ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-04-02, 21:36

imili

Medlem
imili är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Rykte: 0

Wink tunisien hammamet i sommar
hej

Vi är 5 st som ska åka till Hammamet i Augusti och jag har lite frågar. Vissa säger att det är jätta svårt att få tag på alkohol och om man gör det så är det svindyrt och vissa säger att det är jättalätt vilket är det som stämmer??
Om det är så kan man då köpa med sig alkohol på flygplatsen och ta med sig det in till Tunisien, och hur mycket i så fall?

Sen skulle jag jättegärna vilja ha lite tips på vad man kan göra i just Hammamet, om de finns bra klubbar, restauranger, mat, shopping, och om de finns nåra bra utflykter...

MVH
Emelie
Svara med citat

Gammal 2008-04-03, 12:45

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
alkohol är lätt att få tag på. finns på magasin general samt på nattklubbar o dyl
Men det är dyrt, men det är allt som är importerat.
Finns en öl som heter celtica som dom säger är helt ok att dricka. Att köpa vodka eller dyl kan gå på över 800kr flaskan.
Jag brukar köpa med mig till svärfar när jag åker ner o jag har då tagit in 5 liter utan problem.

Nattklubbar finns det många, jag brukar gå på calypso och manhattan
Ha en underbar resa

Gammal 2008-04-03, 16:47

imili

Medlem
imili är inte uppkopplad

Standard
E de även dyrt om man köper alkohol på krogen som de e när man köper de i butiken?
vilken tur att man kunde ta med sej 5 liter så man kan ha de där nere om de nu e på tok för dyrt att köpa det!
e de dom klubbarna som du tycker e bäst manhattan å calypso? finns de inga fler som e bra oxå? e de dyrt ifall man tar taxin in till sousse från hammamet efter kl 21.00 när de tar mer i taxan? om man vill pröva på att testa nått uteställe där.. vet du om de finns nått bra ställe där isf?
Svara med citat

Gammal 2008-04-03, 18:05

cappicio

Globetrotter
cappicios avatar

Standard
Jo det är dyrt på krogen oxå. Kan inte priser så här rakt av men det finns säkert info om det här på forumet.
När jag varit på calypsso har jag haft så jävla roligt, inte fullt lika kul på manhattan. Där var det mest snorfulla turister. Men det finns massor med klubbar i Hammamet.
I sousse har jag aldrig varit ur men det finns en stor klubb som heter bora bora som många brukar gå på.
Har aldrig åkt taxi mellan sousse o hammmet, vet inte om det går heller eller om man måste ta tåg eller louage är som en typ av delad taxi som går mellan städer, oftast en minibuss o så delar man på kostnaden.
Annat som många rekommenderar är ju safari resan.
Jag älskar ju tunis o sidi bou said. Har aldrig åkt som turist utan lever m min familj där nere
så rena turist frågor är jag inte så bra på....

Gammal 2008-04-03, 18:29

imili

Medlem
imili är inte uppkopplad

Standard
e de inte på calypso som e ett utomhus disco ? har för mej att ja har läst de nånstans.. ligger de flesta ställena vid medinan eller? eller ligger dom nån annanstans...

jaa safari resan ja det har ja hört mkt bra tips om att man borde göra..
vet du nått mer som man borde göra som e en utflykt typ..?

å finns de mkt bra resturanger, tänkte på vart de flesta ligger nånstans.. å om de flesta bara har så kallad tunisisk mat eller om de har nått mer internationellt?..
Svara med citat

Gammal 2008-04-03, 18:39

cappicio

Globetrotter
cappicios avatar

Standard
Jo det är en typ av open sky disco. men bora bora är det mest kända.
Dagsresor t tunis är väl oxå ett alternativ. tror man får gå i medinan o ta en tur t sidi bou said.
Ställen att äta på finns det överallt, allt ifrån inhemsk mat till svenska köttbullar som jag blev erbjuden av en kille vars föräldrar bott i sverige i flera år o haft restaurang här men hade flyttat hem t hammamet igen.
Jag brukar alltid gå på de ställen som det finns tunnisier på. Då vet man att det är bra mat.
En del av upplevelsen är ju att äta inhemsk mat. Älskar cous cous.

