ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-07-27, 22:43

Charlotte82

Nykomling
Charlotte82 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 0

Thumbs up Hemma!!!! Tunisien i mitt hjärta!
hej hopp alla=))))

Kom hem idag från tunisien....vart där en vecka bodde på hotell salem låg emellan sousse o port el kantaoi. Underbart hotell ett av de finaste jag bott på. har vart här o kikat väldigt mkt innan jag åkte o alla verkar ha olika uppfattningar om landet..så det var extra spännande o se vad man själv skulle tycka.....och jag kan säga detta är ett av de bästa länder jag har varit i det tycker både jag och min pojkvän.... vi hade värmebölja runt 45 g....värme rekord där..
På hotellet hade vi 4 pooler varav en inomhuspool, en stor me tre jätteroliga rutchkanor=))) haha! 3 returanger, ett fik, minigolf, boule, tennis och fotbollsplan.... jättetstor park som man kunde gå vilse i + 0 meter till havet... enda nackdelen där var att man typ fick slåss om solstolarna de var gratis o kt folk... folk la ut handdukar på nätterna för att få plats....
Varje kväll underhållning...allt från karoke till clowner....
Första kvällen kom vi hem runt tolv... då var det en kackerlacka i vår säng så vi gick o sa till... då fick vi sova i ett annat rum...som visade sig vara direktörsrummet....jättelyxigt o fräscht.... det tycker jag va service få byta mitt i natten sådär...vi fick bo där hela veckan.

Alla tunisier upplevde vi som glada, öppna och trevliga. man var inte i vägen på något sätt. Väldigt pratglada och det är vi också=) Tvärtom so tex bulgarien där det känns som bulgarer är trötta på svenskar.
Ok att försäljarna var jobbiga i medinan o så....men de kan de va i svergie med tycker ja=) de var roliga o pratade svenska med oss.

Första kvällen åt vi på Bonaparte rekomenderas.
läste nån som skrev att han inte rekommenderade någon under 30 år att åka dit... vilken planet kommer du ifrån??=))))
Värsta party stället...mkt ungdomar även mkt par.... o jag rekomenderar verkligen ungdomar att åka dit.... Vi var på BORA BORA...hur häftigt ställe som helst....roligate jag vart på utomlands nästan... bättre än sunny beach..min kille tyckte de med o han har vart på aya napa o kos me...
Det var Open Air disco.. o okej att man har vart på barrunda i sverige..men detta! typ 7 barer där..plus fyllemat snack ställe...hur mkt drinkar som helst ligger på ca 9 dinar.... under 50 lappen tror jag???? Har hört att det inte skulle finnas å mkt drinkar....underar vart ni har varut??? inte där jag har vart iaf=)))... på vårt hotell kostade drinkarna runt 6 dinar..de hade tom vodka o redbull.... de hade allt kt bananaramas blev det!
O på Bora Bora först kom de en tjej upp på en stor sen o spelade disco fiol...typ linda lampenius....sedan var det framträdande efter varandra... clowner på styltor, eldslukare, dansare, alien dansare you name it.... jättekul..bra musik med!

Matställen som rekomenderas: Bonaparte, The Saloon & Steakhouse ( typ hig chaparall stuk, väldigt god mat, prova philadelphiasteken mums!Även open Air disco där öppet t fyra riktigt bra musik mkt folk), Ceasars house ( jättegod snitzel+ man får melon t efträtt gratis)
Vi var även på en båt i port el kantaoui riktigt fin går längst marinan så ser man den....kom ej ihåg namnet...åt 2 rätters 20 dinar bara..räk coctalien där helt gudomlig!
Farmers ska vara bra, precis vid saloon, fast vi var aldrig där.

En kväll var hittade vi några svenska reseledare på hotellet,så hamnade bland alla apollo, ving, fritdsresor ledare..... haha. de skulle gå ut så då hakade vi på..lite kul de kan ju allt..privat guidning lixom. vi var på Bananas och Living... riktigt bra musik där med o billiga drinkar.... Haha starka drinkar man behöver typ bara 2.... på The Saloon upptäckte vi att redbull o vodka kostade över 20 dinar det var absolut vodka där.... dyrare... kolla alltid innan va det kostar!

