ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-10-10, 13:10

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Generellt sett så är Nouvelair kända för att vara ganska hårda på övervikt. Oftast är det dock bara det bagage som ska checkas in som kollas, och handbagaget kan i princip vara hur tungt som helst. Spelar ingen roll heller ifall man är tunisier eller vanlig turist. Både jag och min kille har råkat ut för att få betala för övervikt när det gäller Nouvelair, när vi reste var för sig.

Chartrade SAS-plan (som Apollo oftast flyger med) brukar däremot släppa genom det mesta enligt information.
Senast redigerad av Sofia den 2007-10-10 klockan 15:24.
Svara med citat

Gammal 2007-10-11, 13:01

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Rykte: 0

Standard
jag har bara åkt m nouvelair en gång o det var nu senast. tidigare har jag åkt m ving, fritidsresor o apollo. Och det var främst på apollo resan som folk fick betala övervikt....

Gammal 2007-10-11, 15:33

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Fast Ving, Fritidsresor och Apollo är ju inga flygbolag, och det är ju flygbolaget som tar ut övervikten.

Gammal 2007-10-12, 20:23

Gäst

Standard
Jag tror jag måste hålla med om "Cappicio"där att det beror nog på vem som sitter i incheckningen ...
Vi har haft mycket övervikt nästan varje gång vi har åkt med Nouvelair : )
Och har inte en enda gång fått betala ...Och det är inte en , två eller tre ggr.vi har åkt med dem ..Och vi är både tunisier och svensk ...
Sen är det generellt så att man ska betala för övervikt ..
Även när vi åkt från Sv.några gånger har vi haft övervikt,har vi ej fått betala för någon övervikt och även då med Nouvelair ..
Men däremot har vi märkt att de nästan varje gång plockar ur min karls resväska i Tn.för att sedan själv få plocka in det igen ..Och där spelar det roll om man är Tunisier eller sv. Så vi har lärt oss vissa knep nu att jag tar alla väskor på en bagagevagn istället,för mina rör de ej , fast vi går tillsammans genom tullen det är bara om han själv har en väska han håller i ...Hieraki så det smäller om det !
Men det är inget man ska vara allt för säker på att slippa för någon gång smäller det till och då smäller det högt tror jag : /
Svara med citat

Gammal 2007-10-12, 22:08

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Det jag skriver om "generellt" är alltså info från guider på plats, som har jobbat i Tunisien i många, många, många år... Men det är klart, man kan resa trettio ggr och ha turen att aldrig behöva betala för övervikt, eller så reser man en gång och får betala... Men som sagt, generellt sett så är Nouvelair hårda med övervikt och chartrade SASplan släpper igenom nästan vad som helst när det gäller vikten.

Gammal 2007-10-12, 23:09

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Exclamation
Sorry Sofia men ej heller i den här frågan kan du generalisera...och det har inte med att göra om godtycket från den som sitter i incheckningen. Luftburen trafik är nämligen strikt reglerat världen över. Tillstånd utfärdas och kontrolleras hos olika instanser, bl.a. Luftfartsstyrelsen. För att göra en lång historia mycket kortare - det handlar om flygbolagets tillstånd att flyga på den aktuella sträckan och det i sin tur vilken typ av flygplan bolaget använder, dvs storlek, färdtid och höjd. Flybolag vill flyga till en speciell destination med en viss typ av plan som tar ett visst antal passagerare. Utifrån det söks och erhålls tillstånd. Flygbolaget vill att varje flight ska gå med vinst. Med det som grund vägs allt, ifrån minsta tandpetare till elefant om man säger så, noggrannt i förväg för att kunna beräkna bränsleåtgången (just i detta läge så har man stenkoll på allt utom passagerarvikt och bagage). Vädret - aktuell väderlek på sträckan är också avgörande hur mycket som bränsle som kommer att gå åt, dvs vad kommer den här flighten att kosta idag? Det vet man inte riktigt säkert men nästan, ej heller totalvikten på passagerarna som ska med men nästan, det finns kända sedan tidigare uträknade medelvärden, t.ex. man vet att många golfare (egen utrustning) åker till en aktuell destination, snittvärden finns även för hur många kvinnor, män och barn som åker till akutell destination. Utifrån det så har man någorlunda bra koll på vad som behövs i bränsle. Och bränsle är pengar. Varvid man är striktare på bagagevikten vid vissa flighter än andra. Kontenta - när vi landade så visste bolaget att just den här flighten gick ned till t.ex. Monastir med x antal ton och kommer troligtvis att gå hem med x antal ton. När det är din tur för incheckning så har de full koll på all vikt (på ordinarie bagage) som redan checkats in före dig - samt - hur många personer till som ska checka in efter dig och vad de troligtvis även har med sig (utöver ordinarie bagagekilo) som handbagage. Det är anledningen till varför vissa bolag och flighter kan var mer eller mindre noggrann med bagagevikten. Sen kan det råda motsatta förhållande också - bra väder, "lätta" passagerare ned, ok..dom väger väl inte sååå mycket mer på hemvägen heller och har nog inte handlat så värst mycket. Helt ok att släppa igenom de flesta utan koll och istället så bör vi nog lägga i lite barlast i utrymmet så att vikten på planet blir optimalt i förhållandet till vad som krävs.

