ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-07-17, 15:11

Johan78

Medlem
Johan78 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Rykte: 0

Standard Mitt intryck av Tunisien
Jag och min sambo åkte till Hammamet den 2:a juli i år och var där i vecka. Vi bodde på Aziza Beach. Det var vårat första besök dit och här kommer lite info om vad ni som nybörjare bör tänka på innan ni åker dit. (Svar från personer med man/fru/pojkvän/flickvän från Tunisien undanbedes, vi turister kommer aldrig i kontakt med eran värld ändå)

Bra saker:
1. Fina stränder.
2. Barberousse restaurangen i gamla medinan (gott kött).
3. Delar av Sahara-utflykten. El djem, Star Warshotellet, kameltur.

Dåliga saker:
1. Sunkigt och slitet hotell, trots att det var fyrstjärnigt.
2. Hotellmaten, vi hade halvpension men middagsbuffén var totalt oätlig och då är jag INTE petig med maten. Hur lyckas de förstöra allt?
3. De jobbiga tunisierna. De sliter och drar i en och försöker lura en. Som turist går det inte att lita på någon även fast de kanske har god avsikt.
4. Kvinnosynen. Sambon var iväg en kort sväng själv men kom snabbt tillbaka, bilar tutar, killar skriker, obehagligt.
5. Sahara-utflykten (Eden tours/Ving) Vilken massindustri! Flera av stoppen kändes helt meningslösa. Dessutom knökat med turister på varje plats och när vi skulle rida kamel var det 600 kameler på stället Var beredd på MYCKET tid i bussen.

Vi kommer nog aldrig att sätta våran fot där igen.
Svara med citat

Gammal 2008-07-17, 17:42

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Med all respekt för dig Johan78,så skriver jag ändå lite om de man som även ser som en som har ett förhållande med sin respektive från Tn.Som jag har MEN även jag har vair en förstagångsbesökare i Tn.och varit där flera ggr.tom bott där innan jag inledde ngt.med min resp.

1.ang.hotell så vet jag att i början då jag var där för massa år sen tänkte jag nog lite som du,ett sunkigt hotell..MEN sen har jag kommit underfund med att man kan ej jämföra klassificeringen efter vad som klassas som 4¤ i Sv.
De har en helt annan klassificerng av hotellen i Tn.och om man ser det hur det är i landet så är det gott 4¤ men visst kan man tycka som 1rsta gångs resenär att de inte är sådär superduper.
3.visst kan säljare vara jobbiga men av den erfarenhet jag har av Tn.(pratar nu om de första ggr.jag var i Tn.då jag oxå var "ny")så har jag aldrig varit med om att de är otrevlig och sliter o drar i en..Att de lurar en ..då tycker jag man ska pruta istället o de mycket!
Vet ej men ni kanske ej var in här o kkade först och ej visste ngt.om det.men man lär sig
4.kvinnosynen kan vara jobbig i Tn.då de tutar mm.men ang.tutandet så brukar det vara taxin oxå som tutar väldigt mkt.för att visa att de är lediga att ta en körning.
har själv gått som kvinna i Tn.själv massa ggr.och har ej haft ngr.problem med jag måste vända tillbaka ,visst kan de vara gåpåiga,bara man visar att man ignorerar så brukar de lösa sig .
5.sahara utflykten kan jag ej uttala mig om då jag tycker som ni faktist att man känner sig som en flock djur på vandring

Gammal 2008-07-17, 19:49

Charlotte82

Nykomling
Charlotte82 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Wink Hej
Jag och min pojkvän åker på söndag!
Det intryck jag har fått när jag pratat med andra är att Hammamet är lite mindre turistaktigt och de har inte alls varut nöjda...inte så bra...medan de som varit i sousse, port el kantaoui verkar finare och mer för turismen de har varit jättenöjda....så det kanske är skillnad då vad man väljer att åka till och det är dit jag och min kille ska=) Jag tvivlar inte en sekund om att Sousse o pek är underbart däremot skulle jag inte välja Hammamet;
Svara med citat

Gammal 2008-07-17, 21:01

Johan78

Medlem
Johan78 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Charlotte82 Visa inlägg

Det intryck jag har fått när jag pratat med andra är att Hammamet är lite mindre turistaktigt och de har inte alls varut nöjda...inte så bra...medan de som varit i sousse, port el kantaoui verkar finare och mer för turismen de har varit jättenöjda....så det kanske är skillnad då vad man väljer att åka till och det är dit jag och min kille ska=) Jag tvivlar inte en sekund om att Sousse o pek är underbart däremot skulle jag inte välja Hammamet;
Skulle Hammamet vara mindre turistaktigt? Hela stan är ju byggd för turismen.
Svara med citat

Gammal 2008-07-17, 21:06

Charlotte82

Nykomling
Charlotte82 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Cool
Ingen aning, vad jag hört ingen som vart nöjd där iaf o så.....att det är mer modernt i sousse....
Svara med citat

Gammal 2008-07-18, 19:18

MiaJohn

Nykomling
MiaJohn är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Standard
Läste mycket innan vår resa....Mycket negativt var det man fick gå igonom.
Man måste uppleva själv och bilda sig en egen uppfattning.
Vissa kan hantera situationer där, man upplever saker och ting olika.
Alla resemål passar inte alla.

