ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-09-07, 13:34

Marlene

Medlem
Marlene är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Rykte: 0

Standard Oktober väder i Tunisien?Pruta, hur mycket?
Är det någon som har varit till Tunisien i mitten av Oktober? Skulle vilja veta hur varmt det är på dagen och natten på ett ungefär. Det står olika överallt man läser.
Undrar även hur mycket man ska pruta om man vill, eller bör man göra det? Är det väldigt höga priser om man inte gör det?
Det är mycket att tänka på innan man åker så att allt känns ok. Men det skall bli väldigt kul. Är det någon annan som åker den 14 oktober? Själv åker jag och min man med 3 tonåringar.
Svara med citat

Gammal 2007-09-07, 13:59

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Jag var där för 2år sedan då åkte jag hem den 19okt o vädret då var växlande...
Från varma dagar med runt 30grader till intensivt regnande... Den natten jag åkte t flygplatsen vid 3 på natten så var det 24grader varmt.

Pruta ska man göra, som jag läste någonstans att ler försäljaren fortfarande så han han gjort en bra affär....

Jag är själv ingen mästerprutare utan brukar alltid be min man handladet jag vill för att slippa turistpriser...

Gammal 2007-09-07, 14:12

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Smile
Det är svårt att säga hur vädret är i oktober, det kan variera ganska mycket, precis som det svenska sommarvädret! Det kan ju naturligtvis skilja från år till år också.
Oavsett om det är varmt på dagen så behövs ofta tjockare tröja och/eller vindjacka på kvällen, och ett paraply kan komma till användning. Ofta regnar det väldigt mycket på en liten stund, sedan uppehåll.

Det är naturligtvis frivilligt att pruta, men om du inte gör det lär du garanterat bli dunderblåst!
Försäljarna drar till med ett absurt högt pris i början för att de vet att om turisten får det för hälften så är turisten nöjd, så man får väl fundera på vad man själv är beredd att betala och lägga lågt bud i början.Försäljarna vet att turisterna får itutat av resebolagen"betala hälften" , fast det går ju att komma ännu lägre, men det kan ta en bra stund.!
Bäst är att kolla först i butiker med fasta priser, det är vanligt att turister tror att de gjort ett "fynd" i medinan och så visar det sig att det är ännu billigare i fixed-pricebutikerna, pga att försäljarna tagit i rejält på utgångsbudet. Detta gäller speciellt lite dyrare saker.
Svara med citat

Gammal 2007-09-07, 15:58

Marlene

Medlem

Standard
Var ligger fixedprice butikerna. Ska bo på hotell neserine i Hamammet. Tar man taxi dit?
Svara med citat

Gammal 2007-09-07, 17:18

Gäst

Standard Tunisien 3oktober
Jag och min sambo ska ut på våran första gemensamma resa den 3 okt till tunisien 1 vecka..
Har däremot noll koll på vad man måste kolla upp innan..
Måste man vaccinera sig?
Funkar Visa korten?
Är det krångligt att växla på banken eller gör man de på hotellet?
KAn man växla svenksa kronor eller måste de vara euro?
Tusen frågor känns de som men vore tacksam om någon kunde svara på nån fråga iaf å hjälpa mej en bit på traven=)
Svara med citat

Gammal 2007-09-07, 17:32

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Standard
Hej!

Man måste inte vaccinera sig, men vaccin mot hepatit A (havrix) eller mot A och B (twinrix) sitter aldrig i vägen! Jag brukar också ta dukoral mot turistmage (vilket det tydligen tvistas om effekten för, men för mig har det funkat superbt, två resor med och en utan - jag kommer inte att resa utan igen).
Visakort fungerar.
Det går jättebra att växla på flygplatsen, hotellen (de flesta) banker. Ingen växlingsavgift och kursen är kontrollerad.
Bäst att ta med svenska kronor och växla. Bara onödigt att först växla till Euro, för man förlorar på det.
Trevlig resa!

