Citat:
Ursprungligen postat av Bulan..
Hejsan, jag och min sambo skall åka ner till Tunisien den 1 Augusti..
Har beställt ospec me Detur en vecka och de enda vi vet just nu e att vi landar i Monastir.
De skall bli spännande, för detta är första gången vi reser själva.
Har kommit på ganska många frågor som hade varit kul å få hjälp med..
Jag är halvt vegetarian.. (Äter i vissa fall kyckling om de inte finns något annat)..
Finns det mycket veg mat där?
Är det stor risk att veg/kyckling tillagas med kött, så jag kan bli magsjuk om jag väljer detta?
På turistsidor står det att man ska dölja hud från axlar till knän.
Gäller detta även armarna, inga linnen, bara långarmat?
Går det bra med kortbyxor/kjol som slutar strax ovanför knät?
Bikini hoppas jag är okej när det är dags att bada, men är det acceptabelt att sola toppless på stranden?
Vet inte hur "allvarligt" det är för deras relion/kultur där nere.
Hade ju väldigt gärna viljat rida me, vet någon om möjligheten till hästuthyrning finns på dom flesta turistorterna.
Och vad kan detta tänkas kosta?
Finns det mycket tjuvar i landet/turistorterna, vågar man ta med plånbok, kamera mm till standen när man vill bada?
Brukar de i så fall finnas kassaskåp eller liknande på hotellen?
Förstår att det kan vara svårt att svara på mina frågor eftersom jag inte kan säga var eller vilket hotell vi blir satta på.
Men hade blivit glad om ni som besökt landet kan skriva tillbaka och ge tips.
Så får jag lite "experthjälp" från er som varit där.
Tusen Tack på Förhand..
|
Hej. Kul att ni valt Tn.de är verkligen ett land man kan åka till flera flera ggr.om man nu älskar det,antingen gör man de eller ej,Tn.kan ej passa alla...
Men åker man med öppet sinne,är mottaglig för en HELT annan kultur än den vi har i Sv.så kommer man långt i Tn.
Sen att det är en arabisk kultur och ett arabland ska man ha i åtanken.
HAr fastnat själv för Tn.oc har rest dit i flera års tid o bott där en längre tid

som många andra oxå här på forumet har gjort vet jag.
Detur,ospec.då hamnar ni garanterat i Mir eller Sousseomr.(även Hammam Sousse mittemellan Sousse-Kantaoui)då Detur Sv.har endast dessa orter i sitt utbud.
Sousse är de bättre av alla de ställen enligt min mening,billigare att äta/bo mm.Större utbud av allt osv.
Annars e de ej långt mellan dessa orter.
Ang.veg.mat så finns det men sen beror de på hur veg.ni e,äter ni veg.som är te.kokat med kyckling?För de händer att de gör det tex.i couscous så kokas allt i en och samma gryta då såsen kokas ihop.ANg.magsjuka så kanske man ej behöver oroa sig just vid tillagning av couscous då såsen ska kokas länge o kycklingen oftast läggs i direkt i början av tillagningen .
BAra man kollar så de ser vällagat ut och att kött ej legat framme hur lnge som helst så är det säkerligen ok att äta
Klär man sig med sunt förnuft så blir det bra i Tn.jag menar i Sv.går ni med bikini på stan o shoppar?
Antagligen inte..så badkläder på stranden och sola toppless..de råder delade meningar om det här på forumet..
MEN kan ju säga att de som solar toppless på stranden får generellt mkt.mer uppmärksamhet än va den som har på sig badkläder får..och vil man ha en "viss"slags uppmärksam,het så solar man toppless...de ju upp till var o en..,. vanliga kläder annars.KAnske inte den kortaste kjolen på stan eller i MEdinan,OM du nu inte vill ha mkt.uppmärksamhet,vilket du säkert kommar att få en del allafall...
Ska ni gå in i en moske ska ni täcka axlar o knän.
Hästuthyrning finns då tex.som förre inläggare skrev om,men sen finns ett stall i Mir där man kan hyra häst över dagen/halvdag priser på dessa vet jag ej i dag va de kostar men är ej sådär superdyrt..
Saftebox finns på hotellen till en liten kostnad som man kan hyra..
MEn generellt så känner jag mig mycket tryggare i Tn.på bakgator,gränder mm.en mörk natt etc.än i Sv.
Har gått nattetid,kvä'llstid o dagtid o aldrig råkat ut för ngt.och har ej hört heller mkt.om just det.MEn som man säger "tillfället gör tjuven" så man ska aldrig säga aldrig...
Då Tn.är väldigt måna om sina turister och är väldigt hårda emot sina egna medborgare tex.får ej en tunisier prata öppet på gatan med en turist..då kan de bli stoppade och utfrågade..
Visst en lite väl hårt e de ju o dumt enligt min mening men att känna sig trygg i Tn.tycker jag absolut att ni kan göra

HAr ni möjlighet så är ju ett uttagskort ett bra alt.till lösa pengar liggandes...Funkar överallt och liten avgift beroende på kort...
Tips..Icakortet tar ingen avgift på deras uttag..

Växla ej pengar i Sv.som forex rek.utan växla skr till dinar istället i Tn.då det är en låst valuta som ej kan tas ut ur landet...