Jag skulle aldrig åka till Turkiet, har inte hört en enda som varit nöjd med det resmålet i min bekantskapskrets....

Vi älskade däremot Hammamet/Tunisien.

Kvinnosynen kan vara lite si och så...Bara att ignorera.
Gick för ett tag sedan hemma på torget tillsammans med min lilla dotter på 7 år...
Jag fick 3 grabbar bakom mig, i åldern ca 20-25 år.

Det slutade med att vi fick springa oss igenom torget för att få komma bort från dom. Lite olustigt när min dotter var med.

Hoppas ni tar mod att göra en ny resa, för det är verkligen ett underbart land...men det finns ju andra härliga resmål...
Svara med citat

Gammal 2008-07-18, 19:33

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Charlotte82 Visa inlägg

Hammamet är uppbyggt för turismen totalt!
Samma vad gäller Kantaoui de är ett stort turistkomlex som är uppbyggt även det runt turismen!
Sen ang.att det är "mer för turismen"kan det vara så att ni menar att det finns mer utbud och större för turismen i Sousse och KAntaoui?
För det stämmer ju isf.i och med att Sousse är en storstad (3dje största i Tn.)och därmed det finns mer saker att välja på för en turist än i tex.Hammamet.

Men själv är jag en förespråkare för Sousse då jag varit i Hammamet,Kantaoui så är det ju sousse som gäller här,då det just e en storstad som jag trivs med i och med att det finns det vardagliga livet i Sousse vilket man ej ser i Hammamet egentligen..
Sen är det priskillnader på dessa ställen oxå men de e ju rätt självklart samma gäller då om man åker runt i landet så är det inte alls samma priser som gäller som på turistiqzoones.

Gammal 2008-07-19, 12:50

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Även fast man har en pojkvän/man från Tunisien så betyder inte det att man inte kan uppleva turistliv. Jag skulle inte få för mig att jämföra vardagslivet i Sfax med en turists chartervecka i hammamet/sousse. Eftersom jag har varit turist i båda dessa städer, så har jag nog ändå en del att bidra med här på forumet.

Jag personligen gillar Sousse mer än Hammamet. Jag gillar också själva stadskärnan Sousse mer än Port el Kantaoui. Jag skulle välja Monastir framför Hammamet. Men, jag vet flera som gillar Hammamet mycket mer än Sousse.

Hammamet går inte att jämföra med Port el Kantaoui, då inte hela Hammamet är uppbyggt kring turismen. Det finns ju en nybyggd del, Hammamet Yasmine, som väl går att jämföra med Port el Kantaoui.

Många älskar tunisien och återvänder år efter år, andra åker dit en gång och aldrig mer. Det kan inte passa alla!

Kvinnosynen... jag tycker att det spelar ingen roll hur man ser ut, hur gammal man är etc så ropar killar efter en. Bara att ignorera om man inte gillar den typen av uppmärksamhet. Personligen så tyckte jag att det var "värre" i Hammamet än i Sousse, trots att jag hade min tunisiske pojkvän med mig i Hammamet och åkte med en tjejkompis till sousse (när jag var där på charter alltså).

Trist att er resa inte blev övervägande positiv, sånt är alltid tråkigt!

Gammal 2008-07-21, 15:09

Gäst

Standard Hammamet
Jag och min dotter var i Hammamet i juni. Vi bodde på Aziza Residence och jag tyckte att hotellet var jättefint. Visst är tunisierna lite jobbiga (killarna visslar, tutar och ropar och tjejerna är otrevliga och sura) fast säg var dom inte är det!? Det är ju nästan likadant på turistorterna oavsett om du är på Gran Canaria, Turkiet etc. Medinan i Hammamet är hemskt! Gör då ett besök i medinan i Tunis istället. Där kan du gå ganska lugnt faktiskt. Jag hade fördomar innan jag åkte till Tn men blev glatt överraskad faktiskt. Stränderna var fina och vädret likaså. Maten är väl inte så värst bra fast vi åt bara på ganska simpla restauranger.
Svara med citat

Gammal 2008-08-09, 18:24

Tillfällig Gäst

Standard
Kan bara inte låta bli att kommentera detta med kvinnosyn. Jag tror inte tunisierna är "värre" än italienare, greker eller vad det månne vara när det gäller att "flirta" och "ragga" på turist-tjejer/kvinnor/damer... Man kan ju välja hur mycket man vill "ta åt sig" av tutande, visslingar eller vad det nu är som verkar störa. Mycket beror också på hur man själv som tjej uppträder mot killarna. Så var inte så nedlåtande och få det att låta som tunisierna har en dålig kvinnosyn. Ta och lär känna dem istället! Då ser ni skillnaden...
Svara med citat

