ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-07-07, 13:19

Gäst

Question Abou Nawas Nejma i Sousse + fråga
Är det någon som bott på Abou Nawas Nejma i Sousse och kan berätta lite om det, vi åker dit 23 juli.
Vad kostar cigaretter i Tunisien?
Svara med citat

Gammal 2008-07-07, 14:26

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Är det någon som bott på Abou Nawas Nejma i Sousse och kan berätta lite om det, vi åker dit 23 juli.
Nejma ligger precis mitt i turist stråket,nära supermarket,passage,karawan mm.
Själva hotellet har jag ej bott på men ligger som saggt i tirststråket och nära havet.
Antar att vissa av rummen torde ha havsutsikt då läget tillåter det

Cigg.är billigt i Tn.finns inhemska,MArs ligere och vanliga MArs.de är relativt bra enl.min man..
Kostar mellan 1,200 - 1,800 dinar.
1 dinar-1000millim - ca 5,2 kr dvs.på 1 dinar går det 1000millim så bli ej förvånade då priset står tex.2,275 tdn.betyder ju då 2dianr,275 millim,dvs.minder än ca15 kr.
En MArlboro kostar runda 3 tdn.(kan kosta lite mer)så de är ca 16 kr i kr.så billig är det
Säljs en del "oäkta"cigg.med i Tn.De e cigg.men de är av klass 2..
Ett tips att se att den är äkta är en blå märkning typ en klisterlapp som ska sitta på paketet för att det ska vara 1klass cigg.
Detta förekommer ofta hos gatuförsäljare dvs.de som går runt o frågar om man vill köpa cigg till "good price"men förekommer även i butiker,"hålen i väggen"mm.

Önskar er en riktigt nice resa !!!

Gammal 2008-07-07, 17:09

Gäst

Standard
Hej!

Ett bra medelklass hotel - centralt beläget och mitt emot stranden. Nära till mataffär och dörr i dörr med banken. Gångavstånd till den gamla stadsdelen en till Port El Kantaoui tar man taxi för 6-7 TND (ca 30-35 SEK).

Köp INTE cigaretter som dom sälje på gtan - det är bara torkat kamelskit!! Även om dom säger att det är orginal, det är det INTE!!

En limpa "riktig" Marlborou kostar ca 31 TND (155 SEK) och kan köpas i det lilla supermarket som finns mitt emot erat hotell.
Svara med citat

Gammal 2008-07-07, 20:42

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Hej!

Ett bra medelklass hotel - centralt beläget och mitt emot stranden. Nära till mataffär och dörr i dörr med banken. Gångavstånd till den gamla stadsdelen en till Port El Kantaoui tar man taxi för 6-7 TND (ca 30-35 SEK).

Köp INTE cigaretter som dom sälje på gtan - det är bara torkat kamelskit!! Även om dom säger att det är orginal, det är det INTE!!

En limpa "riktig" Marlborou kostar ca 31 TND (155 SEK) och kan köpas i det lilla supermarket som finns mitt emot erat hotell.
ciggen från säljarna på gatan behöver inte nödvändigtvis alltid vara kamelskit som du "gäst"beskrev det skämt o sido
Kollar ni bara efter klistermärket/lappen så är det precis som vilka cigg.som helst i supermarkets mm.

Gamla stadsdelen.MEdinan menar ni då...där man kan handla en hel del och pruta.MEN titta gärna in "fixed price"shopparna först så får ni ett hum om vd en sak kostar.Och handla ej första dagen !!
SÄljarna i Medinan är experter på att se om ni kommit precis samma dag eller natten o besöker Tn.första gången så då försöker de

Gammal 2008-07-07, 21:28

Stefan

Medlem
Stefan är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Skicka ett meddelande via MSN till Stefan
Talking
Bodde på det hotellet i juli -06 och har bara positvit att säga om det när till allt tyckte jag och tjejen.
vi hade havsutsikt från rummet så det bra .

discot kan låta lite på kvällarna men det överlever man =)

se bara upp för trafiken när ni korsar vägen för att ta er till stranden inte riktigt trafikvett bland vissa förare =)

nåt mer så fråga
Svara med citat

Gammal 2008-07-07, 21:36

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan Visa inlägg

Bodde på det hotellet i juli -06 och har bara positvit att säga om det när till allt tyckte jag och tjejen.

se bara upp för trafiken när ni korsar vägen för att ta er till stranden inte riktigt trafikvett bland vissa förare =)

nåt mer så fråga
ha ha de kör som galningar i Tn...
ibland kan man fundera på om de köpt körkortet på supermarket..

Gammal 2008-07-07, 21:40

Stefan

Medlem

Talking
jo haha det minns man av den resan iallafall , åkte med en sån där minibuss till el jem inte riktigt klok där körde som en galning och sen så var det en snutkontroll tvärnit och köra lagligt förbi sen formel 1 igen och samma på hemvägen =)
Svara med citat

Gammal 2008-07-14, 16:38

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan Visa inlägg

nåt mer så fråga
Frukosten och maten hur var den på hotellet??
Svara med citat

Gammal 2008-07-15, 00:03

Stefan

Medlem

Talking
Vi hade bara frukost när vi var där
men det var det mesta man vill ha till frukost

bröd , färsk juice som var riktigt god

det fanns ägg och fil eller yogurt eller vad det var

men jag höll mig till juice och bröd för det mesta =)
Svara med citat

Gammal 2008-07-15, 10:28

Jespern

Nykomling
Jespern är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Standard
Jag åker till Abou Nawas Nejma i sista veckan i juli och undrar ifall någon vet hur det är med växlingskontor och liknande? Har ni några tips på ifall man ska växla innan man åker dit, och isåfall till vilken valuta, dollar eller euro?
Svara med citat

