ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-06-22, 00:47

Bullfisher

Standard Vad tänka på?
Hejsan. jag och min dotter på 12 år åker till Djerba nu på tisdag ska vara där i 1 vecka.
Jag undrar om det är nåt speciellt man ska tänka på, akta sig för m.m ?

/Danne
Svara med citat

Gammal 2008-06-22, 11:59

Bullfisher

Standard
Och är det nån som vet vad det kostar att hyra en vespa där? har förstått att det går att hyra lite varstans men har inte sett några priser.
Svara med citat

Gammal 2008-06-22, 13:30

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 0

Standard
Att använda sig av sunt förnuft är en bra grej då man åker till Tn.
Tex.att man ej går med badkläder på stan då man ska shoppa,vilket man självklart ej gör i sv.heller.
Tn.är ett muslimskt land och även då ön Djerba som ligger i södra Tn.
Trafiken är lite si och så med i Tn.och de kör inte riktigt som här i sv.
Så de kan ni tänka på då ni hyr vespa.
Priser på vespa vet jag ej där på Djerba men i Soussse går det på ca 40tdn./dygn.+en depot.de brukar ta som man får tillbaka då man lämnat tillbaka den.
Kan tänka mig att priserna är ungefär detsamma som där kanske lite dyrare då i princip allt är lite dyrare där på Djerba: )
Och kommer det ngn.som vill "visa er eller guida er"runt så tänk på att de oftast vill ha en slant för det i slutänden,eller att de tar er till en släkts/kompis affär för att ni ska handla hos dem.
De säger oftast ej från början att de vill ha en slant för det...
När ni handlar,pruta! en vara är värd ca en 3dje del av priset de vill ha från början..
Ett tips,ser ni ingen prislapp på varan så är det fritt fram att pruta,även på "fixed price"afärer: )
Att dricka kranvatten e inte så populärt då våra magar ej klarar av bakterie floran i det vatten som finns där,borsta tänderna e ok,men inte mer.

Gammal 2008-06-22, 13:41

Bullfisher

Standard
Okey tack för svaret.. jo man ska väl vara lite open minded så brukar det lösa sig.
inga badkläder när man shoppar, okey.. nä man brukar ju ha shorts och t-shirt på sig iallafall..
Men man kan väl smita upp från badstranden och köpa sig nåt att dricka eller äta i badkläder?

Oj var det så dyrt att hyra en Vespa? hade tänkt runt en 50-lapp för en dag typ.. okey då kanske man får ta taxi då, det verkar billigare..

Kommer jag att få handskas med en massa dregglande araber på min dotter?
Kan man lämna henne själv på badstranden när jag badar? jag tycker om att bada oftare och mer än henne

/Danne
Svara med citat

Gammal 2008-06-22, 13:59

Panika

Medlem
Panika är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Rykte: 4

Standard
Stränderna på Djerba tillhör hotellen, och där finns en bar/restaurang vid varje. Det enda som inte är privat, är vattenkanten - och för din dotter gäller det att inte se någon i ögonen, bara gå - och ignorera - ju mer uppmärksamhet, även nedgativ - desto mer uppmärksamhet.
I barer etc. ska ni tänka på, att en liter dricka har samma pris som en burk el liten flaska. Dricka går åt, så är ni sugna på vatten eller cola till maten - beställ en liter.
Din dotter ska inte ha shorts eller linne om ni ger er ut utanför hotellet, såvida det inte är på utflykt arrangerat av Apollo...för fridens skull...
Nu åker hon ju med dig, som är pappa, och det gör det hela enklare.
En del visslingar etc. går ej att undvika, men ignorera - för fridens skull...
Om hon är tolv, gillar hon kanske att rida.
Det finns heldags-ridturer som är fantastiska!!!
Man åker iväg och rider i vattnet, på stranden etc - hur underbart som helst!!!

Ja, taxi är billigar där - 15-20 Skr. in till stan (Houmt Souk)
15 Skr. in till Midoun fram och tillbaka - om man behöver åka till apotek tex.
Vet inte om myggen kommit än - men har de det, åk in och säg moskito, så får ni vad ni behöver för 30 Skr.

Åk till Sahara!
Helt fantastiskt!!!
Tvådagars-turen kostar 750, endagars minns jag inte, men billigare...

