskillda, så det är inte mycket plats på toan. Utformningen på toastolarna är av i princip samma typ som i sverige, så att ha en egen toaring med handtag är inga som helst problem.
Trixet kan vara OM man behöver lyftas till och från toan. Det är INTE mycket plats - Storleken på toan är som en normal svensk gästtoa UTAN handfat
Dörren går inåt så man får dessutom snällt göra sina behov för öppen dörr...
Badrummet var utrustat med badkar och lös handdusch så det enda man behöver ha med sig är en badkarsbräda att lägga tvärs över kanten. Lite trixigt att "hoppa över" men här finns iaf lite bättre med utrymme om man behöver lyftas.
I övrigt var det gott om utrymme runt sängarna och att komma ut på balkongen var heller inga problem.

Att komma till och från flygplatsen är inga problem. Man tar bara en gul taxi och betalar 12-15 dinar för resan till Kantaoui. Det är dock inte alla taxibilar som rymmer både rullstol och bagage så man kan vara tvungen att ta 2 bilar.

Samma sak om man vill till Sousse - gul taxi - förhandla priset först.. 3-4 dinar och så är saken biff

Attityden gentemot människor med funktionshinder är toppen. Om man bara är sitt vanliga soliga jag så möter man heller ingen konstig attityd. Det kan många gånger vara mycket värre i sverige :P

När man är ute och går i Kantaoui och Sousse på kvällarna kan det vara rätt jobbigt för oss rullstolsbrukare. De har en viss förkärlek till stora, ojämna stenar, omgärdade med cement. Det är skumpigt och obekvämt, att jämföra med att köra på stora kullerstenar. Trottoarkanterna är också rätt höga på många ställen, så att ha med någon som kör och kan dra upp- och nerför kanter är ett måste. Visst - även här finns det avfasade trottoarkanter och nedsänkningar, men räkna inte med att det finns överallt.

På det stora hela så fungerade det utmärkt för mig. Man kan iofs aldrig räkna med att det är lika smidigt som hemma, men har man bara varit ute och rest lite så vet man ju att så är fallet.

Tunisien har stulit mitt å gubbens hjärta och vi kommer DEFINITIVT att återvända, MÅNGA gånger

Kramizzar // Åsa
Svara med citat

Gammal 2008-09-12, 18:50

cappicio

Globetrotter
cappicios avatar

Standard
Gud va kul att höra att det fungerade så bra och att ni upptäckt vilket härligt land tunisien är...

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8