ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-02-25, 22:12

CamillaL

Nykomling
CamillaL är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till CamillaL
Smile Tips på resehandbok?
Hej!

Har precis bokat en tvåveckors resa till Sousse, hotell Marabout, två första veckorna i juli tillsammans med min sambo. Har kikat lite här på forumet, och verkar som om vi har gjort ett bra hotellval

Kommer nog ha tusen frågor här framöver om jag känner mig själv, men det jag tänkte på nu är om nån kan rekommendera nån särskild bra resehandbok för Tunisien? Vill kunna läsa lite om historia, få tips på utflykter, restauranger, bra kartor, bra tips rent allmänt. Finns nån sån reshandbok/resguide? (utom internet då såklart).

Mvh Camilla
Svara med citat

Gammal 2008-02-26, 10:23

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Hej, två bra och rätt omfattande guideböcker på engelska är Lonely Planet och Rough Guide, finns att beställa på amazon.com
När det gäller restauranger i Sousse så finns det en hel del att välja på lite beroende på vilken typ av mat och prisläge ni är ute efter. El Ons mitt emot hotel Riad Palms kan jag rekommendera, och för fiskälskare Lido belägen i hamnområdet där vikingabåtarna ligger förtöjda. Våga lämna huvudgatorna och prova de mindre ställena där ni ser lokalbefolkningen äta (öl/vin saknas ofta). En tallrik rågad med kyckling, pommes, sallad, bröd, harissa och en coca-cola för tot 3,3 dinarer är inte fy skam. Såna ställen finns bl.a. i kvarteren mellan medinan och hamnen. Om ni gör en utflykt till Yasmine Hammamet kan jag rekommendera restaurang Pomodoro belägen på vänster sida i slutet av strandpromenaden i marinan.

Gammal 2008-02-26, 10:30

Gäst

Standard
Kul att ni åker till Tunisien : ))
Ett land jag alltid älskat och tycker att ibland är nog bättre att söka på olika forum än böcker och fråga reseledare för man får veta så mycket mer : ))
Men böcker är också bra att ha till hands så man får ett hum om allt och sätta sig i lugn och ro kankse planera osv. : )
Men allafall så har du tips här med bra inf.om Tunisien.

Den heter "Tunisien" författare.Elzbieta Lisowscy: Andrzwj Lisowscy
Tunisia Rough Guides på eng.
Den sista är en bra bok med allt man i princip behöver veta om Tn. : )
Författaren minns jag ej tyvärr.

Och nu är det ju bokrea,kan vara så att man hittar den ute på marknaden till ett bra pris : )
Svara med citat

Gammal 2009-12-31, 13:20

andersholst

Nykomling
andersholst är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard
Så kul, jag har också bokat en resa till Sousse i dagarna, det ska bli så härligt att åka dit i vår (tidig maj)
Jag köpte den här boken, har inte fått den än men hoppas den är bra
Tunisien Första Klass Reseguider

Ska vara den bästa om tunisien på svenska
Svara med citat

Gammal 2009-12-31, 14:40

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Visst är det bra med resehnadböcker osv.men själv upplever jag nog att man får mer inf.om ett ställe om ma söker på nätet speciellt Tn.då jag har själv kikat i lite böcker för att se va de har att ebjuda men tycker det är så mycket som ej tas med...
Det får man från vana besökare till ett land är min mening men samtidigt är det bra att ha en grund om Tn.som man får i böckerna..
Lite kul e oxå att en gång så frågade jag en hel del av guden som fanns på plats o de roliga är at hon inte visste svar på de frågor jag hade
MEN sen är inte lala guider så utan vissa har vart där en längre tid o de vet ju mer än en nyanländ guide

Sedan tips på matställen är som det redan skrivits i den här tråden att ta er lite utanför turistgatorna där finner ni billig o god traditionell Tn.mat,även dessa små hål i väggen prova dem,snabbmat men god o mycket mat...
Finns ett ställe som serverar den traditionella maten couscous för en summa av ca 4-5dinar inkl.kaffe o de inte fy skam...(ca 25skr.)