I slutet kom vi på att Tuk tuk taxi är billigast.... 2 dinar.. o går mellan sosse, port el kantaoui.... dock kör de som galningar...Port el kantaoui gillade jag jättemkt dit måste man åka...

Lite jobbigt med barn som säljer blommor o visst blir man erbjuden hasch,,,, min pojkvän skojade bara.." i try to quit" fast han aldrig har provat.... de e juh hur man e som person med juh.

Tunisien är ett underbart land bara fått poitiva upplevelser, solsäkert land och roligt när det är så billigt. Gjorde av me ca 2500 svenska kr..o då snålade jag inte...var ute o drack en massa med hihi..... Det känns häftigt att säga att man vart där....rekommenderar varmt annars missar man något. Vill tillbaka redan.....
Svara med citat

Gammal 2008-07-27, 23:18

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
"En kväll var hittade vi några svenska reseledare på hotellet,så hamnade bland alla apollo, ving, fritdsresor ledare..... haha. de skulle gå ut så då hakade vi på..lite kul de kan ju allt..privat guidning lixom. vi var på Bananas och Living... riktigt bra musik där med o billiga drinkar.... Haha starka drinkar man behöver typ bara 2.... på The Saloon upptäckte vi att redbull o vodka kostade över 20 dinar det var absolut vodka där.... dyrare... kolla alltid innan va det kostar!

I slutet kom vi på att Tuk tuk taxi är billigast.... 2 dinar.. o går mellan sosse, port el kantaoui.... dock kör de som galningar...Port el kantaoui gillade jag jättemkt dit måste man åka..."

CITERAT FRÅN CHARLOTTE 82..
Ville bara nämna att ang.reseledarna så låter de ju kanon men sen är det ju deras jobb at locka med sig turister till olika uteställen.
Då de själva får en viss rabatt ibland gratis dricka osv.då de har med sig ett överenskommet antal turister
Och vissa uteställen är det tom. så att guiderna får gratis dricka då de har avtal med stället

Tuk tuk vet jag ej men som jag anser så är taxi billigast till Kantaoui från Sousse.
Brukar normalt kosta runt 3-3,5 så visst de e ju inte många millim som skiljer då er tuktuk kosta 2 dinar men billigast ändå
EN sak tänkte jag på ,visst menar ni per pers.??
För annars e jag ute o cyklar

Gammal 2008-07-27, 23:22

Charlotte82

Nykomling

Standard hej
jo klart de e deras jobb men det var juh inte meningen att vi skulle me.... jo de fick gratis o vi med fick gå in gratis med...annar skulle det kosta.. jo 2 dinar per person...
Svara med citat

Gammal 2008-07-27, 23:24

Charlotte82

Nykomling

Standard hej igen...
o det var deras fritid..de var ganska rejält packade allihopa.....hahahaha
Svara med citat

Gammal 2008-07-28, 01:41

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Vad roligt att ni gillade Tunisien!!

Jag tycker inte att de är så jättebra på drinkar, finns inte så många spritsorter att välja mellan. Mest vodka bara tycker jag.

Men shit, kostade vodka redbull över 20dinar på Living??! Jag var ju där för ett par månader sedan och drack ett par såna då... Har inte koll på vad dom kostade, måste kolla med min kille bara för skojs skull!! Vet att han sa att vatten var dyrare än öl där i alla fall.

Jag skulle också vilja testa Bora Bora, har aldrig varit tillfälle att gå dit när jag har varit i Sousse.

Gammal 2008-07-28, 09:02

Reseledarna

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

"En kväll var hittade vi några svenska reseledare på hotellet,så hamnade bland alla apollo, ving, fritdsresor ledare..... haha. de skulle gå ut så då hakade vi på..lite kul de kan ju allt..privat guidning lixom. vi var på Bananas och Living... riktigt bra musik där med o billiga drinkar.... Haha starka drinkar man behöver typ bara 2.... på The Saloon upptäckte vi att redbull o vodka kostade över 20 dinar det var absolut vodka där.... dyrare... kolla alltid innan va det kostar!

I slutet kom vi på att Tuk tuk taxi är billigast.... 2 dinar.. o går mellan sosse, port el kantaoui.... dock kör de som galningar...Port el kantaoui gillade jag jättemkt dit måste man åka..."

