ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-03-26, 10:11

ryaanna

Nykomling
ryaanna är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Rykte: 0

Standard Tunisien i april -09
Hej
Fyller 30 år i april nästa år och funderar på att fira min födelsedag i Tunisien. Hur är vädret där då? Vill ha runt en 25 graders värme iaf.
Och vilken ort är bäst att bo på? Det blir nog jag, och mina föräldrar som kommer att åka, så det blir nog inget "party" direkt.
Finns det mkt att göra, förutom sol o bad? Är lite intresserad av att lära kääna kulturen där.
Samt gillar jag oxå att kunna handla? Finns det mkt fina grejer att handla och är det dyrt?
Jag här läst lite att tunisierna kan vara lite "påflugna", särskilt om man är väldigt blond som jag, stämmer detta?
Skriv gärna mkt, ni som ha erfarenheet av Tunisien
Svara med citat

Gammal 2008-03-26, 13:22

Gäst

Standard
Oj det var ett tag kvar till ni ska åka : )))
MEn de bättre vara bra förberedd så man ej står med tummen mitt i handen sen !!!

Angående vädret så är det lite svårt att förutspå väder i april men det brukar vara varmt där,beror lite på vad de haft för vinter /vår där : )
Men generellt så kommer ni att få bra väder då: )
Har varit där i april själv en del ggr.och det har varit helt acceptabelt väder : )

Sedan vilken ort man ska välja...
Alla har vi ju olika smaker så jag kan tala för mig personligen vad jag gillar..
JAg skulle välja Sousse då för att där finns allt ...
Ni kan finna lugn och ro,lite liv och rörelse,saker att göra,historia,mosakier och kultur och NATURLIGTVIS SOL & BAD : ))
Sedan är det billigare shopping där än på de andra turist ställena som är uppbyggda för turismen,dvs.turist komplex därav priserna...
Då menar jag Hammamet,Kantaoui,Djerba.
För dessa ä3 är det mer typiska orterna för turismen i Tn.dit man åker på sem.även då till Sousse men de är Tn.3 dje största stad,där tunisier bor själva vilket ger en blandning av det "riktiga"livet i Tn.
Bara man ger sig ut lite utanför de turistiska zoonerna dvs.man ska ej vara rädd för att kanske ta sig utanför de paradgator som "tillhör"turismen : ))
För säker kan man känna sig i Tn.känner mig mer säker i Tn.än i Sv.pen mörk kväll i gränder och på gator...
Shopping finns gott om i Sousse,passa på att handla i Medinan,där man prutar på allt i princip..
Även i butiker där det saknas prislapp på varan så är det fritt att pruta : )
Sedan angående mat osv.är de billigt!
Samma sak här törs man sig lite utanför dessa turistställena så hittar man BILLIG o GOD MAT .
MAn kikar efter rest.som kanske ej är sådär flachiga med mindre standard än de vid turistgatorna,så ta in där och prova gärna couscous .Nationalrätten i Tn.
Serveras veg.eller med kött/kyckling även fisk.Det väljer man själv.
Kanongott!! Och billigt,även relativt billigt på turistmatställena,men där kan man räkna med att få mer turistanpassade couscous,dvs.kanske ej så stark utan den traditionella Harissan..

Generellt så kan man säga att Tn.är ett billigt land att leva i med jämfört med Sv.mått.
BIlligare än dessa typiska Mallorca,Grekland.Spanien osv...
Svara med citat

Gammal 2008-03-26, 22:36

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 6

Standard
Jag skulle nog inte vilja räkna med att Tunisien i april är en garanterad sol och badsemester, det kan vara ganska kyligt vissa dagar och badtemperaturen är oftast inte mer än 16-17 grader. Naturligtvis kan vissa dagar vara ganska varma, men det är inget man kan absolut räkna med. Djerba brukar hålla en något högre temperatur i april än vad Sousse och Hammamet gör.
Tunisien i april kan vara jättefint, mycket blommor och en bra temperatur för utflykter, men som sol och badsemester är det ganska osäkert, vill man garanterat ha sol och rejäl värme då så kanske inte Tunisien ska vara förstahandsvalet.
Svara med citat

Gammal 2008-03-26, 23:38

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
Måste hålla med kicki att det är inte ett första handsval om man ör ute eftersol o bad semester... tyvärr

Gammal 2008-03-28, 19:41

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 6

Standard
Hej hej!

Kan bara hålla med Kicki! Skulle absolut inte räkna med sol- och badsemester i Tunisien i April. Jag var där i april förra året och jag gick med min kappa varje dag. Bada var det sista jag tänkte på! Visst kan det vara fina dagar, men då är det solen som värmer. Luften har inte hunnit bli varm ännu. Frågar du en "vanlig tunisier" om möjligheterna till bad i havet i april så skakar dom nog bara på huvudet...

Kram, Sofia

Gammal 2008-03-30, 00:23

Lizzie

Medlem
Lizzie är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Standard Tunisien i apr-09
Hej

Ja jag vill oxo sälla mig till Kicki, Sofia och Cappicio, det är inte badväder precis, det var tomt på stränderna och kallt i vattnet. Vi var där förra året från 25apr-2:a maj och det var fint och soligt men inte badvarmt. Som sofia säger kan det t.o.m vara så att man får gå med kappan på, vi slapp dock!!. Men jag kan rekommendera er att åka, om man vill uppleva något skall man absolut resa till Tunisien. Sol och bad kan man ju få var som helst sedan någon annanstans, och Tunisien finns det ju bara ett av s.a.s och kanske skulle det nu vara helt utomordentligt bra när du nu vill lära känna på Tunisisk kultur. Det är en upplevelse i sig, framför allt om man vill uppleva kulturen och något nytt och annorlunda. Jag brukar rekommendera 2dagars saharaturen den är helt otrolig med hur mycket som helst att se på från saltsjö till att rida på en dromedar i Saharas öken i solnedgången. Det är mycket åkande men det är absolut väl värt att skava runt i bussen och se tunisien med all dess helt fantastiska natur och kultur och upplevelser som landet har att erbjuda. Och det finns mer därtill.Det är ett perfekt väder just denna tid för utflykter!

Medinan är ett sammesurium utan dess like, det finns allt från väskor till levande sniglar, det är bara att välja och sedan pruta som bara den!

Ja det finns påflugna tunisier, men det är bara att ignorera, de kommer säkert att fråga vilket hotell ni bor på och så säger de "I know that hotel i have seen you I work there, I know you" o.s.v eller något liknande, fortsätt bara att gå, man kan kanske råka illa ut, jag har bestämt för mig det, eller är det inte så, Sofia & Kicki?

Hoppas att du inte blev väldig besviken nu men bättre att satsa på något som är säkert när det gäller sol och bad, och upplev något helt fantastiskt i Tunisien, ja jag vet jag är helt lyrisk men jag kan inte vara annat :-)

Lizzie
Senast redigerad av Lizzie den 2008-03-30 klockan 00:25.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8