|
|

2007-11-26, 19:31
|
|
|
Tonåringar i Tunisien?
Vi är sex tjejer, 18-19 år, som funderar på en utomlandsresa i sommar som en slags avslutning innan vi alla far åt olika håll efter sommaren. Vi är inte intresserade av att åka till ett ställe som präglas av fest och nattklubbar utan mest för att ta det lugnt och umgås.
Vi har nu fått upp ögonen för Tunisien och funderar nu vad ni erfarna resenärer har att säga. Är det ett bra alternativ för att kunna slappna av och samtidigt uppleva en ny kultur? Är väldigt nyfikna på ökensafarin, har bara hört gott om den  Naturligtvis skulle det ju vara trevligt med någon bra bar/nattklubb då vi ju faktiskt är 18, nån kväll faller nog festandan på
Så vad säger ni, finns det något bra alternativ? Hammamet eller Sousse?
Tacksam för råd
|
|
|

2007-11-28, 11:45
|
|
|
Jag tycker nog att man kan finna lugn och ro i både Sousse och Hammamet.
Men Sousse är en storstad,Tn.3 dje största,så där känner man mer av pulsen än i Hammamet.Men visst finner man lugn och ro i Sousse med.
Hammamet är lugnare och mindre än Sousse sen är priserna dyrare än i Sousse .Nu var det ett tag sen jag var i Hammamet,några år sedan,då var det så.
Och var mer eller mindre byggt för turismen så därav priserna .
Men ej som Kantaoui,som är ett turistkomplex.
Är en försspråkare av Sousse,men hela Tun.är fint.Det ahr sin charm i alla delar av landet.
Har varit mycket runt i landet och nog tycker jag man finner sina oaser av lugn på var ställe man kommer till.
I kultursyfte så är Tn.ett muslimskt land.Det kommer ni märka direkt då ni går av planet.
Och har man bara ett öppet sinne och inte är så inställd på att allt ska vara som i Sv.så kommer ni att gilla det landet.Ta det med ett leende på läpparna så får ni ett tillbaka.
Mosaiker i massor finns de överaöllt,och fintär det!
Mycket är från romartiden .
Medinan (gamla staden)i Sousse är värt ett besök om ni väljer Sousse.
Tänk bara på att den manliga delen av befolkningen kan vara jobbiga,då de kan vara på hela tiden och tjata,fråga om disco,fika,promenera mm.
Vill man ej ha kontakt med alla killar/män som försöker så bara ignorera deras försök till kontkat.Och titta ej i ögona och le emot dem,då tror de att ni "är gifta" närapå allafall .
Ger de sig inte,säg vänligt men bestämmt nej.
Men vill ni ha kontakt,så var så goda : )
Men generellt så rekomenderar jag Sousse,framför Hammamet.
Men att göra i Sousse,man finner lugnet även där,underbara stränder ,billigare leva där osv.
Sen är det upp till smak vad man väljer , men önskar er en riktigt bra resa ändå,vilket ni än väljer !!
|
|
|

2007-11-28, 23:11
|
|
|
Varmt?
En av våra kompisars mamma påstår att det är så varmt i juli-augusti så att man knappt kan gå utanför dörren, men det kan väl ändå inte stämma?
Tack så mycket för råden
|
|
|

2007-11-29, 20:49
|
|
|
Visst kan det vara varmt i Tn.juli aug.det är sant.
De varmaste jag vart med om är närapå 50 grader i skuggan.
Men det kompenseras med att man har oftast vinden från havet .Oftast tillbringar man dagarna vid havet då det är högsommar i Tn.
Sen är det ju ej riktigt samma klimat vi har i Sv.
Och att ej gå utanför dörren har jag aldrig själv varit med om trots att vi haft det VÄLDIGT varmt vissa tider på året.Så nog kommer ni kunna gå utanför dörren det tror jag inte är några problem.Men vet att många tunisier väljer att stanna inne de dagar det är så varmt.Eller tillbringa sin tid vid havet istället där det oftast är något svalare .
Kvällarna är något svalare då det är högsommar.
|
|
|

