|
Ospecifierat tunisien - detur eller apollo???
|

2007-08-30, 08:45
|
Reg.datum: aug 2007
Rykte: 0
|
Ospecifierat tunisien - detur eller apollo???
Hej! Jag och min sambo planerar att ta en sista minuten resa till tunisien nu i september. Har hittat ospecade resor med detur och apollo. Frågan är nu, vilket resebolag ska vi välja?? Någon som har erfarenheter av ospecade resor med något eller båda bolagen? Mycket tacksam för svar!
/Emilia
|
|
|

2007-08-30, 09:21
|
|
|
Har åkt ospec.med Detur , men ej med apollo .
Men jobbar med just dessa : )
Men vet att hotellen du kan hamna på hos Apollo , kan vara i Hammamet också om man tar helt ospec.Alltså helt var som helst på någon av deras orter i Tun.
Dock inte Djerba om ni bokar flyg till Mir.
Men med Detur , tar man ospec. (ospec. Tun.)hamnar man i antingen Mir,Sousse eller Hammamsousse eller Kantaoui .
Dvs.inga stora avstånd direkt till Sousse, antar att det kan vara dit ni vill : ?
Så vill ni vara "säkra"på att hamna i områdena kring Sousse eller Mir.så välj Detur .
Hotellen behvöver ej vara med i deras kataloger , men om man tänker generellt så hur mkt.tid tillbringar man i hotellrummet då man åkt på chatersem. ; )
Allafall jag , om jag åker chater , lägger hellre pengarna på själva semestern än på rummet ..
Men det är upp till var och en som person , vi är ej alla lika .
|
|
|

2007-08-30, 09:35
|
|
Vi funderar nog mest på ifall bolagen skiljer sig åt avseende hotellens standard och var de ligger (långt från strand, stad, väldigt trafikerat). Har läst en del väldigt negativt om apollo.. om detur är det mer blandat..
|
|
|

2007-08-30, 09:58
|
|
|
Ok ,bolagen skiljer sig ej mycket i standard klassen och hotellen skiljer sig ej så mycket i standard klass då man reser med ospec.
Sedan har just dessa 2 bolag avtal med en del samma hotell i Tun.
Inte alla nu men vissa hotell har avtl med desa 2 bolag .
Men man ska minnas att standarden kan ej jämföras med standarden i Sv. på hotellen .
Men det var ni säkert medvetna om redan : )
Men som " standard " hos ospec. hotell så finns de elementära, sovplats , någon slags sittplats, kan vara balkong / annars kan man höra på hotellet om balkong , vissa kan ta betalt en mindre summa vissa ej /
Reser man med Detur är changsen generellt stor att man hamnar i de omr.jag nämnde och där kan trafiken vara störande , men man kan hamna på ett hotell som ej störs av trafiken med .
Själv tycker jag att det är nästan mysigare att ta en ospec. då de hotell oftast är mindre och man har en mer personlig kontakt med de som jobbar på hotellet : )
|
|
|

2007-08-30, 10:24
|
|
hej igen och tack för tipsen! nu kollade jag lite mer på de olika resmålen och börjar funder på om det kanske är bättre med detur eftersom, som du skrev, man kommer närmre sousse. kanske kan det bli långtråkigt i hammamet (vi ska vara bort 2 veckor och tycker om att göra utflykter, inte bara ligga på stranden. och jag vill absolut inte vara på ett ställe som bara är till för turister). vet du ifall hammamet bara är en turistort eller om där finns mer att göra? eller är det bättre att satsa på att komma närma sousse?
Tack igen för hjälpen!
|
|
|

2007-08-30, 11:28
|
|
|
Personligen så tycker jag bättre om att vara i Sousse än Hammamet : )
Hammamet är ett lite mindre ställe dä rdet är mycket lugn och ro som gäller .
Hammamet är mer uppbyggt för turismen och därmed dyrare att leva i också .
Visst är det fint och mysigt , har själv varit där dock endast fåtal gånger , men i Sousse har jag varit massor med gånger : )
I Sousse har ni mer att välja på i utflykter, göra osv.
Tror allafall att Sousse passar er bättre då ni vill ha lite fart och lite som händer .
Och ej bara detta turistiska , då Sousse är en storstad, 3 dje största i Tun.och där får man mer av det vardagliga livet närainpå sig : )
Och som jag skrev så hamnar ni garanterat omkring Sousse någon stans .
Kan vara i Mir också , men det tar ca 20 min.med taxi till Sousse: )
Mycket stad men dock ej så långt till Sousse allafall.
Mellan Hammamet - Sousse tar det ett par timmar med louage , så då är 20 min.ca inget : )
Finns louage / långfärdstaxi/ tåg och lokalbuss till Sousse också man kan ta för en billig peng .
Då får man ju lite mer av det vardagliga då man reser me de lokala medlen ; )
Så satsa på Detur då ni vill vara mer säkra på att hamna någonstans där det händer lite saker : )
Önskar er en riktigt bra resa och tror ni kommer att trivas : ))
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|