ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-06-30, 20:11

LinaH

Medlem
LinaH är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 0

Thumbs up Marknad o Djurpark
Kamelmarknaden.
Jo jag kom på att tipsa er som tycker om Shopping för Söndagsmarknaden eller Kamelmarknaden som den också kallas. I Sousse.
Där handlar de flesta Tunisierna som bor runt om stan.
Finns det mesta man kan tänka sig! Oftast billigare än i Medinan..
Det är öppet på lördag eftermiddagen och sen på söndags morgon.
På lördagen är det lite folk men kan vara dyrare. På söndagen är det massa folk och vissa grejer kan vara billigare..

Djurpark.
Mellan Sousse och Hammamet finns det en djurpark som heter Friga. Vet inte riktigt hur det stavas..
Det är en liten men väldigt mysig djurpark som har rätt så mycket djur ändå..
Man kan ta tåget som stannar en liten bit därifrån. Tar 5 minuter att gå..
Jag tror det var Sousse-Tunis ,Tunis-Sousse tågen man tar. Det är ju bara att fråga på stationen.
En perfekt dags utflykt! Super trevligt!
Senast redigerad av LinaH den 2008-06-30 klockan 20:14.
Svara med citat

Gammal 2008-07-01, 09:22

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
När ni åker på Kamelmarknaden så ha lite uppsikt över era saker,kan finnas mycket ficktjuvar.
Har ej vart med om det själv och känner ej till någon som blivit bestulen men ändå bra att se upp lite
Samma sak i Medinan och överhuvudtaget så använder man sunt förnuft i Tn.precis som i Sv.
Det finns ett litet zoo i KAntaoui som ligger precis innan man kommer in till ingången till marinan som kan vara kul och se..

Mordent eller ej i Tn...
Många som åker till Tn.vill just ha det genuina i Tn.och inte som typ på Mallorca..där det är VÄLDIGT exploaterat av turismen,så det är väl bara bra att det gamla Tn.finns kvar vilket lockar & bevarar turismen
Senast redigerad av jane den 2008-07-01 klockan 09:29.
Svara med citat

Gammal 2008-07-15, 19:04

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

När ni åker på Kamelmarknaden så ha lite uppsikt över era saker,kan finnas mycket ficktjuvar.
Har ej vart med om det själv och känner ej till någon som blivit bestulen men ändå bra att se upp lite
Samma sak i Medinan och överhuvudtaget så använder man sunt förnuft i Tn.precis som i Sv.
Det finns ett litet zoo i KAntaoui som ligger precis innan man kommer in till ingången till marinan som kan vara kul och se..

Mordent eller ej i Tn...
Många som åker till Tn.vill just ha det genuina i Tn.och inte som typ på Mallorca..där det är VÄLDIGT exploaterat av turismen,så det är väl bara bra att det gamla Tn.finns kvar vilket lockar & bevarar turismen
Tunisien är modernt och är som mallorca väldigt exploatrat av turismen.
jane du ute och cyklar med din kamelmarknad som heter souk igentilgen.

vive la tunisie
Svara med citat

Gammal 2008-07-16, 10:07

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
"Gäst" Tn.är på väg att bli ett turistexploaterat land men ligger på hästlängder bakom tex.Mallorca. Om ma ska se på siffror så har turismen i Tn.minskat de senaste åren och har en tillväxt på bara ca5% MEDANS Mallorca tex.(som vi tagit som ett ex.)har ökat med ca 32% så skillnaden är stor.
Tn.hade mer besökare för ngr.år sedan medans Malloca har en jämn ström med turism året runt.

Men Tn.har så mycket kvar av det"egna"Tn.så jag hoppas att det inte blir allt för explaterat för då försvinner det genuina i Tn.vilket man ej finner på Mallorca och andra ställen på jorden som har tex.sv.menyer(vilket jag sett på ngt.enstaka ställe i Tn.)mm som jag tycker är tråkigt!
För då å kan man lika gärna stanna kvar i Sv.är min mening i det hela om man är ute efter det bekväma som man e van vid i Sv.så glöm Tn.
Sen betyder ju souk inte speciellt kamelmarknad,utan marknad...
Och denna kommer från lång tid tillbaka i Tn.så det är en gamal tradition man har som lever kvar i Tn.visserligen har den nu byggts ut o blivit större men har anor från det gamla Tn. vilket är bra tycker jag!
Nu kan inte jag tala för alla utan bara uttrycker min åsikt om hur jag + säkert många till har ang.Tn.att det ej blir för mkt.turism,utan att man behåller det gamla Tn.

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8