Gammal 2007-10-12, 23:17

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Ja, fast det är faktiskt så, om man frågar guiderna som jobbar där (väldigt många av dem har jobbat i Tunisien i måååånga år och bor i landet) så släpper SAS (chartrade SAS-plan) igenom det mesta, medan Nouvelair är kända för att vara hårda...

Jag och A checkade in närmare 100 kg (svärfar skickade med bla 10 liter olivolja och 20 kg fisk, plus en massa is för att fisken skulle hålla sig till Sverige, lägg därtill all min shopping.... ) som första passagerare att checka in bagage när vi reste med Apollo o SAS. Vi behövde inte betala en krona... En annan gång hade jag och en kompis tillsammans ca 15 kg för mkt incheckat med Nouvelair, och då fick vi betala. För mig har det alltså stämt precis med vad guiderna har sagt. Men som jag skrev, man kan ha tur 30 ggr och otur en...

Gammal 2007-10-13, 00:04

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Ja visst, men jag har bara klargjort för vilka faktorer som ligger bakom vad vi som resenärer upplever som otur eller tur. Om ett flybolag tycker att det är okey att inte ta betalt för just den här biten så ser de säkert till att ta igen den kostnaden på ett helt annat håll istället. Ett val innebär att man väljer bort något annat..(applicera det på vad du och jag just nu pratar om på privata mailen ! fniss fniss)..det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen. Och det är mer invecklat än så, det handlar även om vad man säljer, själva varumärket eller den fysiska varan, dvs t.ex. SAS eller - en flygresa med SAS. Jag sätter punkt här nu så folk kan fortsätta för inlägg på ursprungsämnet Oktober väder i Tunisien? Pruta, hur mycket?..

Gammal 2007-10-13, 21:26

Marlene

Medlem
Marlene är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Standard
Vill bara tacka er alla för all information jag har fått av er.Ni har hjälpt mig med så många saker inför min resa.Om jag kan så ska jag lägga ut bilder i forumet när jag kommer hem, har aldrig gjort det förr. skriver och meddelar hur det har gått. Kommer att ha en jätte trevlig semester.

hörs om en vecka!
Svara med citat

Gammal 2007-10-16, 12:31

Gäst

Standard Snart dax..
På söndag åker vi till Hammamet. Ska bli så skönt med lite sol. Men till min förskräckelse så är temperaturen drastiskt på väg ned med ostadigt väder.....
Är det någon mera här på forumet som ska åka dit den 21 oktober? Eller är det någon nyss hemkommen som kan berätta om badtemperaturen just nu.

Cina
Svara med citat

Gammal 2007-10-16, 14:26

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Ett oväder med storm iaf i Tunis har dragit över Tunisien. Det kan mycket väl bli sol och fint igen efter detta oväder, men man vet ju aldrig. Minst 12 personer dog i Tunis pga ovädret och de mängder regn som föll. Pratade med min kille som bor i Sfax senast igår, och där regnade och blåste det, men absolut inte lika mkt som det hade gjort i Tunis dagen/dagarna innan. Men men, det är ju höst, så vädret är inte lika pålitligt som under sommarmånaderna.

Gammal 2007-10-16, 15:33

Gäst

Standard
Nu idag har det ovädret lugnat sig nästan helt och hållet i Tunis .
Och det värst drabbade städer var just Tunis och lite runtomkring där .
Det hade vräkt ned 70 cm.regn bara på några timmar och det är fortfarande (just nu vet jag ej ,men för någon timme sen)9 saknade ...
De har inte skådat liknande väder på snart 70 år i Tunisien.Så det är inget som är vardagsmat där ..
Visst har det várit oväder med regn och blåst osv.men inte av dess like som det vart i dagarna ..
Svara med citat

Gammal 2007-10-16, 15:35

Gäst

Standard
9 saknade...+ de som dött redan...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8