Gammal 2008-04-03, 18:53

imili

Medlem
imili är inte uppkopplad

Standard
jaha okej då vet ja de ..
men e de riktit varmt i hammamet som man har hört att de ska vara, sådär torrt å varmt?
å vart ligger sidi bou said?
har oxå fått höra att man ska åka till port el kanturoi å kika där över dan..
haha finns de svenska köttbullar! de trodde ja aldrig att de skulle finnas! inhemsk mat e nog inte heller fel kan ja tänka mej, har hört att de brukar vara rätt stark mat, stämmer de?
jag älskar ja oxå couscous!
Svara med citat

Gammal 2008-04-03, 21:19

imili

Medlem
imili är inte uppkopplad

Standard
å juste, vart handlar man mat å såntdär i hammamet? har dom nått sånt liknande som ett supermarket..
Svara med citat

Gammal 2008-04-03, 23:31

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Det verkar vara lite hopblandat med Hammamet och Sousse i inläggen ovan av vad jag kan läsa....
Om du imili ska till Hammamet i sommar så lär det inte vara Sousse du åker in i taxi till på kvällen, det är ungefär 7 mil mellan städerna, lite väl långt kanske för en kvällstur? Port el Kantaoui ligger knappt en mil från Sousse och om du åker från Hammamet till Sousse och PEK så bör du åtminstone ha en hel dag på dig där, annars hinner du inte mycket.

Det finns många uteställen i Sousse också, likaväl som i Hammamet, och det är Bora bora som är utomhus, det är riktigt.

"Officiellt" är det en liter sprit som man får föra in i Tunisien, även om man inte ofta blir kollad i tullen så är det iaf den mängd som du får föra in, sen är det ju uppp till dig vad du vill chansa på.

Sidi-Bou-Said är en vacker liten by (mycket välbesökt av turister) strax utanför Kartago nära Tunis som är en trevlig utflykt om man ändå tänkt besöka Tunis.

Om den tunisiska maten är stark eller ej brukar helt bero på hur mycket harissa man har använt vid tillagningen.... Det finns mycket mat som inte alls är stark, så man kan inte generellt påstå att all tunisisk mat skulle vara starkt kryddad.

Trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2008-04-08, 10:28

imili

Medlem
imili är inte uppkopplad

Standard
okej tack för att du berättade det men om vi säger såhär att vi åker dit tidigare på dan till sousse å går ut där på en klubb hinner man väl mera?
men i PEK finns de väl typ inga uteställen antar jag? bara mer fint att se kan ja tänka mej..

Okej för ja har hört de finns ett i hammamet som e ute de med, som heter calypso. vilka ställen brukar de flesta turister gå till i just hammamet, till för nattklubbar?

gälller de samma om man ska ut ifrån tunisien med spriten?

Vet du nåra bra utfllykter förresten? som e värda att göra, har hört om den där sahara trippen..
å va tycker du var de bästa du har ätit där nere?
å e de sådär varmt som alla säger att de ska vara?
Svara med citat

Gammal 2008-04-08, 20:51

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Standard
Man kan gott räkna med att i augusti så är det varmt!!! Om det "bara" är 30 så är det "kallt" eftersom det vid enstaka dagar kan vara otroligt hett, dessa extremvarma dagar inträffar ibland, speciellt om de varma vindarna från Sahara kommer.

Utelivet i Hammamet är inte mitt område, jag har bara besökt Hammamet på dagtid.

Ang. sprit fr taxfreen är det väl upp till vad du kan ta i ditt handbagage på planet. Eftersom spriten är dyr i Tunisien så lär du knappast köpa någon på plats o lägga i resväskan, utan det är taxfree som gäller, alt.handla på planet hem.

Saharaturen är ju en upplevelse för att det är så annorlunda mot vår del av världen, trots att man bara får en hastig glimt av den stora öknen. Mycket buss, ja visst, men också mycket att se längs vägen, skillnader mellan turistort och landsbygd.

Den bästa genuint tunisiska maten får man på de ställen där det sitter många tunisier, dvs de restauranger som inte riktar sig mot turister. Billigare och mer vällagad, då de är duktigare på att laga egen mat än att försöka kopiera våra maträtter.
Svara med citat

Gammal 2008-04-08, 22:03

imili

Medlem
imili är inte uppkopplad

Standard
tänkte oxå fråga om du har nån koll på ifall de finns möjliget där nere att kunna hyra en bil.. å om du isf vet det kanske du oxå vet ungefär ett pris på vad de kostar..

men hur mkt får man köpa med sej när man åker hem då på taxfreen? för om man får bara köpa en liter med sej till tunisien när man åker dit, kikar dom på handbagaget eller när man går igenom tullen?

