|
Tej Merhaba & resa runt med tåg alt. buss?
|

2008-02-24, 15:10
|
Reg.datum: feb 2008
Rykte: 0
|
Tej Merhaba & resa runt med tåg alt. buss?
Hej
Vi har bokat 14 dagar i juni på Tej Merhaba i Sousse och ser mycket fram emot resan. Hotellet ser ju väldigt tjusigt ut på utsidan, någon i detta forum som bott där ?
Vi vill förstås också utforska Tunisien lite, och har läst att det är ganska dyrt att hyra bil. Är det enkelt att resa mellan Sousse och Tunis/Kartago/Sidi Bou Said med tåg? Det lär gå bussar också mellan dessa städer, någon som har erfarenhet ?
Tack !
Rutan
|
|
|

2008-02-24, 22:58
|
Reg.datum: apr 2006
Rykte: 7
|
Att köra bil i Tunisien rekommenderar jag INTE! Trafiken är väldigt intensiv och de flesta bilar har minst en eller ett par bucklor!
Jag brukar ofta ta tåget till Tunis när jag är i Sousse, det är inte dyrt, i somras betalade jag ca 15 dinarer för tur/retur samma dag i första klass (det finns AC där....).
Tågtidtabellerna kan vara lite svåra att förstå sig på,vilka tåg som går vissa dagar, men fråga i informationen.
På återresan kan man ibland behöva bekräfta sin reservation i informationen på stationen om man inte har bokat hemresans avgång utan bara har en returbiljett samma dag, detta görs max tre timmar före återresan.
Väl i Tunis är det ca 15 min promenad till TGM stationen där man kan åka både till Kartago o Sidi-Bou-Said för en billig peng. Skaffa gärna en karta över Tunis innan så är det lätt att hitta dit.
|
|
|

2008-02-26, 10:15
|
|
|
Tåg är ett bra altenativ.
Sen finns också louage,en slags långfärdstaxi som har speceilla stationer i var stad.
Dit tar man sig genom att säga att man ska till en vanlig taxi(gula bilar)louage stationen.
När man väl är där går man in och köper en biljett,man betalar för sin plats bara(kostar runt6-8 tdn.om jag ej minns galet)och säger var man ska,sen är deet bara att gå ut i hallen där louagen står och leta reda på rätt bil som ska dit ni ska.
Sen väntar louagen till den är full,sen bär det iväg.Så där finns inga tidtabeller utan man väntar till bilen är full.Ett tips är att åka relativt tidigt på morgonen till louagen,då det är många som ska till sina arbeten osv.Så slipper man vänta länge på att den ska bli full.
Man kan också om man vill köpa upp resterande platser och den åker omgående.
Väl i Tunis så går man till väga på de sätt som Kicki skrev : )
Sedan finns ett altenativ till,att man åker buss till Tunis busstationen ligger vid Medinan en bit uppåt till hö.
Tabeller finns,men ett tips är att gå in på turistbyrån och fråga om busstider.
Det är billiga altenativ båda 2 dessa,även tåget då: ))
Men bered er på en heldag då ni ska till dessa ställen : )
Passa på att gör ett besök i Tunis Medina om ni har tid : ) värt ett besök.
Bil ja,trafiken är mycket annorlunda än i Sv.i Sv.är det en lugn trafik där är det mer intensivt,lite hetsigt vissa stunder.HAr själv kört där och tycker de ok,man lär sig,men visst för förstagångsbesökaren så kan det vara mer lämpligt att åka med allmäna kommunikations medel,beroende på hur man är själv...
|
|
|

2008-03-02, 14:25
|
Reg.datum: mar 2008
|
Jag och min pojkvän var i tunisien, sousse sommaren 2007. vi åkte med detur och bodde på tej marhaba! hotellet var väldigt lyxigt och servicen var kanon! men, vi bodde inte "på hotellet". vi hamnade istället i en annan byggnad ca 300 meter från tej marhaba och fick ta oss genom parkeringar och ett shoppingcenter för att ta oss till poolen och resten av hotellet! det verkade även som att resten av de som bodde i denna lilla byggnad också var från sverige och hade åkt med detur, för på det "riktiga tej marhaba" bodde endast tunisier och engelsmän!
Hoppas att ni har bättre tur!
|
|
|

2008-03-02, 18:45
|
Reg.datum: apr 2006
Rykte: 7
|
På Tej Marhaba finns ju både dubbelrum och lägenheter i olika storlekar, det kan bero på vad man har bokat vad som gör att man hamnar i olika byggnader. Så är det bl.a på Samara som jag har bott på åtskilliga gånger, bor man i trerumslägenhet bor man i vissa hus, dubbelrum i andra hus och studios i separata små hus.
Fast å andra sidan kan det ju vara bra närmare till stranden från andra byggnaden än från huvudkomplexet, så det kan ju ha sina fördelar också.
|
|
|

2008-03-10, 18:27
|
Reg.datum: feb 2008
|
Tack för alla svar !
Det verkar ju inte så komplicerat att ta varken tåg eller buss. Och inte så dyrt heller. Vi skall stanna i två veckor, så vi har tid att planera upp det hela lite,kanske besöka turistbyrån innan osv. Man vill ju se och uppleva så mycket som möjligt !
Vi skall bo i lägenhet på Tej Merhaba, och man får väl hoppas då att den inte ligger för långt bort från polen.
Rutan
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|