Ville bara nämna att ang.reseledarna så låter de ju kanon men sen är det ju deras jobb at locka med sig turister till olika uteställen.
Då de själva får en viss rabatt ibland gratis dricka osv.då de har med sig ett överenskommet antal turister
Och vissa uteställen är det tom. så att guiderna får gratis dricka då de har avtal med stället

Tuk tuk vet jag ej men som jag anser så är taxi billigast till Kantaoui från Sousse.
Brukar normalt kosta runt 3-3,5 så visst de e ju inte många millim som skiljer då er tuktuk kosta 2 dinar men billigast ändå
Charlotte, ville bara saga att vi inte alls gick ut med er for att fa nagot som helst gratis. Vi har redan vara VIP-kort som gor att vi far gratis intrade och 50 procent pa allt vi dricker. Sa funkar det i alla fall i Tunisien! Det va bara kul att traffa er och att fa sjunga "Sommartider" och att ni kom med ut! Synd att vi inte sags innan ni reste. Halsa pojkvannen och ha det bra! Kram
Svara med citat

Gammal 2008-07-28, 11:23

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Charlotte82 Visa inlägg

o det var deras fritid..de var ganska rejält packade allihopa.....hahahaha

de klart de var deras fritid för de kan ju ej gå omlring fulla då de ska guida haha
det ser ej så så grannt ut
och de e ju därför de har avtal med uteställena att dra dit folk under fritiden hihi...då får de bättre deal(bonus i form av extra lön,gratis drinkar osv. )med resebolaget ...
Samma sak gäller vid merförsäljning av utflykter,kanske i en viss affär typ mattaffär mm.att de man får en bonus i form av extratillskott i lön oftast men inte alltid.
Vilket behövs då man arbetar som reseledare (allafll som guide då de löner ej är sådär super men man ska ej jämföra med sv.mått då e de inget..)
Sen reseledarna de ju sant att ni har avtal (vip.kort)som ger extra förmåner i Tn.alla som jobbar med turism har det.Och då e de ju inte bara på barer etc.utan de mesta i Tn.

Sen finns även chaterbolag som har sina avtal som jag skrev om att ju fler turister de drar med sig till ett visst ställe ju mer gratis(och extra billiga drinkar öl mm.) osv.
Och de väl inget att stoppa under stolen..de ju rätt självklart att man får en rabatt då man representerar ett land och lever i landet...
Då är de ju rätt självklart man kan tycka att de e nice o sjunga lite sv.sånger osv.på en krog etc. o få prata lite sv.

Allafall riktigt kul att ni hade en bra resa och trivdes i Tn.För som många sagt här så kan ju Tn.ej passa alla,smaken e som baken DELAD HIHI....
Senast redigerad av jane den 2008-07-28 klockan 11:27.
Svara med citat

Gammal 2008-07-28, 13:34

Charlotte82

Nykomling

Cool
Citat:
Ursprungligen postat av Reseledarna Visa inlägg

Charlotte, ville bara saga att vi inte alls gick ut med er for att fa nagot som helst gratis. Vi har redan vara VIP-kort som gor att vi far gratis intrade och 50 procent pa allt vi dricker. Sa funkar det i alla fall i Tunisien! Det va bara kul att traffa er och att fa sjunga "Sommartider" och att ni kom med ut! Synd att vi inte sags innan ni reste. Halsa pojkvannen och ha det bra! Kram

heeej=) hihi vad roligt att ni svarade här=)...nej jag förstår det..såg juh att ni hade vip kort innan..tyckte ocksåd det var jätteskoj att träffa er alla...hade jätteskul med er!!! tack så mkt för den kvällen!!.... o tyckte med det var synd att vi ej hann ses innan... träffade tobias på flygplatsen innan vi åkte visste inte om han skulle känna igen oss dock hihihihi..... Pojkvännen hälsar tillbaka o ha det så bra ni med=) hälsa alla!! kraaaamm
Svara med citat

