ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-07-26, 16:02

LinaH

Medlem
LinaH är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 0

Standard Hemma igen...
Kom hem igår kväll från 2 veckors ospecat i Sousse med Detur.
Vi hamnade på Hotell Sindbad i Hammam Sousse. Vi tyckte det var mycket bra hotell. Nära till stranden, kök och air kondition på rummet,unerhållning på kvällarna, poolaktiviteter. Det fanns resturang alldeles in till stranden med toaletter och dusch.
Det ända negativa var att det är en bra bit in till stan så man fick ta taxi när man skulle någonstans.. Men det får man ju ta när man åker ospecat!! =)

Det var 2 härliga veckor med sol, bad, shopping, god mat, träffa familjen och vänner!

Flygresan med vår ett åriga dotter gick bra! Sov hela vägen ner på flyget och halva vägen hem..
Det är klart att det var en del gnäll när vi var i Tunisien pga av värmen men annars gick allt bra!

Jag frågade här innan vi åkte om vagn som bagage. Man fick köpa en påse på landvetter för 40 kronor. jag köpte en extra ifall det inte fanns att köpa nere i Tunisien. Men vi hade kunnat andvända samma påse hem också för den var hel.

Vi hade tur både dit och hem när det gäller övervikten! =)
Vi hade över 25 kilo i övervikt. Men ingen sa något om att betala..
Flygbolaget har annars rätt att ta 70 kronor kilot! Så det hade blivit en aning dyrt om de hade sagt något.. =)

Vi har innan när vi har åkt tagit med oss förbyggande mag mediciner som man ska äta vid varje måltid. Men det har inte hjälpt något vidare, så denna gången tog vi med oss "Travello"! Rekomenderar jag starkt! Man tar 2 när man börjar känna sig lite dålig så att säga. Går över nästan på direkten! Hehe... =)

Det ända som är tråkigt med att resa till Tunisien är att det är såå jobbigt att åka hem igen!! Längtar redan tillbaka! Nästa gång får det bli mer än en 2 veckors!

Men det är klart det är ju olika vad man tycker! Det var en kille från Sverige som vi hörde säga att allt var skit och ville åka hem redan första dagen!

På flygplatsen hörde vi några prata om hur dåligt det var. Och en sa
" Ja och det var 90% Inhemska Människor vid våran strand! "
Det reagerade jag väldigt på! Hade lust att säga något men höll tyst..
Tycker att det är självklart att invånarna där har rätt att vara på deras egna strand faktiskt!!
Svara med citat

Gammal 2008-07-26, 20:16

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 0

Standard
De lät som en underbar resa ni har haft till Tn.
De klart man längtar dit igen men som sagt tn.kan ej passa alla!
Skönt att det gick bra med er dotter,var nog helt säker på att de skulle ej vara ngr.problem med henne alls så de skönt att allt gick kanon
Precis som vi har vi oxå haft övrvikt många ggr.tillbaka och har nog aldrig betalat för den hihi..beror nog lite på vad de e för människor som jobbar vid tillfället + hur fullt flighten är..
Men som jag läst här på forumet så ska man aldrig vara hel för säker på det o ta det för givet!

Detta du skriver om stränder är ju helt sant att de inhemska har även rätt till sin strand då de faktist är från landet!
MEN på vissa stränder har de typ säkerhetsvakter som ser till att inga inhemska får vara på dem för att ej störa turisterna.
Vilket jag kan tycka är både för/nackdelar med då tex.att de inhemska (mestadels grabbar,försäljare mm.)kan vara en aningen påträngande och fördelar är ju tex. att man ser ett "tunisikt liv" på nära håll,dvs.man ser hur de lever och umgås oftast hela familjer på ett annat sätt än i Sv.Speciellt då alla har semester i Tn.skolor lediga osv.

MEn de är ju som sagt både för/nackdelar med allt.
Mig är det inte emot att det finns tunisier som utnyttjar sin egen strand de är oftast "bossarna"som bestämmer huruvida de ska vara på dennes strand som den hyrt.
ELLER så har de fått order från högre ort tex.hotellet de hyr stranden av att de ska vara fritt från tunisier.

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8