ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-09-15, 12:22

Gäst

Standard Dilemma -vågar jag...? :-)
Hade en fantastisk rolig semester i Hammamet för 4 år sedan, åkte med en halvgalen tjejkompis för första gången till Tunisien. Vi gick på de flesta turist-tricksen, blev grundlurade, åt mindre god och dyr mat, blev oavbrutet antastade av karlar resp. försäljare. Efter ca 3 dagar tröttnade vi och lät oss "raggas upp" av de två snyggaste killarna vi såg (dock relativt oskyldigt från VÅR sida ;-). Plötsligt slapp vi bli stoppade var tionde meter och fick åka billig taxi, äta god mat och hitta roliga partyställen (läs. bla ett Tunisiskt horhus...vilket vi inte fattade förrän efteråt *asg*). Det hände verkligen en massa komiska och minnesvärda saker den veckan, och jag har otroligt blandade känslor för detta land som jag anser kan vara allt mellan total katastrof till helt underbart beroende på vad man gör det till...
På något vis slutar jag ändå aldrig längta efter tonfiskbaguetter och den speciella stämningen, men nu är tiderna förändrade. Jag skulle vilja åka med min svenska sambo som varken är särskilt tolerant eller vänligt inställd till arab-länder, men är rädd för att det blir en total katastrof. Jag fyller 30 nästa vecka och har hittat en billig ospecad resa med Detur vilket ju kunde vara en underbar present. Man kan ju alltid hoppas på att få ett okej hotell och att kunna åka på ökenturen i två dagar, men jag är ändå rädd att det blir helt fel och att det bara förstör det fina minnet jag har.

Hur skulle ni gjort?! Bevarat minnet som det är, eller åkt och riskerat att få det totalförstört? (Och nej, jag kan inte åka med någon annan heller :-)
Svara med citat

Gammal 2007-09-15, 13:37

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Rykte: 0

Thumbs down
Hmm..är ingen relationsexpert men oavsett din sambos inställning - på en skala..hur kul tror du att din sambo tycker det är med dina gamla minnen ? Jag skulle definitivt välja att åka till ett helt annan plats/land, allt i syfte att tillsammans uppleva något helt nytt och därigenom få gemensamma minnen att glädjas åt i framtiden. Mao..du behöver inte glömma men släpp taget och gå istället vidare i livet..

Gammal 2007-09-15, 19:42

Gäst

Standard Nej nej..
...jag är inte ute efter att älta några gamla minnen eller nåt sånt, dom behåller jag gärna för mig själv! Bara det att jag hade väldigt roligt och tyckte bra om Tunisien, men är rädd att det skulle blir "fel" att åka dit igen...om du förstår vad jag menar? Om han nu INTE skulle gilla det och klaga hela veckan osv så kanske det skulle ha inverkan även på mig?
Svara med citat

Gammal 2007-09-15, 21:05

Gäst

Standard
Vi har dessutom rest i flera andra länder tillsammans men dock inget som kan liknas vid Tunisien
Svara med citat

Gammal 2007-09-15, 22:37

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Talking
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

...jag är inte ute efter att älta några gamla minnen eller nåt sånt, dom behåller jag gärna för mig själv! Bara det att jag hade väldigt roligt och tyckte bra om Tunisien, men är rädd att det skulle blir "fel" att åka dit igen...om du förstår vad jag menar? Om han nu INTE skulle gilla det och klaga hela veckan osv så kanske det skulle ha inverkan även på mig?
..jo visst förstår jag vad du menar. Att ha en som klagar i tid och otid på allt och alla är inget vidare. Vissa är mer känsliga för sådant än andra och du vet väl bäst själv hur du brukar regera på det här hemma och om och hur ni bägge har förmågan att tillsammans snabbt kan hitta något positivt som tränger undan det negativa. Mat, nöjen, utflykter, färger, former, dofter etc. Är han överhuvudtaget involverad i din planering? Om inte så se till att han blir det nu så ni får ventilera allt om dina förväntningar och du får svar på hur han ser på det hela. Istället för att hoppas att komma till ett bra hotell så varför inte redan från början boka ett? Prata ärligt och öppet om allt det du tidigare upplevt som positivt, du vet ju mycket redan och genom forumet så finns en uppsjö med tips och info om det mesta. Även om han har svårt för vissa saker - är grejen med själva resan att fira din födelsedag och göra veckan lustfylld ??? hoppas jag för bägges skull att han försöker vara mer tolerant än vanligt och att även han är inne på samma linje och tycker det skulle vara okey att det beror helt på er själva om det blir katastof eller helt underbart. Oavsett vilket, ha en riktigt riktigt trevlig 30-års dag. Min blev hälften katastrof, hälften underbar. Även det ett härligt minne i sig och som inte har bleknat trots att det är nästan tjugo år sedan ...

Gammal 2007-09-15, 22:39

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Jadu, det kan nog ingen av oss svara på... det är ju du som känner din kille, och förhoppningsvis så känner han sig själv. Det ÄR ju ett arabland. Jag tycker att tunisierna är jättetrevliga, men det beror ju på om man uppskattar deras öppenhet och värme eller inte.

På "tjatigheten" bland försäljarna så tycker jag att det är ganska lika i både Turkiet, Tunisien och Grekland, och uppradade i tjatighetsordning. Tyckte att Turkiet var mycket "värre" än Tunisien.

Lycka till!

Gammal 2007-09-16, 10:58

Canilla

Nykomling
Canilla är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Skicka ett meddelande via MSN till Canilla
Standard Dilemma
Jag va i tun me pojkvännen.
Det gick riktigt bra. Fast han kan se ganska farlig ut när han vill.
Dom kalla han för bandito.
Och nån tog tag i mej - på medinan så sa han högt, no toatching!
Tro mej - jag vart inte trackad av nån förutom ungarna som skulle sälja blommor.
Men då sa vi bara vänligt La, la, la, Eller sa No thanks...och la handen över bröstkorgen.. Så gav dom sig.
Vår semester var den bästa - förvisson den fösta. Men vi hade verkligen kanon. Och sahara turen va jätte bra!
Svara med citat

Gammal 2007-09-19, 16:54

Gäst

Standard
Tycker att du ska åka med din pojkvän till Tun.
Och boka kanske ett hotell där du vet vad du får : )
Men du skrev att ni var i Hammamet med din tjejkompis , denna gång hamnar ni ej där garanterat , då ni åker med Detur : )
Så de lite mer annorlunda : )
Men sen ÄR ju Tun.ett arabland de sant och kanske de går att kompensera med ngt.som han tycker om ? Bad,utflykter mm.
Maten kanske går att kompensera med om han gillar olika och spännande ny mat : )

Tro mig , jag vet hur det är att åka med en som bara klagar !!!
Åkte för ett par år sen med min storebror förut som bara klagade , på hotell,för varmt,inte samma mat som Sv. och bla bla bla ...
Men nu efteråt har han erkännt att de var rätt ok ändå men FÖR varmt !!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8