2008-01-04, 18:11
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 0
|
kokhett
Hej, jag var i Sousse med min pojkvän i början av augusti, och det var varmt. Har nog aldrig varit med om värre, men å andra sidan så älskar jag det, vattnet var oerhört behagligt och det var jätteskönt att bada, och det får man göra ofta.
Dom tunisiska killar vi mötte respekterade fruktansvärt mycket att jag hade pojkvän och efter jag sagt det så lät dom mig vara helt och hållet. Har däremot hört andra riktiga skräckhistorier om hur killarna har behandlat andra tjejer, som även dom varit där nere med fast sällskap. Dom som åkt ner utan pojkvän har nog haft det svårast, dom kan verkligen vara väldigt väldigt på och till och med lite elaka mot skandinaviska tjejer, och det är inte i närheten av t.ex Bulgarien och Turkiet där dom också kan vara väldigt flörtiga, det är helt annat i tunisien, vad jag har hört ( Inget som jag personligen upplevde).
Dans-ställen och uteställen vet jag inte heller riktigt, vi var på ett ställe som heter Living och det var mest Tunisier där och det var nästan bara jag och min pojkvän som drack (eftersom det egentligen är förbjudet med alkohol i tunisien och väldigt få tunisier vi träffade drack alkohol överhuvudtaget)
Jag tyckte jättemycket om tunisien men jag tror nog att om ni är 6 tjejer så kanske nått annat är bättre för er.
Hoppas ni får en toppenresa oavsett vad 
Kram
|
|
|

2008-01-05, 10:39
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 5
|
Citat:
Ursprungligen postat av EmiliaNorman
Dans-ställen och uteställen vet jag inte heller riktigt, vi var på ett ställe som heter Living och det var mest Tunisier där och det var nästan bara jag och min pojkvän som drack (eftersom det egentligen är förbjudet med alkohol i tunisien och väldigt få tunisier vi träffade drack alkohol överhuvudtaget)
|
Jag var på Living i slutet av oktober i år. Det var mycket Tunisier där, men också turister. I princip alla drack alkohol, och många tunisier hade köpt in helflaskor (vilket är väldigt dyrt, så jag vet inte vad nyttan med det var... men men). Min kille blev lite "chockad" över att även tjejer drack och rökte helt öppet, så är det inte i Sfax där han bor.
Det är inte förbjudet med alkohol i Tunisien, utan kan köpas helt öppet på tex Magasin General eller Monoprix "alkoholavdelningar". Man kan också helt öppet köpa alkohol på restauranger och barer som har tillstånd. Jag skulle vilja säga att det är ganska vanligt att tunisier dricker alkohol, i alla fall de som man som turist träffar. De som praktiserar islam hänger inte direkt på turistställen och discon. Men, det är ju inte säkert att man svarar sanningsenligt på en fråga som tex "dricker du alkohol?" eftersom det inom islam inte är bra att "skylta" med sina synder.
Tunisien är väl inte partystället nummer ett, och jag själv har endast varit på Living när det gäller Sousse. I Hammamet var jag på British Latino eller vad det hette, men det var 2004 och inte längre så aktuell recension. Jag har varit nöjd på båda dessa ställen iaf, så party finns, om än inte i var och varenda gathörn som på vissa andra semesterorter.
|

2008-03-19, 18:47
|
|
|
Vi var 18!
Hej!
Förra sommaren var jag i Sousse med en tjejkompis.
Vi var där två dagar själva och sen kom två av våra killkompisar ner oxå.
Men vi umgicks inte så mycket mer än att äta middag och låg i närheten av de på stranden.
Allt det här med att killarna är påträngande är sant!
Men det hade inte jag så ont av.
Om man är öppenhjärtad och åker dit med inställningen att det är en helt annan kultur så kan det inte bli annat än bra!
Man får vara bestämd med vad det är man vill men om ni ska åka dit sex tjejer för att umgås så kommer ni klara av att säga ifrån om det är nåt ni inte gillar, jag menar. Vi klarade oss!
Jag tycker absolut att ni ska åka dit! Go for it!
Om ni ska gå ut. Gå till Bora Bora!
Fråga om ni undrar nått mer.!
// Emelie
|
|
|

