ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-04-09, 17:22

sixties

Nykomling
sixties är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Rykte: 0

Angry Begränsad luftkonditionering
Hej,

Skall åka till Hammamet i maj och ser att hotellet (Iberostar Phenicia) har luftkonditioneringen på bara juli-augusti, detta förmodligtvis för att spara pengar. Ändå är det ett fyrstjärnigt hotell. Ser att temperaturen redan den här veckan är omkring 30 grader (i april alltså) och är oroad över heta nätter. Tänkte nog ta min egen fläkt med, vet inte om adapter behövs.
Tror ni det blir problem - hatar att sova - eller alltså att vaka - i för hett.
Såg också att många hotell i Tunisien använder sig av samma system. Dumt. Höj priset i stället om elräkningen blir för hög.
Svara med citat

Gammal 2008-04-10, 19:39

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Nej, nätterna är absolut inte heta i april-maj! Det kan skilja ganska mycket mellan dag-och nattemperatur vid den årstiden. Husen har i allmänhet inte mycket isolering och det kan snarare bli kallt med stengolven om nattempen ligger på 15 grader.
Svara med citat

Gammal 2008-04-11, 12:19

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Standard
Jag var i Tunisien 11-18 april förra året och det var väldigt svalt då! Jag behövde min kappa (samma kappa som jag har på mig här i Sverige nu) på mig även dagtid. Jag hade vintertäcke på mig när jag sov, dvs en tjock filt.

Jag har för mig att det är någon lag som begränsar användandet av AC. Det är alltså inget som hotellen gör för att spara pengar, utan reglerat i lag. Men jag kan ha blandat ihop det med nåt.

Gammal 2008-04-11, 20:51

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Standard
Sofia, jag har också hört nåt om att det är reglerat i lag, i Sousse är det vanligt att få ha ac mellan 15 juni-15 sep, medan man i södra Tunisien kan ha ytterligare en tidsperiod eftersom det är varmare där och inåt landet.
Jag skulle nog säga att möjligtvis en bit in i juni så börjar det bli varmare på nätterna så att ac kan vara befogat, fast jag försöker ändå ha det så lite som möjligt även på högsommaren, man blir ju så lätt förkyld av det...... Likaså när man går in i affärer med ac, ut o hettan o in i nästa svala affär..... Hälsorisk för shoppingfrälsta!!!
Svara med citat

Gammal 2008-04-13, 13:55

sixties

Nykomling

Standard
Det var intressant det här med lagen, om det stämmer.Visserligen finns det hotell där som (enligt resebroshyrerna) har AC på hela tiden, men kanske de har betalat extra för specialtillstånd?
Gällande vädret: Det var upp till 30 grader i veckan (början av april alltså) i Hammamet, just nu är det svalare men om man tittar på den här långtidsprognosen (som förstås är osäker) så kan det nog bli mycket svettigt om nätterna - alla vet ju hur varmt det kan vara nattetid t.ex. i Sverige - utan luftkonditionering -med dessa temperaturer: (källa accuweather)
"23.04, dag:
Sunny and very warm. Winds from the SE at 16 km/h.Realfeel®: 26 °CHigh: 26 °C
23.04,natt:
Clear and warm. Winds from the SSE at 12 km/h.Realfeel®: 18 °CLow: 19 °"

Tror jag inhiberar resan, trots att det kostar lite.
Svara med citat

Gammal 2008-04-18, 21:04

sixties

Nykomling

Standard
Nya väderrapporter, början av maj (accuweather): Frågar mej, och andra, hur idiotiskt får ett fyrstjärnigt hotell vara när man besluter att sätta på AC först ca 1 juli? Alltså temperaturer nära 30 grader på dagen och inte under 20 på natten, vem kan sova då i ett litet hotellrum????
Detta skulle aldrig hända i Spanien eller Thailand.

Warm with brilliant sunshine. Winds from the SE at 16 km/h.Realfeel®: 27 °CHigh: 28 °CFriday Night, May 2More Details Clear and warm. Winds from the SE at 8 km/h.Realfeel®: 21 °CLow: 21
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8