Gammal 2008-07-28, 13:35

Charlotte82

Nykomling

Wink
Citat:
Ursprungligen postat av Charlotte82 Visa inlägg

heeej=) hihi vad roligt att ni svarade här=)...nej jag förstår det..såg juh att ni hade vip kort innan..tyckte ocksåd det var jätteskoj att träffa er alla...hade jätteskul med er!!! tack så mkt för den kvällen!!.... o tyckte med det var synd att vi ej hann ses innan... träffade tobias på flygplatsen innan vi åkte visste inte om han skulle känna igen oss dock hihihihi..... Pojkvännen hälsar tillbaka o ha det så bra ni med=) hälsa alla!! kraaaamm
Ville bara säga attt tunisien har de bästa resledarna o bamse klubbs ledare hihihihi
Svara med citat

Gammal 2008-07-28, 14:40

Gäst peter

Standard JANE? DU VERKAR DUM I H...en negativ person iaf
Till ajne....angående min å lottas krogrunda me reseledarna...de va enslump att vi mötte dom..de va en slump att vi hamsna me dom..allt handlad eom att ja å lotta e så trevliga å öppna...vi hörde 2 tjejer sjunga gyllene tider..jag sjöng me..då bjöd de me oss till sitt bord....vi snacka å drack..sen gick vi ut å mötte dandra..å de va ingen guidning överhuvudtaget...
kolla va reseladrana skrev här på forumet istället...
Svara med citat

Gammal 2008-07-28, 14:48

Gäst

Standard Jane????
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

verkar ju helt kknasig du jane,,
Svara med citat

Gammal 2008-07-28, 14:49

GästPETER POJKVÄNNEN

Standard heeeeeeeeeej
Citat:
Ursprungligen postat av Reseledarna Visa inlägg

tjaa jag hälsar tillbax haha...
Svara med citat

Gammal 2008-07-28, 19:16

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst peter Visa inlägg

Till ajne....angående min å lottas krogrunda me reseledarna...de va enslump att vi mötte dom..de va en slump att vi hamsna me dom..allt handlad eom att ja å lotta e så trevliga å öppna...vi hörde 2 tjejer sjunga gyllene tider..jag sjöng me..då bjöd de me oss till sitt bord....vi snacka å drack..sen gick vi ut å mötte dandra..å de va ingen guidning överhuvudtaget...
kolla va reseladrana skrev här på forumet istället...
Egentligen e detta ej ett forum för detta men ville ändå svara på denna tråd då de ändå var jag som skrev lite "vid sidan av" vad det gällde egentligen ...
De klart de var en slump denna gång : )
JAg menar inte klanka ner på ngn MEN generellt så har chaterbolagen avtal med en del rest/pubar/barer etc.etc. då de får billigare priser(även med vip.kortet) även en slags bonus då lönen ej är så mkt.att hurra för i Tn. MEn i Tn.mått e den ju ok.
Och i de avtal finns även sk.pubrundor inkl.så att reseledarna får sin lilla del i de hela
TACK o lov ingår det ej guidning i dessa kvällar uta de e ju till för att festa,dricka o ha kul eller ?Det var ej så jag menade att de ingår guidning utan bara ta med sig gäster till ett visst / a ställen för att festa en kväll.
Det jag menade i tidigare inlägg e at jag har sett tidigare ngn gång några guider (inte på en o samma gång nu)som ej varit nyktra ännu då de var dags o börja jobbet.
O de ju inte så happy,inte mig emot alla gör som man vill men inte så hiomla bra reklam för chaterbolaget de jobbade för då.

Menar dessa avtal finns typ på Mallorca hos arrangörerna så varför skulle de vara ngr.som helst konstigheter med att de fanns i TN.oxå ?
Vet allafall 3 bolag i Tn.som har dessa avtal
Men ALLTID behöver det ej vara så dvs.alla kvällar o denna kväll var en av dessa kvällar ni var ut
Sen ber jag för min del om ursäkt att denna tråd spårat ur lite för de var inte min mening alls!
Och det har ju inte en privatperson som vill se inf.om Tn.med att göra om olika slags avtal mm.utan då får man vända sig till andra ställen så jag ber om ursäkt för mina vägnar allafall!!
Då de var jag som började skriva kring detta med avtal osv...
SORRY!!!

Allafall kul o läsa ert inlägg om era upplevelser i Tn.och att ni trivdes!!
För det är ett land jag alltid älskat o kommer att återvända till i alla mina år
Senast redigerad av jane den 2008-07-28 klockan 19:20.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8