Citat:
Ursprungligen postat av Le tunisien
du `jane `har du ingeting att säga, du brukar skriver mycket om alt och allo här i frumet och du verkar mycket påläst.
kanske du vet inte än att tunisien är ett vin pro.land.
Vin det är bästa som finns i tunisien fråga en fransman
|
Att Tn.är ett vinproducarande land visste jag men att jag ej skriver så mycket om vin är av den anledningen att det ej är så mycket folk som undrar just om viner i detta forum.
Sen vet jag att det finns andra personer som vet mer om viner i Tn.än vad jag gör...
Vintraditionen kommer sen långt tillbaka i Tn.närmare sagt från Karatgo/romar tiden.
Och den har utvecklats mer och mer med tiden.
Tn.klimat gör det möjligt att odla druvor i norr och oliver,dadlar i söder.Givetvis med konstbevattning då det är relativt torrt vissa perioder i Tn

Därav olivoljan är det den 4de största export på ut i världen.
Och idag producerar Tn.vin med några 100 tusen hl.vin /år.
Tyvärr har det varit lite mer anonyma i Sv.till nu senare år.MEn börjar nu bli mer kända,vilket jag hoppas också att de blir mer kännt att Tn.har viner som är goda.Och att de markandsförs.
De börjar ju röra på sig allafall nu då Tn.har ett handels avtal med europeiska gmenskapen om att exportera viner till Eu.och att de ska utökas med odlingar avv druvor under avtalets tid(som är på 10år om jag ej minns galet,kan vara mindre årantal med)De viner som är dominerande är rose och rödvin.
Personligen tycker jag bäst om vitt vin
Det här inlägget hör egentligen inte till ett reseforum,men visst,fine när du ändå frågade

Och lite mer kanske en förstagångsresenär blir lite nyfiken på att prova vin i Tn.
Som förövrigt är självklart billigare än i Sv.