ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-03-14, 09:19

K0rpen

Nykomling
K0rpen är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Rykte: 0

Standard Tunisien
Vet inte vad jag ska skriva som rubrik för att sammanfatta alla mina frågor

Jag och min fru har tänkt att åka någonstans i Aug och funderar då på Tunisien. Är det något att satsa på?

Hur är det med folket där? Är dom påträngande? Är dom otrevliga mot kvinnor? Kan man beställa in alkohol på restaurangerna eller är det mot deras religion att dricka alkohol?

Det var några av de frågor jag har..
Svara med citat

Gammal 2008-03-14, 18:13

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
Jag upplever folket väldigt öppet och fyllt av värme och glädje.

Alkohol finns b.la i magasin general att köpa men är väldigt dyrt( en flaska vodka kan gå på över 800kr) så som allt annat som är imporerat är. Ölen sägs vara god heter celtica jag själv dricker inte öl så jag har aldrig druckigt den.

Att göra?
Ett besök i Tunis och den gamla medinan
Safari turen rekommenderas av många
Ett beök i Sidi bou said rekommenderar jag varmt, älskar det stället

Vissa kan uppleva försäljarna som väldigt jobbig men tänker man på vad de tjänar så förstår jag att dom gör allt för att få sälja lite till turisterna

Kvinnosynen är väldigt liberal för att vara ett muslimskt land
Kvinnor går utan slöja överallt

Ett snabbt svar men det finns massor av info här på forumet

Gammal 2008-03-14, 21:38

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
..kompletterar alkoholbilden;

På hotell, restauranger och barer finns öl, vin och sprit och du kommer att se tunisier dricka, måhända även en och annan berusad tunisier också. Likväl där som i andra länder finns de som har alkoholproblem. Importerad sprit/whiskey är precis som Cappicio skriver dyrt. Öl/vin saknas på mindre ställen, t.ex. snackbarer där tunisier själva äter. Men å andra sidan så är det där ni förmodligen kommer att äta billigt och gott.

Öl - Celtia ett ljust öl, helt okey och styrkan jämförbar med vårt mellanöl. Finns även alkolholfritt öl.
Vin - utmärkt goda viner, jag skriver om mat och viner professionellt och vill du redan nu se lite av den varan så har jag ett gäng bilder på Annika Eriksson's Photo Galleries at pbase.com mapp Tunisien. Goola dig fram till producenternas hemsidor för mer info. Rekommenderar deras roséviner, även det röda Magon/Vieux Magon, chardonnay Clipea samt vita Ugni Blanc.
Boukha/Boukha Gold - eau du vie gjord på fikon - ursäkta ni fans av denna dryck men fruktbrännvin usch, väldigt speciellt och vanligt är att blanda den med coca-cola eller annan kolsyrad dryck och det tar ett tag innan man får in rätta snitsen men sorry, inget för mig men prova gärna - ni överlever!. Kontenta - köp nåt från taxfree på Arlanda.
Cidrathine - ljusgul örtlikör, helt okey.
Thibarine - 40% mörk likör brun och gjord på dadlar, påminner om Jägermeister. Jag brukar ta den till kaffe på maten.
Drinkar - på discon och större hotell, helt okey, ofta lite svagare än vad man kan få här hemma. Kolla prisnivån innan ni beställer.

Ha nu en så där riktigt trevligt helt underbar resa och i all välmening - ta det lugnt med drickat, för ett så färgstarkt, fascinerande, ljuvligt doftande och smakrikt land vore väl synd att bara ha difusa minnen av...

Gammal 2008-03-17, 08:59

K0rpen

Nykomling

Standard
Ok, då fick jag ju svar på en del av mina frågor då

Det där med att det finns mycket gott vin är ett stort plus eftersom vi bägge två är vinintresserade (dock nybörjare)
Sprit och sånt brukar inte falla mig in i smaken när man är ute på semester, så det rådet jag fick att inte dricka för mycket kan jag nog garantera att jag kommer att hålla.

Hur är dom mot unga kvinnor som reser med manligt sällskap då? Får dom vara ifred eller är det jobbigt?
Svara med citat

Gammal 2008-03-18, 20:08

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Generellt visslas det på de flesta turistdamer oavsett ålder och civilstånd, men det är inget man behöver bry sig om eller ta illa vid sig av. Att titta är ju oskyldigt och det bästa är bara att ignorera och inte låtsas höra, de hittar snart någon annan att vissla på om man visar ointresse.
Svara med citat

Gammal 2008-03-19, 10:18

K0rpen

Nykomling

Standard
Ok.. det är ju inte så farligt. Det kommer hon nog att stå ut med.

När ska man boka resa då? Kan man vänta och boka sistaminuten eller ska man boka en bra bit i förväg? Vi hade tänkt att åka i Augusti, vill vara där den 25aug då det är vår bröllopsdag
Svara med citat

Gammal 2008-03-19, 23:23

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Det är ju ett enormt tryck på hela charterbranschen just nu, så vill du vara säker på att hamna hyfsat bra så ska du absolut beställa nu (om det finns något kvar alls).

Sista minuten på sommarsäsong skulle jag inte rekommendera eftersom man då kan hamna på hotell utanför ordinarie utbud, sämre standard, långt från bad osv..
Jag bokade redan i oktober o åker i juli, för att vara säker på att få komma iväg den tidpunkt jag vill.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8