Gammal 2008-07-15, 10:50

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 6

Standard
Jespern, du behöver inte växla till annan valuta innan du åker, det funkar alldeles utmärkt att växla in svenska pengar, och det gör du allra enklast på det hotell där du ska bo.
Svara med citat

Gammal 2008-07-15, 11:23

Jespern

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Kicki Visa inlägg

Jespern, du behöver inte växla till annan valuta innan du åker, det funkar alldeles utmärkt att växla in svenska pengar, och det gör du allra enklast på det hotell där du ska bo.
Är det lugnt att ta ut pengar på hotellet också, alltså via Visa-kort?
Svara med citat

Gammal 2008-07-15, 12:22

Zinderella

Nykomling
Zinderella är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Jespern Visa inlägg

Är det lugnt att ta ut pengar på hotellet också, alltså via Visa-kort?
Tror inte att hotellen gör det....
Finns gott om bankomater...bara stoppa in kortet och välja spåk (Eng/Fr)
En sak bara....här hemma stoppar vi in kortet men baksidan uppåt i Tunsien är det tvärt om....baksidan nedåt!!
Svara med citat

Gammal 2008-07-15, 12:33

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Hotellen kan man ej ta ut pengar på men i alla automater funkar det
Sen finns en bank precis i anslutning till MEdinan innan man kommer in till medinan så ligger den på hö.sida där kan man ta ut pengar med visa om man vill "krångla "till det istället för att ta ut via automat och man får ut de i lokal valuta,spar uttagskvittot bara då ni behöver de när ni växlar tillbaka pengarna då de är en låst valuta o kan ej växlas ngn annanstans än i Tn.

Gammal 2008-07-15, 12:36

Jespern

Nykomling

Standard
Går det att handla med dollar eller liknande?... Jag tänkte att det kanske vore skönt att ha några kontanter på fickan när man väl når landet...
Svara med citat

Gammal 2008-07-15, 12:42

Zinderella

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Jespern Visa inlägg

Går det att handla med dollar eller liknande?... Jag tänkte att det kanske vore skönt att ha några kontanter på fickan när man väl når landet...

Klart att allt går men varför? Spar den utländska valuta du har tex dollar till om/när du ska köpa ngt dyrare...matta/skinjacka ect...då är det bra att ha utländskvaluta att "pruta" med. Tuniserna vill gärna själva komma över utlänska valuta...
I ankomsthallen i Monastir där du står och väntar på väskorna finns ett litet växlingskontor så du kan växla in ngn hundralapp om du vill köpa tex vatten/dricka. Även när du passerat tullen så finns det bankomat att ta ut pengar i - kan dock vara tom ibland...
Senast redigerad av Zinderella den 2008-07-15 klockan 12:45.
Svara med citat

Gammal 2008-07-15, 14:01

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Helt onödigt att ha med sig utländsk valuta! Funkar utmärkt med skr
Sen finns de ett oxå ett växlingskontor som alltid har öppet vid ankomst/avgång av flighter så ett tips är att en står o väntar på väskorna och den andra går ut o växlar pengar,då de brukar bli kö då alla fått sina väskor mm.och vill ut o växla
Tror jag missat den innanför tullarna som tidigare inläggare skrev om :/ trots mina x.antal ggr.där ,men som ordspråket säger "de man blir blind på i första hand e ögona" hihi...dags för glasögon snart då hihi--
Tar ni ut pengar ur automaten så tänk på att de kostar en liten summa beroende på vilket kort man har att ta ut pengar.
Senast redigerad av jane den 2008-07-15 klockan 14:05.
Svara med citat

Gammal 2008-07-15, 14:06

Jespern

Nykomling

Standard
Tack för alla bra tips!... Då verkar den biten lösa sig iallafall...
Svara med citat

Gammal 2008-07-15, 15:06

Zinderella

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

Helt onödigt att ha med sig utländsk valuta! Funkar utmärkt med skr
Sen finns de ett oxå ett växlingskontor som alltid har öppet vid ankomst/avgång av flighter så ett tips är att en står o väntar på väskorna och den andra går ut o växlar pengar,då de brukar bli kö då alla fått sina väskor mm.och vill ut o växla
Tror jag missat den innanför tullarna som tidigare inläggare skrev om :/ trots mina x.antal ggr.där ,men som ordspråket säger "de man blir blind på i första hand e ögona" hihi...dags för glasögon snart då hihi--
Tar ni ut pengar ur automaten så tänk på att de kostar en liten summa beroende på vilket kort man har att ta ut pengar.
Innanför tullarna? Om du läser det som står så står det passerat tullen! Ett tips är oxå att LÄSA igenom vad andra skrivit INNAN man själv svarar - blir lätt att flera "tuggar om" samma sak igen. Klart man kan missa saker det gör även jag efter mina ÅR som bosatt och jobbat i Sousse/Tunisien.

Have a nice day!
Svara med citat

Gammal 2008-07-15, 15:08

Zinderella

Nykomling

Standard
Citat:

...hur läge ska du/ni vara där? Åker själv ner med min familj i 27/7 och stannar 3 veckor.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8