Annars är det mest stranden, stranden, stranden...

Det finns små butiker vid stranden att köpa vatten, chips, glass mm. - Håll er till de inhemska märkena så blir det BETYDLIGT billigare. Dessa butiker har en tredjedel av priset gentemot hotellen...Detsamma gäller strandbarerna - tyvärr är maten rent ut sagt svindyr, i jämförelse med en sandwich etc. på icke alkohol-serverande barerna uppe på gatan...En pizza kostar 6 Tnd på stranden, mot en-två uppe på gatan...

KÖP INTE FRUKT PÅ STRANDEN!!!!
Det är billigare att ta en taxi till fruktstånden längs vägen till Midoun - med hästlängder!!!

Var ska ni bo?
Svara med citat

Gammal 2008-06-22, 17:02

Bullfisher

Standard
Oj tack Panika. fick en bra översikt där Är dom verkligen så jobbiga bara för att man råka få ögonkontakt? Jag var i Bulgarien förra året, där var dom också rätt påflugna, kanske inte som Tunisien men man fick ett hum om hur dom kan vara då, och det lärde man sig rätt fort hur man skulle hantera, vara bara att ignorera dom helt

Oki. aa vi lär ju åka till stan ett par vändor, lilltjejen vill shoppa lite föresten finns stånd å sånt med "märkeskläder" som man kan handla? har fått uppfattningen om att det bara finns inhemska kläder å sånt typ.

Jo sahara funderade jag på om vi skulle ta en dagstur till, känns som om det är en grej man inte får missa när man ändå är så pass nära

Men hur betraktas hon om hon går i linne? Blir det jobbigt för henne eller får man bara mindre uppmärksamhet?

Vi ska bo på Abir.
Svara med citat

Gammal 2008-06-22, 17:12

Bullfisher

Standard
Jag måste fråga lite mer om just klädseln?
Jag tycker att eftersom det är en semesterort där dom boende är beroende av turismen så borde dom ju ha mer överseende, förstår att man behöver täckande kläder när man går till moskeer å så, men när man går å shoppar lite?
tänkte mest på lilltjejen, hon har ju ingen lust att ha täckande kläder när det är så varmt, hon vill ju ha klänning å så..
Svara med citat

Gammal 2008-06-22, 18:23

Panika

Medlem

Standard
=) Abir - Där bodde vi.
Det är ett trvligt hotell, personalen är snälla etc. All-inclusive för fransmännen, med tillhörande entertainers och underhållning...Faktiskt det sämsta med hela semestern...Be att få ett rum som inte vetter mot poolen, så blr det bra.
Eller kanske ni är typen som älskar fågeldans etc - jag är det inte.
Det är en bit till stranden, men affären där nere vid ingången till stranden, är kanon.
Det finns även en till vänster, när man kommer ut på baksidan.

Hotellmaten är ingen höjdare...Älskar man socker, så älskar man frukosten. Det positiva är, att man kan lägga ner några bullar i väskan att ha med sig till stranden - något annat behövs nästan inte...

Det är traditionellare på Djerba än uppe i norr. Med klädseln menar jag, att för att vara respektfull - och åtminstone försöka minimera påhopp - är det bra om man täcker axlar och knän - typ linnebyxor o t-tröja...Det finns massor med andra som inte klär sig så - och de får onödigt mycket uppmärksamhet...

Växlar gör man på hotellet, och bankomat finns på det sidan om - Isis.

Första restaurangen på hörnet till vänster rekommenderar jag inte...Det var inte gott!
Den lilla rakt över gatan, är den som har billiga sandwich etc. till lunch - väldigt trevliga och prisvärda.

Nej, mycket till märkeskläder och sånt finns där inte - men massor med smycken och sjalar!
Pruta SOM SATAN!!!!

Marknaden i Houmt Souk är att föredra framför den i Midoun - livligare men mer levande.

Jag var där ensam med min dotter, och de lärde sig efter två dagar att det inte var någon idé att försöka prata med mig...

Ja, åk till Sahara! Ni kommer inte att ångra er!

Du får gärna fråga reseledarna vart man hamnar om man åker Smile 3 med pool - Vi ska åka ner i aug-sept igen, och jag tror att man hamnar på Saray el. Andalous - men jag är inte säker.
Anledningen till att jag funderar på att åka Smile, är just att jag i största möjligaste mån vill undvika pool-underhållning

Abir var som sagt helt ok, men helst någon annan stans denna gång =)

Ska ni åka och bada och sola, så har ni valt rätt!

