ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-09-19, 15:39

Gäst

Standard Shopping!!
Jag är shoppinggalen och undrar vad det finns för shopping i Tunisien. Alla som har varit i tunisien skriv vad bi köpte där och hur mycket det kostade!
Svara med citat

Gammal 2007-09-19, 16:41

Gäst

Standard
Skor i massor finns i Tn.
Tn.är ett skoälskande land och finns mkt.fint att välja på : )
Kvaliten kanske ej är den bästa på alla skor men för en hundring eller 2 (skr.)kanske man ej kan begära så mkt. )

Guld och silver är relativt billigt där , men kolla efter stämpel då speciellt om ni köper guld : )
Pris på guld vet jag ej exakt men inte dyrt jämfört med Sv.allafall .
Det är många tunisier som åker dit och köper med sig till Sv.och säljer här .

Sen finns det mkt.krimskrams att handla oxå .
En vattenpipa är ett MÅSTE nästan : )
Kostar runt 20 - 25 tdn.( 1 tdn.ca 5,5 skr)inkl.frukt tobaken så har ni fått bra pris . )

Kläder finns att köpa men de har lite skumma strl.på vissa ställen , en normal 38 a i sv.kanske behöver en 42 a i Tn.
Men priserna är ok anser jag allafall : )
Sen ska man ej glömma att pruta : )

En generell regel är att finns det inga prislappar på varorna man kollar på i affärerna så kan man pruta : ) och då brukar man normalt få ned priset till ca en tredjedel av priset från början: )
Men självklart inte i supermarkets osv.men annars .
Svara med citat

Gammal 2007-09-20, 10:48

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Var uppmärksam på att OM det ens är guld (det mesta som säljs är dublé) så är karathalten ofta 14 och inte 18 som vi har i Sverige. "Guldet" är gulare i färgen och det mesta är ganska pråligt. Det kan vara fina och hållbara även som dublé, men ska ju då heller inte köpas till pris som riktigt guld. Guldpriset är likadant överallt, medan arbetskostnaden för tillverkning är billigare i en del länder.
Det finns många shoppingcenter med modekläder, men det är inte riktigt samma modestil som i Sverige, och plaggen kan vara bra mycket dyrare än i många svenska affärer.
Mest prisvärt är väl egentligen mest hantverksprodukter,det finns ju vackra fat i mässing som man kan ha hemma, mattor i olika kvalitet och pris och som sagt skor. Många "sommarskor" säljs för 10-20 dinarer och skulle kostat 3-400 kr här hemma, alla mina par har hållit i flera somrar.
Svara med citat

Gammal 2007-09-20, 15:38

Gäst

Standard
Stämpeln man ska kolla efter är ett hästhuvud .
Hittar man den så kan man vara säker på att det är 18 k.guld : )
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8