Kram, Sofia

Gammal 2007-09-07, 17:53

Gäst

Standard Tack Sofia=)
Tackar för svaren!
De va ju nästan allt jag ville veta de=)
Bara en liten funderare på hur mycket pengar man måste ha med sig...
Har inte någon i min närhet som varit där förr så jag har noll koll på vad saker kostar där..
Men vi ska vara där 1 vecka.
Och har frukost o middag inräknat på hotellet...
Jag hade tänkt 3000Kr var... Låter de rimligtg?
Man vill ju trots allt inte behöva snåla när man är på semester heller=)
Svara med citat

Gammal 2007-09-07, 18:01

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
3000 var på en vecka tror jag räcker gott och väl! Det är såå svårt att tipsa om pengar, eftersom det mesta går åt till den shopping man gör. Mat är billigt, men det finns såklart dyrare restauranger (turistrestauranger) också. Men växla lite i taget, så att ni inte står där med en massa dinarer som ni inte kunnat göra av med. Det går att växla tillbaka, men det finns någon övre gräns, plus att det är sämre kurs. Så det bästa är att inte växla in mer än vad man gör av med.

Gammal 2007-09-07, 23:44

Gäst

Standard
ang.växling så tänk på att kolla när kursen är uppdaterad oxå : )
Man kan få en sämre kurs på ett hotell sen går man till ett annat och ser att man får mer för pengarna där ..
Trots att kursen är samma : )
De större hotell och banker har uppdat.kurs .
Sen i automater kan man oxå ta ut pengar vilket jag tycker är smidigast , visserligen en lite´n uttagn.avg.beroende på vilket kort man har , men ej så mkt.
Brukar variera men upp till ca 35 skr.kan de va ..

Det är upp till var och en hur man vill : )
Svara med citat

Gammal 2007-09-07, 23:51

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Ja, eller så tjänar man på att kursen inte är uppdaterad för dagen, eftersom den både kan stiga och sjunka! Men, det är ju inte precis några stora pengar det handlar om, isåfall så är ju uttagsavgiften på visakortet större.

Gammal 2007-09-08, 10:51

Marlene

Medlem

Standard
Jag kommer troligen att växla pengar på hotellet, vare sig jag vinner eller förlorar. För så mycket kan det väll inte vara.
Hur mycket är det rimligt att ge i driks på hotell resturangen? man ska ju tydligen göra det fast man har betalat för all in clusive.
Svara med citat

Gammal 2007-09-08, 12:26

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Ja, du kan gott växla på hotellet. Som sagt, det är inte mycket man tjänar eller förlorar.

Jag har aldrig bott på all inclusive, så det kan jag inte svara på... På vanlig restaurang så ger jag dricks efter nöjdhet. Har jag fått jätteäcklig mat och superdålig service så blir det ingen dricks, men det händer i princip aldrig! Jag betalar oftast 10-15% i dricks, men brukar "runda av" till någon jämn summa. Det är inget måste att betala dricks på restauranger i Tunisien, precis som i Sverige (vissa länder har ju så att man ska betala någon viss procent i serveringsavgift), utan man lämnar som man känner för. MEN, det är inget högbetalt yrke, så dricksen uppskattas mycket! Jag tycker att det är självklart att lämna dricks i Tunisien (i Sverige också).

Till städerskan lämnar jag 1-2 dinar per dag. Sista dagen kan jag lägga lite mer, om jag har "småpengar" kvar som jag inte behöver.