2008-05-03, 12:07
|
Reg.datum: sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sex tjejer
En av våra kompisars mamma påstår att det är så varmt i juli-augusti så att man knappt kan gå utanför dörren, men det kan väl ändå inte stämma?
Tack så mycket för råden 
|
Jorå, det kan bli varmt i Tunisien. Men gå utanför dörren kan man göra såklart,  men man kanske väljer att stanna inne istället. Själv försöker jag vila siesta mitt på dagen då det är som varmast. Förra året, minns inte om det var i juli, då var det 53 grader i skuggan i Tunis....Det bästa är väl att ligga vid fläkten och dricka nåt kallt.
|

2008-05-21, 21:53
|
|
|
Hammamet
Åk till Hammamet i sommar alla brudar! 4 grabbar från Linköping glider ner den 17:e augusti! Ses där nere!
|
|
|

2008-05-24, 12:41
|
|
|
Halloj!
Kom hem från två veckor i Hammamet i förr går  Tunisien är underbart, men vill man verkligen lära känna kulturen och folket ska man nog inte åka under högsäsong. Men jag skulle valt sousse om jag var er, dels är det större, billigare och där finns både äventyr, discon och lugn och ro. Hammamet är väldigt vackert men känns väldigt turist aktigt under högsäsongen och det vimmlar av folk precis över allt. Medinan i Hammamet är något jag inte skulle rekomendera dels är försäljarna både otrevliga och respektlösa och dels är de mycket dyrare där än i vanliga butiker/stånd, har man inte varit där förut kan man ha oturen att få en mindre trevlig upplevesle. Prova gatorna lite längre upp där tunisierna själva handlar  Sen beror det ju lite på vad man exakt är ute efter och att man har förståelsen för att man åker till ett muslimskt land och att det inte är som här, många respekterar inte kulturen i sig och det är också synd vilket senare leder till att det går ut över alla "turister". Denna gång var min kära mamma med så då blev det ökensafari med Ving i två dagar, det var en intressant och spännande utflykt som jag kan rekommendera, men man kan även hyra en egen bil med cafför om man så önskar och åka i väg, då hinner man mer samt att man får en mindre turistkaravan av det hela. Önskar er lycka till och att ni får en trevlig semester, själv ska man tillbaka till fästmannen och familjen i Tunisien 3 veckor i september
|
|
|

2008-06-01, 19:45
|
|
|
heej
heeej, jag var i tunisien och jag tyckte att det var jätte bra där. Klubbarna e skööna och jätte trevligt folk. Jag var i sousse o bodde på hotell susanna.
|
|
|

2008-06-03, 12:28
|
|
|
Sousse
Citat:
Ursprungligen postat av Sex tjejer :)
Vi är sex tjejer, 18-19 år, som funderar på en utomlandsresa i sommar som en slags avslutning innan vi alla far åt olika håll efter sommaren. Vi är inte intresserade av att åka till ett ställe som präglas av fest och nattklubbar utan mest för att ta det lugnt och umgås.
Vi har nu fått upp ögonen för Tunisien och funderar nu vad ni erfarna resenärer har att säga. Är det ett bra alternativ för att kunna slappna av och samtidigt uppleva en ny kultur? Är väldigt nyfikna på ökensafarin, har bara hört gott om den  Naturligtvis skulle det ju vara trevligt med någon bra bar/nattklubb då vi ju faktiskt är 18, nån kväll faller nog festandan på
Så vad säger ni, finns det något bra alternativ? Hammamet eller Sousse?
Tacksam för råd 
|
---
Hej!
Vi var två tjejer som åkte själva till Tunisien och Sousse.. Jag skulle avråda er från att åka utan ngn kille med er. Man får inte en lugn stund och killarna trycker upp en mot väggen och våldspussas. Ta isf på er en ring och säg att ni är gifta. Vi kom inte fem meter utanför hotellet ens.
Annars så visst är det ett underbart ställe och jag ska tillbaka, men då med någon kille. Ingen bra idé att vara ute på kvällarna annars.
|
|
|