Hör gärna av dig igen!
Panika
Svara med citat

Gammal 2008-06-22, 18:41

Le tunisien

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfisher Visa inlägg

Jag måste fråga lite mer om just klädseln?
Jag tycker att eftersom det är en semesterort där dom boende är beroende av turismen så borde dom ju ha mer överseende, förstår att man behöver täckande kläder när man går till moskeer å så, men när man går å shoppar lite?
tänkte mest på lilltjejen, hon har ju ingen lust att ha täckande kläder när det är så varmt, hon vill ju ha klänning å så..
om du vill njuter på semester jag tycker att du ska byta distination och välj annat land, du måste tänka på din dotter att hon ska ha bra på semester och inte ha si så med kläder ect. djerba är som egypten där är mer muslimer och har annan syn på turister än i norra tn. som är mer västl. anpassat.
P.S: tänk mest på lilltjejen
Om Djerba eller delar av tn. varit bra behöver inte folk skriva en massa eller har olika osikter om landet, det syns i varje ämne.
Svara med citat

Gammal 2008-06-22, 18:50

Le tunisien

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

Att använda sig av sunt förnuft är en bra grej då man åker till Tn.
Tex.att man ej går med badkläder på stan då man ska shoppa,vilket man självklart ej gör i sv.heller.
Tn.är ett muslimskt land och även då ön Djerba som ligger i södra Tn.
Trafiken är lite si och så med i Tn.och de kör inte riktigt som här i sv.
Så de kan ni tänka på då ni hyr vespa.
Priser på vespa vet jag ej där på Djerba men i Soussse går det på ca 40tdn./dygn.+en depot.de brukar ta som man får tillbaka då man lämnat tillbaka den.
Kan tänka mig att priserna är ungefär detsamma som där kanske lite dyrare då i princip allt är lite dyrare där på Djerba: )
Och kommer det ngn.som vill "visa er eller guida er"runt så tänk på att de oftast vill ha en slant för det i slutänden,eller att de tar er till en släkts/kompis affär för att ni ska handla hos dem.
De säger oftast ej från början att de vill ha en slant för det...
När ni handlar,pruta! en vara är värd ca en 3dje del av priset de vill ha från början..
Ett tips,ser ni ingen prislapp på varan så är det fritt fram att pruta,även på "fixed price"afärer: )
Att dricka kranvatten e inte så populärt då våra magar ej klarar av bakterie floran i det vatten som finns där,borsta tänderna e ok,men inte mer.
du jane jag tror att du är ute och cycklar,Turkiet är ett muslimsktland oxå varför skriver man inte om kläd koden där ? bra fråga...eller, tn är muslimsktlan i din värd bara.
Svara med citat

Gammal 2008-06-22, 19:07

Bullfisher

Standard
tack så mycket Panika.. mycket bra info. Det kommer nog att bli helt underbart även om det finns en del efterhängsna tunisier.
aa huvudsaken för oss är att sola och bada å gå å spana lite på kvällarna.

Men hon måste väl kunna gå i linne å så ner till badstranden från hotellet?
Vi får se hur det blir, jag respekterar absolut andra kulturer och så, men jag är ändå turist

Dom får väl vissla å ha sig då tunisierna bara dom inte blir närgångna..
Svara med citat

Gammal 2008-06-22, 19:10

Bullfisher

Standard
och du LE TUNISIEN behöver inte skriva! dig har jag redan hört talas om.. så dig bryr jag mig inte om vad du skriver..
Svara med citat

Gammal 2008-06-22, 19:14

Le tunisien

Standard
Citat:

och du LE TUNISIEN behöver inte skriva! dig har jag redan hört talas om.. så dig bryr jag mig inte om vad du skriver..
jag tror att du är en skojare! eller samma person som svarar på egna frågor.
Svara med citat

Gammal 2008-06-22, 19:24

Panika

Medlem

Standard
Citat:

tack så mycket Panika.. mycket bra info. Det kommer nog att bli helt underbart även om det finns en del efterhängsna tunisier.
aa huvudsaken för oss är att sola och bada å gå å spana lite på kvällarna.