hur många dar brukar sahara trippen ta förresten?
Svara med citat

Gammal 2008-04-09, 15:48

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Standard
Jag avråder å det bestämdaste från att hyra bil, speciellt under högsäsong! Trafiken är otroligt hetsig och intensiv, det är många vilsna turistbilar från grannländerna där samtidigt och om du tittar så ser du att de flesta bilar har bucklor här o där. Spelar ingen roll hur duktig bilförare man är hemma i Sverige, detta är helt annat tempo! Dessutom är det ganska dyrt efter av vad jag hört. Det finns gott om bra kommunikationer utan bil, taxi inom stan är billigt, till andra städer fungerar louage bra, (stor taxi man delar med andra eller köper alla platser själv om man vill iväg snabbt), tågnätet fungerar bra mellan många städer och är också billigt. Från Hammamet är det lätt att ta tåg till Tunis, ett byte i Bir Bou Rekba, hela resan tar ca 1 tim. I I Tunis kan man ta TGM-tåget mot La Marsa om man vill besöka Kartago och Sidi-Bou-Said.
Men som sagt, bilkörning på egen hand ska du nog vänta med att tänka på tills du sett trafiken där nere.....

Tror inte att den tunisiska tullen riktigt bryr sig om vad du tar med dig hem, mer än om du måste betala övervikt, men in i Sverige får man föra med sig en liter sprit(när man kommer från länder utanför EU).
Senast redigerad av Kicki den 2008-04-10 klockan 19:15.
Svara med citat

Gammal 2008-04-09, 16:08

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Standard
Håller med, undvik att hyra bil! Jag åker massor med bil där nere eftersom jag är ihop med en tunisier. Visst, man vänjer sig med trafiken, men jag skulle då inte vilja köra där nere trots att jag varit där många gånger.

En (svensk) kompis till mig var där nere för ett par år sedan och han var helt inställd på att hyra bil. Han hade gått runt bland massor av biluthyrare och ingen erbjöd plåtskadeförsäkring. Att få bucklor på bilen är mer en regel än ett undantag. Och ja, det är dyrt att hyra bil, speciellt i turistorten.

Nu var det flera år sen jag var i Hammamet (2004) och då var det Manhattan som gällde, och vi var mest (nästan bara) på British Latino.

Var på Living i Sousse i höstas (inomhus) och det var ett ganska trevligt ställe med mycket tunisier och en del turister.

Jag har aldrig blivit kollad när det gäller mängd sprit vare sig till Tunisien eller till Sverige, men ja, det är 1 liter som gäller i båda riktningar.

Gammal 2008-04-09, 16:12

cappicio

Globetrotter
cappicios avatar

Standard
måste hålla med att håll er från att hyra bil.
Är inte så roligt att köra där nere tyvärr....
har gjort det vid några tillfällen o man är helst slut mentalt efter att ha kört en sväng. De trafikregler som finns i Sverige existerar inte därnere....

Gammal 2008-04-20, 11:43

imili

Medlem
imili är inte uppkopplad

Standard
Kicki tack för att du säger som de e med att just hyra bil. Å ja tror inte nån utav oss kan arabiska eller franska heller för den delen! Nu tänker vi strunta i att hyra bil kan ja lova dej

Hur e den där sahara utflykten? om du har gjort den..
Svara med citat

Gammal 2008-04-20, 11:50

imili

Medlem
imili är inte uppkopplad

Standard
Ja de e precis vad vi tänker göra..

manhattan hhar ja läst om, var de bra där? å brittish latino va va de för typ av ställe?

de e de ja tycker e synd att de ska va så dyrt som ja har hört att de ska va nere i tunisien å sen att man bara för ha med sej en liter in
Svara med citat

Gammal 2008-04-22, 16:10

snake

Nykomling
snake är inte uppkopplad

Standard
tjena emelie, när i aug. ska ni dit? ska dit ett gäng på 8 pers 24 aug.
Svara med citat

Gammal 2008-04-22, 19:12

imili

Medlem
imili är inte uppkopplad

Standard
hej snake!
vi åker den 3 aug å stannar tils den 17 aug
Svara med citat

Gammal 2008-04-22, 20:26

snake

Nykomling
snake är inte uppkopplad

Standard
okey, då får ni ha så sköjj där nere, å skriv här hur de va, så man vet=)
åker ner 24 - 31 aug
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8