ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-07-09, 09:07

Gäst

Question Frågor ang Tunisien/Hammamet
Hejsan.
Jag och 2 kompisar ska till hammamet, hotell emira ni i slutet av augusti,
och ja undra om hur de är med att växla pengar på hotellet, går de att växla
svenska kr till tunisiska dinarer på hotellet, eller vars växlar man?

Å sen till en annan fråga angående tax free sprit från arlanda.
Får man ta med sig sprit / alkohol in i tunisien från sverige?

Någon annan som ska dit i slutet av augusti?
Svara med citat

Gammal 2008-07-09, 10:54

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 0

Standard
Hotellet kan jag ej mkt.om ,säkert ngn annan som kan..
Men sprit frå Sv.-Tn.får man ta med sig in.
Lönar sig oxå för spriten är dyr i Tn,den importerade.Inhemsk sprit finns men vill man ha de vanliga märkena typ absolut eller dyl.så köp den på flygplatsen.
Sen finns en shop vid ankomsthallen bredvid bagagehanteringen där man kan köpa sprit + annat (lite mindre utbud än vanliga taxfree)oxå,till relativt bra pris jämfört med Tn.s priser på "bolagen".

Gammal 2008-07-09, 22:08

polgara83

Nykomling
polgara83 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Standard
Vet inte om just det hotellet växlar svenska kronor, men om ni växlar till euro innan så kan man växla på nästintill alla hotell skulle jag tro. Annars kan man göra det direkt på flygplatsen, eller på ett av flera bankkontor som finns där. Och valutakursen är samma överallt, dom har nån slags lag angående det där... Hoppas ni får det trevligt!
Svara med citat

Gammal 2008-07-10, 00:42

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av polgara83 Visa inlägg

Vet inte om just det hotellet växlar svenska kronor, men om ni växlar till euro innan så kan man växla på nästintill alla hotell skulle jag tro. Annars kan man göra det direkt på flygplatsen, eller på ett av flera bankkontor som finns där. Och valutakursen är samma överallt, dom har nån slags lag angående det där... Hoppas ni får det trevligt!
Tror att kronor funkar utmärkt alltid att växla till
Har inte en gång stött på att de inte växlar skr.på vare sig hotell,banker mm.
Någon gång har de sett fundersamma ut o frågt vad de e för slantar man kommer med sen har vi inf.om att det är skr,ah!! ok no problem! säger de då
Så att växla till euro känns väldigt onödigt! BAra forex som tjänar på det inte ni själva.
Så ta med kr istället kan garantera att ni ej får några som helst problem med det

Gammal 2008-07-10, 09:11

Gäst

Standard
Okej.. tack för alla svar hoppas bara man kan växla på de hotellet från skr då :P annars blire lite knepigt ;P haha

men hur mkt sprit får man ta med sig från sverige till tunisien?
Svara med citat

Gammal 2008-07-11, 13:46

snake

Nykomling
snake är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Standard
tja! Jag skall till Hammamet hotell Emira slutet på augusti också. Vi är 6 stycken som skall ner. Vilket datum åker ni ner??
Svara med citat

Gammal 2008-07-11, 13:47

snake

Nykomling
snake är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Standard
har kollat lite, det skall gå att växla pengar på hotellet!! Annars får man la gå te ngt "växlingskontor" ir liknande.
Svara med citat

Gammal 2008-07-11, 14:25

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Jag var på Emira 2004, och det gick jättebra att växla i receptionen. Annars är det hur enkelt som helst att hitta banker där man kan växla. Växla INTE till euro innan, det förlorar ni bara på.

Gammal 2008-07-11, 18:39

Gäst

Standard
vi ska dit 31 augsti till 7 september :P

ingen som vet hur mkt sprit som få tas in i tunisien från sverige då?
Svara med citat

Gammal 2008-07-11, 18:59

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Det är samma regler som att föra in till Sverige, alltså en liter åt båda hållen. Jag har aldrig blivit stoppad/kollad vid inresa till Tunisien, och har ingen aning om hur det går till ifall man tar med för mycket och blir kollad, ifall man får böta eller om de bara skulle ta det.
Svara med citat

Gammal 2008-07-12, 19:45

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Det att man kan bli stoppad då man kliver in i Tn.tror jag mest att de stoppar tunisier
För min man har blivit stoppad ett x.antal ggr.men då har vi gjort så att jag tagit spriten med mig i mitt bagage efter första gången han blev stoppad.Då fick han betala lite slantar till de i tullen för att kunna ta med sig det in i landet...tror de relativt vanligt att tunisier får betala lite pegar då de blir stoppade...allafall den erfarenhet jag har av tullen i tun.
Men turister vette fanken om de stoppar...en gång för länge länge sen(åkte då då själv) har jag blivit stoppad...
De tittade o pratade o ville ha itt nr.så vi kudne träffas på en kaffe sen när de slutat så de fick de självklart ej rätt nr..men ändå..sen var de bara gå

Gammal 2008-07-27, 03:27

Gäst

Standard
Kul att fler ska till Emira i slutet av augusti, jag ska dit den 24:e till 7:e september med 3 kompisar. Hoppade på resan lite spontant, de andra hade bokat nån månad tidigare. Hoppas att hotellet är bra, jag har fått uppfattningen att det ligger lite off men det kanske inte är några problem.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8