..kompletterar alkoholbilden;
På hotell, restauranger och barer finns öl, vin och sprit och du kommer att se tunisier dricka, måhända även en och annan berusad tunisier också. Likväl där som i andra länder finns de som har alkoholproblem. Importerad sprit/whiskey är precis som Cappicio skriver dyrt. Öl/vin saknas på mindre ställen, t.ex. snackbarer där tunisier själva äter. Men å andra sidan så är det där ni förmodligen kommer att äta billigt och gott.
Öl - Celtia ett ljust öl, helt okey och styrkan jämförbar med vårt mellanöl. Finns även alkolholfritt öl.
Vin - utmärkt goda viner, jag skriver om mat och viner professionellt och vill du redan nu se lite av den varan så har jag ett gäng bilder på
Annika Eriksson's Photo Galleries at pbase.com mapp Tunisien. Goola dig fram till producenternas hemsidor för mer info. Rekommenderar deras roséviner, även det röda Magon/Vieux Magon, chardonnay Clipea samt vita Ugni Blanc.
Boukha/Boukha Gold - eau du vie gjord på fikon - ursäkta ni fans av denna dryck men fruktbrännvin usch, väldigt speciellt och vanligt är att blanda den med coca-cola eller annan kolsyrad dryck och det tar ett tag innan man får in rätta snitsen men sorry, inget för mig men prova gärna - ni överlever!. Kontenta - köp nåt från taxfree på Arlanda.
Cidrathine - ljusgul örtlikör, helt okey.
Thibarine - 40% mörk likör brun och gjord på dadlar, påminner om Jägermeister. Jag brukar ta den till kaffe på maten.
Drinkar - på discon och större hotell, helt okey, ofta lite svagare än vad man kan få här hemma. Kolla prisnivån innan ni beställer.
Ha nu en så där riktigt trevligt helt underbar resa och i all välmening - ta det lugnt med drickat, för ett så färgstarkt, fascinerande, ljuvligt doftande och smakrikt land vore väl synd att bara ha difusa minnen av...