Gammal 2007-09-09, 09:03

Marlene

Medlem

Standard
Vi är 5st som kommer att åka. Jag har inte räknat med att ha med så mycket pengar. ca 5000-8000kr för oss alla. Det är inte shopping som vi är ute efter utan en badsemester, främst att få se ett vackert land. Fotografering är väll det jag är ute efter. Om man har all in clusive så ska man inte egentligen behöva många kr alls med sig. Visst kommer vi att titta i affärer, hittar säkert något minne att ta med sig. Men är inte ute efter något. Jag hoppas att vi kommer att få det jättekul, för barnens skull.
Svara med citat

Gammal 2007-09-09, 11:28

Marlene

Medlem

Standard
1 dinar...hur många kronor är det? Varierar det mycket från dag till dag?
Svara med citat

Gammal 2007-09-09, 11:35

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Jag räknar på 5.50. Dvs att 1 dinar är 5.50 kr. Jag tror att det är lite i överkant, och att den ligger runt 5.30 ungefär. Det skiljer inte särskilt mycket från dag till dag.

Kram, Sofia

Gammal 2007-09-16, 13:31

bmlundquist

Nykomling
bmlundquist är inte uppkopplad

Cool Pruta
Hej,
Är precis hemkommen från Tunisien, vi bodde på hotel Soussana i Sousse.
Självklart ska du pruta, men inte i vanliga affärer, men i medinan och i liknande affärer kan du verkligen tjäna pengar. Skinnväskor är MYCKET prisvärda. Vi brukade börja med att bjuda 10% på det pris dom gav oss. Och vi lyckades oftast faktiskt att få det för just den summan vi bjöd, ca. 20 dinar för en handväska. Men ett litet tips, gå runt lite och kolla priserna INNAN ni börjar att handla. Det finns faktiskt affärer inne i medinan där priserna är fasta, och faktiskt ca. 10-15% av de priser de begär ute på gatan/gränden. Silver är också billigt, men var noga med att kolla stämplarna, för dom försöker lura på en att allt är silver.
Se till att ni har lite vikt tillgodo när ni åker, dom var ganska tuffa vid dom som hade övervikt, ville ha 60:-/kg.
Ha en jättetrevlig resa och lycka till med shoppingen!

Bitte
Svara med citat

Gammal 2007-09-26, 17:47

Marlene

Medlem

Standard
finns det billiga kläder för ungdommar att handla i Tunisien?
Svara med citat

Gammal 2007-09-26, 19:39

bmlundquist

Nykomling
bmlundquist är inte uppkopplad

Cool
Nja, det kan jag väl inte påstå, men det är klart, det beror på hur kräsen mar är??
Förresten, Levis-jeans såg vi faktiskt väldigt billigt, ca. 400:-, men om dom var äkta eller inte vet jag faktiskt inte. Har hört att Levis har en stor fabrik strax utanför Sousse, kanske var dom äkta ändå!! Synd att vi inte köpte några!
Svara med citat

Gammal 2007-09-26, 20:13

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Lee Cooper säljer fina kläder, men så värst mycket billigare än i Sverige är det inte.

Gammal 2007-09-26, 23:29

Gäst

Standard
"Fotografering är väll det jag är ute efter...."

Kom o tänka på en sak angående fotografering .
Antar att det var mer vyer mm.ni var ute efter och fota ?
Själv tycker jag om att fota och det allt : )
Men tänk på att det är förbjudet att fota poliser,militärer,fänglelser och myndighets byggnader m.
Tex. utanför Medinan finns en byggnad, minns ej vad x-akt det var för ngt.MEn militärer står utanför och om du fotar dem ...ser de det , blir du av med kameran ..
Tänk på det bara . )
MEn som den fotomänniska jag är , så har jag fotat dessa ändå ; )
Ta ngn.i ditt sällskap , och be den ställa sig framför tex.militären , sen zoomar du in militären istället för din bekanta : )
TACK och lov har ingen upptäckt det ; )

Sen angående fabriken , kan det vara den i Mir.ni menar ?
Finns en stor kläd fabrik där ..
De tillverkar kläderna själva ja allt som nånsin går att fina i jeansväg + en del annat .
Sen köper de även kläder från Italien och behandlar dem tex."stonewached "mm.och säljer dem .
Min mans morbror är nämligen ägare av denna : ) och det är bra kläder : ))
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8