ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-10-23, 19:01

Innerjoin

Nykomling
Innerjoin är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 0

Wink Shopping i Tunisien????
Semester juni 2008. Vi har tänkt om...hade först bestämt oss för Turkiet, men så är det ju oroligt där nu - så det blir PK och Occidental Allegro Riviera. 15 åriga dottern hade ju dock sett fram emot att shoppa billiga kopior i Turkiet (kläder), finns det i Tunisien? Kryddor och sånt är liksom inte intressant.....
Svara med citat

Gammal 2007-10-23, 19:07

Gästgäst

Standard
Shopping finns det gott om i Tn.billiga kopior , kryddor mm.
Har varit i Turkiet själv också och tycker helheten är bättre i Tn.än Turiket .
Skor finns det massor av och billiga : )
Men handla ej i Kantaoui, utan Sousse Medinan är ett paradis för shopping .
Kantaoui är ett uppbyggt turistkomplex och priser därefter , så ALLT är dyrare där än i Sousse .
Sousse är Tn.3-dje största stad .
Där prutar man massor : )
Sen finns en hel del affärer med skor / kläder / kryddor mm.
Svara med citat

Gammal 2007-10-24, 00:12

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Håller inte alls med föregående skribent enligt klädshopping! Jag anser att det är ett ganska dåligt utbud av kläder. Det är inte alls lika mode som här hemma. Visst finns det fina kläder på bla Mabrouk, men då är det till ungefär samma priser som här hemma, ibland dyrare. Inte alls så mkt märkeskopior som finns i Turkiet. Däremot är Tunisien ett sko- och väskparadis! Och ja, handla i själva Sousse, inte i Port el Kantaoui.

Gammal 2007-10-24, 11:52

Gästgäst

Standard
Nej de klart att det ej är samma mode som här i Sverige : )))
Ett ex.på det är då jag var i Turiket för snart 5 år sen hade de ett märke på jeans där som jag aldrig ens sett i Sverige .
För snart 1 år sen dök det upp på marknaden här i Sv.: )
I Tn.såg jag ett märke första gången jag var där (även på jeans)alltså flera flera år sen .
Fick syn på det märket här för inte alls så länge sen ...
Som jag fattat det tar det lång tid innan de olika märkena kommer till Sv.då man sett dem i utlandet för länge sen ..
Samma sak är i Paris där jag sett mycket mycket märken som aldrig skådat i Sv.
MEn DÄR är det en skillnad , Paris är en modestad där modet växer på träd : )
Så det kan man egentligen ej jämföra ...
Svara med citat

Gammal 2007-10-24, 12:47

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Standard
Nu pratar inte jag om specifika märken, utan om stilen på kläderna i Tunisien. Jag hittar inte mycket som jag ens skulle kunna tänka mig att köpa. Det som finns är lika dyrt eller dyrare som här hemma. Finns däremot helt okej herrkläder på tex LeeCooper (som också säljs av LaRedoute numer).

Gammal 2007-10-24, 13:35

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
jag tycker att de bästa o snyggaste kläderna finns på leecooper o är det celio som jag tycker har de klart snyggaste kläderna men stilen är långt ifrån den som vi är van med här hemma

Gammal 2007-10-24, 17:05

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
..din dotter kommer att kunna köpa billiga kopior..medan du tröttnar alla kryddhögar, fniss fniss. Tyvärr så är det lite av Miss-Mary-of-Sweden och Cellbes stuk på många damklädesaffärer i Sousse men det finns modebutiker också, så även i PEK. Den som söker modekläder ska åka till huvudstaden Tunis, ungefär som Aten i Grekland och Rom och Milano i Italien. Helt annat utbud. Men vi gör ju samma sak i Sverige..på turistorter..ställer fram ostkaka, dalahästar, pitepalt och ulltofflor i långa banor och kompletterar det med älgdekaler och t-shirts med svenska flaggan på. Måhända småcharmigt men att inte hitta några moderna alternativ under en hel semester kan upplevas som frustrerande. Ha en bra resa och shop to you drop..

