ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-08-24, 09:01

Standard Maneter och Kartago
Hej på er allihopa.

Har läst att det ska va rikligt med maneter nu i Sousse. Är det likadant i PEK? Åker dit om två dagar och är lite orolig för att bli bränd.
Det är ju inte kul om man inte kan bada i havet utan blir "tvungen" att vara vid poolen. Booooring.

Har någon varit på Apollos Kartagotur? Var det värt pengarna eller ska man skippa det?
Svara med citat

Gammal 2007-08-24, 09:32

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Rykte: 0

Standard
jag skulle tro det... är inte så långt mellan sousse o PEK.
Det verkar konstigt att det skulle bara vara i sousse...
Tyvärr
Svara med citat

Gammal 2007-08-24, 09:56

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Ja, maneter känner tyvärr inga gränser......

Jag skulle aldrig avstå från att bada i detta underbara hav för att risken finns att jag skulle kunna bränna mig, lika lite som jag avstår från att åka bil för att en krock skulle kunna inträffa..... :shock:

I vårt sällskap på fyra så var det EN som brände sig (tyvärr av en stor som inte syntes fastän halva benet blev bränt) trots att vi alla badade lika mycket.
Köp gärna med lite kylbalsam på apoteket (finns liknande krämer som också är mot solsveda på tunisiska apotek), de lindrar mer än tomaterna.

Maneterna som är elakast ser ut som en genomskinlig cirkel med rött kors i och svarta och genomskinliga trådar, i vattnet ser de ut som krusigt sjögräs. Många är ganska små och ser inte därför inte ut som maneter på håll.
Du kan däremot ta upp de små i handflatorna, där bränns de inte, och gräva ner dem i sanden.

Eller gör som många tunisier (mest kvinnor).... bada med tröja och byxor! :lol:
Svara med citat

Gammal 2007-08-24, 09:57

Standard
jaja det är väl bara att man får vara lite försiktig.
Vill ju inte missa det härliga havet
Svara med citat

Gammal 2007-08-24, 14:25

Standard
Hur ont gör det om man blir bränd av en brännmanet? Är det som "våra" maneter på västkusten eller är det värre? Jag har läst alltifrån att det känns som en brännässla till skräckhistorier med stora sår och en veckas badförbud. Nån som vet?
Svara med citat

Gammal 2007-08-24, 14:37

Linda...

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous

Hur ont gör det om man blir bränd av en brännmanet? Är det som "våra" maneter på västkusten eller är det värre? Jag har läst alltifrån att det känns som en brännässla till skräckhistorier med stora sår och en veckas badförbud. Nån som vet?
Jag blev bränd i bulgarien för flera år sedan. På foten. Kände som en brännäsla. Kanske lite värre. Fick blåsor. Såret var ungefär som en femkrona. det var väldigt svårläkt och vätskade länge. tror det tog två månader innan det läkte. Men jag fick lindrigt med tanke på vad man hört om andra.
Svara med citat

Gammal 2007-08-24, 18:49

Standard
Kicki.

Alternativet att bada med kläder på låter inte så lockande :lol: :lol:
Såg detta när jag var nere förra året, såg ganska jobbigt ut.
Attans vad blöta kläder är tunga :shock: Alla har vi väl simmat klädsim i skolan (känns som det var på stenåldern :wink: )

Längtar ner nu, kollar väder och vattentemp varje dag..
Svara med citat

Gammal 2007-08-24, 20:29

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Standard
Det svider och bränner till rejält om man blir träffad av hel manet, enstaka trådar är ju lindrigare och går över fortare.

Det bör gå över på 1-2 dagar, men försök att inte klia (det är svårt, jag vet....) det kan då bli infekterat om det är en större brännskada och då behövs penicillin, det finns bra sådant på apoteken, så man behöver i allmänhet inte söka läkare.

"Fördelen" med de svenska brännmaneterna är ju att de syns lättare..... :lol:
Svara med citat

Gammal 2007-08-25, 22:05

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Standard
För att återgå till ursprungsfrågan-Kartago!
Jag har inte rest med Apollos tur, men antar att de flesta bolagens turer är ganska likartade. Om man är historiskt intresserad, samt kanske lite extra påläst, så är det intressant att se, även om lämningarna inte är lika storslagna som på andra platser i Tunisien.

Däremot brukar man besöka Sidi-Bou-Said, en vacker by på en klippa med en fantastisk utsikt, samt Bardomuseet i Tunis, som har många vackra mosaiker och andra fina saker, samt också en promenad i Tunis stora medina, så man får se många olika platser. Det är en intensiv dag med många intryck.
Om man reser dit för första gången är det ju bra med guidning så att man får information, men man kan naturligtvis lätt ta sig dit på egen hand också.
Svara med citat

Gammal 2007-08-30, 18:40

Gäst

Standard angående att bli bränd
Var nere i sousse förra veckan... badade i havet varje dag, brände mig varje dag.. men det var inte farligare än en bränn nässla, förutom sista dagen.. då jag skulle upp ur havet fastnar en utav de "elakare" maneterna på mitt knä och det brände på en hel del... låret domnade av lite och jag gick och la mig.. en vecka senare och det röda märket finns kvar.. nu lite smått svullet med utslag på... det går nog över, har inte kollat upp det.. men det var det utan tvekan värt!
ha en trevlig resa allihopa!
Svara med citat

Gammal 2007-09-06, 04:06

Gäst, canilla

Standard brännmaneter
Nyss hemkommen från hammamet, ej bränd av nån manet där..
Såg ingen heller. Bada i havet flera ggr.
Ang kartago så beror det nog på vad man känner för? Hur historie intresserad man är.
Vi åkte själva till tunis och det va lätt att ta sig runt me spårvagn.
Upptäckte sidi bo said själva.
Va på saharaturen, och djurparkstur. Me resebolagen.Det räckte.
Variation förnöjjer...
Men kartago kan lätt upplevas på egenhand.
Plus att man kan va i tunis så länge man vill...
Vi fynda i pods där för 50 dinarer...kopior men funkar utmärkt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8