ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-06-22, 01:22

Gäst

Cool PEK om 3 dar
Hej!

På onsdag åker jag och min kille till PEK en vecka. Vi är ute efter en riktig turistig semester med mys, sol, bad, god mat och dryck vilket vi säkert får. Men vi vill även göra roliga utflykter, funderar bla på sahara men det känns dock lite länge att åka iväg 2 dar av 7. Har läst om en mysig by norrut, sid bou said... Är det en lagom dagsutflykt? Bäst åka med vings utflykt eller åka själva? Finns det någon annan mysig, genuin tunisisk by i närheten? En annan sak jag undrar över är om det är billigt att hyra jet ski på stranden? Dessutom undrar jag om utelivet, har förstått att det inte är når att hurra för i PEK men i Sousse, kan man hitta några kul uteställen där? Gärna med tunisisk musik.. skulle vara kul att testa dansa till vi är i 25års åldern.. En fråga till, hur stark är solen? Har inte hunnit grunda i sverige (är ljusblonda..) Faktor 25 som gäller eller? Och en sista fråga, finns det någon lite finare restaurang i området (PEK eller Sousse), det gör inget om det kostar lite mer. Gärna med utsikt över vatten eller så.. Tacksam för svar!

Mvh Emelie som ser fram emot en härlig resa
Svara med citat

Gammal 2008-06-22, 12:07

Gäst

Standard
Jag skulle råda dig att ta med solskyddsfaktor 50 också.
Har i och för sig inte varit i Tunisien , men när vi var i Egypten så körde vi på 25 den första dagen . Men jag brände som in i h-vete ! Och då var vi ändå där under vinterhalvåret.Solen tar typ 10ggr så mycket där som i Sverige.

Sen är det ju olika från person till person hur lätt man blir bränd , men jag skulle råda dig att ta med en solskyddsfaktor 50 . Det är ju lättast att bli bränd de första dagarna , sen vänjer man sig ju lite . I slutet av vår Egyptenresa så körde jag på 15-20 ungefär och var inte lika nogrann som i början . Blir man bränd igen funkar 50 bra som "blockad" också ..

Det är bättre att vara lite för försiktig än lite för oförsiktig. Man ska ha respekt för solen!
Trevlig resa !
Svara med citat

Gammal 2008-06-22, 13:20

Gäst

Standard
En rolig utflykt är till El Jem. Där har dom ett "colosseum" som det i Rom, fast mindre. Det var i El Jem de spelade in filmen Gladiator. Det är väldigt stort och mäktigt att gå runt där och föreställa sig att folket satt där för ca 2000 år sedan.

Jet ski på stranden i Sousse kostade 45 dn för en halvtimme eller nåt sånt, dyrt. Vet inte vad det kostar i PEK..
Svara med citat

Gammal 2008-06-22, 13:53

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 6

Standard
Som ny Tunisienresenär så skulle jag nog råda dig "första gäst" ovan att åka till Tunis/Kartago/Sidi-Bou-Said med något resebolag, det ger mest eftersom du får guidning och en välplanerad dag,och får ut mesta möjliga av turen. Nu är ju inte Sidi-Bou-Said så speciellt genuin längre eftersom det besöks av många turister, men där är troligt vackert där, jag åker ofta dit en dag under mina semestrar, fast nu på egen hand.
Det är inte så lätt att hitta uteställen med tunisisk musik, det mesta är helt västerländskt, men som smakprov kan man åka på resebolagens beduinafton, kvällstur eller va de nu kan kallas, god mat och traditionell underhållning.
I Kantaoui, speciellt vid marinan, finns många restauranger av lite finare stuk, turistanpassade och högre priser, jag föredrar nog hellre restauranger i Sousse av lite mer lokal karaktär, bättre mat och billigare.

Är själv ljusblond och JA,solen är stark, skulle nog råda till ännu högre skyddsfaktor, solen tar i alla fall,men du slipper det onda! Tänk på att solen tar i skuggan också, beroende på reflexer från hav och sand.
Trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2008-06-23, 11:00

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 0

Standard
En del mindre klubbar(uteställen) som tex."bonaparte" spelar en del tun.musik ibland.
Det är då inslag av tn.musik och spelas inte hela tiden utan då och då drar de en tun.låt
Annars är det mer västerländsk musik.
Sedan "cafe del mar"ett mindre uteställe där det oftast är mkt.tunisier (ibland kanske ni rentav är enda turister där )där det oxå finns inslag av inhemsk musik,sedan vet kjag inte hur det är p de större ställena dicson osv.då de ej är i min smak direkt alldelse för stora och flachiga...

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8