Gammal 2007-10-30, 13:06

Ingela1952

Standard Dyrt Medinan kontra PoK
"Men handla ej i Kantaoui, utan Sousse Medinan är ett paradis för shopping .
Kantaoui är ett uppbyggt turistkomplex och priser därefter , så ALLT är dyrare där än i Sousse ."

Kom hem i går från Tunisien,
Väskor t ex fast pris 20-50 Dinarer, sen pruta i PoK, fick två väskor för 30 dinarer
I Sousse i medinan började dom för samma väska på 65 Dinarer??
När jag ville pruta fick jag till svar "fuck you"...
I PoK tyckte dom bara det var kul när jag prutade för det SKA man göra.
Svara med citat

Gammal 2007-10-30, 13:36

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Standard
Det finns färre affärer i PEK som man kan pruta i jämfört med Sousse medina och de flesta affärer ÄR dyrare än inne i Sousse.
I medinan förväntar man sig en lång och hård prutning, därför lägger de sig högt i början, för turister blir ofta itutade att de "ska betala hälften", vilket inte alls behöver stämma speciellt bra. På vissa saker kan man få det mycket lägre än så.

Bästa shoppingen har jag gjort i Tunis medina, större utbud och i många fall mycket billigare, ett klädesplagg som i PEK skulle kosta 120 dinarer o i Sousse 80, ville de ha 18 för i Tunis redan innan det var läge att pruta....I Mahdia tyckte jag att priserna var löjligt höga, i jämförelse med Sousse, så jag brydde mig inte om att handla där. Det skiljer en hel del mellan olika butiker.

Det bästa är att avvakta med sina inköp tills man har hunnit kolla runt, jämföra priser, etc, samt jämföra med fixed pricebutikerna, annars är det väldigt lätt att man betalar på tok för mycket!
Svara med citat

Gammal 2007-10-30, 13:50

Gästgäst

Standard
Det finns rötägg överallt på denna jord , därav du hade oturen att träffa just en av dem : /
Har prutat alltid i Tunisien , Sousse Medinan och har aldrig nånsin fått det svar : /
Men de klart de händer säkert då det hände er !
Sen får de ju skylla sig själva om de ej vill att affärena ska gå bra,för de vet så mycket väl att man prutar och därav priset de har som utgångns pris .
För mig brukar det landa på ca en tredjedel av det pris de har sagt från början och ibland ännu billigare : )
en gång skulle jag köpa en väska (liten sådan)de ville ha 25 tdn.för den .
Det pris jag landa på skäms jag än idag för ! För ville testa hur långt ned de gick...
Fick den för 2,5 tdn. men som jag sa skäms och hade lite skuldkänslor för det än idag !
Så han tjänade inte en millim på min affär med honom !Väskan håller än idag fast det var nu 2 år sen .Trots att den är väl använd !
Så för att lindra mina skuldkänslor gick jag tillbaka nästa dag och hade kaffe med mig till honom och ett bakverk vilket uppskattades mycket !!

Så själv handlar jag aldrig i Kantaoui då det är ett turistkomplex .
Visst är det fins där , lugnare och lummigare och åker dit ibland för att bara strosa runt ,kanske en fika då det är ett annat tempo där och fint är det !
Och du hade tur som fick det priset och otur träffa på den i Sousse !
Och i Kantaoui kan man pruta också , det gör man överallt i Tunisien : )
Till och med i lilla byn jag brukar vara i i södra Tun. : ) trots att det ej finns en enda turist där : ))
Svara med citat

Gammal 2007-10-31, 15:13

Ingela

Wink
Mig gör det inget om jag får sådant svar, sa till mina vänner att han hade nog bara en dålig dag, som vi alla kan ha.
Den som förlorade var ju han då vi var många tjejer som skulle just köpa en väska
Ja PoK är turistkomplex, men jag tycker det är trevligare där, har även bott i Sousse, trevligt även där, men föredrar PoK, man blir bekväm på gamla dar
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8