ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-06-19, 16:22

luvan

Nykomling
luvan är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 0

Smile Hammamet
Hej! Jag och min familj ska till Hammamet den 23juli och bo på Aziza Recidence.Jag har lite frågor

Någon som vet något om hotellet ?
Finns det uttagsautomater i hammamet ?
Är det någon som har ridit hästar där nere ?
Jag har sett att man kan åka tåg till Sousse och Tunis men det är lättare att ta något som kallas Långfärdstaxi ,(tror det var det ordet) Vad kan det vara för något ?
Är det närmare att åka till Tunis eller till Sousse ?

Tack på förhand för era svar.

Trevlig Midsommar
Svara med citat

Gammal 2008-06-19, 18:14

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
Vet inte så mycket om hotellet i fråga Vet väl faktiskt inte alls så mycket om hotell i tunisien...
uttagsautomater finns det gott om. fungerar alldeles utmärkt att ta ut pengar m kort o slipppa böket med att spara kvitton o liknande.
Långfärdstaxi(louage) är oftast en minibuss som man fyller upp o delar på kostnaden.
tror att sist jag åkte mellan hammamet o tunis kostade det ca 15kr (3Tdr)
väldigt prisvärt MEN räkna inte med någon lugn o fin färd.... dom kör som idi***er

Mellan Tunis o Hammamet tar det ca 40min att åka. Jag älskar ju Tunis o tycker att den staden har betydligt mer att erbjuda än sousse. Tunis är ändå huvudstaden. Och tar ni en tur dit så rekommenderar jag att ni går o äter glass på panorama eller stället som ligger vägg i vägg. Värdens godaste glass.. den bokstavligt smälter i munnen

Gammal 2008-06-19, 20:18

Le tunisien

Standard
[quote=luvan;74643]Hej! Jag och min familj ska till Hammamet den 23juli och bo på Aziza Recidence.Jag har lite frågor

Någon som vet något om hotellet ?
Finns det uttagsautomater i hammamet ?
Är det någon som har ridit hästar där nere ?
Jag har sett att man kan åka tåg till Sousse och Tunis men det är lättare att ta något som kallas Långfärdstaxi ,(tror det var det ordet) Vad kan det vara för något ?
Är det närmare att åka till Tunis eller till Sousse ?

Tack på förhand för era svar.

Trevlig Midsommar[/QUOT
jag håller med cappicio....
hotellet Aziza Recidence vet inte så mycket om det men det brukar vara OK som andra hotellerna i tunisien, men jag kommendera dej att inte åker louage ( långfärdstaxi) med din familj. den är för tunisier...den kan vara jätte krånkligt och jobbet för turister och dem kör som idioter...som sakt om du vill åka till sousse eller tunis det brukar fins info. på hotellet.
Svara med citat

Gammal 2008-06-19, 22:18

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Njae,krångligt är det väl inte att åka louage?
BAra att säga till en taxi att man ska till louage stn.sen kollar man så det är rätt destination så hoppar man på.
Vissa louage stationer har en kassa man betalar i andra bet.man direkt till chafören.
Inte enligt min mening allafall,det är ett bra sätt att ta sig fram i Tn.
Att det är för tunisier kan jag väl kanske inte hålla med om,ok,det är många tun.som åker louage,det är ju för attt det e ett billigt bra sätt att resa på i Tn.men det är väl inget man ska avskräckas för då bara för tun.själva åker det ?
Åker själv alltid louage,om vi ej har bil,då det är ett bra sätt att ta sig fram överallt,billgt är det med : )
Enda nackdel jag kan tycka är just att de kör lite si o så : ))
Sen ang.tidtabeller osv.så finns de på hotell och turistbyråer även på station direkt.
Finns även bussar man kan ta,lokalbussar då som oxå tun.åker både till Tunis och sousse.
Tunis ligger en bit närmare än Sousse,tror det är ca 80km mellan sousse -hammamet.
Senast redigerad av jane den 2008-06-19 klockan 22:25.
Svara med citat

Gammal 2008-06-20, 11:09

luvan

Nykomling
luvan är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Standard
Aha , Då förstår jag lite mer om hur en loughe fungerar
Om det är lite krongligt så gör det inte så mycket , det är ju lite äventyr som är roligt , tycker inte att det är så roligt att åka med Vings arrangerade utflykter , det är mycket roligare att ta sig fram på egen hand

Vi får prova helt enkelt

Vad bra att det finns uttagsautomater , tycker inte om att ha för mycket kontanter på mig när man är ute och reser .

