Hej vännerna på forumet !
Vi har nu varit iväg på en underbar resa. Alla fyra är helt betagna av detta underbara land och dess underbara innevånare.
Utlovade en rapport om hur det funkar med manuell rullstol och här kommer den;
På flygplatsen i Monastir fungerar det alldeles utmärkt. Assistansen är att jämföra med vilket turistmål som helst i europa. De har en modern, höj- och sänkbar buss som hämtar vid planet/terminalen. Behövs "pirra" har de bättre än dem som finns på arlanda. Personalen är suverän och man får hjälp hela vägen ut ur/in i byggnaden. Det är inga problem att komma in och ut ur flygplatsen. Det är ramper överallt.
Det enda man bör tänka på är att man bara finner en stor och rymlig handikapptoa på bottenvåningen. Den ligger efter säkerhetskontrollen när man kommer in till landet och samma toa kommer man åt när man ska resa hem igen. Den ligger på samma plan som incheckningen och man får gå dit INNAN man checkar in sitt bagage. Efter man checkat in och kommit upp på våning 2 så finns "bara" vanliga toaletter att tillgå.
Vi bodde i Port el Kantaoui på Marhaba Palace.
Hotellet har 2 rejäla ramper på var sin sida om entrétrappan. Lite branta precis överst, men inte mer än att jag själv kunde ta mig upp. (har full styrka i armarna)
Inom hotellet var det inga problem att komma till överallt. 4 hissar tar en till de våningar man behöver och till poolområde och strand är det lätt som en plätt att komma. Det var många hotellgäster som använde nätta el-stolar - typ minicrosser, fast nättare ändå.
Hotellrummen var lite trixigare. Badrum och toalett är åtskillda, så det är inte mycket plats på toan. Utformningen på toastolarna är av i princip samma typ som i sverige, så att ha en egen toaring med handtag är inga som helst problem.
Trixet kan vara OM man behöver lyftas till och från toan. Det är INTE mycket plats - Storleken på toan är som en normal svensk gästtoa UTAN handfat
Dörren går inåt så man får dessutom snällt göra sina behov för öppen dörr...
Badrummet var utrustat med badkar och lös handdusch så det enda man behöver ha med sig är en badkarsbräda att lägga tvärs över kanten. Lite trixigt att "hoppa över" men här finns iaf lite bättre med utrymme om man behöver lyftas.
I övrigt var det gott om utrymme runt sängarna och att komma ut på balkongen var heller inga problem.
Att komma till och från flygplatsen är inga problem. Man tar bara en gul taxi och betalar 12-15 dinar för resan till Kantaoui. Det är dock inte alla taxibilar som rymmer både rullstol och bagage så man kan vara tvungen att ta 2 bilar.
Samma sak om man vill till Sousse - gul taxi - förhandla priset först.. 3-4 dinar och så är saken biff
Attityden gentemot människor med funktionshinder är toppen. Om man bara är sitt vanliga soliga jag så möter man heller ingen konstig attityd. Det kan många gånger vara mycket värre i sverige :P
När man är ute och går i Kantaoui och Sousse på kvällarna kan det vara rätt jobbigt för oss rullstolsbrukare. De har en viss förkärlek till stora, ojämna stenar, omgärdade med cement. Det är skumpigt och obekvämt, att jämföra med att köra på stora kullerstenar. Trottoarkanterna är också rätt höga på många ställen, så att ha med någon som kör och kan dra upp- och nerför kanter är ett måste. Visst - även här finns det avfasade trottoarkanter och nedsänkningar, men räkna inte med att det finns överallt.
På det stora hela så fungerade det utmärkt för mig. Man kan iofs aldrig räkna med att det är lika smidigt som hemma, men har man bara varit ute och rest lite så vet man ju att så är fallet.
Tunisien har stulit mitt å gubbens hjärta och vi kommer DEFINITIVT att återvända, MÅNGA gånger
Kramizzar // Åsa