|
Sousse med barn och tonåringar
|

2007-11-22, 14:27
|
Reg.datum: nov 2007
Rykte: 0
|
Sousse med barn och tonåringar
Jag har tittat eftersommarresor i augusti för min familj. Vi har två barn och två tonåringar. Jag har hittat ett alternativ med fritidsresor där vi kan få en gemensam lägenhet alla sex, det finns ju inte på alla hotell.
Jag undrar om någon varit i Sousse med barn och/eller tonåringar och vad ni tyckte, hur är stränderna, finns det passande saker att göra mm?
Hotellet vi tittat på heter Royal Salem, kanske någon som bott där?
Madelene
|
|
|

2007-11-23, 12:00
|
Reg.datum: apr 2006
Rykte: 7
|
Jag har rest till Tunisien både som barn och tonåring samt nu i vuxen ålder med eget barn och jag kan absolut inte komma ihåg att jag har haft några som helst sysselsättningsproblem!
Reser man i augusti som ni tänkt är det ju främst sol och bad man ägnar sig åt, värmen gör ju att man inte direkt rusar runt på dagtid....
Många hotell har ju pooler och vattenrutschlanor som kan roa barn (och vuxna med leksinne kvar!) i alla åldrar, i El Kantaoui finns ju ett litet nöjesfält som roar i alla fall upp till början av tonåren. Sen finns ju shopping, kamelridning, båtturer, vattensporter, tennis, bowling och andra aktiviteter att ägna sig åt.
Många hotell har olika slags underhållning på kvällarna, discona brukar ha åldersgräns 18 år(men de är inte alltid så hårda på det).
Ett enkelt kvällsnöje är helt enkelt att promenera i Sousse centrum och längs vägen vid havet, det är mycket folk ute hela tiden och många små serveringar och restauranger man kan sitta på och "titta på folk".
Tiden går fortare än man tror, så ni kan säkert hitta kul aktiviteter till alla åldrar!
Senast redigerad av Kicki den 2007-11-23 klockan 13:17.
Anledning: stavfel
|
|
|

2007-11-24, 19:47
|
|
Tack för tipsen. Det är nog ett resmål som kan funka för oss. Men det där med värmen är kanske ett problem? Vi har funderat på att kanske byta land pga hettan, men det är svårt att hitta något annat bra resmål till vettigt pris.
Har du varit i Tunisien vid varmaste säsong? Hur är kvällarna, orkar man aktivera sig då?
Madelene
|
|
|

2007-11-24, 22:41
|
|
Det kan ta ett par dagar att vänja sig vid värmen, man vänjer sig snart vid att göra allt lite långsammare...
Bara man tankar ordentligt med vatten så brukar det gå fint. Kvällarna är ju i allmänhet lite svalare (om det inte är vind från öknen, då kan det bli väldigt varmt), men behagligt eftersom det är mörkt och solen inte steker på.
Det är just på kvällar och nätter sommartid som i princip hela Tunisien lever upp, alla är ute, även småbarnen, det är mycket folk överallt. Det är bara vi turister som är tokiga nog att springa i affärer och göra utflykter mitt på dagen, medan vanliga tunisier ofta är ute på stan på kvällarna. Det är ju inte alltid det är tokhett heller, vädret varierar ju där som här, det är ändå skillnad på att ha 30 grader och 49 grader, men båda kan förekomma på sommaren.
Det är oftast ganska torr värme, vilket känns behagligare än vad fuktig värme gör. Luftfuktigheten ligger ofta på 20-40 %.
|
|
|

2007-11-26, 11:58
|
|
|
De varmaste lite efter högsäsong (slutet av juli var detta )jag varit med om är 47 grader i skuggan,men då var det extremt varmt och hade varit det hela det året och sent på året innan.
Men generellt så brukar det ej vara så supervarmt som då jag bodde där -
Kvällarna är något svalare och rätt behagliga att vara ute på.
Kan kännas lite fuktigt i luften pga.luftfuktigheten.
Men om det blir den extrema värmen vet man ej nu.Men ändå helt ok att vara ute och promenera runt,sitta på något fik titta på folk mm.
Som tidigare inläggare säger så är det då tunisierna vaknar till liv : )
Dagtid kan det vara jobbigt att vara någon annan stans än på stranden men kvällstid myllrar det av folk och bara titta på livet som vaknar kvällstid är ett nöje : )
|
|
|

2007-11-26, 19:41
|
|
Det brukar vara enstaka dagar/kvällar som det blir extremt hett på sommaren, dessa dagar har jag varit med om både i juni,juli och augusti och haft 49 grader vid midnatt,men då berodde det på en kraftig storm från öknen som gjorde alla hus o bilar täckta med sand, men det håller oftast inte på så länge, så jag tycker att man lugnt kan åka till Tunisien på högsommaren, man behöver definitivt inte frysa där i alla fall! Risken är möjligtvis att man blir förkyld om man växlar mellan luftkonditionerade hotell/restauranger/affärer och ut i värmen igen.
|
|
|

2007-11-29, 09:26
|
|
Tack för all information! Det blir nog en sommarresa iallafall. Hade funderingar på att boka om till höstlovet men det känns så långt bort.
madelene
|
|
|

2007-11-29, 12:14
|
Reg.datum: jun 2007
|
Jag tycker att i början på juni är en bra tid att åka, då är det varmt men inte på det mest extrema sättet(juli -05) var vidrig...
|

2007-11-29, 18:49
|
Reg.datum: okt 2007
|
Det låter ju bra!
Citat:
Ursprungligen postat av cappicio
Jag tycker att i början på juni är en bra tid att åka, då är det varmt men inte på det mest extrema sättet(juli -05) var vidrig...
|
Vi åker den 1-8 juni till PEK, hoppas vi får allderles perfekt väder !!!
2 vuxna, 4 barn/teenisar.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|