Men hon måste väl kunna gå i linne å så ner till badstranden från hotellet?
Vi får se hur det blir, jag respekterar absolut andra kulturer och så, men jag är ändå turist

Dom får väl vissla å ha sig då tunisierna bara dom inte blir närgångna..
Javisst kan hon ha det, när ni går till stranden - Det är när ni ska in till stan eller byarna, det är bra om du tänker på mina råd.
När ni ska upp på gatan (för det är inte mer), så spelar det inte heller nån roll - utan just om ni ska på marknad etc.Sola, bada och ha det riktigt skönt!!!

Senare ikväll lärger jag ut bilder på resedagboken - ett år senare...

Lägger in adressen här då.

Visslingar har ingen någonsin mått dåligt av, eller hur
Svara med citat

Gammal 2008-06-22, 19:25

le tunisien

Standard
Snart lanseras nytt rese upplevlese till norra tunisien som *VIN PROVNING*
det blir interssant och se.
jag tror blir en en succè.
Svara med citat

Gammal 2008-06-22, 19:33

Bullfisher

Standard
tack så himla mycket för all hjälp Panika.. aaa vi ska ha det såååå skönt..
hehe nä så länge det inte går länge än till visslingar så är det inga problem alls
Vill ju inte springa å vara på sin vakt hela resan..

Men jag ska ha allt du sagt i åtanke tack..

ja gör det. jag ska titta direkt när du lagt in bilder

ska bli såååå himla skönt att få lite sol
Svara med citat

Gammal 2008-06-22, 23:56

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Le tunisien Visa inlägg

du jane jag tror att du är ute och cycklar,Turkiet är ett muslimsktland oxå varför skriver man inte om kläd koden där ? bra fråga...eller, tn är muslimsktlan i din värd bara.
Ok "le Tun."tror nog att du missuppfattat detta!

De här disskusionerna som ligger under denna rubrik är just Tunisien.
Så vad har Turkiet med detta att göra? Ok vissst,vissa har det som jämförelse då de varit i Turkiet och Tn.men generellt går man ej i badkläder o shoppar/äter mat mm,spelar ingen roll vilket land man bor i,sv,som Norge,som Tn.eller turkiet...
Gör du det??
Och de som vill söker sig hit och letar just efter Tn.,inte Turkiet.
Turkiet ligger udner en annan rubrik som man kan söka sig till om man vill veta ngt..om Turkiet.
Så jag fattar ej vad Tuurkiet har i denna tråd och udner denna rubrik att göra???

Turkiet är ett muslimskt land oxå precis som Tn.(där har du lite dubbelt budskap...i vissa trådar här o där skriver du att Tn.inte är ett muslimskt land och nu skriver du att det e de..hur ska du ha det?)men det är ej relevant i denna tråd då den handlar om Tn...

Ska man skriva om klädkod i ett visst land som du tog upp tex.Turkiet,så söker man sig då till rubriken Turkiet...

Gammal 2008-06-23, 00:34

Panika

Medlem

Standard
Hej igen!

Nu ska vi se...Kolla om det går att klicka här

Det funkar!!!

Lite bilder från stranden, Sahara-turen, Matmata...
Senast redigerad av Panika den 2008-06-23 klockan 00:37. Anledning: Länk-test
Svara med citat

Gammal 2008-06-23, 09:23

Bullfisher

Standard
Hej hej jättefina bilder tyvärr så kunde jag inte titta på större storlek.. men jag såg ganska bra ändå

Imorn bär det av
Svara med citat

Gammal 2008-06-23, 14:45

Panika

Medlem

Standard
Jag vet inte hur det där funkar...att få upp bilderna större, finns ingen knapp som säger "Tryck här för att kunna visa dem större!" Sorry...

Snälla, snälla, snälla - Fråga reseledarna vilka hotell man hamnar på om man köper Smile kat. 3 med pool, alltså inte bara ospec...
Jag ber dig på påklädda knän, annars fryser jag ihjäl

En sista sak: Köp med er något att äta på planet - Jar har flygit mycket i mina dar, men aldrig varit i närheten av att bli serverad så äcklig plan som just denna flight...

Och glöm inte att komma hit och berätta när ni kommer hem!

Trevlig resa!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8