ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-10-11, 12:10

Gäst

Standard Otäck insekt på hotellet
Kom nyligen hem från en helt underbar semester på Djerba med vår 6-åring. Han älskade stället och ville inte åka hem. Att vädret var perfekt (kring 28 i luften och poolerna, aningen svalare i det härliga Medelhavet) gjorde ju inte saken sämre. Jag har varit i Tunisien tidigare och då blev jag måttligt förtjust i landet, bl a för att jag tyckte att folk var fräcka och påflugna men den här gången var det mycket bättre. Man får försöka tänka på att det är ett fattigt land och det är självklart att t.ex strandförsäljarna närmar sig alla turisterna och erbjuder sig att sälja sina sjalar eller vad det nu är de har, det är kanske deras enda sätt att försörja sig. Att pruta kan man ju se som en rolig grej i stället för något jobbigt. Jag tyckte befolkningen var vänlig och charmig, med få undantag (och var finns det inte undantag?)
Det sämsta var egentligen maten på Nouvelair, under all kritik!
Sen var det ju detta med insekten. Sista kvällen, när vi kom till rummet, var det en brun oval insekt, 4-5 cm lång på golvet. Jag försökte stampa ihjäl den men den försvann och då gick vi rädda till receptionen, som skickade med oss en vaktmästare tillbaka. Han fångade den i en frottéhandduk från badrummet och gick därifrån. Jag frågade om det var en kackerlacka men han sa bara no-no. Nu efteråt blir man lite nojig. Tänk om den var farlig!? Det är ju trots allt Afrika.
Svara med citat

Gammal 2007-10-11, 12:26

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Kul att höra att ni trivdes. Maten på Nouvelair är ätbar, men ingen höjdare, men jag tycker att det inte spelar så stor roll, det är ju bara en kort transport till mysiga Tunisien, och det ger en ju lite att göra under resan, som att armbågas med sina platskamrater......

På din beskrivning av insekten tycker jag att det låter kackerlacks-likt, oavsett vad de sa till dig, de ser i alla fall sådana ut,(har sett större), men de är ju ofarliga, men otrevliga små snyltgäster... Det finns inga riktigt farliga småkryp i Tunisien (skorpioner finns bara i ökenlandskap och gömmer sig ofta, finns aldrig på hotellrum), det är ju samma klimat som ex.Spanien,Italieen o Grekland och ungefär samma småkryp som där, det är väl länderna söder om Sahara som har annat djurliv, så du ska inte behöva vara orolig.

Myggen är kanske inte som våra, men en del får massor av bett och andra inga alls, det beror nog på hur man smakar!!
Svara med citat

Gammal 2007-10-11, 15:29

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Standard
Skorpioner finns det ganska gott om på Kerkennah, så då borde de rimligtvis finnas på Djerba också. Men det där lät ju inte som någon skorpion i alla fall. Och även där skorpioner är vanliga, så vimlar det inte av dem.

Gammal 2007-11-11, 22:18

Lizzie

Medlem
Lizzie är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Rykte: 0

Red face Otäck insekt...
Hej Kicki och gäst.

Njaaa vill inte riktigt hålla med om att det inte finns skorpioner på hotellrummet Kicki, sorry!
Nu förgör jag väl allas semesterplaner, men när vi var där, vilket var en helt underbar vecka i slutet av April i Port el Kantaoui, fann vi en liten rackare, svart sådan( skorpion) springandes i vårt hotellrum. Möjligen kan den ha hamnat i någons kläder och åkt snålskjuts dit för vi hade varit i Sahara några dagar och hade just kommit "hem" dagen innan. Men jag bara säger det,
upplevelsen var raffig!!!! Men Afrika är ju Afrika och då får man ta det som det är och vad som kommer. Sedan Kicki måste jag berätta en härlig nyhet, att Vi Skall åka till Thailand den fjärde April nästa år, resan är bokad och första delbetalningen är betald. Det är ju inte Tunisien, eller vad säger du.... jag läääängtar....ändå fast det är inte är Tunisien, blir du sur nu :-). Jag ser att du Sofia har varit iväg igen, hade du det bra?? dum fråga.....:-Z
Lizzie
Senast redigerad av Lizzie den 2007-11-11 klockan 22:34.
Svara med citat

Gammal 2007-11-12, 15:16

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Standard
Hej Lizzie,
Precis som du själv skriver har nog den lille skorpionen liftat från öknen med hemvändande buss, för de brukar aldrig vara stadsbor......

Varför skulle jag ha den minsta anledning till att vara sur för att du ska till Thailand???
Det är väl jätteroligt för dig och säkert en härlig upplevelse och naturligtvis helt annorlunda eftersom Thailand är Asien och Tunisien Afrika! Jag förstår dem som hela tiden vill se nya platser här i världen, men jag är ganska trött på att behöva försvara att JAG gillar Tunisien och att inget ställe på jorden antingen är underbart eller helkasst, det finns bra och dåligt överallt. Det är lite konstigt egentligen, ingen frågar folk med sommarstuga varför de åker dit hela tiden, men jag brukar svara att Sousse har blivit min "sommarstuga"! (Jodå,2008 är bokad o delbetald....)
Svara med citat

Gammal 2007-11-12, 21:41

Lizzie

Medlem

Standard Otäck insekt...
Hej Kicki!

Det var inget allvarligt menat med att du gillar Tunisien mer än något annat land och du behöver inte försvara dig :-> det var bara på skoj och med en liten blink i ögonvrån, och jag känner igen mig! man kan faktiskt tycka om att se annat och jag tror att både du och jag gör det, men det finns liksom något som ändå ligger en närmast och varmast intill hjärtat. För min del är det Spanien. Jaha så du har oxo bokat resa redan, ( ett halvår hemma och sent pockar det på igen att se världen) ja det är nog bäst att vara ute i god tid, nu för tiden är det många som längtar till att se annat och uppleva något nytt och fräscht. Vart ska du åka och när?

Kram Lizzie
Senast redigerad av Lizzie den 2007-11-12 klockan 21:47.
Svara med citat

Gammal 2007-11-12, 22:27

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Standard
Haha, destinationen behöver du inte fråga om...... Sousse i tre veckor mitt i värsta hettan, tre generationer har väntat sedan vi kom hem i augusti på att nya sommarresor skulle släppas!

Ja, vet man vad man vill ha så får man allt vara ute i god tid! Skönt att ha något speciellt att se fram mot när vintern är på intåg!
Svara med citat

Gammal 2007-11-12, 23:52

Lizzie

Medlem

Standard Otäck insekt...
Jaaaaa!

Du kan inte ha mera rätt! det är så himla skönt att ha något att se framemot!! det gör det hela sååå mycket mycket lättare! under is kyla, blåst och gud vet vad. Jassåå värsta hettan jaha vi får väl se vem som får det varmast om häcken då!!! :->. Jag trodde väl det att det var onödigt att fråga... men man vet ju aldrig..haha, Sousse, ja, det var en trevlig liten täppa med alla möjliga valmöjligheter till shopping.Säga vad man vill, men det är ingen ingen dum ide att åka under badväder!!!! önskar att det hade varit varmare när vi var iväg, men Tunisien finns ju kvar gudskelov ett tag till, och inte lär det ju försvinna från kartan ostraffat :-) Ja vi är tre generationer här oxo och två är väääldigt taggade inför april nästa år!!!

Kram Lizzie
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8