Tack för svaren .
Svara med citat

Gammal 2008-06-20, 12:25

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
"Luvan" precis min mening oxå att det är lite mer spännande med ett litet äventyr som louage är
Hellre det är just dessa arrangerade turer,man känner sig lite som en flock djur på bete :/

När ni åker louage,om ni har ett spciellt ställe ni vill av på,så är det bara säga till chaffören i förväg bara så stannar han.
Annars går den till slutstation,då till den louage station som finns på orten man ska till.

Et tips om ni vill komma iväg relativt snart med louage så åker många till resp.destinationer på morgonen relativt tidigt då de ska iväg till arb.etc.
Och tex.är ni 5 i en louage,så saknas en sista person för att den ska kunna åka iväg,så kan man betala den rest.platsen för att louagen ska kunna komma iväg : )

Gammal 2008-06-20, 15:10

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Vare sig man tar ut i uttagsautomater eller växlar kontanter, så måste man spara uttagskvitto (bara att hoppas att det inte är slut på dem...) eller växlingskvittot för att få växla tillbaka till svenska kronor. jag har aldrig brytt mig om att växla tillbaka, för fördelen med att ha kontanter med är att man kan växla lite i taget eftersom det inte är någon växlingsavgift. På mitt kort har jag 35 kr i uttagsavgift och det blir ju pengar det med om man tar ut några gånger. Onödigt tycker jag!

Gammal 2008-06-28, 11:19

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
krångligt är det inte att åka louage men kanske inte det säkraste sättet att åka

Gammal 2008-07-21, 16:30

Gäst

Standard Aziza Residence
Hej! Jag och min dotter bodde på Aziza residence i juni. Tog en sista minuten resa och blev glatt överraskad! Hotellet är jättefint. Det finns en uttagsautomat alldelens utanför hotellets grind och dessutom kan man växla pengar inne i receptionen mellan kl 14-22 varje dag. Det finns även en liten supermarket på hotellet där man kan köpa bröd, läsk, konserver m m. Inga dyra priser. Poolområdet är fint med tre pooler och en restaurang som serverar öl, drinkar och enklare maträtter typ pizza. Poolvakten och personalen är mycket trevliga. Det finns en strand som hör till hotellet. Den är härlig. Solstolar är gratis. Enda nackdelen med hotellet är att det ligger en bit utanför. Det tar 30 min att gå till medinan.
Jag rekommenderar att ta tåget till Tunis. Det tar ca 1 tim och kostar 8.500 dinarer t.o.r för en person (ca 45 spänn). Tåget ser ju lite sjabbigt ut men det är iaf luftkonditionerat. Vid stationen i Tunis fick vi följe av en tunisisk man som skulle lotsa oss till medinan. OK tänkte jag för vi hade ju ingen aning om hur vi skulle gå! Det roliga var att han pratade svenska och norska felfritt. När vi väl kom till medinan förde han in oss i en mattaffär! Lurad! Min dotter blev förbannad och sa att nån jävla matta skulle vi inte ha! Han var iaf inte så påstridig. Vi fick gå upp på affärens tak och ta bilder över Tunis. Det var enorm utsikt men lite olustigt att vara där... Jag gav vår "guide" 10 dinarer (ca 50 kr) för guidningen, det kunde det vara värt och då lotsade han oss också ut från medinan till dom moderna gatorna. Jag rekommenderar att fixa en karta över Tunis och ta rätt på vad ni vill se där under er vistelse. Jag och min dotter vandrade bara fritt bland gatorna och visste knappt vart vi var.
I Tunis är dom heller inte så påstridiga i affärerna som på turistorterna. Man kan lugnt gå omkring och titta i fred. Däremot är dom lite sämre på engelska. Man fick verkligen öva på sin skolfranska!
Ha en trevlig resa! Tunisien är ett vackert land med fina stränder och vackert väder. Däremot var jag inte så nöjd med maten.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8