2008-06-23, 02:26
|
|
|
Tunisien - Sousse.
Hej!
Själv har man varit i Tunisien tre gånger och jag ska nämligen åka dit den 27/6 juni igen.
Är man ett gäng tjejer eller killar, så tycker jag definitiv att man ska åka till Tunisien.
Det är ett väldigt partyställe och man har hur kul som helst.
Och ja visst, killarna kan vara jättejobbiga och på hela tiden, men det får man stå ut med.
Efter någon dag, så glömmer man bort det och ignorerar dem hela tiden.
Det är även väldigt billigt där.
Nu är det ju högsesong och då är det oftast väldigt mycket turister där och även massa tunisier, eftersom nu har deras så kallade " sommarlov " , eller vad man ska kalla det börjat.
Väldigt varmt också, men man vänjer sig.
Men, jag tycker definitiv att ni ska åka till Tunisien.
Är ju alltid kul och resa till ett nytt land, vilket jag också borde tänka på.
Fast tyvärr så har jag fastnar för det landet!
|
|
|

2008-06-23, 09:49
|
Reg.datum: dec 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ebba Andersson.
Hej!
Själv har man varit i Tunisien tre gånger och jag ska nämligen åka dit den 27/6 juni igen.
Är man ett gäng tjejer eller killar, så tycker jag definitiv att man ska åka till Tunisien.
Det är ett väldigt partyställe och man har hur kul som helst.
Och ja visst, killarna kan vara jättejobbiga och på hela tiden, men det får man stå ut med.
Efter någon dag, så glömmer man bort det och ignorerar dem hela tiden.
Det är även väldigt billigt där.
Nu är det ju högsesong och då är det oftast väldigt mycket turister där och även massa tunisier, eftersom nu har deras så kallade " sommarlov " , eller vad man ska kalla det börjat.
Väldigt varmt också, men man vänjer sig.
Men, jag tycker definitiv att ni ska åka till Tunisien.
Är ju alltid kul och resa till ett nytt land, vilket jag också borde tänka på.
Fast tyvärr så har jag fastnar för det landet!
|
Jag kan nog tycka att just under högsäsong är det jobbigt att vara i TN.allafall i Sousse och de stärre städer med turism.
Just för att det är så himla mkt.folk överallt,tempot/pulsen på staden känns verkligen ngt.mer.Fler ställen öppna mer turister,mer tunisier,algerier,lybier,då de oxå oftast kommer till Tn.(oftast till Sousse)på deras sem.eller bara över ngr.dagar för att "festa loss"
Minns ej vilka av dem de var nu(tror de var algerier,kan ha varit lybier av men en sak samma,ngn av dessa 2)som oftast kommer med svarta (färgen)taxin från eras eget land till Sousse och spelar musik på hög nivå,spenderar en massa pengar och raggar brudar...sen åker de tillbaka dagen därpå eller ngr.dagar...
MEn visst är det skönt ändå att åka till Tn.närsom helst på året,beror på vad man är ute efter: )
VArmt...OOOO JA!!!! men skönt samtidigt
|

2008-06-23, 15:03
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av jane
Jag kan nog tycka att just under högsäsong är det jobbigt att vara i TN.allafall i Sousse och de stärre städer med turism.
Just för att det är så himla mkt.folk överallt,tempot/pulsen på staden känns verkligen ngt.mer.Fler ställen öppna mer turister,mer tunisier,algerier,lybier,då de oxå oftast kommer till Tn.(oftast till Sousse)på deras sem.eller bara över ngr.dagar för att "festa loss"
Minns ej vilka av dem de var nu(tror de var algerier,kan ha varit lybier av men en sak samma,ngn av dessa 2)som oftast kommer med svarta (färgen)taxin från eras eget land till Sousse och spelar musik på hög nivå,spenderar en massa pengar och raggar brudar...sen åker de tillbaka dagen därpå eller ngr.dagar...
MEn visst är det skönt ändå att åka till Tn.närsom helst på året,beror på vad man är ute efter: )
VArmt...OOOO JA!!!! men skönt samtidigt 
|
Är inte klokt att stäng. gränser för araber till tunisien?
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|