Då niska vara där i 2 v.så är att rek.att ta er nedåt i landet-själv kan man åka med louage eller tåg eller buss.
Man åker billigt i Tn.med taxi o alla de slags olika färdmedel som finns
Nedåt i landet så är et en helt annan värld i princip än det är där turismen samlas.Det genuina finns kvar på många platser i Tn.men även utanför turistorterna...
Landet består mycket av historia och mosaiker som är så vackra att se och vill amn blanda hav med bad med historia och mosaik så är Tn.en PERFEKT blandning!!!

Tänk bara på att det är INTE en ort som ex.Mallorca som är så turistigt och västerländskt utan Tn.är Tn.och har ej de västerländksa i lika lång utsträckning som många av dessa turistorter har, som många kan tro .
Men värt ett + flera besök ändå

Sen får jag passsa på att önska er alla här på forumet ett riktigt
GOTT NYTT ÅR !!!!!

Gammal 2009-12-31, 18:20

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Tidigt i maj är perfekt. Mycket fin tid att vara i Tunisien, tycker jag. Resehandböcker kan vara bra som en av flera inputs. Brukar läsa lite på hotellrummet inför en resa på resan så att säga. Det blir ju också i bästa fall en inre resa, som med alla böcker. Men det brukar vara alldeles för mycket uppradande av sk. sevärdheter. Det är klart att det ska vara sakligt och informativt till max, men personliga betraktelser skadar inte trots att det kanske inte är hyperaktuellt som på nätet.

Jag har själv kommit över lite gamla Tunisienguider från 60/70-tal, som är roliga att titta i.
Svara med citat

Gammal 2009-12-31, 20:38

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

Tidigt i maj är perfekt. Mycket fin tid att vara i Tunisien, tycker jag. Resehandböcker kan vara bra som en av flera inputs. Brukar läsa lite på hotellrummet inför en resa på resan så att säga. Det blir ju också i bästa fall en inre resa, som med alla böcker. Men det brukar vara alldeles för mycket uppradande av sk. sevärdheter. Det är klart att det ska vara sakligt och informativt till max, men personliga betraktelser skadar inte trots att det kanske inte är hyperaktuellt som på nätet.

Jag har själv kommit över lite gamla Tunisienguider från 60/70-tal, som är roliga att titta i.
"El M."-lite för mkt champange kanske i luven hehe..nu när de e nyår o allt hihi....
De va i början av juli de åker den som startade tråden...
Sen tycker jag PRECIS som du att de personliga upplevelser o betraktelser ger mycket mer än de i böcker o allt...
Menar vem skriver i en bok om att sätta sig på ett inhemskt fik i ett inhemskt område där bara tunisier bor -o sätta sig där o insupa atmosfären o vardagslivet som pågår ,röka lite vattenpipa o dricka sitt mynta the,se karlarna spela kort o dricka the o röka pipa,prata,vissa bråkar,vissa skrattar,...höra minaret ropa till bön o be bönen till alla muslimer....DET är livet o en upplevelse i sig...

Gammal 2009-12-31, 21:43

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

"El M."-lite för mkt champange kanske i luven hehe..nu när de e nyår o allt hihi....
De va i början av juli de åker den som startade tråden...
Haha, det var ju förra året.. Ana bikhayr, shukran Jag refererar till andersholst inlägg som är lite mer aktuellt. Gott Nytt År!
Svara med citat

Gammal 2009-12-31, 23:43

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Gott Nytt År عام سعيد

Gammal 2010-01-01, 16:09

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

Haha, det var ju förra året.. Ana bikhayr, shukran Jag refererar till andersholst inlägg som är lite mer aktuellt. Gott Nytt År!
Hehehe såg jag nu ju!!!Bättre med lite mer aktuella trådar hehe!
Lite uppdate inf.för oss frusna själar,28grader i södra Tn.iof.men skiljer ej så mkt.mellan ex.sousse o södra
DÄR skulle man va o värma sig nu!!! BBBRRRR!!!
GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYSS PÅBÖRJADE ÅRET !!!!

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8