Gammal 2008-08-09, 19:58

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
"Tillfällig gäst" kan nog hålla med dig om detta med kvinnosynen i Tn.men ändock inte riktigt...
Nu blir detta inlägg lite off topic då det ej är riktigt ett reserelaterat ämne men lite ...
HAr vart mkt.i Tn.under många års tid,har absolut inget emot tunisierna de e ett varmare folkslag och man får aldrig ett sånt välkommnande i Sv.som man får hos en tn.fam.eller vänner...
Men måste ändå skriva lite om ditt inlägg...
För som du tog upp ex.på tex.italienare,greker mm.så ok att de är väldigt flirtiga oxå,har dock ej arit i Grekland men Italien och Turkiet.
Så visst är det lite av samma sort där MEN sen har vi en stor skillnad i Tn. Det är att tunisierna (inte alla men en stor % av den manliga bef.+även kvinnliga delen av befolkningen)kan ej som de flesta i eu länder åka in o ut ur Tn.som de vill och att åka till europa ligger i topp 10 listan hos en stor del av den Tn.befolkningen.
Så de flirtar om än iinte ännu mer än de andra från andra länder,men som du skrev så gör alla det i alla medelhavsländer,men tror att det kan bli kanske lite mer intensivt just detta o mer pga.de gör allt då menar jag ALLT för att komma ut ur Tn.o tjäna pengar i europa (då den gamla synen lever var mkt.i Tn.att europa betyder pengar).
Sen den kvinnliga befolkningen är lite av samma men skillnaden är där till stor del att de tn.tjejerna flirtar med europatunisier vare sig de gifta eller ej så förekommer det.För att ev.sen ska denna europa tunisier lämna sin europeiska fru o ta den "äkta varan"eller hur man nu uttrycker sig...:/ ?
Eller bara för att få pengar,kanske en fin bil ,hus mm.av denne man som bor i europa...
Nu menar inte jag att alla är såna men det förekommer mkt.dock ej i de mindre byar städer i Tn.men de större....

Men kan allafall hålla med dig om det du skriver men ändå inte då innebörden kansek inte är densamme som den kanske mer är i tex.gre.

Och absolut att man ska lära känna dem för alla e ej lika!!!
Det är ett gästvänligt folk som om de var den sista matbit de hade hemma så skulle du få den om du ej hade själv och hjälpsamma till 1000

Gammal 2008-08-12, 19:35

Gäst

Smile SOUSSE e ett paradis
Tråkigt att ni fick det så här på er semester. men i hammamet är det jobbigare för turister.Det är också mindre att handla,jobbigare säljare,och dyrare än i sjlva sousse.Vi och många med oss har varit i sousse flera ggr. Där är folket fantastiska,maten god och billigt att äta ute.Stränderna är underbara.Sen finns det massa butiker som har fasta priser så du kan få ett hum om vad man max ska bet. om man är i medinan och vill pruta.Även i medinan finns butiker med fasta priser bla. La grotte. Vill man handla dagligvaror,öl eller vin + sprit går man till Magasine General eller Monoprix. Dom har billigaste vattnet också.Obs! köp aldrig cigg på gatan dom är skit.finns massa som säljer i butik kostar ca.90 skr. för en limpa. Hoppas ni provar igen.mvh jea
Svara med citat

Gammal 2008-08-29, 22:58

Gäst

Smile Hammamet
Är rena paradiset. vi var där nu 2 veckor juli/augusti. 4 tjejer från 15 till 77. Jag har varit på många charterresor men nu har jag hittat paradiset. Frukosten var inget att hurra för men annars tyckte vi alla att det var hyfsad mat på alla resuranger. Vi bodde på hotell Fourati som var ett jätte bra hotell. Underbar strand och sköna bad. Angående alla karlar så kommer man in i det efter ett par dagar hur man ignorerar de. Det är verkligen en plats jag kan rekomendera. Har redan bokat ny resa.
Svara med citat

Gammal 2008-09-12, 16:55

Åsaomicke

Nykomling
Åsaomicke är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Thumbs up Port el Kantaoui :D
Har precis kommit hem från en underbar vecka i Port el Kantaoui.
Både jag, min sambo Micke och mina svärföräldrar (som var ute på sin första resa) är upp över öronen förälskade i både platsen och människorna vi mött.
Bor man i Kantaoui har man det lugnt och skönt. Vill man ha fart å fläkt tar man en gul taxi till Sousse. Samma sak om man ska handla - det är Sousse som gäller.
Alla människor som vi hade att göra med under vår vistelse har varit öppenhjärtliga, vänliga och tillmötesgående.
Vi kommer ABSOLUT att återvända till Tunisien. Ingen tvekan om den saken

Vänligen // Åsa
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8